بارداری هفته هفته با جنین

مجموعه : زنان و زایمان
بارداری هفته هفته با جنین

تقویم بارداری برای مادران علاقمند به رشد جنین در هفته های متوالی

 

 

جنین در هفته 26 بارداری دیگر به اندازه یک پیارچه شده است و در این زمان رشد بیشتر اندام‌های او تکمیل شده است و می‌تواند دست و پایش را به‌راحتی حرکت دهد و بیش از پیش تکان می‌خورد و حرکت می‌کند و ممکن است از این طریق موجب ناراحتی شما شود.  

 

از این هفته جنینتان صحبت های پدر و مادرش را می شنود
شبکه ای اعصاب  گوش کودک توسعه یافته ونسبت به صداها از قبل حساس ترشده تاکنون صداهای بلند وصدای قلب مادر را می شنید اما از این هفته جنین به راحتی صدای پدر و مادر خود را شنیده وپس از تولد با این صداها آشنا است وبه آنها واکنش نشان می دهد.

 

در هفته بیست و ششم ریه‌های کودک درون قفسه سینه‌اش در حال تکمیل بوده تا از این طریق بتواند در مایع آمنیوتیک نفس بکشد تلاش های او برای تنفس در زمان جنینی تمرین خوبی برای نفس کشیدن پس از تولد است.

 

جنین در هفته 26 بارداری چه شکلی است؟
در این هفته همچنان چربی های بدن نوزاد در حال افزایش و قد و وزن او به ترتیب 35 سانتی‌متر و وزنش به یک کیلوگرم رسیده است. اگر بخواهیم قد جنین را برای شما شبیه‌سازی کنیم باید بگوییم او در هفته بیست و ششم به اندازه یک پیازچه شده و اکنون به یک سوم وزن زمان تولد رسیده است.

 

با توجه به اینکه شما به زمان تولد کودک خود نزدیک می شوید بهتر است درکلاسهای آمادگی زایمان شرکت کرده و به دنبال آماده سازی اتاق کودک خود بوده و مراقب باشید که غذاهای مقوی و مناسب خورده و به اندازه کافی استراحت کنید.

 

چشم جنین در این هفته چه رنگی است؟
در این هفته روند شکل گیری چشم‌ها ادامه داشته و آماده باز شدن هستند او اکنون می‌تواند پلک‌هایش را باز و بسته کند. جالب است که چشمان جنین باهر نژادی در این دوره به رنگ آبی بوده عنبیه تا چند ماه پس از تولد، رنگ تثبیت‌شده‌ای ندارد.

 

 جنین شما به سرعت در حال رشد بوده و با تکامل سیستم عصبی حرکاتش در بدن شما دارای هماهنگی بیشتری می شود.

 

تجربه های مادر بارداری که هفته 26 را سپری می کند
با  نزدیک تر شدن به زمان تولد شکم شما روز به روز بزرگتر شده و درماه هفتم شکم  به اندازه یک توپ فوتبال شده و افزایش وزنی بین 7 تا 8 کیلوگرمی را تجربه می کنید.

 

از علائمی که ممکن است در این هفته سراغ شما بیاید می توان تاری دید، بیرون زدگی ناف، بیخوابی، نفخ و گاز معده، میگرن، سوزش سر دل،  گرفتگی عضلات پاو افزایش فراموشی را نام برد.  

 

در این زمان از بارداری این امکان وجود دارد که فشار خون شما کمی افزایش پیدا کرده اما با این حال در برخی افراد فشار در این دوران کمتر از زمان قبل بارداری است.

 

با افزایش وزن خودتان و جنین فشار بیشتری به مفاصل و ماهیچه های پا و کمر شما وارد شده و به همین دلیل ممکن است در پایان روز احساس درد و خستگی بیشتری کنید، همچنین با راه رفتن، ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی، خم شدن و بلند کردن اجسام می تواند فشار بیشتری به پشت شما وارد کرده و احساس درد کنید به همین علت بهتر است در انجام کارهای سخت و سنگین ازکسی کمک بگیرید.

 

مراقبت هایی که عبور از این هفته را برای شما شیرین می کند
برای بهبود جریان خون، پای خود را در یک ظرف پر از آب گرم قرار داده و چند قطره از روغن معطررا به آن اضافه کرده و از لحظات خود لذت ببرید.

 

یک حمام آب گرم ممکن است آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد، البته برخی از زنان با کمپرس سرد آرامش بیشتری پیدا می کنند. سعی کنید برای حفظ وضعیت مناسب در طول روز،از فعالیت هایی که نیاز به خم شدن وحرکت ناگهانی دارد اجتناب کنید.

 

بهترین شکل خوابیدن در این هفته از بارداری
با رشد جنین، شکم شما بزرگتر شده وخوابیدن برایتان دشوار می شود در این زمان به هیچ وجه نمی‌توانید رو به شکم بخوابید زیرا وضعیت راحتی نیست.

 

در برخی مادران باردار استفاده ازبالش‌های مخصوص بارداری به راحت تر خوابیدن کمک می‌کند ،همچنین در هنگام خواب از دو بالش یکی در میان دو زانو ودیگری را در پشت کمرتان استفاده کنید بهتر است به پهلوی چپ بخوابید زیرا رگ‌های خونی عمده در سمت راست ستون فقرات شما قرار دارند و خوابیدن به پهلوی چپ به جریان آزادانه خون در این رگ‌ها کمک می‌کند.

 

مسمومیت بارداری بیماری در کمین مادران باردار
تورم دست و پا از علائم این هفته است اما تورم بیش از حد ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد. اگر با تورم ناگهانی و شدید در دست، پا، صورت یا اطراف چشم خود،سردرد، سرگیجه، تاری دید، دوبینی، درد ناگهانی و شدید در ناحیه سردل، حالت تهوع و استفراغ مواجه شدید با پزشک خود آنها را در میان بگذارید.

 

دانستن نشانه های زایمان زودرس جان شما و جنین را نجات می دهد
از این هفته به بعد ممکن است هر لحظه جنین شما چشم به جهان بگشاید به همین دلیل باید با علائم زایمان زودرس آشنایی داشته باشید.

 

انقباضات منظم به مدت یک ساعت ( چهار انقباض یا بیشتر در هر ۲۰ دقیقه یا وجود هشت انقباض در یک ساعت) که حتی پس از نوشیدن یک لیوان آب و استراحت کردن هم قطع نمی شوند. وجود دردهای مشابه گرفتگی شکم، احساس فشار در لگن خاصره یا زیر شکم، وجود درد مبهم در لگن یا زیر شکم، احساس ناخوشایند مانند احساس تب که قابل توضیح نیست و اگر روی شکمتان را فشار بدهید، احساس درد و آسیب دیدگی می کنید.

 

دیابت بارداری خطری که از ماه ششم تهدیدتان می کند
اگرچه شما همچنان در هفته‌های میانی دوران بارداری قرار دارید اما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و آزمایش‌ها و تست‌های لازم این دوران را تحت نظر پزشکتان سپری کنید تا از این طریق بارداری بی‌تنش، سالم و در عین حال موفق داشته باشید، از این هفته به بعد ملاقات های شما با پزشکتان بیشتر می شود.

 

به احتمال زیاد اکثر شما درمورد دیابت بارداری مطالبی را شنیده اید،ممکن است شما در هفته قبل تست دیابت را انجام داده باشید و پزشکتان مجددا آن را تکرار کند یا درهفته بیست وپنجم آن را برایتان تجویز کند، در مادران باردار با ریسک خطر پایین ممکن است این تست بین هفته 24 تا 28 بارداری انجام می شود، در مرحله نخست آزمایش گلوکز خون، شما شربت شیرینی را نوشیده و پس از یک ساعت قندخون شما تست می شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان