شغل مدیر فروشگاه یکی از مهمترین شغلها در بخش خردهفروشی است. این شغل امکان مدیریت یک واحد تجاری را فراهم میکند و مسئولیتهای متعددی را شامل میشود. در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب شغل مدیر فروشگاه میپردازیم. همچنین، اطلاعاتی در مورد شرح شغل مدیر فروشگاه و الزامات این شغل ارائه خواهیم داد.
سطوح شغلی مدیریتی در مشاغل مختلف، همواره موردتوجه کارجویان و افراد متخصص بوده است. مدیر بازرگانی، رئیس بانک، مدیر امور مالی و مدیر حراست، برخی از مشاغل مدیریتی مهم در بازار کار امروز هستند. دراینبین، مدیر فروشگاه در حوزه خردهفروشی دارای جایگاه ویژهای است.
مدیران فروشگاه مسئول نظارت بر تمام جنبههای عملکرد یک فروشگاه، ازجمله فروش، کارکنان، موجودی کالا و خدمات مشتری هستند. به همین دلیل نقش مدیران فروشگاه برای دستیابی به یک فروش موفق روزانه، بسیار ضروری است.
یک مدیر فروشگاه میتواند در فروشگاههای مختلف ازجمله فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی، فروشگاههای ارائهدهنده لوازمخانگی و فروشگاههای صنایعدستی، به ایفای نقش خود بپردازد. برای مشاهده فرصت های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای، روی لینک کلیک کنید. در کل، مدیران فروشگاه وظایف متعددی را بر عهدهدارند که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیران فروشگاه وظیفه انجام اموری مانند استخدام کارکنان، ابلاغ وظایف کارشناس فروش، آموزش اعضای تیم فروشگاهی، برنامهریزی شیفتها، ارزیابی عملکرد و ایجاد انگیزه در کارکنان را بر عهدهدارند.
از دیگر وظایف موردتوجه در شرح شغل مدیر فروشگاه، ارائه سفارش، دریافت، ذخیرهسازی و ردیابی موجودی کالاها است.
رسیدگی به شکایات مشتریان، پاسخ به سؤالات و حل مشکلات آنها، بخش مهمی از وظایف مدیران فروشگاه مواد غذایی، لوازمخانگی و… را تشکیل میدهد.
یکی دیگر از وظایف مدیران فروشگاهی، تضمین نظافت، امنیت و کارآمدی در فروشگاه است.
توسعه و اجرای استراتژیهای بازاریابی برای افزایش سود فروش و ابلاغ آن به فروشنده و کارشناس فروش، یکی از وظایف مهمی است که مدیران فروشگاههای زنجیرهای باید به آن توجه ویژهای داشته باشند.
معمولاً از یک مدیر فروشگاه انتظار میرود که درک خوبی نسبت به مسائل مالی داشته باشد. به شکلی که یک مدیر در فروشگاههای زنجیرهای اتکا، شهروند، هایپر فامیلی و…، باید بتواند بودجه فروشگاه را بهخوبی مدیریت کند.
از دیگر وظایف و مسئولیتهای مورداشاره در شرح شغل مدیر فروشگاه، تهیه گزارشهای مربوط به عملکرد فروشگاه و ارائه آن به مدیران ارشد کسبوکار است.
پیش از ورود به بازار کار شغل مدیر فروشگاه، بهتر است به بررسی کامل مزایا و معایب موجود در فرصتهای استخدام مدیر فروشگاه بپردازید. به همین دلیل در ادامه، برخی از مزایای شغل مدیر فروشگاه آورده شده است:
مدیران شعب فروشگاه میتوانند با انجام درست وظایف و مسئولیتهای موردتوجه در شرح شغل مدیر فروشگاه، به سمتهای مدیریتی بالاتر در همان شرکت یا شرکتهای دیگر دست پیدا کنند.
مدیران فروشگاه از استقلال عمل قابلتوجهی در اداره فروشگاه خود برخوردار هستند؛ چراکه این افراد معمولاً وظیفه برنامهریزی برای انجام امور مختلف را بر عهدهدارند.
شرح شغل مدیر فروشگاه شامل وظایف مختلفی میشود. بهعلاوه، مدیران فروشگاه اتکا، افق کوروش و… میتوانند در فروشگاهها و مناطق مختلف به انجام وظایف خود بپردازند.
کمک به موفقیت یک فروشگاه و شاد نگهداشتن کارکنان میتواند عاملی برای کسب رضایت شغلی باشد.
مدیران فروشگاه از حقوق و مزایای مناسبی برخوردار هستند. اگر مدیران فروشگاه در فروشگاههای بزرگ یا زنجیرهای کار کنند، میتوانند انتظار دریافت حقوق بالا را داشته باشند.
مدیران فروشگاه میتوانند با ارائه خدمات به مشتریان و ایجاد محیطی مثبت برای کارکنان، به دیگران کمک کنند.
طبیعی است که انجام وظایف مورداشاره در شرح شغل مدیر فروشگاه، میتواند با معایب و سختیهایی همراه باشد. برخی از چالشهای موجود در این فرصت شغلی عبارتاند از:
ساعات کاری مدیران فروشگاه اغلب نامنظم و شامل کار در آخر هفتهها است. برخی از مدیران فروشگاه باید در ساعات کاری طولانی و حتی در روزهای تعطیل کار کنند. این موضوع میتواند تعادل بین کار و زندگی شخصی را تحت تأثیر قرار دهد.
شغل مدیر فروشگاه میتواند در زمانهای شلوغی فروشگاه مانند تعطیلات و روزهای آخر هفته، با استرس کاری زیاد همراه باشد.
بیشتر مدیران فروشگاه با فشار کاری زیادی مواجه هستند. مدیران باید مسئولیتهای متعددی ازجمله مدیریت تیم، مدیریت مالی و رفع مشکلات فروشگاه را بر عهده داشته باشند. در کل میتوان گفت که مدیران فروشگاه مسئولیتهای زیادی را بر عهدهدارند و باید بهطور همزمان چند کار را انجام دهند.
مدیران فروشگاه گاهی اوقات باید با مشتریان ناراضی یا عصبانی برخورد کنند. این موضوع میتواند تااندازهای بر کیفیت کار مدیران فروشگاهی تأثیرگذار باشد.
در فروشگاههای بزرگ یا زنجیرهای، رقابت برای تصدی شغل مدیر فروشگاه میتواند بسیار بالا باشد. فروشگاههایی مانند فروشگاه زنجیرهای افق کوروش، فروشگاه جانبو و فروشگاه شهروند، معمولاً در مشاغلی مانند کارشناس فروش، صندوقدار و مدیر فروشگاه، دارای تقاضای استخدامی بالایی هستند.
شغل مدیر فروشگاه، شغلی پویا و چالشبرانگیز است که به ترکیبی از مهارتهای رهبری، سازمانی و ارتباطی قوی نیاز دارد. در ادامه، برخی از شرایط استخدام مدیر فروشگاه کتاب، فروشگاه لوازمالتحریر، فروشگاه مواد غذایی و… آورده شده است:
برای فعالیت در شغل مدیر فروشگاه تهران، فروشگاه تبریز، فروشگاه بزرگ اصفهان و…، میتوانید رزومه و درخواست همکاری خود را به فروشگاه موردنظر خود ارائه دهید. همچنین میتوانید از طریق وبسایتهای کاریابی به دنبال شغل مدیر فروشگاه باشید.
درآمد مدیر فروشگاه به عوامل مختلفی ازجمله تجربه، تحصیلات، محل کار و اندازه فروشگاه بستگی دارد. در ایران، آمار دقیقی از میزان درآمد مدیر فروشگاه در دسترس نیست. بااینحال، خوب است بدانید که در برخی از کشورهای توسعهیافته، مدیران فروشگاهی از درآمد مناسبی برخوردار هستند.
بهعنوانمثال در کشور کانادا، میانگین درآمد مدیر فروشگاه مبلغی در حدود 59,912 دلار در سال است. در کشور آلمان، متوسط درآمد ماهانه یک مدیر فروشگاه، مبلغی برابر با 4,710 یورو گزارششده است. همچنین در کشور استرالیا، متوسط درآمد سالانه مدیران فروشگاه، مبلغی معادل با 85,998 دلار اعلامشده است.
شغل مدیر فروشگاه یکی از مهمترین مشاغل در صنعت خردهفروشی است. هرچند که این شغل فرصتهای شغلی بسیاری را فراهم میکند، اما با فشار کاری زیادی همراه است. برای موفقیت در این شغل، فرد باید دارای مهارتها و تواناییهای مدیریتی مناسب باشد و بتواند با فشارهای کاری مختلف مواجه شود.
در این مقاله به شرح شغل مدیر فروشگاه و بررسی کامل مزایا و معایب این حرفه پرداختیم. درنهایت، اگر به دنبال شغلی پویا هستید که در آن بتوانید از مهارتهای رهبری و سازمانی خود استفاده کنید، شغل مدیر فروشگاه میتواند شغلی مناسب برای شما باشد.