ramazan
ramazan

بدن انسان به چه مقدار آب در روز نیاز دارد ؟

بدن انسان به چه مقدار آب در روز نیاز دارد ؟
با كاهش بیش از 10 درصد از آب بدن اختلالاتی بروز می‌کنند كه اگر این میزان به 20 درصد برسد، مرگ حتمی خواهد بود.

 برای درك بهتر این مساله خانمی كه 50 كیلوگرم وزن دارد و تقریبا 25 لیتر آب در بدن وی وجود دارد اگر 2 تا 5/2 لیتر آب بدن وی از دست برود اختلالات در بدنش شروع می‌شود.

 بنابراین مهم است كه آب بدن كنترل شود. برای این منظور نیاز است كه به میزان لازم در طول روز آب نوشیده شود تا بدن كم‌آبی پیدا نکند. به علاوه دیده شده حتی اگر 5 درصد از آب بدن كاهش یابد قدرت تمركز فرد نیز كم می‌شود. به همین دلیل است كه وقتی تشنه می‌شوید تمركز كافی برای انجام دادن کارهایتان را از دست می دهید.

از عوارض دیگر كم‌آبی به هم ریختن تعادل آب و الكترولیت در بدن است. منظور از الكترولیت، املاحی مثل پتاسیم است. این مساله به خصوص در كودكان مبتلا به اسهال و استفراغ بیشتر قابل مشاهده است و آنها دچار بیماری‌های شدید و حتی مرگ می‌شوند. بهتر است بدانید در گذشته بسیاری از مرگ و میرها در اثر اسهال و استفراغ به دلیل كم‌آبی بوده بنابراین مهم است كه تعادل بین آب و الكترولیت در بدن برقرار باشد.

مساله بعدی زیبایی و طراوت پوست است. هنگامی كه بدن دچار كم‌آبی می‌شود پوست صورت و بدن تكیده و خشك می‌شود. كمبود آب حتی یبوست را به دنبال خواهد داشت. افرادی كه آب كمی می‌نوشند، مدفوع‌شان سفت است و با تاخیر – هفته‌ای 2 بار یا كمتر – دفع می‌شود و معمولا با درد، شقاق و ناراحتی همراه خواهد بود. به همین دلیل وجود آب در برنامه غذایی افراد، لازم و ضروری است.

جالب است بدانید که مقدار آب مورد نیاز بدن را می‌توان برحسب دریافت انرژی – كیلوكالری – حساب كرد. در حقیقت باید به ازای هر کیلوكالری، یك سی‌سی آب دریافت شود. به عنوان نمونه اگر فردی در طول روز 2500 كیلوكالری دریافت می‌كند باید 2500 سی‌سی آب بنوشد كه این میزان معادل 10 لیوان آب است یا اگر فردی 1800 كیلوكالری انرژی دریافت می‌كند باید معادل 1800 سی‌سی یعنی 7 تا 8 لیوان آب بنوشد. البته در شیرخواران به ازای هر کیلوكالری باید 5/1 سی‌سی آب نوشیده شود.

در عین حال میزان دریافت آب برحسب كیلوگرم متفاوت است یعنی در افراد بزرگسال به ازای هر یك كیلوگرم وزن بدن 35 سی‌سی، در كودكان 50 تا 60 سی‌سی و در شیرخواران 150 سی‌سی باید آب نوشید. با توجه به میزان بالای دریافت آب در كودكان و شیرخواران می‌توان فهمید كه این مساله درباره آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 
بنابراین به فردی كه دچار كم‌آبی شده، توصیه می‌شود آب یا میوه‌های آبداری مانند هندوانه، هویج، پرتقال و سیب بنوشد كه به ترتیب 92، 87، 87 و84 درصد آب دارند.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان