ramazan
ramazan

مرغ شکم پر مجلسی خوشمزه و عالی در سه سوت

مرغ شکم پر مجلسی خوشمزه و عالی در سه سوت

پسرم عاشق مرغ شکم هستش هر وقت می فهمه مرغ شکم پر داریم می گه مامان آخیییشش خیالم راحت شد !!😅😅😅

مرغ شکم پر یک غذای مجلسی و در عین حال ساده و آسان است.

 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی خوشمزه و عالی در سه سوت

مرغ شکم پر(Stuffed Chicken) یک غذای بسیار محبوب بین مردم است و برای مراسم های خاصی رزرو میشود که درون این مرغ درسته از مواد بسیار خوشمزه ای پر میشود و بصورت روش های مختلفی پخته میشود. اکنون در این بخش از نازوب به شما دستور تهیه این غذای سنتی و خوشمزه را دز سه سوت آموزش میدهیم.

مواد لازم

 • مرغ متوسط 1 عدد
• پیاز متوسط 3 عدد
• سیر 4 حبه
• سبزی معطر(گشنیز، جعفری، شنبلیله و پونه) 200 گرم
• رب انار 4 قاشق غذاخوری
• رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
• مغز گردو خرد شده 100 گرم
• سیب سبز green apple خرد شده(در صورت تمایل) 1 عدد
• زرشک 1/2 پیمانه
• کشمش 1/2 پیمانه
• آلو خورشتی و آلو جنگلی از هر کدام 6 عدد
• دارچین به مقدار لازم
• فلفل به مقدار لازم
• نمک به مقدار لازم
آبلیمو تازه مقداری
• زعفران دم کرده به مقدار لازم
• زردچوبه به مقدار لازم
• هویج 1 عدد
• سیب زمینی 1 عدد
• روغن به مقدار لازم
• کره به مقدار لازم

 طرز تهیه مرغ شکم پر

 مرحله اول:
 ابتدا مرغ را پاک کرده، خوب بشویید. مرغی که انتخاب می کنید نباید خیلی بزرگ باشد، تا در هنگام طبخ، درون آن خوب پخته شود. وزن تقریبی مرغ بین 1.7 تا 2 کیلوگرم باشد. در حین شستن و پاک کردن مرغ دقت کرده و قسمت های حفره دار بین ستون فقرات را کامل تمیز کنید. تا مرغ شما بعد از پخت بوی نامطبوعی نداشته باشد.

 مرحله دوم:
 در این مرحله باید مرغ را مزه دار کنید. ترکیبی از زعفران دم کرده، آبلیمو، دارچین، نمک، فلفل و کمی روغن آماده کنید. می توانید طبق سلیقه خود ادویه یا سبزی معطر هم به این مواد اضافه کنید. حالا روی پوست مرغ و درون شکم آن را آغشته به این مواد کرده و با دست به همه قسمت های آن برسانید.

سپس دو حبه سیر و نصف یک عدد پیاز را، به شکل خلال خرد کرده. داخل پوست و درون شکم مرغ قرار دهید. روی ظرفی که مرغ در آن است سلفون کشیده، و برای 8 الی 24 ساعت درون یخچال قرار دهید. تا مرغ خوب مزه دار شده و چیزی از بوی نامطبوع آن باقی نماند. بعد از گذشت این زمان، مرغ را از یخچال خارج کرده، سیر و پیازهای درون آن را بیرون بکشید. می توانید آن ها را داخل میکسر(غذاساز) بریزید و برای تهیه سس مخصوص مرغ شکم پر از آن استفاده کنید.

مرحله سوم:
در این مرحله باید مواد داخل مرغ را آماده کنید. مخلوط این مواد کمی سلیقه ای بوده، و لازم نیست تمام مواد ذکر شده در دستور را استفاده کنید. شما می توانید طبق ذائقه و سلیقه خود مواردی را حذف کرده و یا جایگزین کنید.

ابتدا در تابه ای کمی روغن و کره بریزید. 2 عدد از پیازها را خلالی خرد کرده. پس از گرم شدن روغن، آن ها را درون تابه ریخته و تا حدی که خامی پیاز گرفته شود تفت دهید. سپس زردچوبه را اضافه کنید. تفت دهید تا پیازها طلایی شوند. حالا گردو خرد شده را اضافه کرده، تفت دهید تا گردوها معطر شوند.

باقی مواد، سیب خرد شده(سلیقه ای)، زرشک، کشمش، آلو بخارا و جنگلی را درون تابه بریزید. ترتیب اضافه کردن این مواد فرقی نمی کند. زیرا نیازی نیست تا مواد خیلی سرخ شوند. کافی ست کمی تفت داده شده، تا مزه ی آن ها ترکیب شود.

سپس نمک، فلفل و سبزی معطر را اضافه کنید و تفت دهید.(اگر از سبزی تازه استفاده می کنید، لازم است در تابه ای جداگانه آن را تفت دهید تا آب سبزی کشیده شود.) در آخر نصف  رب انار دستور را به مواد اضافه کرده، تفت داده و اجازه دهید همه مواد خوب باهم هم مزه و مخلوط شوند.Pomegranate paste

مرحله چهارم:
برای آماده کردن سس مخصوص مرغ شکم پر، در همان تابه ای که مواد داخل مرغ را آماده کرده بودید، کمی روغن بریزید. حالا رب گوجه فرنگی و باقی مانده رب انار را اضافه کنید و با هم تفت دهید. Saffron زعفران دم کرده، کمی آب(حدود 2 لیوان)، نمک و فلفل را درون تابه بریزید. در آن را بگذارید تا برای 5 دقیقه قل ریزی بزند. در این مرحله می توانید سیر و پیازی که مرغ را با آن مزه دار کرده و باهم میکس کرده بودید، به درون سس اضافه کنید.

مرحله پنجم:
قبل از پر کردن شکم مرغ با مواد، 2 حبه سیر و نصف پیاز باقی مانده را خرد کرده، درون مرغ قرار دهید. سپس با قاشق از مواد مخصوص به درون شکم مرغ بریزید تا پر شود. در انتها با نخ آشپزی درز ایجاد شده را بدوزید. برای اینکه مرغ شکل خود را حفظ کند، پاهای آن را با نخ ببندید. اگر درز یا حفره ای باقی ماند، می توانید از موادی مثل سیب زمینی یا هویج خام برای پوشاندن و پر کردن آن استفاده کنید.

مرحله ششم:
سیب زمینی و هویج خام را به قطعات بزرگ برش بزنید. سپس آن ها را کف یک ظرف پیرکس در داری که چرب کرده اید بچینید. حالا مرغ را درون ظرف قرار دهید. و سس مخصوص را روی مرغ و اطراف آن بریزید. طوری آن را پخش کنید که همه قسمت های مرغ را کامل بپوشاند.

در ظرف را گذاشته، درون فر با حرارت 180 درجه سانتی گراد، در طبقه وسط قرار دهید تا برای 2/5 الی 4 ساعت پخته شود.(این زمان بستگی به اندازه مرغ شما دارد، ولی کمتر از 2.5 ساعت نباشد) توجه کنید که باید هر نیم ساعت در فر را باز کرده، سس مخصوص را با قاشق روی مرغ بریزید و اجازه ندهید روی آن خشک شود.

اگر ظرف پیرکس نداشتید، می توانید مرغ را درون ظرف مناسب فر قرار دهید و بعد از ریختن سس مخصوص، روی آن را کاملا با فویل بپوشانید. در صورت استفاده از فویل، 1 ساعت اول پخت با فویل، بعد از آن باید فویل را بردارید. و چند دقیقه یک بار در فر را باز کنید، از مواد سس روی مرغ بریزید. اگر متوجه شدید خشک شده، می توانید روی مرغ را آغشته به کره آب شده و زعفران دم کرده کنید.

مرغ پس از آماده شدن نیازی به گریل شدن ندارد. اما در صورتی که مشاهده کردید، روی مرغ خیلی برشته نشده، می توانید برای چند دقیقه در حالت گریل قرار دهید تا روی آن خوب طلایی شود.

مرغ شکم پر خوشمزه شما آماده است. می توانید آن را در کنار سبزیجاتی که در کف ظرف قرار داده بودید، و همچنین سبزیجات بخارپز دیگری مثل ذرت، کلم بروکلی، قارچ و… در ظرف مناسبی سرو کنید. برای تزئین می توانید از فلفل دلمه ای، دانه های انار، جعفری تازه و… نیز استفاده کنید. امیدواریم نوش جان کنید. و از این غذای لذیذ نهایت لذت را ببرید.

نکته ها:

– همان طور که گفته شد. طعم و مزه مرغ شکم پر گیلانی شیرین می باشد. که باید از شکر و رب انار شیرین استفاده کنید. به این منظور باید شکر را درون یک لیوان آب جوش حل کنید و به سس مخصوص اضافه کنید.

– اگر طعم ترش را ترجیح می دهید و به ذائقه شما نزدیک تر می باشد. می توانید هنگام مزه دار کردن مرغ، 2 قاشق غذاخوری رب آلوچه نیز به مواد اضافه کنید، و همه جای مرغ را به آن آغشته کنید تا خوب مزه بگیرد.

– گفتیم مواد تشکیل دهنده داخل مرغ بیشتر سلیقه ای می باشد. در دستور مرغ شکم پر شمالی ، سبزی های معطر مخصوص شمالی جزو مواد اصلی می باشد، که در اینجا چند سبزی معطر را به عنوان جایگزین پیشنهاد کردیم. اما در صورتی که بخواهید می توانید سبزی معطر را از مواد حذف کنید. اما عطر و طعمی که سبزی های معطر به غذا می بخشند بی نظیر می باشد. پیشنهاد ما این است این ترکیب را حتما امتحان کنید.

– استفاده از دو نوع آلو خورشتی و جنگلی به منظور داشتن دو طعم ترش و شیرین در کنار هم، و در نهایت ملس بودن مواد داخل مرغ است. شما می توانید بنا به ذائقه و سلیقه خود هر کدام را حذف کنید.

– سبزیجاتی که کف ظرف و زیر مرغ چیده شد، به منظور نچسبیدن مرغ به ظرف می باشد. اما اینکه چه نوع سبزیجاتی به کار ببرید، کاملا سلیقه ای می باشد. می توانید در کنار سیب زمینی و هویج از فلفل دلمه و فلفل سبز نیز استفاده کنید.

– نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که، مرغ حتما Skin پوست داشته باشد. پوست مرغ در حین پخت روغن میاندازد و این کمک می کند تا روی آن خشک نشود. همچنین موقع سرو کردن، باعث می شود مرغ خیلی آبدار و خوش طعم شود.

How to prepare delicious and excellent stuffed chicken in three whistles

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان