افزایش شهریه دانشگاه آزاد صحت دارد یا نه؟

مجموعه : اخبار
افزایش شهریه دانشگاه آزاد صحت دارد یا نه؟
نازوب به نقل از شرق: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی این روزها در حالی سایت‌های آموزش را برای تکمیل انتخاب واحد خود زیر و رو می‌کنند که اولین وعده رییس جدیدشان مبنی بر کاهش شهریه با تایید و تکذیب‌هایی همراه شده است.

روز گذشته فرهاد دانشجو با اشاره به تورم 23 درصدی در كل كشور، در خصوص افزایش شهریه دانشجویان در آغاز سال تحصیلی، به ایسنا گفت: از آنجایی كه با نرخ تورم 23 درصدی در كل كشور روبه‌رو هستیم، بر اساس توافق وزارتین علوم و بهداشت مقرر شده است برای دانشجویان جدیدالورود میزان شهریه 15 درصد افزایش یابد.

خبری که ساعاتی پس از اعلام تکذیب و با اصلاح مواجه و اعلام شد: «باوجود اینكه وزارت علوم و بهداشت اعلام كرده بودند كه می‌توانیم شهریه دانشجویان را تا 15 درصد افزایش دهیم، ولی ما به لطف خداوند افزایش شهریه‌ای نخواهیم داشت.»

در همین رابطه رییس دانشگاه آزاد با اشاره به ایجاد منابع مالی جدید، خاطرنشان کرد: همان‌طور که قول دادیم در انتهای سال دوم و ابتدای سال سوم، 20‌درصد تخفیف شهریه برای دانشجویان اعمال می‌شود، البته از مهر امسال برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 20‌درصد تخفیف شهریه در نظر گرفته شده است.

دانشجو در خصوص شهریه دانشجویان دکترا، گفت: همه دانشجویان دکترای تخصصی می‌توانند از تسهیلات 10‌میلیون تومان وام شهریه استفاده کنند و در صورتی که تمایل به اخذ وام نداشته باشند، می‌توانند متقابل آن از 20‌درصد تخفیف شهریه بهره‌مند شوند. وی درخصوص تعداد دانشجویان ورودی جدید گفت: امسال افزایش تعداد دانشجو نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت، چراکه روی کیفیت تمرکز داریم.

شهریه‌ها، پاشنه آشیل دانشگاه آزاد

میزان بالای شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های اخیر همواره پاشنه آشیلی برای فعالیت این دانشگاه بوده است. به طوری‌که بحث شهریه را می‌توان نقطه آغازی بر کشمکش‌های دولت و جریان سابق مدیریتی در این دانشگاه خواند.

«امسال به دلیل بالارفتن حقوق استادان و هیات علمی، مجبور به افزایش شهریه شدیم و در صورتی که دولت به دانشگاه آزاد کمک کند، این افزایش حذف خواهد شد.» عبدالله جاسبی، رییس 27ساله دانشگاه آزاد در 21شهریور 84 در حاشیه مراسم افتتاح دانشگاه آزاد واحد گرگان با اعلام این موضوع آفند و پدافند‌های دانشگاه آزاد و دولت را کلید زد.

با وجود افزایش چندباره شهریه، این مساله با اعتراض دانشجویان و حمایت دولت مواجه شد؛ به طوری که محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به ایلام در 11 آذر 84، در جمع استادان و دانشگاهیان اعلام کرد: «قرار شده است که آقای جاسبی شهریه‌ها را پایین بیاورد.» او همچنین عنوان کرد: «اگر این کار صورت نگیرد، جاسبی را جریمه می‌کنیم و اگر باز پایین نیامد، جریمه آقای جاسبی را سنگین‌تر خواهیم کرد.»

این اظهارات احمدی‌نژاد البته بی‌پاسخ نماند و به نوعی کارساز هم نشد و کریم زارع معاون کهنه‌کار و سابق دانشگاه آزاد گفت: «شهریه‌ها کاهش نخواهد یافت بلکه به جای این کار، به دانشجویان وام می‌دهیم.» با این حال، جرقه‌های این موضوع به بهارستان و به جمع نمایندگان و برخی چهره‌های دانشگاهی حامی دولت رسید و بحث افشاگری علیه دانشگاه آزاد از سوی کسانی همچون علیرضا زاکانی و عباس سلیمی‌نمین آغاز شد.

تلاش این افراد جدای از مناظره‌های داغ در تریبون‌های دانشجویی، صحن مجلس را هم در برگرفت و علیرضا زاکانی در کسوت رییس کمیته تحقیق و تفحص از آموزش عالی کشور طی نامه‌ای به حداد عادل، رییس مجلس هفتم از عدم همکاری دانشگاه آزاد در طرح تحقیق و تفحص به شدت انتقاد و اعلام کرد: «متاسفانه دانشگاه آزاد با وجود حسن‌نیت، نگاه فنی و کارشناسانه هیات تحقیق و تفحص از آموزش عالی در قبال پرسش‌های تخصصی و مطالبات هیات، عدم همکاری را پیشه خود کرده و ضمن تاخیر چندماهه در پاسخگویی اولیه ریاست محترم این دانشگاه، تعلل، برخوردهای خاص و ناصواب، عدم برآورده‌سازی مطالبات تخصصی و تعامل غیرمثبت با کارشناسان را در دستور کار خود قرار داد.»

 
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان