ramazan
ramazan

خطرات وحشتناک نادیده گرفتن قارچ ناخن/ علت و درمان خانگی

خطرات وحشتناک نادیده گرفتن قارچ ناخن/ علت و درمان خانگی

قارج ناخن Nail fungus چیست چه کسانی به آن متبلا می شوند چرا اینقدر از این بیماری ناخن گفته می شود و هشدار داده می شود؟ با توجه به رواج کاشت ناخن و مد جدید بین خانمها به ویژه خانم های ایرانی بااستفاده از مواد شیمیایی و کاشت ناخن های مصنوعی بسیاری از خانم ها به بیماری خاموش قارچ ناخن مبتلا می شوند که اگر خیلی زودو سریع به درمان آن نپردازند و بی اهمیت باشند به طور قطع زیبایی کامل ناخن و انگشتان خود را از دست می دهند😭😭😭😭

اگر حس کردید که ناخن هایتان بطور غیر معمول درد دارد، شکننده(Fragile)،سبز، زرد یا سفید شده اند یا بوی ناخوشایندی دارند، بی شک به قارچ ناخن(Nail fungus) مبتلا شده اید. اما نگران نباشد! در این مقاله راه حل و نکاتی ذکر شده است که بتوانید از شر این قارچ ها خیلی سریع خلاص شوید.

 

خطرات نادیده گرفتن قارچ ناخن

 

قارچها به راحتی می توانند روی بدن انسان مثل پوست، مو و ناخن قرار بگیرند و رشد کنند. البته بیشتر در قسمت های مرطوب بدن از جمله لای انگشتان پا رشد کنند. متاسفانه قارچها به راحتی می توانند پراکنده شود و وقتی فرد را درگیر می کنند به راحتی از بین نمی روند و علت آن رشد راحت آنها و کم نیاز بودن آنها برای زندگیست.

قارچ ناخن مشکلی است که با سفید یا زرد شدن ناخن انگشت های دست یا پا و مخصوصا انگشت شست پا مشخص می شود. وقتی این عفونت قارچی شدیدتر و عمیق تر می گردد، تغییر رنگ ناخن هم شدیدتر شده و ناخن هم ضخیم و ضخیم تر می شود و لبه های ناخن دچار خوردگی و شکستگی می شود.

عفونت قارچی ناخن معمولا چند تا از ناخن ها را درگیر می کند، اما کمتر پیش می آید که همه ناخن ها درگیر شوند.
در صورتی که این علائم در شما خفیف باشد، درمان و پیگیری ضروری نخواهد بود. اما گاهی اوقات قارچ ناخن باعث درد و ناراحتی ناخن خواهد شد.

خطرات نادیده گرفتن قارچ ناخن/ علت و درمان خانگی

علائم عفونت قارچ ناخن

اگر یکی از علامت های زیر و یا بیشتر را در ناخن های خود داشته باشید، مبتلا به قارچ ناخن هستید:
– ضخیم شدن غیر طبیعی ناخن ها
– شکنندگی ناخن ها
– تغییر شکل و ظاهر ناخن
– تیرگی و از بین رفتن درخشندگی ناخن
علت ابتلا به بیماری قارچ ناخن
همانطور که می دانید قارچ ها، اورگانیسم های میکروسکوپی هستند که برای زنده ماندن به نور خورشید نیازی ندارند. برخی از این قارچ ها برای انسان دارای مصارف سودمندند و در صنعت نیز به کار گرفته می شوند. اما برخی دیگر می توانند عامل عفونت و بیماری باشند.

قارچ ها

– در محیط های گرم و مرطوب زندگی می کنند، مانند استخرها و آرایشگاه ها.
– می توانند به پوست حمله کنند و آنقدر کوچک اند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. خیلی وقت ها این قارچ ها، فاصله بین ناخن تا پوست و کناره های ناخن ها را مورد هدف قرار می دهند.
عفونت قارچی درمان نشده می تواند به اطراف ناخن، پوست پا و حتی ناخن ها و انگشتان دیگر منتشر شود. این عارضه ای شایع در پای ورزشکاران است.

خطرات نادیده گرفتن قارچ ناخن/ علت و درمان خانگی

اما این شرایط چقدر می تواند مهم و خطرناک باشد

با وجود بیماری هایی مانند سرطان و دیابت، دیدن ناخن های زرد و سیاه رنگ در نگاه اول می تواند به نظر خیلی بی اهمیت بیاید. از آنجایی که قارچ ناخن معمولا دردناک نیست، خیلی از افراد به فکر درمان آن نمی افتند. اما لازم است بدانید نادیده گرفتن این عفونت قارچی که معمولا در انگشتان پاها دیده می شود، می تواند عوارض و عواقب ناخوشایند زیر را داشته باشد:

– درد پاها
با گذشت زمان، ناخن مورد هدف قارچ ها می تواند ضخیم شود و تغییر شکل دهد و این باعث احساس درد می شود. گاه به قدری که راه رفتن و پوشیدن کفش برای فرد واقعا مشکل می شود.

– گسترش قارچ
در برخی مواقع عفونت قارچی درمان نشده می تواند به اطراف ناخن، پوست پا و حتی ناخن ها و انگشتان دیگر منتشر شود. این عارضه ای شایع در پای ورزشکاران است. شرایطی که پوست قرمز، ملتهب و گاه ترک خورده می شود و احساس خارش، آزاردهنده ترین مشکل خواهد بود. این قارچ ها همچنین می توانند منجر به عفونت های تناسلی در فرد شوند.

– عفونت های گسترده
ابتلا به عفونت های قارچی، نگرانی اصلی بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی است. اگر عفونت قارچی ناخن انگشتان پا به پوست پا گسترش پیدا کند و باعث ترک و شکاف شود، باکتری ها این ناحیه را مورد حمله قرار داده و چیزی که نتیجه می شود سلولیت است. شرایطی که باعث التهاب، تورم و قرمزی پوست می شود و درمان آن استفاده از آنتی بیوتیک هاست.
در موارد شدید عفونت می تواند به خون وارد شده و تهدید کننده زندگی باشد و فراموش نکنید همه اینها با یک عفونت قارچی ساده شروع می شود.

 

خطرات وحشتناک نادیده گرفتن قارچ ناخن/ علت و درمان خانگی

 

– از دست دادن ناخن ها
در برخی موارد عفونت قارچی ناخن می تواند کاملا بستر ناخن را در بر بگیرد. در این شرایط بخش سست ناخن باید جدا شود. حتی اگر ناخن عفونی شل نشود، در موارد شدید بیماری که عفونت قارچی درمان نشده باقی مانده، لازم است ناخن برداشته شود تا محیط مرطوب و مناسب گسترش عفونت از بین برود.
در برخی موارد ناخن توسط یک روش تخصصی برداشته می شود که به آن matrixectomy می گویند. در این روش ناخن از ریشه درآورده می شود، به طوری که دیگر رشد نکند.

داروهای طبیعی برای درمان قارچ ناخن

1. روغن درخت چای
2. Vicks VapoRub(محصولی که برای سرکوب سرفه طراحی شده است ، اما ترکیبات فعال آن ،مثل روغن کافور و روغن اکالیپتوس به درمان قارچ ناخن پا کمک می کند.)
3. عصاره گیاه انجبار؛
4. روغن پونه کوهی؛
5. عصاره برگ زیتون؛
6. روغن آفتابگردان اوزونیزه؛
7. سرکه؛
8. سیر؛
9. جوش شیرین؛
10. آب اکسیژنه؛
11. آلوئه ورا؛
12. روغن نارگیل.

خطرات نادیده گرفتن قارچ ناخن/ علت و درمان خانگی

موارد زیر نکاتی است که می تواند به جلوگیری از عفونت قارچ ناخن کمک کند.

• دست و پای خود را مرتباً تمیز کنید.
• دستان خود را بعد از لمس ناخن آلوده بشویید.
• دست و ناخن خود را همیشه مرطوب نگه دارید.
• ناخن های خود را مرتب کرده و لبه های آن را صاف کنید.
• پس از هر بار استفاده از ناخن گیر ، آن را ضد عفونی کنید.
• جوراب خود را مرتباً عوض کنید.
• جوراب هایی بپوشید که عرق را به خود جذب می کند.
• از کفشهای مناسب استفاده کنید .
• کفش های قدیمی خود را دور ریخته یا قبل از پوشیدن مجدد آنها را ضد عفونی کنید.
• هنگام راه رفتن در نزدیکی استخرها از کفش استفاده کنید.
• از سوهان ناخن و ناخن مصنوعی استفاده نکنید .
هنگامی که موارد بالا را رعایت کنید شاهد بهبود وضعیت ناخن های تان میشوید و اگر این وضعیت شما تغییری نکرد ، سریعا به پزشکتان مراجعه کنید .
برخی از بهترین داروهای تجویز شده برای قارچ ناخن پا شامل ایتراکونازول (اسپورانوکس) و تربینافین (لامیسیل) است. همچنین می‌توانید داروهای طبیعی مانند سیر ، روغن درخت چای و روغن آفتابگردان ازون را امتحان کنید.

Risks of ignoring nail fungus / cause and home treatment

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان