ramazan
ramazan

عفونت هایی که خطرناک تر از سرطان است

مجموعه : بیماری ها
عفونت هایی که خطرناک تر از سرطان است

عفونت هایی که گاهی ما از درمان آن شانه خالی می کنیم و سرسری از آن رد می شویم از سرطان نیز برای ما خطرناک تر می شوند.

 

در روز پنج‌شنبه (بیستم آذر، یازدهم دسامبر) در بی‌بی‌سی گزارشی منتشر شد و در آن هشدار داده شده هزینه انسانی مقاومت عفونت‌ها به درمان چنان عظیم است که یک اقدام جدی و اساسی را طلب می‌کند.

 

به گزارش نازوب  پروفسور سالی دیویس مشاور ارشد پزشکی انگلستان این گزارش را “مجاب کننده” خوانده که قدمی رو به جلو برای “درک ابعاد واقعی این تهدید است.”

 

در این گزارش آمده اگر برای مقاومت به آنتی بیوتیک چاره ای اندیشده نشود، عفونت‌های درمان ناپذیر تاثیری عمیق و وسیع بر سلامت و بر اقتصاد کشورها بجای خواهند گذاشت و بسیاری از دستاوردهای پزشکی یک قرن گذشته از دست خواهد رفت.

 

عفونت هایی که خطرناک تر از سرطان است

“عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، در حال حاضر فقط در اروپا و آمریکا سالانه جان پنجاه هزار نفر را می‌گیرد، در دیگر کشورهای دنیا هم صدهزار نفر قربانی می شوند اما تخمین قابل اعتمادی در این باره وجود ندارد.”

 

این گزارش تخمین زده که در حال حاضر دست کم سالانه هفتصد هزار نفر در دنیا به علت عفونتهای مقاوم به درمان می‌میرند.

 

این رقم در سال ۲۰۵۰ به ده میلیون نفر خواهد رسید در حالیکه تخمین زده می شود در آن سال سرطان هشت میلیون و دویست هزار نفر قربانی بگیرد.

 

در سال ۲۰۱۳ نزدیک به نیم میلیون نفر در دنیا به سل مقاوم به درمان مبتلا شدند.

 

بر اساس این گزارش مقاومت به آنتی بیوتیک فقط کشورهای ثروتمند را تهدید نمی کند و کشورهای کم درآمد هم در معرض این خطر هستند به خصوص خطر سل، مالاریا و ایدز مقاوم به درمان.

 

با این حال تاثیر این مقاومت عوامل عفونی به درمان در کشورهای مختلف متفاوت است و بستگی به این دارد که مصرف آنتی بیوتیک در هر کشوری چقدر متعادل یا چقدر بی رویه است:

 

“مصرف جهانی آنتی بیوتیک در طب انسانی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ تقریبا چهل درصد افزایش یافت اما این رقم این واقعیت را نشان نمی دهد که مصرف آنتی بیوتیک در بعضی کشورها کمتر شده و در بعضی بیشتر”، به نحوی که برخی کشورها تا ده برابر کشورهای دیگر آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

 

عفونت هایی که خطرناک تر از سرطان است

فروش بدون نسخه و بدون ضابطه آنتی‌بیوتیک، تولید آنتی‌بیوتیک های تقلبی یا زیر استاندارد و سهولت مسافرت به اقصی نقاط دنیا نقش

مهمی در گسترش مقاومت به آنتی بیوتیک دارد.

 

ایران یکی از کشورهایی است که با تجویز بیش از اندازه این داروها روبروست و مصرف آنتی‌بیوتیک در این کشور تقریبا برابر با کل مصرف آن در اروپاست. بر این اساس، مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.

 

برای اینکه ابعاد قضیه بهتر روشن شود این گروه تخمین زده در صورتی که وضعیت کنونی ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۵۰ هر سال ده میلیون نفر به علت عفونت‌های درمان ناپذیر جان خود را از دست خواهند داد که هزینه جهانی آن به سه تریلیون دلار خواهد رسید.

 

به عبارت دیگر در ۳۵ سال آینده سیصد میلیون نفر به خاطر عفونت مقاوم به درمان خواهند مرد که تولید ناخالص جهانی را در سال ۲۰۵۰ دو تا ۳.۵ درصد کاهش خواهد داد، یعنی معادل شصت تا صد تریلیون دلار.

 

عفونت هایی که خطرناک تر از سرطان است

در این گزارش چهار روش درمانی که در تمام دنیا به صورت امری روزمره در آمده، به عنوان مثال بررسی شد‌ه‌اند؛ سزارین، تعویض مفصل، شیمی‌درمانی و پیوند اعضا که روی هم چهار درصد تولید ناخالص جهانی را تشکیل می دهند و به شدت به آنتی‌بیوتیک‌ها وابسته هستند.

 

اگر آنتی بیوتیک ها کارآیی خود را از دست بدهند، در ۳۵ سال آینده فقط در همین چهار عرصه،۱۲۰ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی لطمه خواهد خورد. اگر دیگر آثار منفی مقاومت به آنتی بیوتیک هم به حساب آورده شود این رقم سر به ۲۱۰ تریلیون دلار خواهد زد.

 

این گزارش در پایان هشدار داده که از دست رفتن دستاوردهای پزشکی بشر در سال‌های اخیر غیر قابل بخشش خواهد بود و باید با سرمایه گذاری در زیر ساخت ها، اقدام هماهنگ بین المللی و تولید داروهای جدید با این خطر مبارزه کرد: “این بحران جهانی در شرف وقوع است اما با اقدام فوری می شود جلوی آن را گرفت.”

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان