یارانه نقدی چه کسانی قطع می شود- ناز وب

مجموعه : اخبار
یارانه نقدی چه کسانی قطع می شود- ناز وب

بر این اساس دهك‌ های 8، 9 و 10 یارانه‌ بگیر و یا به عبارتی 30 درصد یارانه‌ بگیران جامعه حذف خواهند شد…

به گزارش سایت ناز وب به نقل از باشگاه خبرنگاران: علی‌ محمد احمدی نماینده دهلران  از تصمیم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای الزام دولت به حذف 3 دهک از لیست یارانه‌ بگبران خبر داد و گفت: در هیچ كجای دنیا این تجربه وجود ندارد كه به همه مردم به شكل فراگیر و یكسان یارانه بدهند.

احمدی افزود: تمام اهداف یارانه‌ای این است كه برابری‌های توزیع درآمد تعدیل شود و مكانیزمی كه ما دنبال می‌كنیم نه از كارآیی برخوردار است و نه از عدالت.

نماینده مردم دهلران تصریح كرد: در بعد كارآیی معمولا یارانه‌هایی مفید هستند كه می‌توانند الگوی مصرف را جهت داده و تخصیص را بهبود بخشند كه این ویژگی‌هادر یارانه ما وجود ندارد.

وی افزود: در بعد توزیع كه همان عدالت است وقتی به شكل فراگیر و یكسان یارانه می‌دهیم در این نحوه تخصیص نیز موقعیت هیچ كس در زمان یارانه نسبت به قبل تغییر نمی‌كند یعنی همان روند قبلی در شرایط یارانه‌ای نیز وجود دارد.

عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: نكته مهم این است كه علاوه بر مصارف یارانه بحث منابع یارانه مطرح است.

وی گفت: عمدتا اگر منابع یارانه‌ ها به شكلی تامین شود كه ایجاد توهم پولی كرده و نوعی مالیات تورم را به جامعه تحمیل كند، هیچ كمكی به اقتصاد جامعه نمی‌كند.

حمدی با بیان این كه متاسفانه روند یارانه‌ای ما از این روش برخوردار است، گفت: ما منابع هدفمندی را به شكل غیركارآمد تامین می‌كنیم یعنی دولت یا مجبور می‌شود از سیستم بانكی استقراض كرده و اقدام به انتشار اسكناس كند یا از صندوق توسعه ملی برداشت كند و یا به اجبار از بودجه شركت‌ها و موسسات دولتی برداشت كند كه همه این موارد مستقیم وغیرمستقیم پایه پولی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ضریب فزاینده پولی را تقویت كرده و در عرض سه چهار ماه تورم پدید می‌آید.

عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبه در ادامه تصریح كرد: این كه آیا ما با حذف دهك‌های پردرآمد یارانه‌بگیر موافق هستیم یا خیر؟ بله، قطعا موافقیم اما یك ملاحظه وجود دارد كه آیا دولت مكانیزم لازم برای شناسایی این دهك‌ها را دارد؟

وی با بیان این كه این بخش مهم است، گفت: علی‌القاعده اگر دولت بخواهد وارد این بحث شده و بخواهد هدفمندواقعی را انجام بدهد باید حداقل 3 الی 4 دهك را حذف كند.

عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: ما در این كمیسیون در حال ارائه پیشنهادی به صورت ماده واحده هستیم كه دولت در شش ماهه دوم امسال و برای سال 93 در صورت تداوم هدفمندی یارانه ها كه قطعا ادامه می‌دهد حداقل باید 3 دهك از پردرآمدترین افراد جامعه را حذف كند.

وی افزود: بر این اساس دهك‌ های 8، 9 و 10 یارانه‌ بگیر و یا به عبارتی 30 درصد یارانه‌ بگیران جامعه حذف خواهند شد.

احمدی ادامه داد: این تصمیم می‌تواند با اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و با الحاق به آن انجام شود و با تصویب آن دولت مكلف به اجرای آن خواهد شد و دیگر اختیاری نیست.

نماینده دهلران در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ما با مشكل جدی مواجه هستیم چرا كه دولت توان این كه منابع دولتی هدفمندسازی یارانه‌ها را تامین كند، ندارد.

وی گفت: قرار بود در نیمه دوم سال جاری قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا كند كه به دلیل آثار تورمی دولت تحمل كرده و وارد این بحث نشده است.

احمدی افزود :البته دولت یك پیشنهاد نیز دارد كه در لایحه اصلاح قانون بودجه به آن اشاره می‌كند كه 6 درصد مازاد درآمدهای صندوق توسعه ملی را برداشت كرده و تزریق كند كه این اقدام سوراخ كردن صندوق توسعه ملی است.

 

احمدی ادامه داد: نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه 92 با برداشت از صندوق توسعه ملی مخالف بودند و علت مخالفت آن‌ها این است كه نمی‌خواهند The fate of the National Development Fund سرنوشت صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی مبتلا شود.

وی در ادامه گفت: لذا تنها راه این است كه به سمت انتشار اسكناس برویم كه این روش نیز با وضعیت رشد نقدینگی كشور به صرفه نیست بنابراین باید نحوه پرداخت یارانه‌ها اصلاح شود.

 

احمدی در پایان تصریح كرد: در خصوص فوریت این طرح بحثی نشده ولی قطعا نیازمند توجه جدی نمایندگان است.

با پرداخت یارانه‌نقدی به صورت مساوی برای تمام اقشار موافق نیستم این در حالی است كه حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان نیز در این رابطه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: با این كه شیوه پرداخت یارانه‌ها تجدید نظر شود، موافقم.

 

احمدی افزود: این كه برای تمام اقشار، آن هم به صورت مساوی و نقدی یارانه پرداخت شود، موافق نیستم.

رئیس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی تصریح كرد: در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز به پرداخت نقدی، غیرنقدی كمك به مسكن، بیمه، اشتغال و سلامت اشاره شده بنابراین صرفا پرداخت یارانه نقدی تاكید نشده است.

فولادگر افزود: معتقدم برای ورود به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باید این رویه تجدیدنظر شود و صرفا حذف یك دهك نباید مورد نظر باشد چرا كه به صورت جدی در خصوص نحوه پرداخت‌ها تصمیم‌گیری شود.

 

دلیلی ندارد به دهک‌های بالای درآمدی یارانه‌ نقدی پرداخت شود.

 

همچنین جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران به موضوع حذف پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های بالا اشاره کرد و گفت:‌ معتقدیم دولت اختیار حذف برخی دهک‌های بالا را دارد.

وی تصریح کرد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز چنین موضوعی پیش‌بینی شده و البته دولت راه دیگری به جز این ندارد.

نماینده شیراز تصریح کرد: معتقدیم دلیلی ندارد به دهک‌های بالای درآمدی یارانه‌ نقدی پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: حذف یا عدم حذف پرداخت یارانه‌ نقدی به دهک‌های بالای درآمدی در اختیار دولت است .

 

اضافه می‌شود؛ در راستای اجرای قانون 16 ماده‌ای هدفمندکردن یارانه‌ها، اقشار مختلف جامعه به لحاظ اقتصادی به 10 دهک تقسیم شد که به ترتیب از اقشار کم‌درآمد شروع و به اقشار پردرآمد منتهی می‌شود.

البته همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برخی دهک‌های پردرآمد به صورت اختیاری اقدام به حذف دریافت یارانه نقدی کردند و دولت دهم نیز موضوع حذف 8 میلیون خانوار پردرآمد را جزء برنامه‌های خود قرار داده بود که عمر آن به اجرای این تصمیم نرسید .

هنمچنین نمایندگان در نظر داردند موضوع هدفمندی‌ سازی یارانه‌ها را نیز در خلال بررسی لایحه  اصلاح قانون بودجه 92 بررسی كنند.

 

مطالب مرتبط با خبرهای یارانه

 

در کشورهای مختلف جهان این گونه یارانه می پردازند

کاریکارتورهای بسیار خنده دار و جالب انصراف از یارانه

مشاغلی که از یارانه نقدی گرفتن حذف می شوند


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان