ramazan
ramazan

عوارض جدی و اشتباهات رایج شست وشوی واژینال

عوارض جدی و اشتباهات رایج شست وشوی واژینال

عوارض جدی و اشتباهات رایج شست وشوی واژینال

 

رعایت بهداشت دستگاه تناسلی یکی از کارهای واجب هر خانم است. از آنجایی که ناحیه ی تناسلی یک ناحیه ی حساسی است ما باید یکسری اصول را رعایت کنیم تا از عفونت و باکتری های قارچی جلوگیری شوید. در این بخش از نازوب به روش اصولی دوش واژینال میپردازیمم با ما همراه باشید.

شستشوی واژن

 

بیشتر خانم ها و دختران در مورد بوی بد واژن خود شکایت دارند. حقیقت این است که بیشتر افراد از این بو خجالت می کشند و دوست دارند از شر آن خلاص شوند. همه افراد دوست دارند تمیز و خوشبو باشند.

بسیاری از خانم‌ها بر این باورند که اگر ناحیه تناسلی خود را با شوینده‌های مختلف شستشو بدهند عوامل میکروبی را از بین می‌برند و احتمال آلودگی را کاهش می‌دهند، در حالی که این کار بسیار نادرست است و نتیجه برعکس می‌دهد.

واژن میتواند به خوبی خود را تمیز کند. چرا که واژن pH پایینی داردکه از رشد باکتری های جلوگیری می کند. تغییر در این تعادل منجر به جایگزینی باکتری ها می شود که از این بین می تواند عفونت مخمری اشاره کرد.

ترشحات واژن طبیعی در برخی مواقع با بوی ملایم هستند که در طول چرخه می تواند تشدید یا تضعیف شود.

با این حال بسیاری از زنان تصور می کنند که در چنین شرایطی باید کاری انجام دهند و راه های مختلف را امتحان میکنند که راه ها عبارتند از:

انواع روش های شستشوی واژن:

 

شستشو با جوش شیرین:

 

استفاده منظم از جوش شیرین برای شست و شوی واژن، رطوبت واژن را کم کرده و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی و مخمری واژن را کاهش می دهد.

جوش شیرین یک دئودورانت طبیعی است و شست و شوی منظم واژن با جوش شیرین به رفع بوی بد واژن و همچنین رفع تیرگی واژن کمک می کند.

استفاده از حمام جوش شیرین و همچنین شست و شوی منظم واژن با جوش شیرین به دلیل خواص ضد عفونی کننده که دارد و همچنین و با خنثی کردن PH واژن به رفع سوزش و خارش و التهاب واژن کمک می کند.

شستشو با سرکه سیب:

 

برخی افراد برای درمان عفونت مخمری استفاده از محلول آب و سرکه برای شستشوی داخل واژن یا نشستن در تشت آب و سرکه را توصیه می کنند ولی به گفته دکتر لورن استریچر Lauren Streicher استاد بالینی زنان و مامایی در دانشگاه نورت وسترن از سرکه سیب روی سالادتان استفاده کنید نه در واژنتان.

سرکه سیب اسیدی است و فقط باعث افزایش سوزش پوست داخل و اطراف واژن خواهد شد. هیچ دلیل پزشگی برای استفاده از سرکه سیب بری درمان عفونت مخمری وجوود ندارد حتی می تواند باعث از بین رفتن تمام باکتری های خوب واژن شود.

شستشو واژن با گلاب:

 

گلاب در درمان خارش تاثیر گذار است. پس توصیه می شود روزی دو تا سه بار واژن را با اندکی گلاب شستشو دهید، تا از خواص آرام بخشی گلاب بهره ببرید.

شستشو واژن با ژل بهداشتی:

 

امروزه با گسترده شدن اطلاعات پزشکی بانوان و خانواده ها بیماری کمتری در بین خانواده شیوع پیدا می کند ولی متاسفانه یکی از این بیماری ها که هیچ گاه از بین نمی رورد عفونت ناحیه تناسلی بانوان است که محققان برای پیشگیری از این عفونت ها ژل های بسیاری روانه بازار کرده اند.

ژل های بهداشتی شستشوی بانوان در صورتی که هفته ای یک بار استفاده شود مشکلی برای فرد بوجود نمی آورد اما به صورت کلی مصرف این ژل ها را توصیه نمی کنیم و در صورتی که خانمی مرتب استحمام کرده و بهداشت فردی را رعایت کند دیگر نیازی به استفاده از این ژل ها نیست.

بهترین روش شستشوی واژن چیست؟

 

اگر حس می کنید واقعا نیاز به شستشوی این قسمت از بدنتان دارید و احساس خوبی به شما می دهد از روش هایی که مطمئن است استفاده کنید. تعجب نکنید بهترین روش شسنشوی واژن استفاده از آب و صابون بدون عطر است آن هم فقط برای شستشوی قسمت های خارجی.

معایب استفاده از دوش واژینال

 

1- عفونت‌های واژن (واژینوز باکتریایی)

 

دوش واژینال تعادل طبیعی باکتری‌های واژن (فلور طبیعی واژن) را به هم می‌زند. این تغییرات، محیط واژن را برای رشد باکتری‌هایی که موجب عفونت می‌شوند، مطلوب می‌سازد. مطالعات نشان داده است خانم‌هایی که استفاده از دوش واژینال را متوقف کرده‌اند به احتمال کمتری مبتلا به واژینوز باکتریایی می‌شوند. ابتلا به واژینوز باکتریایی می‌تواند خطر زایمان زودرس و عفونت‌های منتقله از راه جنسی را افزایش دهد.

2- بیماری التهابی لگن (PID)

 

بیماری التهابی لگن عفونتی است که در اندام‌های تولیدمثلی شامل رحم، لوله‌های فالوپ و/یا تخمدان‌ها گسترش می‌یابد. تحقیقات نشان داده است خانم‌هایی که از دوش واژینال استفاده می‌کنند به میزان ۷۳% بیشتر در معرض ابتلا به بیماری التهابی لگن هستند.

3- مشکلات بارداری

 

خانم‌هایی که بیشتر از یک بار در هفته دوش واژینال انجام می‌دهند نسبت به افرادی که از دوش واژینال استفاده نمی‌کنند به میزان بیشتری دچار مشکلات باروری می‌شوند. دوش واژینال ممکن است خطر بارداری خارج از رحم را تا ۷۶% افزایش دهد. بطور کلی انجام منظم دوش واژینال به احتمال بیشتری موجب تولد زودرس نوزاد، سقط جنین و دیگر عوارض بارداری می‌شود.

4- سرطان دهانه رحم

 

مطالعات نشان داده است که دوش واژینال موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌شود.

خوشبو کردن واژن و رهایی از بوی بد واژن خانم ها

 

درمان بوی بد واژن با برگ لیمو و آب:

 

5 عدد برگ لیمو را یک لیوان آب بجوشانید. پس از چند دقیقه جوشیدن حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا مایع خوب سرد شود. 30 دقیقه بعد برگهای لیمو را برداشته و واژن را با آن شستشو دهید.

آلوئه ورا و ماست برای رفع بوی بد واژن:

 

ژل آلوئه ورا را با یک قاشق چایخوری ماست به خوبی مخلوط کنید،خوشبوکننده شما آماده است.
برای رفع بوی نامطبوع واژینال این ترکیب را به مدت 5 دقیقه روی آن قرار دهید سپس به خوبی آبکشی کنید.

رهایی از بوی بد واژن با روغن نارگیل، گلاب و روغن گلهای لاوندر:

 

یک دوم فنجان گلاب را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل و سه قطره روغن گلهای لوندر را خوب مخلوط کنید تا جایی که یک ترکیبی یکدست داشته باشیم.
مواد را داخل یک بطری ریخته و اجازه دهید 24 ساعت از آماده سازی آن بگذرد.
روز بعد می توانید به راحتی واژن را با این ترکیب فوق العاده شستشو دهید تا بوی نامطبوع آن به کل از بین برود.

روغن نارگیل و روغن درخت چای برای خوشبو شدن واژن:

 

یکی از قویترین ترکیبات ضد باکتری که برای رفع بوی بد و عفونت تناسلی زنان مورد استفاده قرار می گیرد.
یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با 10 قطره روغن درخت چای مخلوط کنید.
برای رفع بوی نامطبوع واژینال 10 دقیقه این ترکیب را روی آن قرار دهید و سپس با دقت بشویید.

آشامیدن روزانه آب کافی:

 

نوشیدن آب به پاکسازی سموم مضر بدن کمک می کند. هم چنین برای حفظ ی دمای بدن و یکپارچگی سلولها مفید است. بوی تعفن واژن از خشکی ناشی می شود. بنابراین، حفظ رطوبت بدن برای اجتناب از بوی ناخوشایند واژن حائز اهمیت است.

پرهیز از غذاهای قندی و مخمر دار:

 

در اصل، قند و غذاهای حاوی مخمر بالا می تواند منجر به بوی واژینال شود. بنابراین باید از خوردن کیک ها، دونات، نان، شیرینی و همچنین غذاهای تند … اجتناب کنید.

اجتناب از شست و شو با آب داغ:

 

باکتری های طبیعی و مفید بدن با آب داغ از بین می روند ، بنابراین استفاده از آب داغ برای استحمام منجر به بوی بد واژن می شود. در عوض، شما باید با آب ولرم یا آب سرد استحمام کنید. همچنین روغن های اسانس، کافور یا گلبرگ های گل رز به آب حمام خود اضافه کنید.

سفید کردن واژن به روش کاملا نوین و موثر

 

دلایل تیره شدن واژن:

 

این طبیعی است که پوست اطراف واژن (مهبل) تیره شود و علت آن متفاوت است. تیرگی واژن به هر علت، در برخی از زنان منجر به ناراحتی و از دست دادن عزت نفس می شود.

همان طور که موی داخل بینی از ورود باکتری ها و گرد و غبار جلوگیری می کند. موی دستگاه تناسلی هم از ورود باکتری به داخل واژن جلوگیری می کند. باکتری های ناحیه تناسلی از دو دسته خوب و بد تشکیل شده اند.

باکتری های خوب سبب می شود تا محیط واژن قلیایی شود و سبب از بین بردن باکتری ها شده و محیط سالمی را به وجود می آورد. بافت پوست این ناحیه زبر و خشن است و این بافت در اثر سایش ران و لباس های تنگ و نامناسب تیره تر از پوست بقیه بدن می شود.

انواع روش های سفید کردن واژن:

 

1- آب لیمو و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان:

 

2 قاشق غذاخوری آب لیمو رقیق را در 10 قطره گلاب بریزید. یک پنبه را در محلول غوطه ور کنید. فشار دهید و مایع اضافی را خارج کنید سپس به آرامی آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند و سپس بشویید. این روش را سه بار در روز انجام دهید.

احتیاط – موها را بزنید و ناحیه را بخوبی تمیز کنید و قبل از استفاده از محلول، ناحیه را خشک کنید. اگر احساس سوزش می کنید، بلافاصله محل را بشویید. آبلیمو یکی از ایمن ترین روش های روشن کردن پوست در ناحیه تناسل (واژن) است.

2- ماسک ضد تیرگی و سیاهی واژن با جوش شیرین:

 

جوش شیرین علاوه بر خاصیت درمانی عفونت و باکتری واژینال اگر با چند قطره آب لیمو ترکیب شود به خوبی می تواند سیاهی و تیرگی پوست را در ناحیه آلت تناسلی زنان از بین ببرد.

3- سفید کردن واژن با سفیده تخم مرغ:

 

سفیده تخم مرغ را به قدری هم بزنید تا کاملا کف کند و بعد مقداری از آن را روی نواحی تیره قرار داده و بعد از خشک شدن ماسک، با آب سرد بشویید. فقط باید بگوییم که استفاده از سفیده تخم مرغ روشی سریع اما بدبو برای رفع تیرگی پوست واژن است.

 

حکم رابطه جنسی دهانی واژن

شگردهای مؤثر وعالی برای خوشبو کردن واژن

حکم خوردن آلت تناسلی مرد از نظر مراجع تقلید

راه رفع تیرگی لبه های واژن، رحم و خوشبو شدن واژن

 

Serious complications and common mistakes of vaginal washing

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان