ramazan
ramazan

راه های پیشگیری از لق شدن دندان ها

راه های پیشگیری از لق شدن دندان ها

راهنمای پزشکی کامل در مورد راه های پیشگیری از عارضه لق شدن دندان ها

 

چگونه از لق شدن دندان پیشگیری کنیم؟
اگر لثه هایتان حین مسواک زدن دچار خونریزی می شود، بهتر است حواستان را بیشتر جمع کنید. اگر به موقع اقدام به رفع مشکل نکنید، احتمال اینکه دندان هایتان لق شده و خدای نکرده بیافتند، بیشتر می شود. در این مطلب چند راه حل ساده برای مراقبت هر چه بیشتر از دندان ها و پیشگیری از احتمال لق شدن آنها ارائه می دهیم.

 

— خونریزی لثه ها ؛ اولین نشانه خطر
خونریزی، درد و یا ورم لثه ها زنگ خطری برای شماست که نسبت به سلامت دندان هایتان هوشیارتر باشید. زمانی که جرم های دندانی که حاوی باکتری هستند زیاد می شوند، لثه ها ملتهب می شوند. با وجود اینکه این مشکل دردناک نیست، اما به خودی خود نیز درمان نمی شود. در نتیجه لازم است که به دندانپزشک مراجعه کرده و جرمگیری انجام دهید.
اگر به موقع اقدام نکنید، امکان دارد مشکل شما از بیماری محدود به لثه یعنی ژنژیویت گذشته و تبدیل به بیماری پریودنتال شود که این مشکل با تخریب استخوان فک باعث لق شدن و افتادن دندان ها می شود.

 

—  علت لق شدن دندان ها چیست؟
در 80 درصد موارد، لق شدن دندان ها ناشی از یک بیماری مزمن التهابی به نام «پریودنتیت» است. این التهاب لثه از باکتری های موجود در دهان، بویژه بزاق ناشی می شود. زمانی که باکتری ها زیر لثه ها تجمع می کنند، امکان ایجاد عفونت در لثه ایجاد شده و کم کم استخوان دور دندان تحلیل می رود. در نتیجه لثه ها عقب رفته و ریشه ی دندان ها نمایان می شود. در این صورت نیز دندان ها بافت حفاظت کننده ی خود را از دست داده و امکان افتادن آنها بیشتر می شود.

 

در 20 درصد دیگر، ریشه ی دندان درگیر می شود اما پای مشکل التهابی و عفونی در میان نیست. در این موارد مسواک زدن محکم یا درمان هایی مانند ارتودنسی، مشکل ساز می شوند.در نهایت باید بدانید که عوامل ژنتیکی نیز در لق شدن دندان ها موثر است. اگر شما سابقه ی فامیلی لق شدن و افتادن دندان دارید، بهتر است هر سال یک تا دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

لق شدن دندان ها ناشی از یک بیماری مزمن التهابی به نام «پریودنتیت» است

 

دندن ها را خیلی زود جرمگیری کنید
اگر لثه هایتان خونریزی می کنند و دندان هایتان در حال لق شدن هستند، بدون فوت وقت به دندانپزشک مراجعه کرده و جرم گیری کنید. با از بین بردن جرم ها ( همان جرم های سختی که به دندان ها می چسبند) دندانپزشک باکتری هایی که باعث بروز بیماری های لثه می شوند را از بین می برد.
در واقع اولین مرحله جلوگیری از لق شدن دندان ها، جرم گیری دندان ها به منظور رفع عفونت از سطح ریشه ی دندان هاست که تحت سلطه ی باکتری ها قرار گرفته اند. در برخی موارد درمان و رفع جرم در دو جلسه با فاصله ی زمانی 24 تا 48 ساعت یا در چهار جلسه انجام می شود. بعد از جرمگیری باید به طور مرتب و روزانه دندان ها را مسواک بزنید. همچنین لازم است که از دهانشویه های ضدعفونی کننده (با تجویز دندانپزشک) استفاده شود.
توصیه می کنیم برای پیشگیری از مشکل التهاب لثه، هر سال دو مرتبه جرمگیری دندان ها انجام دهید.

 

چه زمان نیاز به جراحی ایجاد می شود؟
بعد از مرحله اول یعنی جرمگیری و اقدامات اولیه، اگر در فاصله زمانی شش تا هشت هفته پاکت پریودنتال (فاصله ی ایجاد شده بین دندان و لثه به دلیل تجمع باکتری ها و تخریب بافت حافظت کننده ی دندان) همچنان وجود داشته باشد، نیاز به عمل جراحی خواهد بود. توجه داشته باشید که تخریب بافت های لثه باعث نفوذ باکتری ها به بافت های عمیق تر می شود. این شرایط نیز باعث ایجاد حفره ای غیرعادی در استخوان و بافت نرم اطراف دندان می شود که همان پاکت پریودنتال است.

 

برای جلوگیری از پوسیدگی و لق شدن دندان روزانه 3 مرتبه به مدت 3 دقیقه مسواک بزنید

 

پزشک جراح مقداری از لثه را جدا می کند تا راه را برای درمان باز کرده و بافت ها را ضدعفونی کند. لازم است اقدامات خاصی برای ترمیم بافت استخوانی و تسریع روند اتصال لثه به ریشه دندان انجام شود.

 

آیا روش مسواک زدن صحیح را بلدید؟
بدون شک مسواک زدن یک کار بهداشتی لازم هست که باید روزانه انجام شود، اما برای اینکه از این اقدام بهداشتی، نهایت استفاده را ببرید و از بروز مشکلات دندانی و بخصوص مشکلات مربوط به لثه و لق شدگی دندان ها پیشگیری کنید لازم هست که روش مسواک زدن صحیح را بلد باشید.
لازم است که از سمت صورتی (لثه) به سمت سفید (دندان) با حرکات ملایم دورانی مسواک بزنید.

 

برای جلوگیری از لق شدن و پوسیدگی دندان سالی دو مرتبه جرمگیری کنید

 

بعد از مسواک زدن، نخ دندان بکشید تا بقایای موادغذایی که بین دندان ها گیر کرده اند از دهان خارج شوند. حواستان باشد همین بقایا باعث ایجاد و تکثیر باکتری ها می شوند.

فراموش نکنید که لازم هست روزانه دو تا سه مرتبه و هر بار، به مدت سه دقیقه مسواک بزنید.

حتما از مسواک های دستی نرم و یا مسواک های برقی که حرکات دورانی آرام دارند استفاده کنید.

 

در نهایت اینکه اگر در انتخاب مسواک و یا در شیوه ی مسواک زدن دچار مشکل هستید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.
همچنین ترس از دندانپزشک و آمپول بی حسی را کنار بگذارید و حتما هر سال یک تا دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان