وضعیت جنین در هفته دهم بارداری (ماه سوم)

مجموعه : زنان و زایمان
وضعیت جنین در هفته دهم بارداری (ماه سوم)

مادران عزیز هفته به هفته با شگفت انگیز ترین اتفاق دنیا و رشد جنین در شکمتان همراه باشید !

 

 

جنین شما در هفته دهم چگونه رشد می کند؟

جنین شما هنوز هم يك ژيمناست ورزيده نشده(!) اما حركات او كمي متناسب تر و هماهنگ تر شده اند. شما خواهيد ديد كه حركات نامنظم دستها و پاهاي او در روزهاي اول تولد به تدريج جاي خود را به حركات نرمتر و دايره وارتر (خصوصا هنگامي كه به افراد ديگر نگاه مي كند) مي دهند.

 

فضاي كافي براي جنین خود فراهم كنيد تا بازوها و پاهايش را بكشد و حركت دهد. يك پتو روي زمين پهن كنيد و به او اجازه دهيد كه هر طور مي خواهد حركت كند. اين حركات به جنین شما كمك مي كنند تا عضلات در حال رشد خود را قويتر كرده و كشيدگي طبيعي آنها را بهبود بخشد. هنگامي كه جنین شما بر روي شكم خود قرار گرفته باشد حركت دادن پاهايش را آغاز مي كند كه اولين مرحله در يادگيري راه رفتن است.

 

 

نکته های دیگر و مهم باداری را فراموش نکنید.

 

زندگی شما: روشهاي جلوگيري از بارداري را فراموش نكنيد!

فكر مي كنيد اگر به كودك خود شير مي دهيد آيا باز هم احتمال حامله شدن وجود دارد؟ حتي اگر هنوز پريود هم نشده ايد آيا باز هم اين احتمال وجود دارد؟

 

پاسخ هر دو سوال مثبت است. حتي اگر از لحاظ جنسي “نيمه فعال” نيز باشيد احتمال باردار شدن وجود دارد. بر خلاف باور عمومي شير دادن به كودك مانع حاملگي نمي شود و تخمك گذاري پيش از آغاز اولين پريود بعد از زايمان رخ مي دهد، اما نمي توان به دقت زمان اولين تخمك گذاري را تعيين نمود. پس در صورتي كه نمي خواهيد براي نوزاد خود يك برادر يا خواهر همسن بياوريد بهتر است اقدامات جلوگيري از بارداري را بكار گيريد!

 

پزشك شما مي تواند گزينه هاي مختلف را براي شما توضيح دهد اما در اينجا چند مطلب قابل ملاحظه را مطرح مي كنيم:
شما قبل از حاملگي از چه روشي براي جلوگيري از بارداري استفاده مي كرديد؟ ممكن است نتوانيد از همان روش قديمي استفاده كنيد. اگر قبلا از “ديافراگم” (يكي از وسايل جلوگيري از بارداري كه در واژن قرار داده مي شود و مي تواند اسپرمها را از بين ببرد) استفاده مي كرديد، قبل از استفاده مجدد آن را بررسي كرده و با وضعيت جديد خود مطابقت دهيد، زيرا ممكن است اندام شما در اثر زايمان تغيير كرده باشد.

 

اگر شما از پيش از حاملگي از روشهاي هورموني (قرص، چسبهاي پوستي يا حلقه داخل واژن) براي جلوگيري از بارداري استفاده مي كرديد و اكنون به كودك خود شير مي دهيد نبايد استفاده از اين روش را مجددا شروع كنيد، زيرا اين هورمونها ممكن است بر مقدار و يا كيفيت شير شما تاثير بگذارند. خانمهايي كه به نوزاد خود شير مي دهند به قرصهايي با فرمول و تركيب متفاوت نياز دارند؛ مثلا قرصهايي كه فقط پروژسترون داشته باشند.

 

آيا مي خواهيد از يك روش جديد استفاده كنيد؟ به عنوان مثال استفاده از IUD (گذاشتن وسيله اي درون رحم براي جلوگيري از انعقاد نطفه) در خانمهايي كه تا به حال زايمان داشته اند بهتر از خانمهايي كه هرگز بچه نداشته اند جواب مي دهد.
آيا به استفاده از كاندوم فكر كرده ايد؟ استفاده از كاندوم مي تواند گزينه مناسبي براي خانمهايي باشد كه به كودك خود شير مي دهند زيرا بر شيردهي آنها هيچ تاثيري نمي گذارد.

 

مطالب مرتبط

جنین در هفته نهم بارداری (عکس)

جنین در هفته هشتم بارداری (عکس)

جنین در هفته هشتم بارداری (عکس)

رشد جنین در هفته ششم بارداری (عکس)

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان