ramazan
ramazan

عجیب ترین تغییر های دختران و پسران در سن بلوغ!

عجیب ترین تغییر های دختران و پسران در سن بلوغ!

سن بلوغ یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر فرد است به همین منظور والدین و حتی خود دختر پسرهای در مرز سن بلوع باید تغییرات موقت و نیز گاها زمینه ساز را بشناسند و این وظیفه ی پدر و مادرها است که با اگاه شدن خودشان و آگاه کردن فرزندان از خطرات و تغییرهای عجیب رفتاری نوجوانان جلوگیری کنند.

 

 

عجیب ترین تغییر های دختران و پسران در سن بلوغ!

دوران بلوغ Puberty یک دوران بسیار حساس برای هر دختر و پسری است مخصوصا والدین. ممکن است در این دوران دختر یا پسر یک رفتارهایی را داشته باشند که والدین از این رفتارها بی خبر هستند و در پاسخ به این رفتارها میمانند. در این موقعیت ها والدین باید اطلاعات خودشان را در این باره بالا ببرند تا بتوانند به طور درست و آگاه به این رفتارها پاسخ بدهند و به روح فرزندانشان آسیب نزنند. اکنون در نازوب به شما این رفتارها را خواهیم گفت امیدوارم از خواندن این مطالب لذت ببرید.

بلوغ چیست؟

بلوغ به مجموعه ای از تغییرات رشدی جسمانی و عقلانی Physical and mental developmental changes گفته می شود. رشد جسمانی زودتر از رشد عقلانی شروع می شود و به ناگهان نوجوان از نظر ظاهری تغییرات زیادی را نشان میدهد که ممکن است برایش خوش آیند نباشد.

کافیست نوجوانی اعتماد به نفس پایین هم داشته باشد همین مساله باعث گوشه گیری Isolation و منزوی شدن نوجوان می شود. معمولا این بحران از حدود 9 الی 19 سالگی در دختران و حدود 13 الی 19 سالگی در پسران اتفاق می افتد. پس چنانچه در نمناک میخوانید بهتر است والدین قبل از رسیدن فرزندشان به این سن، سطح آگاهی خودشان را درباره بلوغ و نحوه ارتباط با نوجوانشان بالا ببرند.

شایع ترین تغییرات روانی ـ رفتاری در دوره بلوغ عبارتند از:

1. نوجوانان در دوره بلوغ درباره دانستن برخی مسائل مانند وضعیت جسمانی، جنسیت، هویت و سایر خصوصیات که در آنها شکل می گیرد بسیار کنجکاوند.

2. در دوران بلوغ با اینکه نوجوانان تجربه کافی ندارند اما به تدریج رشد ذهنی و منطقی آنان بالا می رود و آنها قادر خواهند بود استعداد ها و تواناییهای خود را بشناسند. اعتماد به نفس و ارزش های اخلاقی در آنها رشد می کند تا جایی که می توانند با اطرافیان و جامعه سازگار گردند.

3. یادگیری ارزش ها یکی از مهمترین یادگیری های از پانزده سالگی به بعد است. در این سن افراد علاقه وافری به ارزش های معنوی پیدا کرده و گرایش بیشتری به این نوع ارزش ها دارند. آنها فلسفه زندگی را جستجو خواهند نمود و علاقه زیادی به مسائل سیاسی پیدا می کنند.

4. از ویژگی های رفتاری گروهی از نوجوانان در این دوران تمایل به رفتار نامطلوب مانند: سیگار کشیدن، دعوا کردن fighting، خشونت یا گوشه گیری است. هیجانات و حالات عاطفی مختلفی مثل خشم، ترس، حسادت و عشق به جنس مخالف در این دوران گریبانگیر نوجوانان خواهد شد.

5. در این دوران نوجوانان تمایل بیشتری به برقراری روابط اجتماعی با دیگران دارند. آنها در این دوران متمایلند با دوستان، همسالان یا همکلاسان خود ارتباط بیشتری برقرار نمایند و از سوی آنها پذیرفته شوند. هر چند معمولاً ارتباطات اجتماعی آنها به داشتن دو یا سه دوست صمیمی محدود می شود اما دوستی عمیق تری بین آنها ایجاد می شود.

6. عالیترین مرحله رشد فکری انسان رسیدن به مرحله تفکر انتزاعی است که نوجوانان در سن بلوغ به این ویژگی دست می یابند. به طوری که قدرت تجزیه و تحلیل مسایل، تفکر منطقی و نتیجه گیری صحیح را می یابند.

7. در دوره نوجوانی و بلوغ، دختران و پسرا به دنبال هویت و شناخت خود هستند و برای آینده شان جهت گیری و برنامه ریزی می کنند. در این دوران رابطه آنها با والدین یا سایرین به رابطه با بزرگسال تبدیل می شود.

8. گسترش دامنه رغبت ها و تمایلات از دیگر ویژگی های روانی دوره بلوغ است. در این دوران، دختران و پسران تمایل بیشتری به فعالیت های هنری، ورزش، مطالعه، تماشای فیلم، شرکت در مجالس دوستانه می یابند.

9. شناختن جنس مخالف و پدید آمدن عشق های نوجوانی نیز در این دوران شایع است و اگر این نوع عشق ها با تفکر منطقی و تصمیم درست همراه نباشد، سبب به خطر افتادن آینده نوجوان و کشیده شدن او به سمت انحرافات خواهد شد.

تغییرات بارز و عجیب نوجوانان در دوران بلوغ

1. گاهی در دوران بلوغ افراد دچار اختلالات و مشکلات خلقی مانند افسردگی، تمایل به انزوا و بی حوصلگی خواهند شد که می توانند آنها را با اقدامات موثر و روش های منطقی حل کنند.

2. یکی از مسایل رایج در دوران بلوغ فعال شدن هورمون های جنسی در نوجوانان می باشد که به دلیل اختلال روانی نیست و می توان آن را کنترل نمود این مسئله از طریق ورزش، فعالیت های هنری، برنامه های روزانه فعال و نگرش های سازنده والدین و با رسیدن به آرامش جسمی ـ روانی قابل کنترل می باشد.

در همه نوجوانان این ویژگی ها ثابت نیستند و در افراد مختلف با توجه به روحیه فرد و محیط زندگی او متفاوت است. تمام این ویژگی ها دارای جنبه مثبت هستند، اما آنچه برای نوجوانان و جوانان در این دوران مشکل ساز می شود، عبارتند از:

• تجربه اندک نوجوان و جوان

• آسیب پذیری نوجوانان و جوانان به علت حساسیت بالا

• مسئولیت پذیری و تربیت دوران کودکی که به خانواده و رفتار والدین ارتباط دارد، هنگامی نوجوان یا جوان به استقلال یا رشد اجتماعی خواهد رسید که از ابتدای کودکی حس مسئولیت در فرد ایجاد و تقویت شود.

بزرگ ترین کمک والدین به نوجوان در حال بلوغ

یکی از مهم ترین کارهایی که پدر و مادر باید برای فرزندشان از کودکی و به ویژه در نوجوانی انجام بدهند، بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوان است. عزت نفس به معنای دوست داشتن خود است. والدین باید کاری کنند تا نوجوانشان خودش را دوست داشته باشد و در نهایت به اعتماد به نفس یعنی جرات ورزی، برسد. راهکارهای زیر می توانند در بالا بردن اعتماد به نفس نوجوانان کمک کننده باشد:

1- در زمانی که نوجوانتان قصد صحبت کردن با شما را دارد، حتما با او تماس چشمی برقرار کنید.

2- هیچ گاه از ظاهر نوجوانتان، منفی نگویید. به او آرامش بدهید و بگویید که شما هم در دوران بلوغ چه تغییرات ظاهری را تجربه کرده اید. نشان دادن عکس هایتان در دوران بلوغ می تواند برای نوجوانتان خوشایند باشد.

3- محبت کردن را فراموش نکنید. با توجه به جنسیت فرزندتان و همچنین با توجه به نوع محبتی که فرزندتان نیاز دارد، حتما به او محبت کنید.

4- فراهم کردن امنیت نیز بسیار مهم است. هر زوجی ممکن است در زندگیشان با یکدیگر مشکلاتی را داشته باشند. اما مراقب باشید که مشکلات و تعارض هایتان را در حضور فرزندان مطرح نکنید و در مکانی به صورت خصوصی با یکدیگر راجع به تعارضتان صحبت کنید.

5- تشویق کردن اصل دیگری است. حتما نوجوانتان را به دلایل مختلف، و با توجه به موفقیت هایی که به دست آورده است، تشویق کنید و به او انگیزه پیشرفت بدهید.

6- به فرزندانتان مسئولیت های با توجه به تواناییشان بدهید. این کار می تواند اعتماد به نفس آنها را بسیار بالا ببرد.

7- اگر نوجوانتان کار نامناسبی را انجام داد، هیچ گاه نگویید که دوستش ندارید و یا از دستش ناراحت هستید بهتر است به او بگویید که از کار یا رفتاری که انجام داده اید ناراحت شده اید.

 

عجیب ترین تغییر های دختران و پسران در سن بلوغ!

 

قوانین اساسی رفتار والدین با فرزندشان

• بد حرف زدن ممنوع
این سوال را باید با لحنی خوب و آرام بپرسید. تا نوجوانتان متوجه شود شما نگران او هستید و هدف از پرسیدن این سوال تنها فهمیدن و حل کردن مشکلی است که او با آن درگیر شده است. این سوال را با لحنی بپرسید که نوجوانتان حس نکند شما می خواهید خشم خود را به او منتقل کنید؛ در نتیجه لحن این پرسش بسیار اهمیت دارد.
اگر شما مشکلات نوجوانتان را بزرگ نشان دهید؛ در او ترس و نگرانی ایجاد می کنید و همچنین باید گفت مدام دنبال بازجویی از او نباشید.

• آن ها را با نوجوانی خودتان مقایسه نکنید
همانطور که می دانید در گذشته نوع پرورش و فرزند پروری در مقایسه با حال، تفاوت های بسیاری داشته و چه بسا والدین انتظار دارند فرزندشان نیز مثل آن ها در گذشته رفتار کند و بدون چون و چرایی خواسته های آن ها را قبول کند، سخت است که مبارزه طلبی های نوجوان را تحمل کنند؛ زیرا خودشان هیچ گاه فضایی برای مخالفت نداشتند.

در واقع می توان هیچ چیز به اندازه گستاخی آشکار، کاسه صبر پدر و مادر ها را لبریز نمی کند. حتی در گذشته در بعضی خانواده ها روابط به شکلی بود که برخی پدر و مادرها در سنین نوجوانی شان با والدین خود به حد رسمی و محدود بوده که درست مانند مهمان بهترین رفتار را داشتند.

• با نوجوان خود وقت بگذرانید
در این زمان نباید فرزندتان را تنها بگذارید. هر چه زمان کمتری با آن ها بگذرانید آن ها بیشتر احساس غریبگی می کنند و همچنین رفتارشان نیز بدتر خواهد شد. در زمان بلوغ باید فرزندتان را آگاه کنید که نخستین مسئول حل مشکل او، فقط خودش است.

در نتیجه در هنگام برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم و همچنین او را تشویق کنیم که برای حل مشکل اقدام کند و ما والدین فقط وظیفه راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود.

• اطلاعات مفید در مورد دوران نوجوانی در اختیار او قرار دهید
شما می توانید فرزند خود را با ویژگی های دوره نوجوانی، تغیییرات بلوغ و مشکلات این دوران و … آگاه سازید تا با بینش صحیحی بتواند با تغییرات و مشکلات روبرو شود. این آموزش ها باید متناسب با سن، درک و آگاهی کودک باشد و همچنین به زبان ساده و قابل فهم بیان شود ، آموزش باید تدریجی باشد؛ لازم نیست همه اطلاعات را یک جا در اختیار کودک قرار دهید.

• همیشه نظارت غیر مستقیم داشته باشید
همیشه دورادور و غیر مستقیم بر فرزند خود نظارت داشته باشید؛ بر روابط عاطفی، اجتماعی، مجازی و … تا چنانچه با مشکلی مواجه شد، او را به موقع راهنمایی کنید. به طور مثال تمام والدین دلشان می خواهد دوست فرزندشان را بشناسند، زیرا آن ها عقیده دارند؛ داشتن دوست می تواند تاثیرات بسیاری روی فرزندشان بگذارند، دوست خوب به رشد اجتماعی، کسب مهارت و … فرزندتان کمک می کند.

سن بیداری جنسی وحشتناک در کودکان امروزی !

ماجرای بلوغ جنجالی این دختر جذاب 17 ساله (عکس)

اندازه آلت تناسلی آقایان بر حسب سن

 

 

Common Behaviors and Developments of Girls and Boys in Puberty + Parental Awareness of Parents

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان