ramazan
ramazan

معرفی غذاهای رژیمی تقلبی

مجموعه : پزشکی
معرفی غذاهای رژیمی تقلبی
با افزایش میزان چاقی و انواع و اقسام بیماری‌های مرتبط با آن‌ها بحث دیگری نیز در دنیا مورد توجه مردم قرار گرفت و آن غذاهای رژیمی بود. غذاهایی كه واجد همان مزه اما فاقد شكر، روغن یا برخی دیگر از مواد مضر هستند اما سوالی كه مطرح می‌شود این است كه آیا این غذاها واقعا طبق ادعای كارخانه‌های سازنده بی‌ضرر و رژیمی هستند، متاسفانه تحقیقات مختلف در سراسر دنیا نشان داده كه نباید صددرصد به این مواد‌غذایی اعتماد كرد. به عبارت دیگر نباید به تصور رژیمی بودن در خوردن آن‌ها زیاده‌روی كرد چون برای بدن مضر هستند. در این مقاله به برخی از این نمونه‌های تولیدات غذایی اشاره خواهیم كرد.

ماست

لبنیات پر از شكر
شاید از خواندن این مطلب شوكه شوید اما واقعیت دارد. یك استكان ماست خالص طبیعی 16گرم شكر دارد اما اگر سراغ ماست‌های طعم‌دار بروید این مقدار 15گرم یا بیشتر اضافه می‌شود انگار كه 4 قاشق چای‌خوری بیشتر ماست خورده باشید.

راه لاغری: یك ماست خالص كم چرب انتخاب كرده و داخل آن یك قاشق چای‌خوری عسل یا چند میوه شیرین بریزید. اگر ماست یونانی هم پیدا كردید چه بهتر چون پروتئین آن‌ها از ماست‌های دیگر بالاتر بوده و قند آن كمتر است.

سس های بدون چربی


خوشمزه خطرناك
آیا تصور می‌كنید بدون چربی سس، سالاد شما سالم و مفید است؟ خیر اشتباه می‌كنید.بدن شما به چربی احتیاج دارد تا برخی مواد‌غذایی موجود در سبزی‌ها را جذب كند. در تحقیقی كه اخیرا در ژورنال تغذیه بالینی ایالات متحده به چاپ رسیده، مشخص شده افرادی‌كه از سس‌های بدون چربی استفاده می‌كنند لیكوپن یا بتاكاروتن (2 آنتی اكسیدان بسیار مفید) را جذب  نمی‌كنند.

راه لاغری: از سس‌هایی با درصد چربی پایین و سالم استفاده كنید. سس‌هایی كه حاوی روغن زیتون یا روغن كانولا باشند. یا این‌كه خودتان 2 قاشق چای‌خوری روغن زیتون، یك ونصفی قاشق غذاخوری سركه بالزامیك، نصف قاشق چای‌خوری خردل و مقداری پودر سیر را با هم مخلوط كنید تا سس سالم و خوشمزه داشته باشید.

نوشیدنی رژیمی


وسوسه پرخطر
برخلاف تصور نوشابه‌های رژیمی زیرو، لایت و… بدترین دشمنان دور كمر شما هستند. تحقیقات دانشمندان علوم سلامت دانشگاه تگزاس نشان داده، افرادی‌كه نوشیدنی‌هایی با شیرین‌كننده مصنوعی (بدون قند) مصرف می‌كنند، بیشتر از افرادی‌كه چنین نوشابه‌هایی نمی‌خورند وزن اضافه خواهند كرد. علت احتمالا طعم شیرین این نوشابه‌هاست كه باعث می‌شود فرد ندانسته به سراغ غذاهای شیرین و چرب برود. تحقیق دیگری نشان داده، افرادی‌كه در مصرف این نوشابه‌ها زیاده‌روی كنند دچار انواع و اقسام بیماری‌های متابولیك مانند فشارخون بالا و تجمع چربی در ناحیه شكم می‌شوند كه خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

راه لاغری: تا حد امكان از این نوشیدنی‌ها استفاده نكنید. جدا از خطراتی كه ذكر شد، نوشابه‌های رژیمی مثل نوشابه‌های عادی باعث دفع كلیسم بدن هم می‌شوند. ماءالشعیر گرچه كالری بالایی دارد ولی در مقادیر متعادل دست‌كم ضرر دیگری ندارد. اصلا مگر آب و دوغ چه اشكالی دارد كه می‌روید سراغ نوشابه؟!

کلوچه و آب نبات بدون قند


تله تهدیدآمیز
به دام تبلیغات غذاهای بدون قند نیفتید. وقتی سازندگان مواد‌غذایی قند را حذف می‌كنند، معمولا چربی را اضافه می‌كنند. یكی از مارك‌های معروف شكلات‌های بدون قند، شكلات‌هایی دارد كه هركدام حاوی 160 كالری و 9 گرم چربی است. خب اگر این‌طور است، چرا همان شكلات شیرین معمولی را نخوریم؟ دست‌كم ارزان‌تر است! از سوی دیگر گرچه با خوردن آب‌نبات‌های بدون قند كالری كمتری جذب می‌شود اما سوربیتول كه به‌جای قند باعث شیرینی آن می‌شود می‌تواند باعث نفخ، اسهال و ایجاد گاز در روده شود.

راه لاغری: به‌جای شكلات‌های شیرین بدون قند یا قندی شكلات‌های تلخ با درصد كاكائوی بالا را امتحان كنید. این شكلات‌ها در عین این‌كه كالری كمتری دارند به دلیل درصد بالای كاكائو از فواید زیادی هم برخوردار هستند.

برگه میوه و میوه خشک


توهم خانگی بودن
در بسیاری از سوپرماركت‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها شاهد بسته‌های جالبی از برگه‌های خشك‌شده انواع و اقسام میوه‌ها هستیم. كاری كه قبلا در خانه‌ها با دردسر فراوانی انجام می‌شد اكنون به‌راحتی در دسترس است. منتها مشكل بزرگی وجود دارد، یك مشت برگه موز خشك شده صنعتی تقریبا 10 گرم چربی دارد چون معمولا آ‌ن‌ها را در محیطی حاوی روغن خشك می‌كنند. تازه اگر به آن‌ها آب قند اضافه نكرده باشند كه معمولا این اتفاق هم می‌افتد. بنابراین خوردن آن‌ها نه تنها مفید نیست كه بسیار هم ضرر دارد.

راه لاغری: روش سنتی گرچه پردردسر و وقت‌گیر است اما دست‌كم حاصل آن داشتن میان‌وعده‌هایی سالم است. میوه تازه را خریداری كرده خوب شسته، خرد كنید و در جایی با جریان هوای مناسب و دور از گرد و غبار پهن كنید تا خشك شوند.

چیپس میوه و سبزی


ملچ ملوچ دردسرساز
چیپس چه از سیب زمینی تهیه شده باشد، چه از مخلوط میوه و سبزی به هر حال چیپس است. همه آن‌ها مقداری ویتامین C و A به بدن می‌رسانند اما وقتی دور كمر اضافه شد و بر لایه‌های چربی شكم افزوده شد آن وقت دیگر تفاوتی میان نوع چیپس نیست. یك مشت چیپس شور حالا از هر نوعی كه باشد حاوی 150كالری و تقریبا 10گرم چربی است.

راه لاغری: اصولا چیپس میان وعده مفیدی نیست چون شكل تهیه آن با روغن جامد هم كالری و چربی بالایی دارد هم این‌كه می‌تواند زمینه‌ساز برخی سرطان‌ها باشد. اگر می‌خواهید چیپس درست كنید زحمت بكشید و در آشپزخانه چند سیب زمینی را حلقه‌حلقه كرده و در مقداركمی روغن مایع سرخ كنید؛ دست‌كم سالم‌تر از محصول صنعتی است.

معجون های میوه


ناهار مایع
شاید تصور كنید چیز سالمی می‌خورید؛ مخلوطی از چند میوه با مواد پایه‌ای سالم مثل شیر و ماست و چند مغز مفید ولی معجون‌های صنعتی برخلاف تصور شما بسیار چرب هستند. مثلا یك لیوان معجون توت‌فرنگی 17گرم چربی دارد. اگر هم‌چنین چیزی را موقع صبحانه بخورید محدوده جذب كالری خود را افزایش می‌دهید. برخی از این معجون‌ها حدود 500كالری دارند!

راه لاغری: اگر چنین معجون‌هایی می‌خورید؛ اولا تا حد امكان كوچك‌ترین سایز لیوان ممكن را انتخاب كنید و از آن بیشتر نخورید. از خوردن آن‌هایی كه در ساختار خود مواد پركالری مثل ماست یخ شده، شربت قند یا كره بادام زمینی دارند پرهیز كنید. میكس‌كردن مخلوطی از چند میوه با مقداری ماست كم‌چرب و مغزهای تازه خام در منزل برای سلامت شما مفیدتر است.

گرانولا

تخریب وجهه غلات
مخلوط انواع غلات و مغزها و چند میوه كه به‌صورت كیك یا مخلوط با شیر یا عسل مصرف می‌شود،  این پنكیك كه ظاهرا سالم است و از غلات مفید تهیه شده در شربت قند و تخم مرغ غوطه‌ور شده و با روغن تهیه می‌شود. آیا به‌نظر شما این خوراكی سالم است؟ گرچه به‌نظر بی‌خطر می‌رسد اما اصلا گزینه مناسبی برای میان‌وعده یا صبحانه نیست. یك فنجان حاوی گرانولا 560كالری است و قبل از مخلوط‌شدن با شیر 28 گرم چربی دارد. خودتان حساب كنید چربی و كالری آن با شیر چقدر می‌شود!

راه لاغری: به‌جای خوردن چنین معجون پركالری مواد تشكیل‌دهنده آن‌را به‌طور مجزا و متعادل میل كنید. از خوردن چنین معجونی در رستوران و كافی‌‌شاپ‌ها خودداری كنید چون میزان چربی و شیرینی آن چند برابر حالتی است كه آن‌ را در منزل درست كنید. اگر یك برشتوك كم‌كالری بخرید و باشیر و مغز هامیل كنید، سالم‌تر است.

سوشی
 

دام ماهی
سوشی، غذایی متعلق به شرق آسیاست كه مدتی است در ایران هم سر و كله آن پیدا شده و البته طرفدارانی هم پیدا كرده است. اما سوشی گرچه ظاهرا بی‌ضرر و مفید است اما در برخی رستوران‌ها با كلی مخلفات سرو می‌شود كه همگی بسیار چرب و پركالری هستند، مثل انواع پنیرهای خامه‌ای. برخی انواع سوشی هم به‌خودی خود پركالری و چرب هستند مثل تمپورا كه هر رول آن 500 كالری انرژی و 20 گرم چربی دارد.

راه لاغری: اگر احیانا هوس سوشی كرده‌اید، آن‌را در رستورانی بخورید كه غذای آن فقط حاوی ماهی، برنج و سبزی‌ها باشد. البته برخی انواع آن برنج ندارند كه كالری دریافتی را كمتر هم می‌كنند؛ بدین‌ترتیب غذای سالم‌تری خواهید خورد.

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان