ramazan
ramazan

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

رفتارهای ناآگاهانه والدین در حساس ترین شرایط سنی دختران و پسران که می تواند منجر به ترسناک ترین و تاسف آورترین واکنش ها شود. بلوغ که در همه جای دنیا حساس ترین سن برای دختران و پسران است. عدم رفتار صحیح و بی اهمیت جلوه دادن این سن به طور جدی خطرات جبران ناپذیری روحی، روانی، مالی، اجتماعی و شخصیتی هم فرزند و هم خانواده را تهدید میکند.

هدف از ارائه این بخش از روانشناسی جوان و نوجوان ارائه مفیدترین راهکار و هوشیار کردن والدین در خصوص سن بلوغ فرزندشان است.

نازوب، خواهش می کنیم با 15 دقیقه وقت و مطالعه این بخش به سلامت روان فرزندان و خودتان اهمیت دهید.

 

محتویات این بخش از روانشناسی فرزندان

 

مناسب ترین رفتار در سنین بلوغ دختران و پسران

مهم ترین علائم و نشانه های بلوغ دختران

مهم ترین نشان های بلوغ در پسران

 

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

 

نوجوانی و بلوغ دوره‌ای حساس در زندگی انسان است که رفتار صحیح والدین با فرزندان در این دوران نقش بسیار زیادی در شکل گیری هویت آن‌ها دارد. والدین با رفتار و شیوه تربیتی خود تعیین کننده کیفیت روابط و عمق پیوند عاطفی میان خود و فرزندشان هستند.

همچنین رفتار صحیح شما با نوجوان، تضمین کننده موفقیت تحصیلی و شادکامی او در سن بلوغ است؛ در مقابل عدم ارتباط مناسب با نوجوان با گرایش او به سمت مواد مخدر، شروع زودرس فعالیت‌های جنسی، درگیری و خشونت و حتی خودکشی ارتباط دارد.

با توجه به مشغله‌های کاری دنیای امروزه والدین کمتر برای فرزندانشان وقت می‌گذارند و بسیاری از والدین فکر می‌کنند زمانی که کودک از یک سنی بزرگتر شد دیگر نیاز به توجه ندارد. برای فرزند خود در دوران بلوغ وقت بگذارید و ارتباط کلامی را با او حفظ کنید.

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

 

فرزند شما در سن بلوغ تمایل بیشتری به مستقل شدن دارد بنابراین ممکن است کمتر برای صحبت کردن با شما زمان بگذارد یا بخواهد مرز مشخصی بین امور شخصی خود و شما ایجاد کند. اما او هنوز شما را دوست دارد و به و به والدین خود نیاز دارد. پس لازم است کماکان در زندگی او حضور مؤثر داشته باشید و از احوالات او با خبر شوید.

هویت یابی، انتخاب حرفه، مسائل جنسی و آشنایی با مواد مخدر و… از موضوعات بحرانی در این سن هستند که لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید.

 

مشکلات و تغییرات روحی روانی در دوران بلوغ و برخورد مناسب والدین

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

 

بلوغ در پسران با تغییراتی در خلق و خو همراه است. در این دوران روحیه بسیار حساسی پیدا می‌کنند و ممکن است پرخاشگر شوند. افسردگی، انزوا و کمبود اعتماد به نفس از دیگر مشکلات بلوغ است. نقش والدین در این دوران بسیار اهمیت دارد. گاه احساس می‌کنید فرزندتان خشم و تنفر بسیاری نسبت به شما دارد.

بهتر است بردباری به خرج دهید و به یاد داشته باشید که رفتارهای آن‌ها به صورت عمده‌ای از تغییرات هورمونی نشأت می‌گیرد. برای مثال بهترین کار در مقابل خشم و عصبانیت پسرتان عدم واکنش به او است. اجازه دهید خشمش فروکش کند و آرام شود، سپس در مورد مسائل با او صحبت کنید.

 

در ادامه به نکات بسیار مفیدی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند ارتباط مناسبی با فرزند نوجوان خود برقرار کنید و بتوانید به بهترین نحو از او حمایت کنید. همچنین می‌توانید به مقاله تربیت فرزند مراجعه کنید.

1- احترام گذاشتن به حق نوجوان برای داشتن نظراتی مخالف با والدین خود

 

نوجوانی دوره ای خاص و بحرانی در زندگی فرزندتان است که او به دیدگاه‌ها و نگرش‌های تازه ای در مورد مسائل دست می‌یابد. در این زمان او می‌خواهد بنا بر تصور خود جهان را دگرگون کند و علیه سنت‌ها و ایدئولوژی‌های رایج به پا خیزد. در این مرحله است که ممکن است بسیاری از والدین گیر بیفتند!

اعمال فشار بر نوجوان و برخورد خشن با او می‌تواند باعث دلخوری و ناراحتی شود که به افزایش فاصله او از شما منجر می‌شود. بنابراین سعی کنید به صحبت‌های او به دقت گوش دهید، نظریات او را به طور منطقی به چالش بکشانید تا بتوانید با مشخص کردن فرضیات اشتباه، او رادر جهت درکی دقیق‌تر و واقع بینانه از مسائل راهنمایی کنید.

 

2- رفتار صحیح والدین با فرزندان: برقراری روابط دوستانه با نوجوان

 

دوران بلوغ، مرحله سازنده‌ای ست که دیدگاه فرزندتان نسبت به آینده شکل می‌گیرد. سعی کنید مطابق روز با جریان فکری و علایق فرزندتان همراه شوید و با او در مورد موضوعات مورد علاقه اش مانند مد و فشن، اخبار مربوط به سلبریتی‌ها و افراد مشهور، اخبار فیلم و تکنولوژی مانند یک دوست صمیمی صحبت کنید و با علاقه به حرف هایش گوش کنید. از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک با او در ارتباط باشید تا بتوانید از علایق و فعالیت‌های روزانه او آگاه شوید.

زمانی که رابطه دوستانه با فرزندتان برقرار می‌کنید می‌توانید تجربه‌ها و اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف با او در میان بگذارید و در مورد رفتارهای پرخطر جنسی، مصرف مواد مخدر و دوستان ناباب با صبر و حوصله با او به بحث و گفتگو بپردازید. سعی کنید همیشه از او حمایت کنید تا او بتواند به راحتی در مورد مسائل مختلف با شما مشورت کند.

 

 

3- رشد و تقویت تفکر خلاق در نوجوان

 

فضای لازم جهت رشد و تقویت رفتارهای اکتشافی را در فرزندتان فراهم کنید و سبک‌های شناختی فردی و نوآوری‌های خلاقانه او را تشویق کنید. ادامه این روند باعث می‌شود که در تمامی جنبه‌های زندگی مانند کار و تحصیل به شیوه تفکر سازنده و مثبت دست یابد.

 

4- نوجوان را در انتخاب شغل و حرفه راهنمایی کنید

5- نیازهای مالی فرزندتان را برآورده سازید

6- تقویت عزت نفس در نوجوان

 

اعمال قوانین سخت گیرانه و انضباط بیش از حد، باعث می‌شود که فرزندتان در محیطی سرشار از ترس و حس عدم کنترل بر شرایط خود رشد یابد. مسلما چنین فردی عزت نفس کمی خواهد داشت و نمی‌تواند در موقعیت‌های گروهی به عنوان رهبر یا تصمیم گیرنده رفتار کند.

لازم است که فرزندتان به شما احترام بگذارد ولی ترس از محیط خانواده عامل بازدارنده در رشد طبیعی او خواهد بود. مطالعه مقاله افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

 

7- مشورت با متخصص و روانشناس

8- شناخت شخصیت نوجوان در سن بلوغ

 

زمانی که والدین با ویژگی‌های دوران نوجوانی و جوانی آشنا باشند، دیگر بسیاری از رفتار‌های ناخوشایند آنان را غیر طبیعی نمی‌پندارند و این امر سبب بروز عکس العمل در بین والدین و فرزندان نمی‌شود و به تیرگی روابط نوجوان با خانواده ختم نمی‌شوند.

والدین باید دلیل رفتار نوجوانان را در این سن درک کنند همین امر کمک می‌کند که دیگر از بسیاری از رفتار‌های فرزندشان عصبانی نشوند و بتوانند کنترل شرایط را در دست داشته باشند.

9- استفاده از روش نادیده گرفتن برخی از مشکلات

 

از موثرترین روش‌های تربیتی می‌توان به روش تغافل اشاره داشت. روش تغافل یعنی مسائل و مشکلات نوجوانان را بزرگ نشان ندهید و در او وحشت ایجاد نکنید. او را دائما به خاطر اشتباهاتش بازخواست نکنید. والدین توجه داشته باشند نباید نوجوان را در حالت ترس و حراس نسبت به خود قرار دهند.

شاید گاهی لازم باشد تا از خطاهای نوجوانان چشم پوشی شود و به رویشان نیاوریم که همین امر سبب می‌شود تا حرمت‌ها در خانه و خانواده شکست نشود که سبب تحکیم بیشتر خانواده می‌شود. البته تشخیص این مورد باید با هوش و ذکاوت خودتان صورت گیرد.

 

10- اعتماد سازی

 

باید بتوانید حس اعتماد نوجوانان را نسبت به خودتان جلب کنید. اگر اعتماد میان نوجوان و والدین کمرنگ شود او برای حل مشکلاتش به سراغ دیگران می‌رود. از آنجایی افراد در سن نوجوانی بیشترین تاثیر پذیری و الگوبرداری را دارند مشورت گرفتن از دیگران و دوستان می‌تواند بسیار برای آنان خطرناک و مشکل ساز باشد.

_در زمان برخورد با فرزندان در سن بلوغ نقش دستور دهنده نداشته باشید و از نصیحت زیاد بپرهیزید.

_خانه بایستی محل آرامش و امن و مستحکمی برای تمامی اعضای خانواده باشد. جر و بحث والدین با یکدیگر می‌تواند بسیار بر روی رفتار نوجوان و دوری گزینی وی از خانواده تاثیر گذار باشد.

_بهتر است به جای صحبت با نوجوانان در مورد ضعف‌ها و کاستی‌های او یا تحقیر و سرزنش و مقایسه کردن وی با بقیه نوجوانان بر روی نقاط قوت او دست بگذارید و سعی در از بین بردن ضعف‌هایش داشته باشید. برای اطلاع از تأثیرات تحقیر نوجوان کلیک کنید.

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

 

والدین در ارتباط با مسائل جنسی چگونه باید با نوجوان رفتار کنند؟

 

 

در ابتدا لازم است ارتباطی صمیمی با فرزند خود برقرار سازید تا او بتواند به راحتی در مورد سوالاتی که در مورد مسانل جنسی دارد صحبت کند و مشکلات خودش را با شما در میان بگذارد. آموزش‌های کافی در مورد مسائل جنسی، لازم است توسط شما انجام شود در غیر اینصورت فرزندتان برای پیدا کردن جواب پرسش‌ها و کنجکاوی‌های خود از راه‌های غلط استفاده خواهد کرد.

همچنین احتمال سو استفاده جنسی توسط افراد منحرف کمتر می‌شود و رفتارهای پر خطر جنسی کاهش پیدا می‌کند.

 

مدیریت و کنترل اینترنت و دسترسی به آن، چگونه باید توسط والدین اعمال شود؟

 

با توجه به اینکه احتمال دسترسی نوجوانان به سایت‌های غیر اخلاقی و نامتناسب با سن آنان، بسیار زیاد است لازم است دسترسی به اینترنت تحت نظارت کامل والدین صورت بگیرد. همچنین آموزش نحوه صحیح استفاده از اینترنت می‌تواند کمک کننده باشد. مجموعه ای از روش‌های کنترل دسترسی به اینترنت وجود دارد.

 

تغییرات ظاهری دختران در سن بلوغ

 

هنگامی که دختران پا در دوران بلوغ خود می گذارند، متوجه تغییراتی در بدن خود می شوند که شامل موارد متعددی هستند. از جمله این تغییرات می توان به گزینه های زیر اشاره داشت:

رشد سینه ها در دوران بلوغ

رشد سینه ها یکی از تغییراتی به حساب می آید که دختر با آن روبه می شود. می توان اینطور بیان کرد که اولین تغییر بعد از پا گذاشتن به سن بلوغ همین گزینه می باشد. البته لازم به ذکر این نکته می باشد که این مورد زمانی خواهد بود که فرد یک بلوغ عادی را طی کند. در واقع پستان ها را دو هورمون استروژن و پروژسترون مورد تاثیر قرار می دهند و با عملکرد خود باعث تکمیل شدن فرآیند رشد می شوند.

 

قاعدگی و یا عادت ماهیانه

بلوغ دختران همراه با قاعدگی نیز می باشد. به طور کلی سن 12 سالگی زمانی می باشد که دختران اولین تجربه خود را در زمینه عادات ماهیانه حس می کنند. البته این سن ممکن است در برخی از دختران با توجه شرایط هورمون ها و یا نوع تغذیه ای که دارند، متفاوت باشد.

درد پریود

رشد موی زائددر دوران بلوغ

 

می توان اینطور بیان داشت که هر دختری در سن بلوغ رفتارهای مختلفی را به خاطر هیجانی که تجربه می کنند از خود نشان می دهند. خطرناک بودن این رفتارها و همچنین ادامه دار بودنشان، بستگی به این دارد که خانواده ها با آن ها به چه صورت برخورد می کنند.

از این رو رفتار با دختران در این سن بسیار حائز اهمیت بوده است. بعضی از دخترها کارهایی را انجام می دهند که دیگران را به سمت خود جلب کنند. به عنوان مثال از لوازم آرایشی به طور غیر طبیعی استفاده می کنند و یا رفتارهای پرخاشگرانه ای را در برابر کوچک ترین واکنش ها نشان می دهند.

همچنین بسیاری از آن ها به سمت گوشه گیری متمایل می شوند و نمی توانند دایره ارتباطی خود را گسترش دهند. به همین علت خانواده ها برای اینکه بتوانند به دختران خود کمک کنند، باید با یک مشاوره جلسه داشته باشند.

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

 

نحوه برخورد با دختران نوجوان در دوران بلوغ

 

روانشناسی جوانان دختر در زمان بلوغ آن ها بسیار اهمیت دارد. دختران در این سن به علت تغییراتی که می بینند، ممکن از رفتارهای نامناسبی را از خود نشان دهند. به گونه ای که شاهد اشتباهات بسیاری از آن ها خواهید بود. حالا سوالی که به وجود می آید این بوده که طرز رفتار با نوجوانان دختر در این سن چگونه باید باشد و در صورت مشاهده رفتارهای غیر عادی چگونه با آن ها برخوردار داشته باشیم. به همین علت والدین نیاز دارند تا آشنایی کاملی را با روانشناسی دختر جوان و همچنین طرز برخورد با دختر در سن بلوغ را پیدا کنند.

 

از الفاظی همچون “چته” استفاده نکنید

 

استفاده از این کلمه نه تنها در بلوغ دختران بلکه در دیگر سنین نیز حس خشم را به آن ها منتقل کند. به همین علت لحنی که از آن بهره می برید بسیار پر اهمیت است و باید به گونه ای باشد که دختر شما احساس کند که می خواهید به آن ها کمک کنید و هدفی جز این ندارید.

 

خشم در بلوغ

استفاده از صدای بالا ممنوع!

موردی که در روانشناسی دختر ۱۸ ساله و پایین تر از آن اهمیت دارد این بوده که از حرف زدن با لحن تند و صدای بالا خودداری کنید. این کار می تواند حس ترس را به فرزند شما القا کند. از این رو اگر از یک لحن صمیمی کمک بگیرید می توانید متوجه این موضوع شوید که فرزندتان اعتماد به نفس بیشتری را پیدا می کند و راحت تر می تواند در رابطه با مشکلات خود صحبت کند.

 

برخورد مناسب در هنگام اشتباهات

 

دوران بلوغ دختران می تواند سرشار از اشتباهات و یا تصمیم های مختلف باشد. به دلیل تغییراتی که در هورمون های دختران به وجود می آیند، تمایل آن ها به جنس مخالف نیز افزایش پیدا می کند. در صورتی که شما متوجه این رابطه شدید، باید بدانید که چگونه با فرزند خود رفتار کنید. طرز برخورد با دختری که دوست پسر دارد، در مقایسه با سیگار کشیدن در نوجوانی و بلوغ دختران کاملا متفاوت می باشد. اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این بوده که سعی نکنید با استفاده از زور آن ها را مجبور به پایان دادن رابطه خود کنید. چرا که بعد از آن کارهای خود را به صورت پنهانی انجام خواهد دارد. زمانی که در بلوغ دختران متوجه این ارتباط شدید، سعی کنید راهنمایی های بسیار زیادی را به آن ها بدهید.

دوست پسر

بدون شک در این شرایط سنی حساس دختران نیاز به توجه خاصی از طرف جنس مخالف دارند پس اگر هر نشانه ای از ارتباط با جنس مخالف آگاه شدید خواهش می کنیم عصبانیت را کنار بگذارید و با طرح دوستی و این که من می تونم با شناخت طرف مقابلت به تو کمک کنم.

اول باید اطمینان دختر گلتان را به خود جلب کنید و کم کم راه درست و روش ارتباطی درست را به او یاد دهید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید حتما از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

تغذیه در دوران بلوغ دختران

به دلیل شروع سیکل ماهانه نیاز از تغذیه او با توجه بیشتری همراه باشد. خوردن مغزیجات و غذاهای مقوی قبل از شروع سیکل از کم خونی و ناتوانی دختران نوجوان کم می کند.

 

و اما آقا پسرای گل

 

و مهم ترین نشانه هایی که هر پدر و مادر در سن بلوغ دختر یا پسرشان باید بدانند به شرح زیر است:

 

1. تغییرات در آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه ها

 

این سه عضو در سن 20 سالگی تقریبا تا 8 برابر رشد می‌کند. مجراهای داخلی و غدد سیستم تولید مثل نیز در طول بلوغ افزایش می‌یابد. پسران اغلب نعوظ یا سفت شدن آلت تناسلی خود را تجربه می‌کنند. همچنین خروج غیرارادی اسپرم در طول خواب که اغلب با رویاهای جنسی همراه است اتفاق می‌افتد. نخستین انزال در 12 تا 16 سالگی اتفاق می‌افتد.

این فرایندها میزان میل جنسی را شدیدا افزایش می‌دهند. در صورت عدم تخلیه مناسب، این انرژی باعث افزایش میزان خود ارضایی مردان و اعتیاد به آن می‌شود که می‌تواند در آینده عملکرد جنسی فرد را مختل کند.

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

 

2. تغییرات در رشد موها
3. تغییرات صدا
4. تغییرات در پوست
5. تغییرات در رشد عضلات
6. تغییرات استخوان‌ها
7. تغییرات در اندام‌های خارجی
8. تغییرات در اندام‌های داخلی

همزمان با بلوغ رشد حجم مغز نیز شروع می‌شود. افزایش کارکرد سلول‌های عصبی و حجم مغز باعث رشد تفکر انتزاعی و دیگر مسائل روانشناختی می‌شود. همچنین با رشد حجم و ظرفیت شش‌ها و قلب، ضربان قلب کاهش پیدا کرده و تنفس کوتاه‌تر و عمیق‌تر می‌شود. بقیه اعضای داخلی بدن مثل کلیه‌ها، معده و روده نیز به همان نسبت رشد می‌کند.

 

9. تغییرات در خون

تستوسترون تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. به همین دلیل مقدار و نسبت گلبول‌های قرمز خون در مردان بیشتر از زنان است.

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

10. تغییرات در میل جنسی

تستوسترون باعث بیداری غریزه و میل جنسی می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از تغییرات روان شناختی در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. در دوران بلوغ جنبه‌های ذهنی و خلق خوی فرد به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

10. تعریق زیاد در دوران بلوغ

 

این مواردی که برای تغییر فیزیکی و شیمیایی دختران و پسران بیان شد را جدی بگیرید و از این مرحله حساس به هیچ عنوان به سادگی رد نشوید که خدای ناکرده عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

 

رفتارهای ترسناک والدین در حساس ترین سن دختران و پسران

 

امیدواریم با فرهنگ سازی و آگاه کردن والدین به این شرایط حساس معضلات جامعه و خانواده صفر شود و فرزندانی سالم به جهانی هستی هدیه بدهیم. پدر و مادر عزیز بدانید در برابر فرزندانتان و تربیت آنها مسئول هستید پس با تمام وجود و عشق در راه سازندگی فززندانتان قدم بردارید. موفق و سربلند باشید به همراه فرزندانتان. گروه روانشناسی نازوب

 

این گونه پسر تربیت کنید که به خانم ها احترام بگذارد

آموزش تربیت کودکان بدون داد و دعوا

بهترین زمان و سن برای تربیت کودک/ عکس نوشته تربیت

لحظه های مهمی که کودک نیاز به آرامش و حمایت دارد/ اصول تربیت

 

Fearful behaviors of parents at the most sensitive age of girls and boys

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان