دو خدمت اساسی حجاب به زنان

دو خدمت اساسی حجاب به زنان
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه ٥٩ سوره احزاب

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا [٣٣:٥٩]

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

حجاب و لباس دو خدمت اساسی به زنان میکند؛ یکی مصونیت از تعرض آن کس که نامحرم است و در حریم محبت نیست چنانکه هوای سرد و آفتاب گرم و گرد و غبار و آلودگی نیز با بدن نامحرم هستند و همه به خصوص خانمها که به عالم لطافت نزدیک ترند توصیه شده است که خود را از آنها بپوشانند.

دیگر حفظ محبوبیت زن که به سبب آشنایی و دسترسی بیش از حد از رونق و مطلوبیت می افتد. به قول سعدی:
دیدار می نمایی و پرهیز می کنی        بازار خویش و آتش ما نیز میکنی

کلمۀ هوا در تمثیل مولانا همچنین به معنی عضق است و مقصود این است که در اثر آن حجاب، آتش ایجاد عشق می کند که همان هواست.

بدین بیان اگر زن و مرد به کلی از هم دور باشند، آب در جایی و آتش در جایی دیگر، گرما و عشقی حاصل نمی شود و اگر بی هیچ حجابی و محدودیتی در کنار هم قرار گیرند باز عشقی و هوایی پدید نمی آید.

اما اگر زن و مرد در فضاهای گوناگون  اجتماعی همچون دانشگاه و نمایشگاه های هنری و محافل موسیقی و تئاتر کنار هم و در مصاحبت یکدیگر باشند اما حجابی بین آنها قرار گیرد از محجوبیت و پاکدامنی و تعهد اخلاقی هر دو بیشترین بهره را از موهبت وجود یکدیگر خواهند برد، به خصوص این شیوه آشنایی در محیط عمومی و امن و بی خیال برای انتخاب همسر سودمند است و می تواند جایگزین شیوۀ دیرینۀ آشنایی از راه خواستگاری گردد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان