ramazan
ramazan

مهم ترین نکات مراقبتی از نوزادان و کودکان در تابستان

مهم ترین نکات مراقبتی از نوزادان و کودکان در تابستان

مهم ترین نکات مراقبتی از نوزادان و کودکان در تابستان

 

پوست نوزادان با پوست بزرگسالان بسیار متفاوت است. پوست آنها نه تنها نرم‌تر و صاف‌تر است، بلکه حساس‌تر نیز است، زیرا 20-30٪ نازک تر از پوست بزرگسالان است.

 

بنابراین، محافظت از پوست حساس کودک در برابر اشعه‌ای مضر خورشید در گرمای سوزان تابستان بسیار مهم است. در اینجا چند نکته برای مراقبت از پوست نوزادان و کودکان در تابستان آورده شده است:

 

مهم ترین نکات مراقبتی از نوزادان و کودکان در تابستان

 

از کرم ضد آفتاب برای نوزادان استفاده کنید

 

نوزادان بالای 6 ماه و تا 2 سال را نباید از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در فضای باز در گرمای سوزان برد. هنگامی که آنها را خارج از منزل می‌برید، ضد آفتاب مخصوص کودکان باید به طور قابل توجهی روی تمام مناطق در معرض نور خورشید استفاده شود.

هیچ قسمتی را از دست ندهید، به خصوص خطوط رویش مو و لبه گوش که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب در نزدیکی چشم و دهان مراقب باشید. از ضد آفتاب حاوی روی با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید و قوانین زیر را در نظر داشته باشید:

 

  • کرم ضد آفتاب را باید حداقل 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید تا جذب پوست شود.
  • کرم ضد آفتاب را باید هر 2 ساعت یکبار و بعد از هر بار شستن و از بین رفتن آن تجدید کنید.
  • ضد آفتاب باید هر روز استفاده شود، چه آفتابی باشد و چه نباشد، زیرا اشعه ماوراء بنفش حتی در روزهای ابری نیز وجود دارد.

 

از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض نور خورشید خودداری کنید

 

 

نوزادان زیر 6 ماه نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. خطر آفتاب سوختگی در این سن بیشتر از مزایای احتمالی قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

 

اشعه ماوراء بنفش، اشعه مضر خورشید، به راحتی می‌تواند باعث آفتاب سوختگی در پوست حساس کودک شود و می‌تواند برای نوزاد بسیار سوزناک و با خارش همراه باشد و بدتر از آن حتی می‌توانند پیامدهای طولانی مدت داشته باشند زیرا مطالعات نشان داده است که بین آفتاب سوختگی در دوران کودکی و خطر ابتلا به ملانوم (نوعی سرطان پوست) ارتباط مستقیم وجود دارد.

 

در صورتی که این یک موضوع اجتناب ناپذیر است و مجبور هستید کودک خود را بیرون بیاورید، می‌توانید با پوشیدن یک کلاه لبه پهن و یک لباس نخی آستین بلند از صورت و بدن کودک در برابر نور خورشید محافظت کنید.

و همچنین سایه‎بان کالسکه هم می‌تواند محافظ خوبی برای جلوگیری از نور خورشید باشد. کرم ضد آفتاب را به مقدار بسیار کم فقط روی نواحی در معرض نور استفاده کنید.

 

هنگام آفتاب سوختگی، توصیه می‌شود اسفنج را در آب خنک مرطوب کنید و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس پوست را با ژل آلوئه ورا یا ژل مخصوص سوختگی تسکین دهید.

 

مهم ترین نکات مراقبتی از نوزادان و کودکان در تابستان

 

پوست کودک را مرطوب و آبرسانی کنید

 

نوزادان به دلیل از دست دادن آب از پوست خود بیشتر در معرض کم آبی هستند. حفظ آب بدن نوزادان در تابستان بسیار مهم است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نیازی به آب ندارند، اما باید دفعات بیشتری از شیر مادر تغذیه کنند.

به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، بهتر است آب جوشانده و خنک شده داده شود. 6 تا 8 پوشک خیس و بی رنگ در روز نشانه هیدراتاسیون خوب در نوزاد است.

پوست کودکان نیز به رطوبت نیاز دارد. از روغن‌های طبیعی یا روغن های کودک مرطوب کننده‌هایی که بدون عطر و الکل هستند استفاده کنید. پوست کودک را دو بار در روز مرطوب کنید تا آن را هیدراته و انعطاف پذیر نگه دارید.

 

مراقب صابونی که برای کودک استفاده می کنید باشید. صابون‌های معمولی دارای pH حدود 8-9 هستند و باعث می شوند پوست رطوبت خود را از دست بدهد.

از صابون‌هایی که بو و عطر خوبی دارند استفاده نکنید زیرا حاوی مواد شیمیایی هستند به جای آن می‌توانید از صابون‌های ملایم حاوی مواد و روغن‌های طبیعی که فاقد رنگ و عطر هستند استفاده کنید.

 

 

از ملحفه‌های نخی استفاده کنید

 

وقتی صحبت از نرمی و راحتی ملحفه به میان می‌آید، باید حواسمان را جمع کنیم که یک ملحفه نرم ممکن است تفاوت بین یک خواب راحت شب تا صبح و یا بارها بیداری و بی‌طاقتی را ایجاد‌کند.

 

بنابراین حتما در انتخاب جنس ملحفه تخت نوزاد به دنبال نرم‌ترین‌ها و خنک‌ترین‌ها باشید. ملحفه‌های نخی کاربردی‌ترین نوع ملحفه برای تمام سنین هستند.

 

ملحفه‌های نخی خنک و راحت هستند و در فصول گرم سال باعث عرق ‌کردن نوزاد نمی‌شوند. ملحفه‌هایی که از مواد مصنوعی درست می‌شوند جریان هوا را به خوبی منتقل نمی‌کنند و باعث گرما و ناراحتی کودک هنگام خواب می‌شوند.

 

جنس نخی خالص ضدآلرژی است و پوست کودک را آزار نخواهد داد. البته از طرفی ملحفه‌های نخی به سادگی چروک می‌شوند و یا باید آن‌ها را زیاد اتو کرد و یا باید طاقت دیدن ملحفه‌های چروک را روی تخت داشت.

 

 

از حساسیت‌های پوستی در فصل تابستان جلوگیری کنید

 

 

اگرچه پوشاندن لباس‌های شیک به نوزادان وسوسه‌کننده است، اما باید به خاطر داشت که لباس‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند به پوست کودک اجازه تنفس نمی‌دهند و ممکن است باعث ایجاد جوش‌ یا عرق‌سوز شدن کودک شوند.

 

عرق سوز همچنین ممکن است به دلیل لباس پوشیدن بیش از حد کودکان ایجاد شود. این ناشی از انسداد غدد عرق است که متورم می‌شوند و به صورت نقاط قرمز ریز روی گردن، سینه، شانه‌ها و زیر بغل ظاهر می‌شوند. این وضعیت می‌تواند  با خارش بسیار همراه باشد.

در صورت بروز جوش، نوزاد را با حمام خنک کنید و به جای استفاده از حوله، اجازه دهید پوست در هوا خشک شود، زیرا مالش ممکن است پوست را بیشتر تحریک کند.

 

لباس‌های نخی گشاد به کودک بپوشانید که به پوست اجازه تنفس می‌دهد و از پوشاندن لباس‌های زیاد به کودک خودداری کنید.

 

عرق جوش معمولاً طی چند روز خود به خود بهبود می‌یابند، اما در صورت تب، جوش‌های پوستی (برجستگی‌های پر از چرک) و تورم، مهم است که به پزشک مراجعه کنید، زیرا این موارد می‌تواند نشان دهنده عفونت باکتریایی یا مخمری باشد.

 

مهم ترین نکات مراقبتی از نوزادان و کودکان در تابستان

 

 

بیشتر بخوانید:  چه بیماری‌های پوستی در کودکان رایج است؟

 

 

نوزادان را از نیش حشرات در امان نگه دارید

 

همیشه آمدن تابستان و فصل گرما با حضور حشرات به خصوص پشه‌ها همراه است.  بنابراین قبل از بیرون رفتن از اسپری ضد نیش حشرات و لباس آستین بلند استفاده کنید.

 

اگر نمی‌توانید از ورود حشرات به داخل خانه جلوگیری کنید می‌توانید از پشه بند برای نوزاد بهره ببرید.  نیش پشه را می‌توان با لوسیون کالامین تسکین داد. لوسیون کالامین را می‌توان در موارد گزیدگی حشرات دیگر نیز پس از شستن محل با آب و صابون استفاده کرد.

 

استفاده از یخ نیز کمک‌کننده است. نیش برخی از حشرات ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود، بنابراین مهم است که به علائمی که ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشند مانند مشکل در تنفس، کهیر یا تورم صورت توجه کنید.

 

بهتر است از نیش حشرات با تمیز نگه داشتن محیط اطراف و عدم تجمع آب یا زباله جلوگیری شود تا از تکثیر پشه‌ها و سایر حشرات جلوگیری شود.

 

برای درها و پنجره‌ها توری تعبیه کنید که هوا در گردش باشد و از ورود حشرات به خانه جلوگیری شود. در حین بیرون رفتن، لباس‌هایی به کودک بپوشانید که کمتر در معرض نور قرار بگیرد.

 

 

نکات عمومی  که برای مراقبت از کودک در تابستان باید رعایت کرد

 

 

  • در فصل تابستان از تهویه هوای اتاق خواب کودک و نوجوان کاملا مطمئن شوید و با استفاده از پنکه یا کولر هوای خنک و مطبوعی را برای کودک فراهم کنید. توجه کنید که هرگز کودک را در مسیر جریان هوای مستقیم پنکه و کولر قرار ندهید.
  • از استفاده محصولات معطر روی پوست کودک خودداری کنید زیرا نه تنها شیمیایی هستند بلکه حشرات را نیز جذب می‌کنند.
  • در فصل تابستان بهتر است از روغن‌های سبک مانند زیتون و نارگیل برای ماساژ دادن کودک استفاده کنید و همچنین برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ تنفسی پوست بعد از ماساژ روغن‌ها را به خوبی از بدن کودک تمیز کنید.
  • به هیچ عنوان کودک خود را در ماشین تنها نگذارید، حتی اگر کولر ماشین را روشن بگذارید. فضای داخل ماشین خیلی زود گرم می‌شود و می‌تواند باعث دی هیدارته شدن بدن کودک ‌شود.
  • اگر کودکتان را با خود بیرون می‌برید، سعی کنید او را به مکان‌هایی ببرید که خنک، خلوت و هوا به خوبی در جریان باشد.
  • برای استفاده از پودر بچه فقط مقدار اندکی پودر را روی دست خود بریزید و سپس روی پوست کودک بمالید تا از بروز خارش جلوگیری شود. توجه کنید استفاده بیش از حد از پودر بچه می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست شود.

 

کلام آخر: همه عاشق یک روز آفتابی هستند، اما در مورد پوست حساس کودکتان باید بسیار مراقب باشید. رعایت این نکات می‌تواند به حفظ نرمی طبیعی و سلامتی پوست کودک کمک کند و به هر دوی شما اجازه دهد تابستان‌های سالم و راحتی را تجربه کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان