ramazan
ramazan

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

معرفی و نگاهی به چهره های جذاب نابغه های تاریخ دنیا که در این بخش به 20 چهره می پردازیم و در بخش دوم نگاهی به دیگر نابغه های جهان می انداریم با ما همراه باشید.

 

Libb Thims، دانشمند آمریکایی، لیستی از باهوش‌ترین افراد تاریخ تهیه کرده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا بیشتر درباره شیوه تهیه لیست باهوش‌ترین افراد تاریخ بحث کنیم و با تک تک این افراد بیشتر آشنا شویم.

 

لیپ تیمز در ابتدا لیستی از افراد با نمرات IQ بالاتر از ۲۰۰ را به عنوان یک معیار جمع آوری کرد، اما معیار اندازه‌گیری IQ بسیار مبهم و مورد بحث است. همانطور که می‌دانید افراد دارای IQ بالاتر از ۱۳۰ فوق‌العاده باهوش ارزیابی می‌شوند، هر چند باید توجه داشت که خود آزمون IQ نیز بسیار سخت، مبهم و دارای شیوه‌ای مشخص نیست.

 

 

بنابراین، تیمز افرادی که می‌دانست در زمینه‌‌های متفاوت دارای استعداد بسیار بالا، ظرفیت علمی زیاد و علاقه و تمایل زیاد به یک بحث دارند را همراه با در نظر گرفتن نمره IQ آن‌ها، در یک لیست با نام باهوش‌ترین افراد تاریخ جمع آوری کرد. اما او از افرادی که پیش از اختراع تست IQ زندگی می‌کردند نیز غافل نشد و بر اساس روش Cox، بر اساس ۱۰ سال از زندگی‌شان IQ آنها را پیش‌بینی کرد. سپس درباره هر کسی که فکر می‌کرد نمره IQ وی ممکن است اشتباه محاسبه شده باشد، بسیاری از آثار آن‌ها را می‌خواند تا اشتباهی در محاسبه IQ وجود نداشته باشد.

 

 

حال تیمز با در کنار هم گذاشتن IQ و دستاورد‌های تمام افراد باهوش تاریخ، به لیستی چهل نفره از باهوش‌ترین‌ها رسیده است. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به این لیست جالب بیندازیم:

 

 

۴۰. ریچارد «ریک» روزنر (Richard “Rick” Rosner)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

روزنر در یکی از پنج باشگاه بدنسازی که متعلق به اوست، مشغول به تمرین است.

ریک روزنر، یک شخصیت تلویزیونی و یکی از باهوش‌ترین افراد زنده در جهان است که توسط معیار‌های مختلف، نمره IQ بین ۱۴۰ تا ۲۵۰ را کسب کرده است. از وی بیش از ۳۰ آزمایش مختلف IQ گرفته شده که در ۲۰ عدد از آن‌ها بالاترین نمره ممکن را گرفته است. به نظر خود او، در رشته‌های ریاضی، فیزیک و سرهم بندی کلمات به یکدیگر عملکرد خوبی دارد. ریک در هر روز نزدیک به ۵۰ قرص مختلف مصرف می‌کند. وی می‌گوید از کپسول‌های روغن امگا ۳ ماهی تا متمورفین برای سلامتی، طول عمر و کارکرد بهتر مغز استفاده می‌کند.

 

 

۳۹. مریلین واس سوانت (Marilyn vos Savant)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

واس سوانت در سال ۱۹۸۸ در کنار همسرش، دکتر رابرت جرویک، مخترع قلب مصنوعی ایستاده است.

واس سوانت سال ۱۹۴۶ متولد شده و نمره IQ در بین 157 تا 228 کسب کرده است. به گفته Jezebel، وی پس از دو سال تحصیل در دانشگاه واشنگتن، تحصیل را به دلایل مالی رها کرد. پس از آن به یک نویسنده قهار بدل شد و با رابرت جرویک، مخترع قلب مصنوعی ازدواج کرد.

وی زمانی به شهرت رسید که امتیاز برونیابی 228 را بر اساس یک تست در کودکی بدست آورد. این امتیاز در کتاب رکوردهای گینس سال 1985 به ثبت رسید. از سال ۱۹۸۶، وی در حال نگارش “Ask Marilyn” در مجله Parade است. در این مجله وی مشهور به حل مشکلات مربوط به Monty Hall است.

 

 

۳۸. کریستوفر لنگن (Christopher Langan)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

کریستوفر لنگان، امتیاز IQ بین ۱۷۴ تا ۲۱۰ را به نام خود ثبت کرده است. پیش از این وی توسط مجله Esquire به عنوان باهوش‌ترین مرد آمریکا انتخاب شده بود.

لنگان یک شخص کاملا خود آموخته است، به این معنی که او علمش را تنها با تحقیق، جستجو و مطالعه کسب کرده است. او بخش عظیمی از عمر خود را در دوره جوانی و بزرگسالی صرف توسعه یک مدل شناختی-نظری از جهان کرده است؛ یک نظریه که درباره همه چیز نظری دارد و وی نام CTMU را به آن داده است. لنگان به ورزش وزنه برداری علاقه زیادی دارد و تاکنون برای گذران زندگی خود به کار‌های مختلفی مشغول بوده است.

 

 

۳۷. نیتن لئوپولد (Nathan Leopold)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

سمت راست: ناتان لئوپولد و سمت چپ: ریچارد لوب

سال ۱۹۰۴، ناتان لئوپولد در شهر شیکاگو متولد شد. ضریب هوشی ناتان ۲۱۰ بود و وی در چهار ماهگی اولین کلمات خود را بر زبان آورد. ناتان همچنین یک قاتل بود. او همراه با دوست خود، ریچارد لوب، پسری ۱۴ ساله‌ را به قتل رساند. آن‌ها تلاش می‌کردند بی‌نقص‌ترین جنایت را در سال ۱۹۲۴ مرتکب شوند. این جنایت الهام بخش فیلم “Rope” آلفرد هیچکاک شد.

برخلاف سابقه بدی که لئوپولد داشت، بر اساس Biography.com، با لوب که شخصی محبوب و خوش چهره بود ارتباط نزدیکی پیدا کرد. البته وی به علت ارتکاب قتل، ۳۳ سال را در زندان گذراند. در نهایت در سال ۱۹۷۱ در سن ۶۷ سالگی، در شهر پورتوریکو درگذشت.

 

 

۳۶. مارنن لیبو-کوزر (Marnen Laibow-Koser)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

پس از انجام یک آزمایش در دوران کودکی، Laibow-Koser امتیاز ۲۶۸ IQ را بدست آورد. او در حال حاضر ۳۹ سال سن دارد، در شهر سامرویل ماساچوست  هم آهنگ‌سازی می‌کند و هم اپلیکیشن‌های تحت وب توسعه می‌دهد.

به گفته حساب توییتر مارنن، او مدرک کارشناسی ارشد خود را از New England Conservatory دریافت کرده است.

 

 

۳۵. آینان کاولی (Ainan Cawley)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

اینن کاولی، یک کودک ۱۴ ساله‌ی انگلیسی است که امتیاز ۲۶۳ تا ۳۴۹ آزمون‌های IQ را بدست آورده و به گفته دیلی تلگراف، وی در سن ۹ سالگی توانسته عدد پی را تا ۵۱۸ رقم اعشار از حفظ بخواند.

اینن، هم‌اکنون در سنگاپور زندگی می‌کند. جایی که وی در سن ۶ سالگی سخنرانی‌های علمی درباره اسید  آلکالوئید‌ها ارائه می‌کرد، سپس آزمون سطح O شیمی (برای افراد ۱۶ ساله) را در سن ۷ سال گذراند و در پلی‌تکنیک سنگاپور در سن ۸ سالگی ثبت نام کرد.

 

 

۳۴. ادراگون دِ ملو (Adragon De Mello)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

دِملو، در سن ۱۱ سالگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و در آزمون‌های IQ امتیاز بسیار بالای ۴۰۰ را از آن خود کرده است. CBS در سال ۲۰۰۰ گزارش می‌دهد که دِملو برای موفقیت‌های خود باید از پدرش سپاس گذاری کند. چرا که آگوستین دملو، پدر وی معتقد بود فرزندش تا سن ۱۶ سالگی برنده جایزه نوبل می‌شود و برای رسیدن به همین هدف فشار زیادی بر آدراگون می‌آورد.

آدراگون دِملو، در مصاحبه با CBS گفته: «بسیاری از رویاهایی که درباره افراد دیگر می‌شنویم، مثل برنده جایزه نوبل شدن یا گرفتن مدرک دکترا، با {حمایت} پدر میسر است. این موارد چیزی نبود که من به آن‌ها اهمیت دهم.»

 

 

۳۳. مایکل کرنی (Michael Kearney)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

مایکل کرنی سال ۱۹۸۲ متولد شد و مدرک کارشناسی را از دانشگاه آلابامای جنوبی در سن ۱۰ سالگی گرفت. در معیار‌های مختلف، امتیاز IQ وی بین ۲۰۰ تا ۳۲۵ اندازه گیری شد. او مبتلا به (Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD شد. این بیماری درباره اختلالات بیش فعالی در اثر نبود توجه کافی است. در سن ۲۲ سالگی، وی چهار درجه کارشناسی در رشته‌های انسان شناسی، علوم کامپیوتر، زمین شناسی و شیمی بدست آورد و پس از آن دکتری شیمی خود را گرفت.

 

 

۳۲. نادیا کمیوکووا (Nadia Camukova)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

نادیا کمیوکوا که سال ۱۹۷۶ در شهر مسکو بدنیا آمده، امتیاز ۲۰۰ را در تست‌های IQ بدست آورده است. موسسه تحقیقات واقع در مسکو که روی مغز بررسی می‌کند، چندی پیش گزارش داده بود که وی بالاترین ضریب هوشی را در جهان دارد.

کمیوکوا می‌تواند با تسلط کامل به هفت زبان مختلف دنیا از جمله روسی، انگلیسی، فرانسوی، ترکی، آلمانی، عربی و فارسی صحبت کند. او همچنین هشت گویش محلی ترکی را به خوبی فراگرفته است. وی هم‌اکنون استاد دانشگاه Bahçeşehi‌r در کشور ترکیه است.

 

 

۳۱. مایکل گروست (Michael Grost)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

دانشگاه میشیگان

مایکل گروست که امتیاز ۲۰۰ در آزمون‌های مختلف IQ بدست آورده، تنها ۱۰ سال داشت که در دانشگاه ایالتی میشیگان شروع به تحصیل کرد. بعد‌ها در دانشگاه‌های Yale و Michigan درس خواند و مدرک دکترای ریاضیات خود را در سن ۲۳ سالگی کسب کرد. به گفته اخبار MSN، در سال ۲۰۰۵ وی در یک شرکت کامپیوتری در شهر دیترویت مشغول به طراحی سیستم‌‌ها بوده است. از دیگر علایق مایکل می‌توان نقاشی و زیست شناسی تکامل را نام برد.

 

 

۳۰. شو یانو (Sho Yano)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

به گفته Chicago Tribune، شو یانو در سن ۹ سالگی در دانشگاه Loyola ثبت نام کرد و تنها سه سال بعد فارغ التحصیل شد. شو فقط ۱۲ سال سن داشت که به دانشگاه پزشکی پریتزکر شیکاگو وارد شد و در ۲۱ سالگی تبدیل به جوانترین دانشجوی تاریخ این دانشگاه به دلیل گرفتن مدرک M.D شد. طبق گفته‌های لس أنجلس تایمز، او همچنین مدرک دکترا در رشته‌های ژنتیک مولکولی و زیست شناسی سلولی دارد.

 

 

۲۹. دیلن جونز (Dylan Jones)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

دیلن جونز، در سن ده سالگی، نفر دوم از سمت چپ

مجله‌ی Mines درباره دیلن جونز می‌نویسد که او با ضریب هوشی ۲۰۰ در سن ۱۶ سالگی توانست با کسب مدارکی در رشته‌های ریاضی، علوم کامپیوتر، مهندسی زیستی و علوم زندگی از دانشگاه کلرادو فارغ التحصیل شود.

یک سال بعد، وی به دانشگاه پزشکی دنور کلرادو وارد شد و به عنوان یک جراح مغز و اعصاب به فعالیت‌های خود و مطالعات بیشتر ادامه داد. جونز تاکنون زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی را کاملا یاد گرفته و می‌خواهد زبان روسی را نیز به مجموعه زبان‌های تحت تسلط خود اضافه کند. دیلن جونز به مجله Mines درباره اشتیاق خود برای یادگیری زبان روسی می‌گوید: « الفبا و کارکترهای سیریلیک که پایه‌ی زبان روسی را تشکیل می‌دهند ماهیت متفاوتی دارند و من مایلم خودم را با آن‌ها به چالش بکشم.»

 

 

۲۸. ایدث استرن (Edith Stern)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

روزی که ایدث استرن متولد شد، پدر وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در نظر گرفته دخترش در آینده به یک انسان کامل بدل شود. در سن ۵ سالگی، پدر ایدث او را مجبور می‌کرد کل دایره المعارف بریتانیکا را بخواند. به گفته Sentinal، در سن ۱۲ سالگی او به دانشگاه رفت و تنها ۱۵ سال داشت که در دانشگاه ریاضی درس می‌داد. ایدث استرن، امتیاز IQ برابر با ۲۰۳ داشت.  از سال ۱۹۷۰ وی در IBM کار می‌کند و به دلیل کمک‌های بسیار در ریاضیات کاربردی، بسیار شناخته شده است.

 

 

۲۷. کیم اونگ-یونگ (Kim Ung-Yong)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

کیم اونگ یونگ دوره‌های دانشگاه خود را از سن ۳ سالگی آغاز کرد و در چهار سالگی به ۴ زبان مختلف صحبت می‌کرد. در سن ۸ سالگی، ناسا از وی دعوت کرد که برای ادامه تحصیل به ایالات متحده بیاید. وابسته به عوامل و معیار‌های مختلف، امتیاز IQ کیم بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ ثبت شده است.

کیم، در سن ۱۶ سالگی ناسا را ترک کرد و برای کسب مدرک دکترا در رشته مهندسی عمران به کره جنوبی بازگشت. او اکنون در بخش برنامه ریزی برای کسب و کار‌ها در شرکت Chungbuk Development فعالیت می‌کند.

کیم اونگ یونگ در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۰ با Korea Herald داشت، اینطور درباره زندگی حرفه‌ای خود گفت: «مردم از من انتظار داشتند تا به یک مقام بلند مرتبه در دولت یا شرکت بزرگ تبدیل شوم، اما تصور نمی‌کنم فقط بخاطر اینکه انتخاب من بر خلاف انتظارات بوده، کسی حق داشته باشد زندگی دیگری را یک شکست خطاب کند.»

 

 

۲۶. فرانسیس گالتون (Francis Galton)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

سر فرانسیس گالتون، دانشمند انگلیسی است که به عنوان شخصی با بهترین تحقیق‌ها در زمینه اصلاح نژاد و هوش انسان شناخته می‌شود. وی ریاضی را در کمبریج آموخت و در طول زندگی خود علاقه زیادی به روانشناسی داشت. بنا بر محاسبات تیمز، گالتون امتیاز ۲۰۰ در بحث آزمون‌های IQ داشته است.

او توانست در دوره حیات خود نقشه‌های مدرن آب و هوایی را توسعه دهد و به استفاده از اثر انگشت در کار‌های تحقیقاتی پلیس اعتبار دهد. وی پسر عمومی چارلز داروین است و پس از انتشار  Origin of Species در سال ۱۸۵۹ به اصلاح نژادی و تکامل بسیار علاقه‌مند شد.

 

 

۲۵. ماری کوری (Marie Curie)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

ماری کوری، فیزیکدان و شیمیدان مشهور لهستانی است. وی بهترین تحقیقات در زمینه رادیواکتیویته (اصطلاح ابداعی وی) ارائه کرد و در توسعه اشعه ایکس برای جرا‌حی نقش حیاتی ایفا کرد. IQ وی در معیار‌های مختلف بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ اندازه گیری شده است.

ماری کوری نخستین زنی است که برنده جایزه نوبل شد. او همچنین تنها دانشمندی است که دوبار جایزه علمی نوبل را در رشته‌های فیزیک و شیمی دریافت کرد. وی در سال ۱۸۹۳ لیسانس خود را در رشته فیزیک دریافت کرد و تنها یک سال بعد در رشته ریاضیات نیز موفق به گرفتن لیسانس شد.

کوری در سال ۱۹۳۴ به خاطر کم‌خونی آپلاستیک که ناشی از پرتوزایی پرتو ایکس بود درگذشت. وی این پرتوها را به خاطر تحقیقاتش در مراکز پزشکی نظامی در جنگ جهانی اول دریافت کرده بود.

 

 

۲۴. توماس وُلزی (Thomas Wolsey)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

توماس ولزی، یک سیاست‌مدار اهل بریتانیا است. وی صدراعظم هنری هشتم، پادشاه انگلستان تا قبل از مرگ وی بود. پس از او توماس مور صدراعظم شد. توماس ولزی اول مارس سال ۱۴۷۳ بدنیا آمد و ۲۹ نوامبر ۱۵۳۰ درگذشت. IQ محاسبه شده برای ولزی برابر با ۲۰۰ است.

او موفق شد برای اولین بار جلسه‌ای بین پادشاه انگلستان و فرانسیس اول، پادشاه فرانسه برگزار کند. در سال‌ ۱۵۱۴ او کنترل تقریبا تمام امور دولت را در دست داشت و در کلیسا نیز بسیار قدرتمند بود. مدت کوتاهی پس از اینکه نتوانست مراسم ازدواجی بین هنری و کاترین آراگون ترتیب دهد، به جرم خیانت دستگیر شد و سال ۱۵۳۰ در راه رفتن به دادگاه درگذشت.

 

 

۲۳. هیوگو گروشیس (Hugo Grotius)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

هیوگو گروشیس، یک شاعر و نمایش نامه نویس اهل هلند بود. اما گروشیس به دلیل کمک‌هایی که به وضع قوانین بین المللی کرد، شناخته شده است. تیمز IQ وی را ۲۰۰ ارزیابی کرده است.

گروشیس در سال ۱۶۰۷ به دادستانی کل استان‌های Holland ،Zeeland و West Friesland منصوب شد اما پس از اینکه در سال ۱۶۲۱ و در یک مبارزه سیاسی به خیانت متهم شد، به پاریس تبعید شد.

 

 

۲۲. هیپاتیا (Hypatia)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

هیپاتیا، فیلسوف زن نوافلاطونی که به عنوان نخستین زن برجستهٔ ریاضی‌دان و آخرین کتابدار کتابخانه اسکندریه شناخته می‌شود. او استاد فلسفه و ریاضی در شهر اسکندریه بود و در علم نجوم تبحر داشت. وی در دوران حکومت روم بر مصر در اسکندریه زندگی می‌کرد و به دست مسیحیان و با تحریک کلیسا به اتهام جادوگری کشته شد. «هیپاتیا» بیانگر نقش ارزنده زنان در عرصه علم است. نمره IQ وی به صورت تقریبی بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ برآورد شده است.

هیپاتیا تمام وقتش را باشاگردان به حل مسایل پیچیده فلسفه و ریاضی می گذراند، دانشجویان جوان از سراسر جهان برای استماع خطابه‌های او در حساب دیوفانتوس، روش ها و فنونی که دیوفانتوس توسعه داده بود و راه حل های نامعلوم مسایل مختلف که او ابداع کرده بود، راهی آن دیار می شدند و او به یقین در این روشها نابغه بود؛ او تمام کتابهای ریاضی موجود در کتابخانه را عمیقا مطالعه کرد و می‌خواست فرمولی خاص برای حرکت زمین بیابد.

هیپاتیا رساله‌های فراوانی در زمینه ریاضیات نوشت که بسیاری از آن‌ها در زمان یورش مردم به معبد سراپیس اسکندریه از بین رفت. همچنین او در حل مسائل جبر و هندسه راه‌حل‌های جدیدی ارائه کرد که تا عصر دکارت، نیوتن و لایب نیتز و چندین قرن بعد علوم ریاضی از آن حد که هیپاتیا تدریس می کرد فراتر نرفت.

 

 

۲۱. ترنس تائو (Terence Tao)

نابغه های جذاب و دیدنی تاریخ (عکس) سری اول

ترنس تائو یکی از نابغه‌های علوم ریاضی است که اکنون در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس مشغول به تدریس است. محدوده نمره IQ وی در معیار‌های متفاوت در حدود ۲۱۱ تا ۲۳۰ برآورد شده است.

این ریاضیدان استرالیایی روی تحلیل هارمونیک, معادلات دیفرانسیل پاره‌ای, ماتریس‌های تصادفی, نظریه ارگودیک رمزی, ترکیبیات و نظریه اعداد تحلیلی کار می‌کند. وی در سن ۲۱ سالگی مدرک دکترای خود را از دانشگاه پرینستون گرفت و در سن ۲۴ سالگی به عنوان پروفسوری نائل آمد و استاد دانشگاه شد. وی تاکنون چندین جایزه در زمینه ریاضی برنده شده و در سال ۲۰۰۶ نیز موفق به دریافت جایزه فیلدز شد.

ادامه دارد …


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان