ramazan
ramazan

دلایل زرد رنگ بودن دندان ها

مجموعه : بیماری ها
دلایل زرد رنگ بودن دندان ها

دلیل زرد بودن دندان‌ها چیست؟ راه خلاص شدن از این مشكل كدام است؟

پاسخ: دلایل زیادی برای زرد شدن دندان‌ها وجود دارد. یكی از این عوامل وراثت است. علاوه بر آن، شیوه زندگی، بهداشت و افزایش سن نیز در بروز این مشكل دخیل‌اند.

آناتومی دندان

مینا قابل رؤیت‌ترین قسمت دندان است كه ماده كاملاً سختی است و برای تاب آوردن در مقابل جویدن و گاز گرفتن، طراحی شده است. به علت بادوام بودن مینای دندان، با افزایش سن هم این قسمت از دندان برای خرد كردن و شكستن مستعد می‌شود.

اگر مینا به اندازه كافی مواد معدنی داشته باشد، رنگ دندان روشن‌تر یا سفیدتر است. با این وجود، اغلب نیمه شفاف، خاكستری روشن یا زرد رنگ است كه این رنگ‌ها از ماده استخوانی مانند زیر مینا ـ عاج دندان ـ نشأت می‌گیرند. این بافت قوی است و بیشتر ساختار دندان را تشكیل می‌دهد و به عنوان محافظ مینا به حساب می‌آید.

هسته دندان، زیر عاج است كه این قسمت، از رگ‌های خونی، (كه مواد مغذی حیاتی برای زنده نگه داشتن دندان را فراهم می‌كنند) بافت و اعصاب تشكیل یافته است. قسمتی از هسته دندان كه در ریشه قرار دارد، كانال ریشه‌ای نامیده می‌شود و از طریق آن رگ‌های خونی و اعصاب وارد دندان می‌شود تا قسمتی از ‏هسته شوند.

همچنین افزایش سن در از بین رفتن دندان‌ها یكی از عوامل تأثیرگذار است. حتی اگر 45 ساله هم باشید، بر اثر گذشت زمان، مینای دندان شما خراب می‌شود. در نتیجه، دندان‌ها رنگ طبیعی عاج درون مینا را منعكس می‌كنند.

دلایل تغییر رنگ دندان

هر چند كه خیلی از افراد دندان‌های سفید و خیلی روشن دارند، اما گروهی از افراد دندان‌های زرد رنگ دارند. كلید این مسأله در این است كه بدانید رنگ طبیعی دندان چیست. سپس می‌توانید از دندانپزشك علت تغییر رنگ دندان خود را جویا شوید.

در زیر چند دلیل برای این موضوع آورده شده است:

– لكه‌های خارجی، رنگ ساختار درونی دندان (معمولاً عاج دندان) را تحت تأثیر قرار می‌دهند، چه بعد و چه قبل از ظاهر شدن در دهان

– شرایط وراثتی

– بیماری

– میزان بیش از حد فلوراید (كه سبب لكه‌های قهوه‌ای و سفید می‌شود)

– داروهای مشخص (مثل تتراسایكلین) كه قبل از 8 سالگی استفاده می شوند.

شوك و ضربه جسمی و روحی كه منجر به خونریزی درون ‏هسته دندان و در پی آن تغییر رنگ دندان می شود.

دندان پس از روش ‏روت‌كانال تیره‌تر می‌شود.

مواد موثر بر رنگ دندان

غذاها (شاتوت، سس سویا) و نوشیدنی‌ها (قهوه، چای، كولا)، به ویژه آن دسته از نوشیدنی‌ها كه اسیدی هستند،

استعمال دخانیات،

بهداشت دندان ضعیف كه منجر به بروز پلاك و جرم می‌شود و لكه‌ها به آسانی روی دندان‌ها انباشته می‌شوند،

مواد دندانپزشكی از قبیل رنگ ماده احیاگر كه باعث ظاهر نیمه شفاف مینای دندان می‌شوند،

مكمل های آهن،

استفاده بیش از حد از دهان‌شویه‌های حاوی كلرهگزیدین و كلرید ستیلپریدینیوم،

ورود بیش از اندازه فلوراید به خاطر سطوح بالا و غیرمعمول در آب یا از طریق مصرف پیوسته فلوراید خمیر دندان یا دهان‌شویه‌ها ،

داروهایی كه حاوی آنتی‌هیستامین و آنتی‌سایكوتیك هستند یا داروهای كنترل كننده فشار خون بالا.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، از پزشك خود سئوال بفرمایید.

جلوگیری از تغییر رنگ دندان

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای جلوگیری از تغییر رنگ بیشتر دندان‌ها وجود دارد.

برای شروع، از مواد ایجاد كننده ی تغییر رنگ دندان تا حد امكان اجتناب كنید. سپس به طور مرتب بعد از هر غذا مسواك بزنید تا از لكه‌های ایجاد شده به وسیله غذاها و نوشیدنی‌ها جلوگیری به عمل آورید.

همچنین با استفاده از نخ دندان می‌توانید، تشكیل باكتری و جرم‌های بین دندان‌ها را كاهش دهید و سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید.

برای از بین بردن لكه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها حتما به دندانپزشك متخصص مراجعه كنید و هرگز به افراد غیرمتخصص (مثل دندان ساز تجربی) رجوع نكنید. دندانپزشك به وسیله مواد مخصوص، دندان‌ها را سفید می‌سازد یا در صورت لزوم از روكش استفاده می‌كند


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان