لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

زیبایی دندان و داشتن لبخندی زیبا امروزه یکی از مهم ترین کیس های زیبایی به شمار می رود. بسیاری از افراد ساختار دندانی زیبا و مرتبی ندارند به همین دلیل برای زیبا شدن به لیمنت یا ایمپلنت روی می آورند.

در ادامه این بخش پزشکی از وبسایت ناز وب به شناخت و روش های لمینت، فواید و مضرات آن پی ببرید.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

لمینت چیست؟

لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود.

به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق‌العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند. درواقع این لایه همرنگ دندان‌ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها شده و اگر دندان‌ها با فاصله در کنار هم باشند فاصله را بسته و بر روی دندان‌هایی که شکستگی دارند انجام می‌گیرد.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

La beauté des dents et un beau sourire sont l’un des cas de beauté les plus importants au monde. Beaucoup de gens n’ont pas une belle structure de dentine, alors ils se tournent vers une peluche ou un implant pour plus d’élégance

 

انواع لمینت دندان

ونیر‌ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می‌شود (که به آن‌ها ونیر کامپوزتی می‌گویند) و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می‌شوند (که به آن‌ها ونیر سرامیکی گفته می‌شود).

 

لامینت سرامیکی : مقاومت بیشتری نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی دارند و ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با کامپوزیت‌ها داشته و دارای ظاهر زیباتری هستند.
لامینت کامپوزیتی: ثبات رنگ این نوع لامینت کمتر است ولی قیمت آن‌ها ارزان‌تر بوده و تراش کمتر دندان را از جمله مزیت‌هایش می‌توان دانست.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

این روش زیباسازی دندان‌ها مناسب چه افرادی است؟

باید بدانید که لامینت مشکلات دندان‌های قدامی را رفع کرده و اگر دندانی با ضایعات زیادی همراه نباشد فقط درمان در حیطه مینای دندان می‌باشد.

یکی از شرایط مهمی که برای آن وجود دارد نبودن عادت‌های دهانی بیمار است. زیرا مورادی مثل دندان قروچه می‌تواند باعث شکستگی‌های دندانی که لامینت شده شود و به مرور زمان به آن آسیب وارد کند.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

روش انجام کار به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در این مورد مطرح می‌شود این است که در هنگام استفاده از لمینت دندان آیا دندان اصلی را باید تراش داد؟

جواب این سوال باز می‌گردد به نوع و شکل و فرم دندانی که قرار است بر روی آن کار شود. گاهی نیاز است تا کمی سطح دندان تراش داده شود و گاهی هم ممکن است اصلا نیازی به این کار نباشد.

در کل اگر هم قرار باشد تراشی بر روی دندان‌ها ایجاد شود باید بدانید حجم آن نسبت به زمانی که می‌خواهید روکش بر روی دندان‌ها قرار دهید بسیار کمتر است.

 

تفاوت لمینت با ایمپلنت

خیلی‌ها لامینت دندان را با ایمپلنت دندان اشتباه می‌گیرند در صورتیکه این دو کاملا از یکدیگر مجزا هستند و برای موارد خاص خودشان به کار می‌روند.

ایمپلنت یک روش کاشت دندان به جای دندان‌های کشیده شده است در حالی که لامینت به منظور زیباسازی و فرم‌دهی به بد شکلی‌ها و بد رنگی‌های دندان استفاده می‌شود.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

مزایای لامینت کردن دندان‌ها

هر روش درمانی و ترمیمی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. برای مزایای زیباسازی دندان‌ها با روش لامینت موارد زیر را می‌توان عنوان کرد:

زیبایی چشمگیر و طبیعی

عدم رنگ‌پذیری

مقاومت بسیار بالا

بدون نیاز به بی‌حسی

انجام درمان تنها در ۲ جلسه

شایان ذکر است که در مورد نسل جدید لمینت‌ها (لومینیرز) عمر متوسط بالای ۲۵ سال گزارش شده و اینکه نیاز به تراش بسیار اندک دارند که سبب می‌شود که دچار لب‌پریدگی و کنده‌شدن نشوند. همچنین در صورت شکستن و لب‌ پریدن قابل ترمیم هستند.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

معایب و عوارض لامینت کردن دندان‌ها

لامینت کردن دندان‌ها می‌تواند دارای معایب و عوارض احتمالی زیر باشد:

اگر بشکنند یا ترک بردارند غالبا باید تعویض شوند .

اگر کمی تراش زیادتر از حد باشد و به عاج دندان برسد، باند ضعیفتری خواهد داشت و لامینت (لمینت) ممکن است زودتر بیفتد.

در دندان‌ها با پوسیدگی وسیع و یا پر کردگی‌های قدیمی کاربرد ندارد.

بعد از چسباندن لامینت بر روی دندان رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست.

این روش درمان هزینه نسبتا گرانی دارد.

 

 

هزینه انجام این روش زیباسازی دندان‌ها چقدر است؟

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه آن دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می‌شود. شما نیز قبل از اینکه تصمیم به این کار بگیرید حتما با یک دندانپزشک متخصص مشورت‌های لازم را در این خصوص انجام دهید.

لامینت دندان کامپوزیتی دارای ثبات رنگ کمتری بوده و کیفیت آن نسبت به مدل سرامیکی کمی پایین‌تر است. برای همین منظور در قیمت نهایی نیز مدل کامپوزیتی نسبت به مدل سرامیکی ارزان‌تر است.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

تفاوت لمینت سرامیکی با لمينت كامپوزيتی در چیست ؟

يكي ازسوالات متداولي كه بيش از٩٠٪ مراجعه كنندگان جهت انجام طراحي لبخند دارند این است كه تفاوت لمینت سرامیکی با لمينت كامپوزيتی در چيست وچرا هزينه هاي آنها كاملا متفاوت است ؟

در ابتدا به تشریح این دو درمان می پردازیم.

لمینت کامپوزیتی

لمینت كامپوزیتی یا کامپوزیت ونیر پوششی است که طی یك جلسه بطور مستقیم توسط خود دندانپزشک بر روی دندانها قرار داده و ساخته می شود و در همان جلسه کامل می گردد.

جنس این ونیرهای کامپوزیت از جنس همان مواد ترمیمی است که هم رنگ دندان می باشند كه با مهارت و دقت بسیار زیاد و شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندانها بر روی دندان ها ساخته می شود.

 

به کمک این درمان می توان بد فرمی ها ، بعضی انواع بد رنگیها ، فواصل باز بین دندانی ، ترکهای دندانی ، شکستگیهای دندانی ، لب پریدگی های دندانها ، بهم ریختگیهای دندانی خفیف تا متوسط و … را برطرف کرد.

 

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی و یا پرسلن ونیر پوششی است از جنس نوعی سرامیک که بر خلاف کامپوزیت برای ساخت و تحویل نهایی لمینت سرامیکی زمان دو تا سه هفته ای نیاز است.

از لمینت سرامیکی برای اصلاح نامرتبی ها ، به هم ریختگی ، کوتاهی و بلندی ، اصلاح رنگ دندان ، شکستگی های دندانی ، بستن فاصله های بین دندانی ، بزرگ کردن دندان های ریز ، دندان های بد شکل و …. استفاده می شود.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

برای ساخت لمینت های سرامیکی ابتدا بدون تراش دادن سطح دندان ( به جز در موارد خاص ) از دندان های مراجعه کننده قالبگیری شده و سپس این قالب تهیه شده برای ساخت نهایی ونیرها یا لمینت سرامیکی به لابراتوار ارسال می شود .

لابراتوار با توجه به درخواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر و کاملا انتخابی بیمار ، آن را آماده می کند. و سپس بعد از آماده شدن لمینت های سرامیکی در جلسه بعدی ، لمینت های آماده شده بر روی دندان چسبانده و یا سمان می شوند.

 

تفاوت لمینت سرامیکی با لمينت كامپوزيتی

يكي از ايرادات لمينت هاي كامپوزیتی تغيير رنگ حتمی آنهاست كه البته با انجام مراقبت های دوره ای و پولیش هر 6 ماه یكبار مشكلات كمتر می شود و مجددا به رنگ اوليه خود برميگردد ، از طرفي لمينت هاي كامپوزيتی نسبت به لمينت هاي سراميكی از مقاومت به مراتب كمتري برخوردارند وشكننده تر هستند اما از لحاظ ظاهری ، شما را به مطلوبيت لازم خواهند رساند که البته نياز به نگهداری و مراقبت های دوره ای دارند.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

لمينت هاي سراميكی که در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرند علي رغم ضخامت كمتر ﺩارای استحكام فوق العاده بالايي هستند و به راحتي دچار آسيب نمي شوند ، ضخامت ونیر های سرامیکی بسیار كمتر و ظاهر و نمای آن به نسبت كامپوزيتي شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسد .

این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیك ها نسبت به کامپوزیت مربوط می شود كه درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسيار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نيازي به پوليش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها ندارند.

 

نتیجه ی نهایی

بطور كلي لمینت‌های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند . ثبات رنگ در لمینت‌های سرامیکی بسیار بیشتر است و تنها برتری لمينت هاي كامپوزيتی نسبت به لمینت‌های سرامیکی قیمت ارزان‌تر و در عين حال رسيدن به حالت مطلوب دندان هاست (که البته نیاز به چکاب های دوره ای دارند ).

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

 

تعجب نکنید! در ساخت دکوراسیون و پارکت نیز از لمینت استفاده می شود که در ادامه بخش زیر به لیمنت ساختمان و دکوراسیون نیز اشاره می کنیم تا اگر درجایی نیاز پیدا کردید برای توضیحات بیشتر اطلاعات کافی داشته باشید. با ما همراه باشید.

 

لمینت چیست ؟

کلمه لمینت از فعل Lamination در زبان انگلیسی مشتق شده که در اصل به معنای ساختن یک متریال در لایه های مختلف می باشد.

متریال ترکیبی به این ترتیب قوی تر، بادوام تر و در مجموع با کیفیت تر خواهد شد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که امروزه کاربرد این کلمه گسترده است و از پارکت لمینت گرفته تا لمینت دندان، از این اصطلاح استفاده می شود.

 

البته منظور ما در اینجا همان لمینت بکار رفته در ساختمان و منازل است. این نوع لمینت که به آن Laminate flooring گفته می شود، در اصل لایه هایی فشرده شده از چوب و مواد دیگر هستند که در کارخانه با هم ترکیب و سپس طی فرآیندهایی به صورت فشرده درآورده شده و سرانجام محصول نهایی جهت ارائه به بازار عرضه می شود.

 

این نوع لمینت که به آن اصطلاحا کفپوش نیز گفته می شود امروزه در بسیاری از منازل جهت زیبایی و همچنین به نوعی شبیه سازی سطح چوب (و دیا در مواردی سنگ) بکار می رود.

به این ترتیب که مشتریان به مراجعه به فروشگاه ها، نوع لمینت (پارکت لمینت) مورد نظر خود را انتخاب و سپس آنرا سفارش داده و بعد باید این لمنیت ها توسط کارگران حرفه ای این امر، در کف منازل نصب شوند. مغز این لمینت ها معمولا در کارخانه از “ملامین صمغ” (جهت بهتر چسبیدن مواد بهم) و نوعی فیبر چوب است.

 

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اروپایی استاندارد خاصی جهت ترکیب این مواد و نوع ساخت محصول نهایی وجود دارد که با کد EN 13329:2000 شناخته می شود.
در حال حاضر محبوبیت استفاده از لمینت در منازل بدلیل سادگی نصب، دوام بالا و به خصوص زیبایی آن در حال گسترش است.

 

نصب کفپوش پارکت لمینت:

یکی از مزایای استفاده از این محصول بجای چوب و یا سنگ (جهت استفاده به عنوان کف پوش خانه) نصب ساده آن است. بطوری که این کار را در برخی از کشورهای غربی جزء امور فنی خانه که خود صاحبخانه هم با کمی تلاش و البته دقت می تواند انجام دهد (به اصطلاح DIY یا Do It Yourself ) .

البته می توان از کمک کارگران و نصاب های حرفه ای هم بهره گرفت تا کار در حداقل زمان و با بهترین کیفیت انجام شود. در ابتدا سطحی که می خواهند در آن کف پوش بگذارند را آماده می کنند و سپس برای نصب، تخته های لمینت یکی یکی در کنار هم گذاشته می شوند. بدین ترتیب علاوه بر راحتی کار نصاب، دوام بیشتری نیز پیدا می کنند.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

نصب لمینت به خصوص برای خانه هایی که کف آنها چوبی است، توصیه می شود چون بسیار زیباتر و از بعضی لحاظ بسیار بهتر می شود. گاهی هنگام نصب کف پوش لمینت، بین این لایه و کف زمین، یک لایه فوم و یا مواد مشابه بکار می برند.

بدین ترتیب فاصله بین این دو لایه کمتر شده و اینکار موجب کمتر شدن جذب رطوبت در کف خانه و همچنین کاهش صدا و افزایش دوام لمینت می شود.

 

البته معمولا فاصله کمی بین 1 الی 10 میلی متر فضای خالی را بین این لایه قرار می دهند. این کار موجب می شود که بعدا در صورت نیاز به تعویض هیچ مشکلی پیش نیاید.

اینکار معمولا توسط نصاب ها و با استفاده از ابزارهای لازم صورت می گیرد. همچنین موقع نصب باید دقت کرد که لایه های مختلف لمینت به درستی و بصورت متصل بهم و با یک ارتفاع نصب شود تا بعدا سطح آن دچار ناهمواری نشده و مشکلی از این لحاظ پیش نیاید.

 

لمینت دندان چیست؛ تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

 

تاریخچه کفپوش پارکت لمینت:

شاید بد نباشد که بدانید مبتکر این کار سوئدی ها بودند. یک شرکت سوئدی بنام Perstorp در سال 1977 این محصول تحت عنوان Pergo ساخته شد. سپس در سال 1984 این محصول روانه بازارهای اروپا شد.

البته ورود لمینت به بازارهای آمریکا یک دهه بعد و در سال 1994 صورت گرفت. به همین دلیل در سالهای اولیه بسیاری این محصول را تحت نام “Pergo” می شناختند.

 

لمینت های بی نیاز به چسب، اولین بار توسط یک شرکت دیگر سوئدی بنام Välinge Aluminium (که امروزه نامش به Välinge Innovation عوض شده) تولید و در سال 1996 تحت نام Alloc and Fiboloc به بازار عرضه شد.

سپس یک شرکت بلژیکی بنام Unilin ، سیستمی جهت موازی و هم سطح نگه داشتن صفحات لمینت هنگام نصب (برای نصب کاملا مسط و بدون نقص) ایجاد کرد و در سال 1997 با عنوان Quick-Step flooring روانه بازار کرد.

 

Quelle est la stratification de la dent, la différence entre le stratifié céramique et composite

 

نشانه های سرطان دهان و هر آن چه باید بدانید

ایمپلنت دندان چیست و چه کاری انجام می دهد

چه دندان‌هایی نیاز به روکش دارند

نشانه های سرطان دهان و هر آن چه باید بدانید


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان