ramazan
ramazan

معرفی رشته های علوم تجربی

مجموعه : مقاله و تحقیق
معرفی رشته های علوم تجربی

معرفی رشته های علوم تجربی

 

وب سایت نازوب، در این بخش برای شما کاربران عزیز مقاله ای در خصوص معرفی تمامی رشته های علوم تجربی و شاخه های آن را گرد آوری کرده است تا راهنمایی باشد رای انتخاب رشته سریع با آگاهی بیشتر و میزان علاقه شما .

 

در این مقاله به طور اختصاصی شغل های رشته تجربی رو برای انتخاب رشته دبیرستان بررسی می کنیم تا شما دانش آموز عزیز با چشمانی باز برای انتخاب رشته تجربی اقدام کنید .

 

رشته تجربی و شغل های آن

شغل های رشته تجربی هم مثلِ شغل های رشته ریاضی فیزیک ، انسانی ، فنی حرفه ای و… متنوع هستن ولی خب بیشتر دانش آموزان و والدین اسم رشته تجربی که میاد بیشتر (و یا فقط) یاد شغل پزشکی میفتن!

 

اینکه شغل پزشکی یکی از پر درامد ترین شغل های رشته تجربی هست فعلــاً شکی نیست ولی چیزی که باید بگم اینه که اگر دانش آموز هستی و میخوای موقع انتخاب رشته نهم بخاطر درامد رشته تجربی رو انتخاب کنی، پیشنهاد می کنم که یه کم دَست نگه داری! چون به اون چیزی که تو ذهنت هست نمی رسی و در این مقاله به دلیل این موضوع بیشتر پرداخته میشه

 

درضمن تحصیل در رشته پزشکی با توجه به اینکه استقبال دانش آموزان به این رشته بیشتر از گذشته هم شده، اصلاً آسون نیست و تنها کسی میتونه بگه که رشته پزشکی برای من آسون هست که واقعاً علاقه داشته باشه به این رشته و البته علاقه رو هم دُرُست معنی کنه

 

معرفی شغل های رشته تجربی

برای معرفی شغل های موجود در رشته تجربی باید این نکته رو به دانش آموزان عزیز بگم که شغل های رشته تجربی انواع متفاوتی دارند که هر کدوم از این شغل ها به شاخه ای از رشته تجربی مربوط میشه. علاوه بر این بعضی از شغل ها هستن که سروکارشون با بیمارستان هست ولی برای ورود به اون شغل ها باید از رشته ریاضی و فیزیک اقدام کرد.

 

برای این که با شغل های رشته تجربی بیشتر آشنا بشید و تفاوت بین این شغل ها بیشتر براتون روشن بشه بهتره قبل از هرچیز با تمام شغل های رشته تجربی که همین حالا هم افراد زیادی در این شغل ها از جمله پرستاری، پزشکی و… کار میکنن آشنا بشید.

 

شغل های موجود در رشته تجربی

شغل هایی که در حال حاضر در رشته تجربی وجود دارن و دانش آموزانی که دیپلم شون رو از رشته تجربی میگیرن میتونن وارد رشته های دانشگاهی مربوط به این شغل ها بشن، متعدد هستن.

 

بعضی از این شغل ها بیشتر مربوط به کارهای بیمارستانی هستن، بعضی دیگه به کارهای آزمایشگاهی مربوط میشن، بعضیاش به کارهای کشاورزی مربوط میشه، بعضی صنایع غذایی و….

 

برای این که یه دید کلی از شغل های رشته تجربی به دست بیارید، لیست این شغل ها رو در ادامه می تونید مشاهده کنید.

 

لیست شغل های رشته تجربی

در نقشه زیر تمام شغل های رشته تجربی از جمله شغل هایی که به کارهای درمانی مربوط میشه و یا اصلاً هیچ کارِ درمانی در اون شغل ها انجام نمیشن براتون نشون دادیم.

 

با مشاهده نقشه زیر می بینیم که رشته تجربی فقط به پزشکی و کارهای درمانی مربوط نمیشه و اگر کسی نتونست وارد رشته پزشکی بشه باید رشته هایی تقریباً شبیه رشته های زیر رو به جای پزشکی انتخاب کنه.

 

معرفی رشته های علوم تجربی

ناگفته نمونه که شغل های رشته تجربی که در نقشه بالا بر اساس رشته های دانشگاهی نشون داده شد، همه شون در نقشه جا نمیشدن و اگر خواستید همه شون رو ببینید میتونید از دفترچه ثبت نام کنکور سراسری استفاده کنید.

 

به این نکته هم توجه دارید که این شغل ها و یا رشته های دانشگاهی ممکنه به مرور زمان بعضی هاشون دیگه وجود نداشته باشن و یا شغل ها و رشته های جدیدی در سال های آینده به وجود بیان .

 

با توجه به اینکه در بالا اشاره کردم و در نقشه بیشتر شغل های رشته تجربی رو دیدید، این شغل ها شباهت ها و تفاوت هایی باهم دارن که برای اون دسته از دانش آموزان که میخوان رشته تجربی رو در انتخاب رشته دبیرستان انتخاب کنن، اهمیت زیادی داره و باید قبل از انتخاب رشته به این شباهت ها و تفاوت هایی که در شغل های رشته تجربی وجود داره توجه کنن.

 

شباهت و تفاوت ها بین شغل های رشته تجربی

وجه مشترکی که بین بعضی از شغل های رشته تجربی وجود داره اینه که تعدادی از این شغل ها به شاخه ای خاص از رشته تجربی مربوط میشن.

 

به عنوان مثال همون شغل پزشکی که طرفدارانِ سیاهی لشگر زیادی هم داره، بیشتر به شاخه ی زیست شناسی مربوط میشه و یا شغل داروسازی بیشتر شاخه ی شیمی در اون پررنگ تره.

 

البته این به این معنا نیست که هرکسی شغل پزشکی رو هدف خودش قرار داد، دیگه درس شیمی براش اهمیتی نداره و نباید براش برنامه ریزی کنه!!!

 

بلکه منظور اینه که کسی که داره در مسیر شغل پزشکی حرکت میکنه سروکار بیشتری با موضوعات زیست شناسی (اون هم مباحث مربوط به بدن انسان) داره و همین طور کسی که برای شغل داروسازی داره خودش رو آماده میکنه درس شیمی براش از اهمیت بیشتری برخورداره و اتفاقاً اگر بخوایم تاثیرش رو در کنکور سراسری درنظر بگیریم، برای انتخاب رشته داروسازی، تاثیر درس های زیست شناسی و داروسازی به یک اندازه هستن!

 

منبع: ناز وب – www.nazweb.ir

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان