ابوعلی سینا، که با نامهای شیخالرئیس، پور سینا و ابن سینا نیز شناخته میشود، یکی از برجستهترین شخصیتهای علمی، فلسفی و پزشکی تاریخ ایران و جهان اسلام است.
او در سال 370 هجری قمری در روستای افشنه، نزدیک بخارا (در قلمرو سامانیان) چشم به جهان گشود و در سال 428 هجری قمری در همدان دار فانی را وداع گفت.
ابن سینا را باید یکی از ستونهای تمدن اسلامی دانست که آثار بینظیرش در فلسفه، منطق، طب، نجوم و علوم طبیعی، قرنها منبع الهام پژوهشگران شرق و غرب بوده است.
حسین بن عبدالله، فرزند یک مأمور دیوانی اهل بلخ، دوران کودکی خود را در شهر فرهنگی بخارا گذراند. استعداد شگفتانگیز او از همان سالهای آغازین زندگی نمایان شد.
به گفته خودش، در دهسالگی قرآن را حفظ کرده و در علوم ادبی، چنان مهارتی یافته بود که آموزگارانش را شگفتزده میکرد. پدرش که به شکوفایی فرزندش ایمان داشت، او را به دانشمندانی چون اسماعیل زاهد و ابوعبدالله ناتلی سپرد تا آموزشهای علمی او را گسترش دهند.
ابن سینا بهسرعت در علومی چون منطق، هندسه، فقه، طبیعیات و فلسفه رشد کرد. ناتلی، که منطق را به او آموخته بود، خیلی زود به توانایی علمی این شاگرد جوان پی برد و به پدرش توصیه کرد تنها بر رشد علمی او تمرکز کند.
پس از آن، ابن سینا با شور و شوق فراوان به مطالعه متون فلسفی، بهویژه آثار ارسطو، پرداخت؛ گرچه در ابتدا درک عمیق مفاهیم مابعدالطبیعه برایش دشوار بود. اما با خواندن کتاب “اغراض مابعدالطبیعه” نوشته فارابی، پرده از اسرار آن برداشت و به لذت فهم عمیق فلسفه دست یافت.
او در کنار فلسفه، به علم پزشکی نیز علاقهمند شد و با مطالعه آثار پیشینیان، در مدتزمانی کوتاه به چنان مهارتی دست یافت که بسیاری از پزشکان زمانه، وی را مرجع خود میدانستند.
در17 سالگی، نوح پسر منصور، امیر سامانی دچار بیماری سختی شد و ابن سینا توانست او را درمان کند. در پی این رویداد، اجازه یافت به کتابخانه سلطنتی بخارا دسترسی پیدا کند و با متون نایابی که حتی اسامی آنها برای بسیاری ناشناخته بود، آشنا شود. این دوران نقطه عطفی در دانشاندوزی وی محسوب میشود.
پس از درگذشت پدرش، او به شهرهای مختلفی چون گرگانج، گرگان، ری، قزوین، همدان و نهایتاً اصفهان سفر کرد. این دوره از زندگیاش سرشار از جابهجایی، نگارش آثار گوناگون و مواجهه با چالشهای سیاسی و اجتماعی بود. ابن سینا در برخی شهرها مورد احترام و حمایت قرار گرفت و گاه نیز بهدلیل اتهامات سیاسی، طعم زندان را چشید.
در همدان، وزیر شمسالدوله دیلمی شد و در همان دوران نگارش کتاب قانون در طب را به پایان رساند. این اثر یکی از جامعترین و مؤثرترین کتابهای پزشکی تاریخ بشر به شمار میآید که تا قرنها در دانشگاههای اروپایی تدریس میشد.
بیتردید، ابن سینا را نمیتوان بدون اشاره به دو اثر ماندگارش شناخت: کتاب “قانون” در طب و کتاب “شفا” در فلسفه. “قانون” اثری نظاممند، دقیق و مبتنی بر تجربیات پزشکی و دانش یونانی و ایرانی است که اصول درمان، تشخیص بیماریها و تجویز داروها را با دقتی کمنظیر شرح میدهد.
کتاب “شفا” نیز که به پیشنهاد شاگرد وفادارش، ابوعبید جوزجانی، نگاشته شد، اثری فلسفی و علمی است که به بررسی منطق، طبیعیات، ریاضیات و الهیات میپردازد. این کتاب، عصاره تفکر فلسفی ابن سینا و نمودار روش منطقی او در تحلیل مسائل هستی است.
ابن سینا تنها دانشمند بزرگی نبود که آثار فراوانی نگاشت، بلکه استاد برجستهای نیز بود که شاگردان نامداری چون ابوعبید جوزجانی، ابوالحسن بهمنیار، ابو منصور طاهر اصفهانی و ابوعبدالله المعصومی را پرورش داد. این افراد، خود از چهرههای برجسته علمی دوران خود شدند و میراث استاد را به نسلهای بعد منتقل کردند.
ابوعلی سینا پس از سالها تلاش بیوقفه علمی، به همراه علاءالدوله، فرمانروای اصفهان، راهی همدان شد. در این سفر، بیماری بر او چیره گشت و در همان شهر چشم از جهان فرو بست. پیکرش نیز در همدان به خاک سپرده شد.
در طی عمر کوتاه اما پربار خود، بیش از ۴۵۰ کتاب در موضوعات مختلف نگاشت که تنها بخشی از آنها باقی ماندهاند. بسیاری از نوشتههای او، همچنان مورد توجه پژوهشگران و فلاسفه قرار دارند و آموزههایش الهامبخش نسلهای گوناگون بوده است.
جرج سارتون، مورخ برجسته علم، ابن سینا را مشهورترین دانشمند جهان اسلام و یکی از برترین اندیشمندان تاریخ بشری میداند. آثار او در قرون وسطی به زبانهای لاتین ترجمه شد و نقش بسزایی در شکلگیری پزشکی مدرن و فلسفه غربی ایفا کرد. حتی دانشمندان بزرگی مانند توماس آکویناس و لئوناردو داوینچی از آثار او بهرهمند شدند.
ابن سینا نماینده اصیل حکمت مشاء در تمدن اسلامی و جانشین شایسته فارابی در عرصه فلسفه اسلامی به شمار میرود. او نخستین کسی بود که همه شاخههای علوم عقلی را با زبانی روشن و استدلالی در آثار خود جمعآوری و ساماندهی کرد.
در نهایت؛ زندگی ابن سینا، سرشار از تلاش، جستوجوی حقیقت، عشق به دانش و خدمت به انسانیت بود. او نه تنها چهرهای ماندگار در تاریخ علم است، بلکه الگویی برای هر انسان جویای دانایی و فضیلت محسوب میشود. از بخارا تا همدان، از فلسفه تا پزشکی، از کتابخانههای سلطنتی تا میدانهای نبرد اندیشه، رد پای ابن سینا همچون نوری جاودانه در تارک تاریخ علم میدرخشد.