مواد چندش آور دستمال توالت

مواد چندش آور دستمال توالت

با تحقیقات به عمل آمده توسط مسولین وزارت بهداشت مواد چندش آور تهیه دستمال توالت های بازار افشا شد.

 

خواهش می کنیم دستمال کاغذی های مصرفی خود را تنها بر اساس قیمت پایین آن انتخاب نکنید و در این مورد با هوشیاری بیشتر و با صرف هزینه بیشتر سلامتی جدی خود و خانواده را تضمین کنید.

 

با مطالعه این بخش در تهیه دستمال کاغذی های موجود در بازار توجه بیشتری به عمل آورید.معمولا افراد برای خرید دستمال توالت به دنبال نرم‌ترین و سفیدترین دستمال می‌گردند و تصور می‌کنند که:

 

این دستمال‌ها هیچ خطری برای سلامتی ندارند، اما غافل از این‌که این نوع دستمال‌های توالت سمی‌تر از دیگر انواع آن هستند.

 

 

در دستمال‌های توالت تجاری بیش از 100 هزار نوع ماده شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از خطرناک‌ترین مواد، کلر است.

 

این ماده به طور کلی در محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم از قبیل دستمال کاغذی، دستمال‌‌های مخصوص نوزاد، فیلتر قهوه و جعبه شیر بوفور یافت می‌شود.

 

 

این مواد سمی از طریق پوست جذب بدن و از این راه وارد جریان خون می‌شوند که خطرناک‌ترین آن کلر است.

 

 

در بسیاری از موارد کارشناسان بهداشت و درمان با سرکشی در کارخانه های تولید دستمال در داخل کشور با مشاهده ضایعات با درجه کیفیت بسیار پایین از قبیل:

 

شانه تخم مرغ، کاغذهای بازیافتی با کیفیت پایین از که بازیافت مردم جمع آوری شده، تمامی جعبه های پودر لباسشویی، بطری های پلاستیکی و … در تهیه دستمال کاغذی های بسیار بی کیفیت اقدام می کنند .

 

 

دستمال هایی که گویا سمباده هستند و به هیچ عنوان لطافت و نرمی و بوی لطیف ندارند! که با خشک کردن بدن با این دستمال ها و گاها چسبیدن تکه ای از دستمال به پوست باعث عفونت های قارچی و انواع بیماری های پوستی می شود.

 

 

دستمال توالت‌های معمولی را با سفیدکننده کلر آماده می‌کنند. این ماده سفیدکننده سموم خطرناکی را تولید می‌کند که در بدن جمع شده و شرایط خطرناکی را برای سلامت بدن ایجاد می‌کند.

 

فرآیند سفید کردن دستمال مواد شیمیایی عامل سرطان را ایجاد می‌کند. بنابراین تماس با آنها احتمال بروز انواع سرطان‌، برهم خوردن تعادل هورمون‌ها، نقص سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت باروری و نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد.

 

 

رنگی و معطر :

در بازار که قدم بزنید با انواع دستمال‌های توالت با رنگ‌ها و عطرهای مختلفی مواجه می‌شوید که بیش از آن‌ که برای سلامتی خوب باشد، به ضرر آدمی تمام می‌شود، اما افراد کمی از خطرات دستمال‌های توالت رنگی و معطر اطلاع دارند.

 

از سال 1987، سازمان غذا و داروی آمریکا بعد از آزمایش روی نمونه‌های حیوانی، استفاده از رنگ‌ها و عطرها را در صنایع داروسازی ممنوع اعلام کرده است، اما هنوز هم می‌توان ردپای این مواد خطرناک را در دستمال‌ها مشاهده کرد.

 

مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها، مواد سفیدکننده و بوهای معطر جزو مواد خطرناکی هستند که علاوه بر خطرناک ‌بودن این مواد برای سلامت بشر، آلوده کردن محیط زیست را نیز در پی دارد. پیامد استفاده از دستمال‌های رنگی و معطر عبارتند از:

 

 

عفونت مجاری ادراری :

استفاده از دستمال‌های توالت رنگی و معطر باعث تحریک ناحیه واژن در خانم‌ها می‌شود که ممکن است به عفونت‌های مجاری ادراری بینجامد.

 

دیگر مواد به کار رفته در دستمال توالت نیز ممکن است باعث تحریک پوستی، خارش یا حتی بروز واکنش‌های حساسیتی شود.

 

الکل، فسفات، کلر، پروکسیدها و ویژگی‌های آنتی‌باکتریال و نیز فرمالدئید و عوامل فعال جزو مواد خطرناک به شمار می‌روند.

 

 

سرطان گردن رحم :

این نوع دستمال توالت تأثیر مستقیم روی سیستم تناسلی زنان دارد و استفاده از خطر بروز سرطان گردن دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

 

دستمال‌های توالت معطر و رنگی همچنین ممکن است موجب التهاب و خارش در ناحیه مقعد شود. از سوی دیگر، رنگی که در این دستمال‌ها به کار رفته مانع از تشخیص وجود احتمالی خون در ادرار یا مدفوع می‌شود.

 

 

از آنجایی که وجود خون در مدفوع از علائم شایع سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود، استفاده از این نوع دستمال‌ها می‌تواند رنگ خون را پنهان کند و فرد آن را با رنگ دستمال اشتباه بگیرد بنابراین تشخیص بیماری به تأخیر می‌افتد.

 

 

عفونت‌های قارچی:

محققان ارتباط قوی را بین استفاده از دستمال‌های توالت رنگی و بروز عفونت‌های قارچی کشف کرده‌اند و متخصص زنان در مواجهه با مبتلایان به عفونت‌های قارچی در ابتدا در مورد استفاده از این نوع دستمال‌ها سوال می‌کنند.

 

و اما ویژگی های یک دستمال خوب چیست؟

ویژگی های دستمال كاغذی

دستمال كاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی به رنگ سفید یا الوان باشد. دستمال كاغذی باید كرپ شده (منظور از كرپ، چین خوردگی های سطح كاغذ است كه هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می شود.

 

به طوری كه هنگام پاك كردن دست خیس بعد از نیم ساعت حالت اولیه خود را به دست آورد و اگر دستمال بلافاصله در تماس با آب خیس پودر شود، حتماً مواد شیمیایی زیادی در آن به كار برده شده است)، همچنین فاقد پرز (الیاف خرد شده)، الیاف كلوخه شده، سوراخ، لكه و سایر اجسام خارجی باشد.

 

زمانی كه برگ دستمال كاغذی را در مقابل نور قرار می دهید پراكندگی الیاف به طور یكنواخت دیده می شود. رنگ به كار رفته در ساخت دستمال های كاغذی باید از رنگ های مجاز و ثابت باشد و با رنگ بسته محتوی دستمال كاغذی هم رنگ و متناسب باشد.

 

دستمال كاغذی باید فاقد لكه و بوی نامطبوع باشد

گاهی دیده می شود در صورت كشیدن یك برگ دستمال كاغذی همه برگ ها بیرون می ریزد خانواده ها باید توجه داشته باشند دستمال كاغذی استاندارد در بسته باید به طور تاخورده به نحوی بسته بندی شود كه به راحتی و تك تك بتوان آنها را از بسته خارج نمود.

 

 

ویژگیهای دستمال کاغذی استاندارد

1-  دستمال کاغذی مناسب و مرغوب نباید بعد از خیس شدن، پودر و ریزریز شود و باید بعد ازچند دقیقه به حالت اولیه خود برگردد .

 

2-  روی دستمال کاغذی نباید لکه مشاهده ‌شود و بوی نامطبوع نیز نداشته باشد

 

.
3- دستمال کاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی و به رنگ سفید یا الوان باشد

 

.

4- دستمال کاغذی استاندارد ، باید فاقد سوراخ  ، پرز ،الیاف خرد شده و اجسام خارجی باشد و هنگامی که یک برگ آن را مقابل نور قرار می ‌دهید، باید پراکندگی الیاف به طور یکنواخت دیده شود

 

.

5-  رنگ به کار رفته در ساخت دستمال کاغذی باید از رنگ ‌های مجاز و ثابت باشد

 

.
6- ویژگی مهم دیگر، کرپ شدن دستمال است. منظور از کرپ شدن ، چین‌ خوردگی ‌های سطح دستمال کاغذی است که هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می ‌شود .

 

7- گاهی دیده می شود که در صورت کشیدن یک برگ دستمال کاغذی همه برگ ‌ها بیرون می ‌ریزند، لذا باید به این نکته دقت کنید که دستمال کاغذی ، ‌طوری تاخورده و بسته‌ بندی شده باشد که به راحتی و تک ‌تک بتوان آن ها را از بسته خارج کرد

7-  20 عددی جیبی

8-  100، 150 یا 200 برگ دولا یا چندلا در بسته های جعبه ای

 

9- باید محتویات داخل جعبه با تعداد و ابعاد ذكر شده روی جعبه مطابقت داشته باشد

10- بسته باید از استحكام كافی برخوردار باشد و طی مراحل حمل و نقل شكل ظاهری خود را حفظ نماید.

 

11- ورق ها باید در یك بسته با ابعاد یكسان بسته بندی شوند، تعداد ورق ها نباید كمتر از تعداد مشخص شده بر روی بسته باشد.

خانواده ها باید در نظر داشته باشند هر چه قدر در مورد محصولا ت بهداشتی هزینه و بودجه ای مناسب را اختصاص دهند به همان نسبت سلامتی و پیشگیری از بیماری را تضمین كرده اند.

 

متأسفانه آمار نشان می دهد بیماری های زنان یكی از شایع ترین بیماری هایی است كه جامعه امروز ایران با آن دست به گریبان است. هزینه تقریبی مداوای این گونه بیماری ها را می توان حدود چندین هزار تومان برشمرد. شاید یكی از مهم ترین دلایل شیوع این قبیل بیماری ها كوتاهی رسانه های عمومی در آموزش نكات ویژه بهداشتی زنان باشد، مسئله ای كه در اغلب كشورها كاملاً حل شده است.

 

جای بسی تأسف است كه زنان ایرانی، بیش از رعایت مسائل بهداشتی، به محصولات آرایشی روی می آورند. یكی از مهمترین مواردی كه زنان جامعه باید از آن اطلاع لازم داشته باشند استفاده درست از محصولات بهداشتی (نوار بهداشتی) است كه دانستن خصوصیات و ویژگی های اساسی این محصولات مانع بروز عفونت و بیماری می شود واز خطرات و آلودگی های جانبی آن جلوگیری می كند.

 

با آزاد سازی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع و اقسام این محصولات، اعم از مرغوب و نامرغوب به بازارهای كشور راه یافته كه اطلاع از كیفیت مطلوب آنها تنها از طریق كنترل وزارت بهداشت و درمان میسر است. بنابراین ضروری است خانم ها چنانچه از كیفیت محصولات خارجی اطمینان نیافته اند، از تولیدات داخلی با نشان استاندارد استفاده كنند.

 

به هر جهت، ذكر ویژگی های نوار بهداشتی مطلوب در این مقوله خالی ازفایده نیست.

1- وجود هر یك از اجزا تشكیل دهنده (فلاف پالپ، تیشو، نوار نازك پلی اتیلن، نان وون، چسب و نوار سیلیكون)

 

2- قدرت و ضریب جذب متناسب با توجه به ابعاد نوار بهداشتی و میزان قید شده روی بسته

3- عدم وجود جمع شدگی، نایكنواختی، قطع شدگی و بیرون زدگی در سطح لایه نوار

 

4- عدم وجود هرگونه آلودگی

5- استحكام كافی در برابر پارگی و از هم پاشیدگی در عین لطافت، نرمی و عدم حساسیت

 

6- چسبندگی كامل خط چسب پشت نوار

با رعایت كامل موازین بهداشتی و بسته بندی صحیح از طرف كارخانه های كشور، و دقت در انتخاب نوع محصول بدون در نظر گرفتن قیمت ، می توان از بیماری های پوستی و تداوم آن جلوگیری كرد .

 

مواد چندش آور دستمال توالت


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان