تایر یا لاستیک خودرو باید دارای استانداردهای تایید شده بین المللی و با بهترین کیفیت های روز دنیا مطابقت داشته باشد.
زهوار تایر با رینگ تایر در تماس است و کامل به لبه تایر چفت می شود تا از نشت هوا جلوگیری کند. زهوار تایر موجب جلوگیری از لغزش تایر در هنگام چرخاندن چرخ می شود.
بدنه لاستیک با نوارهایی پارچه ای مانند است که با لاستیک پوشانده می شود. که جنس آن می تواند پلی استر، ابریشم مصنوعی یا نایلون باشد.
آستر داخلی، ترکیب لاستیکی و داخلی ترین قسمت تایر است که فاقد سیم تقویت کننده می باشد و شبیه یک لوله است و برای حفظ فشار باد در داخل تایر مورد استفاده قرار می گیرد.
تسمه روی بدنه قرار می گیرد، عملکرد اصلی تسمه ایجاد استحکام و ثبات برای آج تایر است.
به ناحیه زهوار تا آج، دیوار جانبی می گویند که یک پوشش محافظ برای پایداری جانبی تایر می باشد و تایر را در برابر ساییدگی، خوردگی و هوازدگی محافظت می نماید.
آج معمولاً شامل 2 ترکیب مهم تایر است: پایه آج و کلاه آج. این قسمت از تایر باعث ایجاد مقاومت در برابر سایش می شود.
لاستیک ماده اصلی تایر است، اما چندین مواد مهم در فرایند ساخت یک تایر استفاده می شوند. در تولید برخی از تایرها، بیش از 200 نوع ماده نیاز است که با لاستیک ترکیب شود و اجزای مختلف ساختمان تایر را به وجود آورد و به دست مصرف کننده برسد.
لاستیک طبیعی از مایع سفید رنگی به نام لاتکس ساخته شده و از گیاهان خاصی استخراج می شود، که برای مقاومت در برابر ترک خوردگی مفید است. 19% تایر از لاستیک طبیعی ساخته شده است.
پلیمرهای اصلی در تولید تایر بوتادین و استایرن بوتادین هستند. این پلیمرهای لاستیکی در ترکیب با لاستیک طبیعی استفاده می شوند.
خواص فیزیکی و شیمیایی این پلیمرها برای مقاومت در برابر غلطش و سایش و کشش تعیین استفاده می شود.
سیم فولادی در تسمه ها و زهوارهای تایر خودرو و کامیون استفاده می شود. که حدود 15٪ از مواد موجود در تایر از فولاد و به شکل ریسمان است.
تسمه های زیر آج با سفت شدن روکش لاستیک عملکرد سایش و جابجایی تایر و همچنین محافظت بیشتر در برابر سوراخ شدن آج را به عهده دارد.
پارچه های موجود در لاستیک؛ پلی استر، طناب ابریشمی، طناب نایلونی و طناب آرامید هستند که به عنوان تقویت کننده اصلی در پوشش لاستیک عمل می کنند و همچنین به لاستیک کمک می کنند تا شکل خود را در شرایط مختلف جاده حفظ کند.
کربن سیاه، سیلیس، کربن یا گچ به لاستیک اضافه می شوند و تایر را در برابر سایش مقاوم تر می کند.
آنتی اکسیدان به جلوگیری از ترک روی تایر کمک می کند.
از آنتی اوزون برای جلوگیری از اثرات قرار گرفتن در معرض ازن در سطح تایر استفاده می شود.
سیستم های پخت زمان ولکانیزاسیون را کوتاه می کند و بر طول و تعداد پیوندهای عرضی در ماتریس لاستیکی تأثیر می گذارد.
با توجه به موارد ذکر شده فوق یک لاستیک خوب باید دارای این آپشن ها باشد:
طرح و شکل آج: طرح های هندسی بیشتر روی لاستیک نشان دهنده کیفیت بهتر آن است.
عمق آج: هر چه عمق آج بیشتر باشد کیفیت تایر بهتر است.
تاریخ تولید و انقضاء
بار مجاز: سرعت مجاز، مقدار باری است که میتوانیم روی لاستیک ها وارد کنیم که به آن شاخص وزن لاستیک گفته میشود.
اندازه تایر: که نسبت به مدل ماشین انتخاب می شود.
مقاومت حرارتی لاستیک
چسبندگی لاستیک: که در جاده های خیس، برفی و بارانی به خوبی عمل می کند و از لیز خوردن ماشین در سرعت جلوگیری می کند.
تولید کنندگان زیادی در تهیه و توزیع لاستیک در سراسر جهان فعالیت می کنند. لاستیک های برند خارجی، از کیفیت بهتر و بیشتری برخوردار هستند.
لاستیک میشلن: یک برند معروف فرانسوی است.
لاستیک پیرلی: یکی از معتبرترین برندهای لاستیک میلان است.
لاستیک کوپر: برند شرکت امریکایی است.
لاستیک گودیر: تولید یک شرکت چند ملیتی است در سال ۱۸۹۸ توسط فرانک سیبرینگ در امریکا تأسیس شد.
لاستیک کانتیننتال: یکی دیگر از شرکت های برتر تولیدکننده لاستیک در آلمان است.
لاستیک دانلوپ: برندی معروف انگلستان می باشد.
لاستیک بی اف گودریچ: محصول و برند معتبر پاریس است.
لاستیک کوموهو: برند معروف از کمپانی کشور کره است.
لاستیک برجیستون: یکی دیگر از برندهای معروف ژاپن است.
تایر هانکوک: لاستیک برند دیگری از تولید کشور کره است.