آیا می دانید جوجه ها در تخم چگونه نفس می کشند

مجموعه : دانستنی ها
آیا می دانید جوجه ها در تخم چگونه نفس می کشند

تحقیقی جالب در مورد نحوه تنفس کشیدن جوجه ها در تخم !

 

تخم پرندگان از پوسته سخت و آلبومین و زرده و سفیده تشکیل شده‌است. سلول تخم بارورشده یا همان جنین در داخل زرده ایجاد می‌شود و از سفیده و زرده تغذیه می‌کند. جنین همه چیز در داخل تخم دارد غذا و پناهگاه و گرما تنها در اینجا هوای تازه برای ما سوال است!

 

درست زیر پوسته تخم‌مرغ دو غشا وجود دارد که جمع شده و کیسه هوای کوچکی را برای تنفس جنین فراهم می کند.

 

 

پورتال نازوب:هیچ‌کدام از ما وقتی در روز تعطیل در حال سرخ کردن مرغ در ماهیتابه هستیم به این فکر نمی‌کنیم که تخم مرغ و بقیه پرندگان و حتی خزندگان پیچیده‌ترین سیستم بسته‌بندی را دارند.

 

 

در پستانداران جنین اکسیژن را از طریق بند ناف از مادر دریافت می‌کند. اما پرندگان در داخل تخم یک راه مستقیم برای گرفتن اکسیژن و خلاص شدن از دی‌اکسیدکربن ندارند. تخم‌مرغ برای آن هم راه حل دارد! درست زیر پوسته تخم‌مرغ دو غشا وجود دارد که وقتی تخم توسط مادر گذاشته می‌شود بسیار گرم هستند و به مرور با خنک شدن مواد داخل تخم‌مرغ بر اثر سرد شدن جمع و چروک می‌شوند.

 

 

آن دو غشا از هم جدا می‌شوند و یک کیسه هوا کوچک درست می‌کنند، و جنین از هوای داخل این کیسه تنفس می‌کند و دی‌اکسیدکربن بیرون می‌دهد تا اینکه شروع به رشد کند. چندین هزار منافذ میکروسکوپی در روی پوسته وجود دارد که دی‌اکسیدکربن ار آنها بیرون می‌رود و اکسیژن به مرور وارد می‌شود. این منافذ همچنین باعث می‌شود رطوبت کافی به تخم‌مرغ برسد تا جوجه داخل آن به خوبی رشد کند و و خشک نشود. به همین دلیل رطوبت است که تخم‌مرغ آب‌پز سنگین‌تر از تخم‌مرغ خام است.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان