ramazan
ramazan

حکم جدید شرعی کاشت ناخن و مژه از دیدگاه مراجع

حکم جدید شرعی کاشت ناخن و مژه از دیدگاه مراجع

حکم جدید شرعی کاشت ناخن و مژه از دیدگاه مراجع

زیبایی یک میل ذاتی است که اکثر خانم ها و آقایان دوست دارند زیبا به نظر برسند. یکی از کارهای رایجی که امروزه مدرن است و خانم ها درگیر آن هستند کاشت ناخن و مژه Nail and eyelash implants است. با این وجود خانم هایی هم هستند که درگیری فکری از نظر حکم شرعی Shari’a ruling آن دارند؟ که آیا نماز با وجود ناخن و مژه مصنوعی درست است؟ آیا غسلی که انجام میدهیم باطل است؟ این سوالهای بسیار رایج در ذهن خانم ها است که ما در این بخش از نازوب به شما حکم شرعی کاشت ناخن و مژه را به شما خواهیم گفت.

حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه

امام خمینی (ره)

نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد.

اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو).

آیت‌الله خامنه ای:

اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟

در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می‌توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟

در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره ای مي گيرند.

آیت‌الله سبحانی:

نمى‌دانستم كه كاشت ناخن مصنوعى مانعى براى وضو و غسل است، اكنون برداشتن آن ناخن تا مدتى امكان پذير نيست وظيفه ام نسبت به نماز چيست؟

به همان حالت وضو بگيرد و غسل كند نمازها را بخواند و بعداً قضا كند.

آیت‌الله نوری همدانی:

چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

آیت‌الله سیستانی:

اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.

آیت‌الله هادوی تهرانی:

اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.

آیت الله بهجت

شخصی که اصلا ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزء بدن او نمی شود؛ چون رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست. به دلیل این که اضطرار ندارد. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل اشکال به وجود می آید و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب می شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است. اما اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل، عمل به جبیره کند. ( استفتائات آیت الله بهجت)

آیت الله وحید خراسانی

اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره ای گرفته و هم تیمم نماید.

همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود. ( استفتاء و توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص251، م344)

آیت الله شبیری زنجانی

کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره ای نیز بگیرد.چنین ناخنی زینت محسوب نمی شود و موکول به نظر عرف است. (استفتائات آیت الله شبیری زنجانی)

چند نکته درباره استفتائات مراجع:

1ـ منظور از عبارت «فی نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.

2ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت های بدن، ضروری می باشد و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نیست، بنابراین هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.

3ـ در مدت زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن می نماید، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام می شود.

4ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن بوده و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولا غیر قابل تحمل است، طبق نظر بیشتر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می شود، اماشخص نباید از روی عمد برای خود چنین جبیره ای به وجود آورد.

5ـ اگر چیزی در بدن مانع از وضو و غسل شود، که قابل برداشتن باشد مانند لاک، چسب، قیر و … بایداز روی بدن برداشته شود.

* تمامی احکام ذکر شده برای وضو و غسل، به دلیل بودن مقدمه برای نماز دارای اهمیت هستند. بنابراین اگر وضو و غسل شخصی صحیح نباشد، نماز او باطل می شود.

 

حکم رابطه جنسی دهانی واژن

حکم شرعی دیدن فیلم های مستهجن

حکم خود ارضایی؛ روش های خود ارضایی در طول تاریخ

حکم رابطه جنسی آنال یا مقعدی در قائدگی | رابطه از پشت

 

What is the implantation of nails and eyelashes from the point of view of the authorities? + Its religious ruling

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان