ramazan
ramazan

حقایق بسیار عجیب در مورد چاقی

حقایق بسیار عجیب در مورد چاقی

یکی از مواد مهم چاق‌کننده در محیط زیست آفت‌کش‌ها هستند.!

به گزارش  ناز وب،‌ در مطالعه‌ای که در سال 2002 میلادی انجام گرفت، مشخص شد رشد نرخ چاقی با افزایش سطح مواد شیمیایی صنعتی در محیط زیست ارتباط مستقیم دارد. محققان معتقدند که تماس با مواد شیمیایی مختل‌کننده فعالیت غدد درون‌ریز، مشکلات چاقی و اضافه وزن را متوجه افراد می‌سازد.

بررسی‌های آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض موادی خاص در مدت زمان رشد جنین و یا در سال‌های نخست پس از تولد اغلب رشد معمول سیستم هورمونی بدن را دچار اختلال می‌کند، به رشد بیشتر سلول‌های چربی منجر می‌شود و توانایی بدن را در ارسال و دریافت سیگنال‌هایی برای داشتن عملکرد سالم تضعیف می‌نماید.

یکی از مواد مهم چاق‌کننده در محیط زیست آفت‌کش‌ها هستند. در مطالعات گذشته رابطه بین افزایش نرخ ابتلا به دیابت در کشاورزان با دستگاه‌های آفت‌کش مشاهده شده است و به نظر می‌آید که حتی مقادیر اندک مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌ها نیز عملکرد سالم هورمون‌ها را مختل می‌سازد. آفت‌کش‌های «ارگانوکلرین» که برای مدت زمان طولانی در مواد خوراکی باقی می‌مانند از عوامل مهم در افزایش نرخ چاقی هستند.

علاوه بر آفت‌کش‌ها مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌هد که نوع ترکیب شیمیایی موسوم به «بیسفنول A»‌ که بیشتر در تولید محصولات و کالاهای پلاستیکی مانند بطری‌ها بکار می‌رود، سرعت تقسیمات سلول‌های چربی را افزایش می‌دهد، عملکرد پانکراس را مختل می‌کند،‌ منجر به بروز مقاومت انسولینی می‌شود و در نهایت نیز مشکل چاقی را تشدید می‌کند.

علاوه بر آفت‌کش‌ها و بیسفنول A، مواد آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها نیز حاوی ترکیبات مصنوعی دیگر موسوم به «فتالات‌ها» هستند که این مواد هم به نوبه خود مختل‌کننده فعالیت‌های هورمونی بدن هستند و تاثیر چشمگیر در تشدید فرآیند چاقی دارد.

از سوی دیگر نوعی مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌های «وینیل کلراید» موسوم به «ارگانوتین‌ها» از جمله ترکیباتی هستند که در محیط زیست باقی می‌مانند و از دیگر عوامل چاق‌کننده مهم محسوب می‌شوند.

این متخصصان همچنین تاکید دارند: دانه‌ سویا نیز هرچند سطح چربی پایینی دارد اما خواص استروژنی آن شناخته شده است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که به مصرف سویا تمایل دارند بیشتر مستعد چاقی هستند.

به گزارش ناز وب به نقل از دیلی اکسپرس، علاوه به عوامل فوق که همگی به طور چشمگیر تاثیر چاق‌کنندگی دارند، مصرف سیگار در دوران بارداری نه تنها خطر به دنیا آوردن نوزاد نارس یا کم‌وزن را افزایش می‌دهد بلکه نوزادان متولد شده از مادران سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به چاقی در سنین بزرگسالی هستند.

 منبع: ایسنا


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان