گاف های پزشکی در یک سریال!

مجموعه : فرهنگ و هنر
گاف های پزشکی در یک سریال!
نازوب، «شهرام خرازی‌ها» منتقد سینما و مدیر گروه سلامت و روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، اظهار داشت: این برای اولین بار نیست که رسانه ملی با ارائه اطلاعات کاملًا غلط پزشکی سبب تشدید، تثبیت و تقویت باورهای اشتباه بینندگان می‌شود. در اپیزود «تاوان» از مجموعه تلویزیونی «تقاطع» با زنی به نام خانم نیازی (لیلا برخورداری) مواجه می‌شویم که در پی مصرف قرص اکستازی دچار «ترمور» – لرزش عمومی بدن –  درست شبیه تشنج بیماران مبتلا به صرع می‌شود! در حالی که تابلوی بالینی لرزش ناشی از مصرف اکستازی به تظاهرات صرع شبیه نیست.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: سپس می‌بینیم که خانم نیازی در دوران بارداری قرص‌های اکستازی و ضدافسردگی مصرف می‌کند و مادرش (گیتی ساعتچی) وی را از مصرف قرص ضدافسردگی منع می‌کند. پخش چنین توصیه‌ای در قالب سریال سبب خواهد شد تا این نگرش در گروهی از بینندگان پدید آید که مصرف هر گونه قرص ضدافسردگی در دوران بارداری مضر و ممنوع است، همچنین برخی از مادران باردار دچار افسردگی ممکن است در مورد مصرف قرص ضدافسردگی خود دچار تردید شوند، در حالی که درمان افسردگی در دوران بارداری خاتمه نمی‌یابد و مصرف برخی از قرص‌های ضدافسردگی در این دوران کاملاً مجاز است.

خرازی‌ها در ادامه یادآور شد: در پی مصرف قرص اکستازی و ضدافسردگی در دوران بارداری، فرزند خانم نیازی دچار آسیب مغزی می‌شود که این آسیب مغزی در کمال تعجب هیچ‌گونه تظاهری در دوران نوزادی و تا سن هفت، هشت سالگی ندارد و بعدها در سنین مدرسه خود را به صورت صرع نشان می‌دهد، در صورتی که از نظر علمی آسیب مغزی مذکور زودتر از آنچه که سریال نشان می‌دهد و در سنین پایین‌تر تظاهرات خود را آشکار می‌کند، آن هم نه به شکل صرع.

دبیر اجرائی همایش کشوری سالانه «رسانه و سلامت روان» در ادامه اظهار داشت: برخی از آزمایش‌ها و اقدامات تصویربرداری که توسط پزشک معالج در این سریال درخواست می‌شود غلط و نامربوط است و از آن عجیب‌تر توصیه و اقدام به عمل جراحی بچه برای رفع آسیب مغزی ناشی از مصرف دارو در دوران بارداری است که توجیه علمی متقنی ندارد. تصویر هولناکی که این سریال‌ از دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و اقدامات تشخیصی مثل گرفتن نمونه مایع نخاع و… پیش چشم می‌گذارد به وحشت و پرهیز مردم بالاخص کودکان و نوجوانان از این دستگاه‌ها و اقدامات دامن می‌زند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در ادامه به فارس، گفت: سریال «تقاطع» تصویر بسیار بدی از صرع پیش چشم مخاطب می‌گذارد. سوار کردن موسیقی اضطراب‌زا و ترسناک روی صحنه تشنج پسربچه، این عقیده غلط را در ذهن برخی بینندگان می‌نشاند که مصروعین افرادی جن‌زده و خطرناک هستند و باید از آن‌ها پرهیز کرد.

خرازی‌ها تصریح کرد: بزرگ‌ترین اشتباه رایج در فیلم‌ها و سریال‌هایی که به صرع می‌پردازند، مهار فرد مصروع و گرفتن دست و پایش توسط اطرافیان و شاهدان در لحظه وقوع حمله تشنج است که متأسفانه به این سریال هم راه یافته است؛ به این ترتیب بسیاری از بینندگان به غلط یاد می‌گیرند در مواجهه با فرد مصروع دچار حمله، وی را مهار کنند که این کار گاه سبب آسیب و شکستن دست و پای فرد مصروع می‌شود.

وی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: باعث تأسف است که این سریال مشاور پزشکی هم داشته است! رسانه ملی باید بیش از پیش مراقب باشد و اگر بر پخش چنین مجموعه‌های بدآموزی اصرار دارد، باید آن‌ها را در ساعات پایانی شب و با اعلام درجه‌بندی سنی پخش کند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان