ramazan
ramazan

خواص شیره انگور

خواص شیره انگور
حتما دنبال یكی از اهالی روستا می‌گردید تا بتوانید این عصرانه لذیذ را از او خریداری كنید، اما شاید به دلیل آن‌كه زمان جمع‌آوری و شیره‌گیری انگور است به همراه سرشیر یك ظرف پر از شیره انگور به شما پیشنهاد شود؛ شیره‌ای لذیذ با طعمی به ‌یاد‌ ماندنی.

اما شیره محلی چگونه تهیه می‌شود؟ ارزش تغذیه‌ای آن چه میزان است؟ آیا شیره‌ای كه به روش سنتی تهیه می‌شود بهداشتی است؟

ما علاوه بر آشنایی شما با خواص شیره انگور طرز تهیه شراب انگور خانگی را در این بخش برای شما عزیزان قرار دادیم

 

طرز تهیه شراب خانگی| نوشیدنی انگور

این دستورالعمل بسیار عالی از یک تولید کننده اصیل مشروبات الکلی از ایتالیا ترجمه شده است.

* تجهیزات لازم برای تهیه شراب

در اینجا تجهیزات لازم جهت تهیه 4 لیتر شراب انگور شیرین آمده است، شما بایستی به تمامی تجهیزات لازم مجهز باشید تا بتوانید یک نوشیدنی خوبی را تهیه کنید.

 

1 – یک عدد ظرف بزرگ (ترجیحا بشکه چوبی) به اندازه 16 کیلو انگور

2 – چوب بزرگی جهت فشردن انگورها و هم زدن آنها

۳ – دستگاه چگالی سنج مایعات (به جای این میتونید با دهانتون امتحان کنید)

۴ – دماسنج (به جای این هم میتونید از هر چیزی استفاده کنید)

۵ – دستگاه اسیدسنج (اگه میخواهید شرابتون رو اصول درست بشه این دستگاه لازمه)

۶ – لوله پلاستیکی (همون شیلنگ خودمون)

۷ – صافی با منفذهای ریز (به جای این هم میتونید از جوراب زنانه استفاده کنید ولی یادتون باشه جوراب دست دوم نباشه)

۸ – دو ظرف شیشه ای 4 لیتری

۹ – بطری 1 لیتری شیشه ای تیره رنگ همراه با درپوش چوب پنبه ای

۱۰ – دستگاه چوب پنبه گذار دستی

1۱ – دربازکن بطری مشروب (یک دستگاهی که چوب پنبه رو از بطری بیرون میکشه)

 

نحوه انتخاب انگور (چه انگوری برای شراب مناسبه؟)

مهمترین قسمت تهیه شراب انتخاب انگور مناسب میباشد. انگور خوب باید رسیده و آبدار و بدون هسته باشد، بطوریکه اگر یک خوشه انگور را با دو دست خود له کنیم آب زیادی از آن خارج گردد و به آسانی له شود. این انگور برای ساخت شراب بسیار مناسب است. اصولا انگور اواخر فصل پاییز برای این کار مناسب است.

 

میزان شیرینی انگور برای تهیه شراب خیلی مهم است و برای تشخیص دقیق میزان شیرینی یا غلظت آب انگور میتوانید از دستگاه (چگالی سنج مایعات) استفاده کنید و مقداری از آب انگور را با این دستگاه اندازه گیری کنید.

اگر این دستگاه را در دسترس ندارید سعی کنید انگورهای شیرین تر را برای این کار انتخاب کنید چون هر چه انگور شما شیرین تر باشد شراب شما خوشمزه تر و گیراتر خواهد شد.

 

در صورتیکه دستگاه چگالی سنج مایعات را در دسترس دارید، میتوانید با استفاده از آن میزان چگالی آب انگور انتخاب شده را بررسی کنید؛ در صورتیکه عدد دستگاه چگالی سنج مایعات عـــدد 22 Brix را نشان دهد خواهید فهمید که میزان الکل تولید شده از شراب شما معادل بـــــا ۱۳٪ الکل خواهد بود که این میزان الکل بسیار مناسب است.

در صورتیکه چگالی آب انگور شما به این میزان نرسد میتوانید مقداری شکر به میزان ۱ پیمانه شکر و نصف پیمانه آب را بجوشانید و به انگورها اضافه کنید.

 

بهترین انگوری که میتوانید در ایران انتخاب نمایید انگوری به نام شاهانه میباشد که دانه های خیلی درشت و سیاه رنگی دارد و اطراف شهر قزوین کشت میشود. این انگورها با شیرینی زیاد که مزه آن کمی نیز به ترشی میزند انگور خوبی برای تهیه شراب میباشد.

 

همچنین انگور انتخاب شده باید خیلی تمیز و سالم و عاری از حشرات و کرم باشد. حتما تمامی انگورها را کنترل نمایید و پس از کنترل آنها دانه های انگور را از ساقه آن جدا نموده و کلیه ساقه و نوکهای انگور را بگیرید چون اگر این امر مهم را انجام ندهید شراب شما تلخ خواهد شد و در تهیه یک شراب خوب ناموفق خواهید بود.

 

* رعایت موازین بهداشتی در تولید شراب

تهیه یک شراب نیازمند رعایت اصول بهداشتی بصورت دقیق میباشد، شما حتما باید تمامی تجهیزات خود را قبل و بعد از استفاده با آب گرم شستشو دهید و یا آنها را در مقداری آب که به آن نمک افزوده اید بجوشانید. حتما دقت داشته باشید که در طول تهیه شراب و در زمان سرکشی به آن دستهای خود را کاملا با آب گرم و صابون شستشو دهید و موهای خود را بپوشانید.

 

ابتدا دانه های انگور را خوب بشویید تا کاملا تمیز شود، سپس آنها را در ظرف بزرگی ریخته و بوسیله یک چوب تمیز آنها را در چند مرحله بکوبید تا کاملا له شود بطوریکه آب انگورها کاملا خارج گردد، سپس درب ظرف را گذاشته و روی ظرف را با پوشش پلاستیکی یا پارچه ای پوشش میدهیم دقت داشته باشید که ظرف را در جای گرمی نگهداری کنید ترجیحا در دمایی بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد دمای خوبی میباشد.

 

هر روز به ظرف حاوی انگورها سرکشی کرده و بوسیله یک چوب تمیز آنرا هم بزنید پس از 3 روز به ظرف حاوی انگورها باید مخمر اضافه شود برای افزودن مخمر میتوانید به چند روش عمل کنید که 2 روش آن در اینجا توضیح داده میشود.

1– برای هر 16 کیلو انگور میتوانید 6 یا 7 گرم اسید تارتاریک (جوش ترش) تهیه کرده و در روز سوم کم کم به ظرف انگورها اضافه کرده و خوب مواد را هم بزنیم. (این مورد پیشنهاد میشود.)

2– در صورتیکه شراب قدیمی و درجه یک دارید میتوانید از آن بعنوان مخمر استفاده نمایید و در روز سوم به ازای هر 16 کیلو انگور 2/1 لیتر شراب قدیمی به عنوان مخمر به ظرف انگورها اضافه کنید.

پس از هر بار سرکشی به ظرف باید مجددا درب آنرا ببندید و با پارچه یا پلاستیک روی آنرا بپوشانید.

عمل هم زدن و سرکشی باید به مدت 30 روز ادامه پیدا کند و در این مدت هر روز ظرف محتوی انگورها توسط چوب بلندی کاملا زیر و رو شود.

لازم به ذکر است که بعد از این مدت بوی شراب تمام محله شما را پر خواهد کرد پس بهتر است ظرف را در مکانی بگذارید که بوی آن کمتر پراکنده شود.

پس از اینکه روز 30 ام به پایان رسید به مدت یک هفته درب ظرف را بسته و روی آنرا بپوشانید و به هیچ وجه به آن مراجعه نکنید و اجازه دهید در این مدت شراب شما کاملا آماده شود.

به هر حال پس از سپری شدن این مدت شراب شما آماده میباشد میتوانید آنرا امتحان کنید این شراب باید حداقل 13 درصد الکل داشته باشد و با خوردن مقداری از آن شنگول شوید.

البته شراب خوب شرابی است که حداقل 5 سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد که هر چه بیشتر از زمان تولید گذشته باشد درصد گیرایی آن بالاتر و طعم آن خوشمزه تر خواهد شد. لازم به ذکر است که در ایتالیا شرابهایی به قدمت بین 50 تا 80 سال با قیمتهای بالا و بسته بندی بسیار شیک و خوشگل به فروش میرسد که خوردن این مشروبات تا به حال نصیب من نشده ولی اینطور که شنیده ام با خوردن آنها انسان واقعا به وجد میاد.

 

* جداسازی شراب از تفاله و بسته بندی و نگهداری

قبل از بسته بندی شراب و انتقال آنها به بطری های کوچکتر ابتدا ظرف محتوی انگورها را در جای ساکنی قرار داده تا مواد ناخالص آن ته نشین شود و سپس با استفاده از لوله پلاستیکی یا شیلنگ و با استفاده از عمل مکیدن مایعات درون ظرف را به ظرف دیگری انتقال دهید، این عمل باید با حوصله و خیلی با دقت انجام گیرد چون مواد ته نشین شده نباید به ظرف جدید انتقال یابد. در صورتیکه نخواهیم از شیلنگ استفاده کنید میتوانید با ظرف کوچک دیگری مایعات را از درون ظرف جدا کنیم.

 

پس از جداسازی شراب از مواد ته نشین شده بایستی با همین روش آنها را درون بطریهای کوچک شیشه ای 1 لیتری که رنگ شیشه آنها تیره میباشد انتقال دهیم و با استفاده از دستگاه چوب پنبه گذار درب بطریها را ببندیم بطوری که راه نفوذ هوا به درون بطری وجود نداشته باشد.

پیشنهاد میشود از دستگاه چوب پنبه گذار استفاده نمایید تا از محکم بودن و مهر و موم شدن درب بطری مطمئن شوید. در صورتیکه قصد نگهداری بطریها را برای مدت طولانی دارید حتما آنها را دور از نور و در مکان گرم نگهداری کنید

 

شیره انگور، محصولی اصیل و محلی

شیره انگور فرآورده‌ای با ارزش غذایی بالاست. این شهد دلپذیر تا حدودی جایگاه خود را در سفره شهرنشینان از دست داده و بیشتر به روش سنتی و از سوی زنان روستایی تهیه می‌شود.

شیره انگور به دلیل مزه شیرین، مطبوع و ملایم، در نان‌های محلی، شیربرنج، فرنی و حلوا به كار می‌رود.

اغلب صاحبان باغ‌های انگور برای استفاده از فرآورده‌های انگور در فصول دیگر و افزایش ماندگاری آن به روش سنتی آب انگور را گرفته و سپس با خاك سفید كه احتمالا حاوی آهك و املاح معدنی دیگر است مخلوط می‌كنند.

در اثر افزودن خاك سفید، آب انگور تصفیه می‌شود. پس از این مرحله آب انگور را با فشردن در پارچه‌های مخصوصی از خاك سفید جدا كرده و می‌جوشانند. در اثر جوشاندن آب مازاد انگور تبخیر و بر میزان قند آن در واحد حجم افزوده می‌شود.

طی حرارت‌دهی مخمرها و كپك‌های موجود در محصول نابود و در نهایت شیره‌ای نسبتا غلیظ با رنگی قهوه‌ای به دست می‌آید البته خوب است بدانید میزان غلظت و رنگ شیره بسته به نوع انگور و فرآیند پخت در شهرهای مختلف، متفاوت است.

شیره انگور، رژیمی نیست

شیره انگور از نظر میزان مواد مغذی تا حدودی با انگور تازه برابری می‌كند. البته در زمان تغلیظ مقداری از ویتامین‌های حساس به حرارت شیره تخریب می‌شود. این شهد لذیذ حاوی ویتامین‌های A،B،C و املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر و مقداری كلسیم است.

در مقایسه با انگور كالری فوق‌العاده بالایی دارد و مصرف مقدار اندك آن انرژی از دست رفته را جبران می‌كند. این شیره برخلاف گفته برخی تولیدكنندگان، رژیمی نیست و برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف دارد.

كودكان و نوجوانان در حال رشد، افرادی كه در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند یا كسانی كه بسیار لاغرند و ضعف عمومی دارند می‌توانند از این شهد استفاده كنند.

خطر فرآورده‌های غیربهداشتی

شیره‌هایی كه به صورت سنتی در شرایط غیربهداشتی تهیه و به صورت فله‌ای (كیلویی) در ظروف نامناسب عرضه می‌شود برای سلامتی مضر است بنابراین تا حد امكان شیره را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و با توجه به تاریخ و مجوز بهداشتی خریداری كنید.

از مصرف فرآورده‌های لبنی محلی همچون خامه، سرشیر و ماست هم اجتناب كنید. این فرآورده‌ها گرچه در مقایسه با محصولات صنعتی بسیار خوشمزه‌تر است، اما به دلیل نداشتن پاستوریزاسیون اصولی شیر، احتمال ابتلا به تب مالت را افزایش می‌دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان