ramazan
ramazan

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر

مجموعه : اخبار
مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
اظهارات سرپرست جدید فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای در جلسه اخیرش با پیشکسوتان استان تهران در مورد شعبان بی مخ و تجلیل از این بزهکار و جانی در قالب جملاتی چون "من دست شعبون را می بوسم و بهش خیلی اعتقاد دارم"، بسیار حقیرانه و حیرت آور است.

به گزارش نازوب به نقل از  بی باک، بعد از عزل علیرضا صفارزاده رئیس پیشین فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور و یکی از مدیران متعهد کشورمان از سکانداری فدراسیون این ورزش فرهنگی باستانی، چندی پیش محمد عباسی طی حکمی محمد رضا طالقانی را به عنوان سرپرست فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای منصوب کرد.

 در قسمتی از حکم وزیر ورزش و جوانان آمده بود" نظر به تعهد ، تجربه و به استناد اختیارات ذیل ماده 10 اساسنامه فدراسیون های ورزشی جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران منصوب می شوید."

حال طالقانی تعهدش را در دست بوسی و ابراز ارادت برای امثال شعبان بی مخ و بازرگان می بیند.

اینکه شعبان بی مخی که اوج ارادات خود را به رژیم فاسد شاه به اثبات رسانده چگونه در دل طالقانی جا گرفته است، باید در جای خود بحث و بررسی شود اما اینکه وزیر ورزش و جوانان چگونه چنین شخصی را به سرپرستی فدراسیونی گمارده که باید روحیه پهلوانی را تروج کند، بسیار بحث برانگیز است.

بنابر این گزارش در آستانه جشن 34 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، محمدرضا طالقانی که اخیرا بعنوان سرپرست فدراسیون ورزش باستانی و کشتی پهلوانی کشور منصوب شده است، اظهاراتی قابل تامل ایراد می کند که بسیار جای تاسف دارد.

اظهارات وی در جلسه پیشکسوتان استان تهران در مورد شعبان بی مخ و تجلیل از این بزهکار و جانی در قالب جملاتی چون "من دست شعبون را می بوسم و بهش خیلی اعتقاد دارم"، بسیار حقیرانه و حیرت آور است.

متاسفانه ایشان دو هفته قبل از آن نیز در همایش روسای هیئتهای استانی از شعبان بی مخ تعریف می کند!

تکلیف شعبان بی مخ و دار و دسته اش که برای همگان روشن است حتی آش آنقدر شور بوده که مطرودین امام (ره) و امت از جمله منافقین، اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی هم شعبان را خیانتکار می دانند اما مردم و مسئولین باید تکلیف خود را با مریدان این جانی و کسانی که بجای ترویج سیره علوی، سعی در الگوبرداری از منش یک جانی و خائن دارند را روشن کنند.

جالبتر اینکه طالقانی از مهدی بازرگان هم بعنوان مردی بزرگ یاد می کند و این اظهارات پس از سالها در مقابل نظرات صریح  امام (ره) در مورد ارتداد اعضای نهضت آزادی تعجب برانگیز است.

نکته تاسف برانگیز دیگر اینکه طالقانی با این همه تعاریف عجیب از یک جانی و خائن قبل از انقلاب، طی بیش از یکساعت سخنرانی خود کوچکترین نامی از مقام معظم رهبری بعنوان حامی اصلی ورزش پهلوانی اسلامی در عصر حاضر نمی برد.

به هر حال وزیر ورزش و جوانان باید پاسخگوی این انتصاب خود به افکار عمومی باشد که چگونه ورزشی که باید مروج جوانمردی و سیره علوی باشد در حال حاضر سرپرست آن، الگوی خود را شعبان بی مخ ها قرار می دهد و به دست بوسی چنین فرد بزهکاری افتخار می کند.

فردی که طالقانی دستش را می بوسد، کیست؟

فردی كه در حكومت طاغوت در بسیاری از وقایع سیاسی آن دوران حضور فعالی داشت، "شعبان بی مخ" بود که امروز طالقانی
 

وی تا قبل از کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سقوط دولت دکتر محمد مصدق شد به "شعبان بی مخ" و یا "شعبان درخونگاه" شهرت داشت. اما پس از پیروزی کودتا و بازگشت شاه به ایران، شعبان نام فامیل "تاج بخش" را برای خود برگزید، اما آنگونه که گفته می‌شود با تذکرات بعدی به نام فامیل سابق خود اکتفا کرد.
 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر 
 
شعبان در کودتای آمریکایی 28 مرداد
 
شعبان بی مخ به پاس خوشخدمتی هایش بیشتر مورد تفقد رژیم شاه قرار گرفت و توانست ریاست ورزش باستانی کشور را از سال 1345  غصب کند. زیرا هم شعبان به حضور در عرصه ورزش باستانی علاقه داشت و هم رژیم از این حضور او بهره ها می برد.

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 
 در این میان حتی با وجود جوانمردان پاك در عرصه ورزش  باستانی، شعبان به دلیل برخورداری از امكانات مختلف و با حضور فعال، چهره آشنای ورزش باستانی بود و همین باعث شد كه او به عنوان نماد ورزش باستانی در اذهان عمومی حک شود. در واقع این بزرگترین ظلم تاریخی بر ورزش زورخانه ای به لحاظ تاثیرگذاری فرهنگی بود چرا كه اعمال وی زورخانه را از قداست، تهی و ورزش زورخانه ای را فقط به ظواهر سوق می داد.

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 

متاسفانه ورزش باستانی در دوران طاغوت به لحاظ فرهنگی سیر قهقرایی را طی كرد و باستانی کاران به عنوان عده ای اوباش، باج گیر، قاتل، متجاوز و خلافکار در اذهان عمومی نقش بستند که پس از سالها هنوز هم این تاثیر منفی میان عموم جامعه به طور کامل از بین نرفته است. مثلا در اکثر فیلمهای دوران طاغوت هر جاهل مسلکی که می خواست اقدامی برای قتل یا هرگونه تجاوز انجام دهد قدم هایش را با ضرب زورخانه همراه می کردند حتی اگر اهل ورزش زورخانه ای نبود!

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 

 

به گزارش نازوب، عمدتا مسائل شرعی در زورخانه شعبان رعایت نمی گردید مثلا ورزشکاران با بدن های لخت مقابل زنان بی حجاب و مینی ژوپ پوش و لباس های نیمه عریان به ورزش باستانی می پرداختند كه با پاكی و ایمان پهلوانان تربیت شده در آیین مقدس پهلوانی مغایرت داشت.

 حضور خوانندگان و بازیگران زن فاسد و دیگر عناصر ضد دین از برنامه های شعبان در زورخانه اش بود.

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 

در دوره طاغوت به لحاظ توسعه ابعاد ورزشی هم اگر افزایش تعداد زورخانه ها و ورزشکاران توسط شعبان پیگیری می شد فقط برای تبلیغات به نفع حفظ و استحکام تاج و تخت و انجام مراسم به اصطلاح مردمی مثل نمایش های چهارم آبان بود.

 البته شعبان نیز با خودنمایی در این عرصه هم خود را ارضا می کرد و هم به کسب درآمد، سفرهای خارجی و … می رسید. به عبارتی هر حرکت در ورزش زورخانه ای مثل تعیین پهلوان كشور که با اهداف مذکور در تضاد بود مورد بی مهری قرار می گرفت. چنانکه از انتصاب شعبان بی مخ به ریاست ورزش باستانی كشور در سال 1345، رویداد فرهنگی اجتماعی بزرگی چون تعیین پهلوان كشور از سال 1345 تا 1357 تقریبا تعطیل شد و فقط دو بار این مسابقات برگزار گردید که آن هم تحت نظر شعبان نبود. بطوریكه آخرین دوره با تصاحب بازوبند توسط رضا سوخته سرایی و نایب پهلوانی علیرضا سلیمانی در 1354 انجام شد و در سال های آخر حکوت پهلوی این مسابقات مانند گذشته برگزار نگردید زیرا از یک سو شعبان با برگزاری این مسابقات به حاشیه می رفت و نفعی نمی برد و از سوی دیگر باید فردی به عنوان پهلوان کشور معرفی می شد که ممکن بود در راستای اهداف واقعی پهلوانی گام بر دارد و این موضوع به لحاظ سیاسی خطری برای طاغوت محسوب می گردید. به بیان دیگر،  بیشترین سوءاستفاده در دوره پهلوی از این ورزش صورت گرفت. ضمن اینكه ترویج ورزشهای مدرن در كنار اینگونه جلوه دادن ورزش زورخانه ای، چونان فرود آمدن خنجری از پشت بر پیکره این ورزش بود.

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 

 وقتی بوی پیروزی انقلاب به مشامها می رسید، شاه فرار کرد و حکم اعدام شعبان به اتهام اعمال منافی عفت، سرقت، حیف و میل بیت المال و چند فقره قتل در مطبوعات شایع بود تا اینکه چندی بعد، صدور حكم اعدام وی به همراه تعدادی دیگر از وابستگان ملعون رژیم توسط رئیس دادگاههای انقلاب اسلامی اعلام شد. در نتیجه وی نیز ایران را همانند بسیاری از حامیان محمدرضا پهلوی ترک گفت و زندگی در تبعید را ابتدا در اسرائیل و سپس آلمان و نهایتا در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا در آمریکا آغاز کرد.

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 

وی در نقاط مختلف دنیا متواری بود تا اینکه 28 مرداد 1385 در بستر بیماری با 85 سال سن در کالیفرنیا ضمن وفاداری به شاه ملعون زندگی اش خاتمه یافت.     
             
مصطفی طوسی متولد 1298 ه.ش. قهرمان كشتی آزاد و فرنگی سالهای 1318 و 1319، پهلوان كشور سالهای 1323 تا 1325 و پیشكسوت خوشنام ورزش باستانی بود كه همان ابتدای پیروزی انقلاب به دیدار امام(ره)  در قم رفت و در اردیبهشت 1360 به رحمت ایزدی پیوست.

 از اظهارات طوسی به عنوان نمونه مستندی از نابسامانی فرهنگی در ورزش باستانی کشور قبل از انقلاب یاد می شود که شعبان بی مخ در آن نابسامانی نقش بسیاری داشت.

 

مسئولی که دست بوس شعبان بی مخ است!/ تصاویر
 

در اظهارات طوسی آمده است:" همانطور که می دانید سال ها بود فضای ورزش باستانی به علت حاکمیت نامشروع و غیرقانونی اشخاص ضد ملی و جنایتکار و دار و دسته شعبان بی مخ آلوده شده بود. زورخانه داران که رکن اساسی این رشته از ورزش هستند مورد ظلم و ستم قرار گرفته بودند و در نتیجه این رشته از ورزش که ریشه در فرهنگ ایران دارد دچار رکود شده بود. اینک با همکاری شما و کلیه پیشکسوتان امیدواریم که بتوانیم فعالیت های ثمربخش را آغاز کنیم تا این رشته ورزشی را به آنچنان ارزش و اهمیتی برسانیم که لایق آن است."

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان