ramazan
ramazan

بهترین روش های پاک کردن تاتو

بهترین روش های پاک کردن تاتو

قبل از این که به فکر تاتو باشید و راه هایی برای پاک کردن آن عوارض جدی و پر خطر تاتو کردن را نیز بدانید.

 

اگر می خواهید تاتو  را پاک کنید، به شما روش های مختلفی را که در حال حاضر وجود دارد معرفی می کنیم که از طریق آن ها برای پاک کردن تاتو می توانید اقدام کنید.

 
راههای پاک کردن تاتو
– استفاده از نور شدید غیرلیزر
روش دیگر پاك كردن تاتو، استفاده از تابش نور شدید با بلندی موج 400 تا 1200 نانومتر به محل تاتوست. در افرادی كه پوستی تیره‌رنگ دارند، ممكن است استفاده از این روش باعث تیره یا روشن‌تر شدن رنگ پوست ناحیه تاتو بعد از محو طرح شود.

 

– جراحی

همان برداشتن محل خاكوبی و سپس بخیه زدن محل مورد نظر.

 

– درم ابریژن
در این روش پوست لایه‌به‌لایه برداشته می‌شود تا تاتو كاملا پاك شود. این روش كمی دردناك است و ماه‌ها زمان می‌برد تا پوست بهبود یابد.

 

– میكرودرمابرژن

توسط میكرو كریستالهای اكسید آلومینیوم منجربه تراشیده شدن سطحی پوست می شود و فقط برای خالكوبیهای بسیار سطحی كاربرد دارد.

 

– سرمادرمانی یا ( ارایوتراپی )

كه توسط نیتروژن مایع محل خالكوبی دچار تاول شده و سپس منجر به خروج رنگ می شود.
استعمال اسیدهای شمیائی شامل فنل ، TCA ، اسید تانیك ، نیترات نقره و سرانجام لیزر درمانی شامل لیزرهای لایه بردار مثل CO2 ، و لیزرهای غیر لایه بردار مثل لیزرq-switched.

 

– كرم‌های پاك‌كننده
گفته می‌شود برخی كرم‌ها می‌توانند تاتو را پاك كنند اما تبلیغاتی كه در این زمینه انجام می‌شود، پایه علمی ندارد و شعارهایی دروغین است. اگر اصرار دارید از این نوع كرم‌ها استفاده كنید، مارك شناخته‌شده‌ای انتخاب كنید زیرا برخی از انواع آنها حاوی موادشیمیایی خطرناكی هستند كه سلامت را به خطر می‌اندازند.

 

معمولا خارج كردن رنگ نیاز به تكرار جلسات دارد و اگر بیمار اصرار به پاك كردن در یك جلسه باشد منجر به گذاشتن اثر ( جای زخم واسكار ) خواهد شد .

 
امروزه پزشكان لیزر درمانی را بهترین و موثرترین روش پاك كردن تاتو می دانند.

 

آیا پاک کردن تاتو عوارضی هم دارد
در استفاده از لیزر برای پاک کردن خالکوبی عوارض جانبی کمتری (نسبت به سایر روش ها) وجود دارد ولی به هر حال قبل از هر نوع تصمیم گیری بهتر است متوجه عوارض احتمالی آن باشید:

 

۱. پوست در معرض خطر عفونت قرار می گیرد و حتی ممکن است زخم شود و این زخم ها به طور دائم روی پوست باقی بمانند یا به طور کامل پاک نشوند.

 

۲. در صورت محو شدن خالکوبی از روی پوست نیز ممکن است پوست محل خالکوبی شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن نسبت به بقیه مناطق کمرنگ تر یا تیره شود که به مرور زمان بهبود می یابد. مثلا در پاک کردن خالکوبی لب ها، خط چشم و ابرو ممکن است رنگدانه ها به طور کامل محو نشوند و جای خالکوبی به صورت یک سایه روی بدن باقی بماند.

 

۳. در برخی موارد نیز واکنش های آلرژیکی گزارش می شود به خصوص در مواردی که جوهر خالکوبی حاوی سولفید جیوه باشد. در این حالت واکنش ها به شکل قرمزی، خارش و التهاب بروز می کنند. برای جلوگیری از واکنش های احتمالی، اغلب آنتی هیستامین های خوراکی و نستروئیدهای ضدالتهاب تجویز شده و به بیمار توصیه می شود حتما از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند.

 

 

نکته مهم: اگر تا به حال تاتو نکرده اید پیشنهاد می کنیم هیچگاه اینکار را نکنید چون همه ی کسانی که تاتو می کنند دیر یا زود از این کار پشیمان می شوند. این مطلب هم جهت اطلاع رسانی بود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان