راه های آموزش زیبای عشق به بچه ها

راه های آموزش زیبای عشق به بچه ها

با آموزش عشق و محبت به کودکانتان آینده ی عاطفی آن ها را تضمین کنید.

 

اگر در آغاز ایجاد مسیر آموزش عاطفی در خانواده خود هستید، مفهوم عشق بهترین عنوان برای شروع این یادگیری است. از آنجایی که کودکان برای مدت طولانی عبارت «دوستت دارم» را شنیده اند، بنابراین به راحتی می توانند احساسات و رفتارهایی را درک کنند که با این صفت هم راستا هستند.

 

این دانش می تواند برای آموزش دیگر خصوصیات و صفات مانند صبر یا مسئولیت پذیری نیز کاربرد داشته باشد. همین که آنها بتوانند رابطه میان بروز صفات عاطفی و چگونگی بهبود سلامت یک فرد و رابطه با دیگران را درک کنند، زنجیره ای از حس های مقبول پشت سر هم توانایی ابراز پیدا می کنند و آگاهی از ارزش ها در زندگی روزانه آشکارتر می شود.

1- روش هایی را که دوست دارید در آنها «عشق» را احساس کنید، به اشتراک بگذارید

از کودک خود بپرسید «از کجا می فهمی کسی تو را دوست دارد؟» و ببینید که چگونه او عشق و محبت را توصیف می کند. درباره پاسخ خود به این سوال هم فکر کنید و بعد برای او توضیح دهید. به نوبت بگویید که هر کدام دوست دارید چگونه مورد محبت و عشق واقع شوید؛ مثلا با در آغوش کشیدن، دریافت کمک از کسی یا با کسی هم بازی شدن.

شاید بخواهید فهرستی را به صورت آلبومی از تصاویر هر یک از اعضای خانواده تهیه کنید که در این تصاویر روش های مورد علاقه هر فرد در ارائه یا دریافت احساس محبت و عشق به تصویر کشیده شده باشد. از کودکان بپرسید چقدر از این روش ها آگاهی دارد.

 

 
2- عشق خود به زمین را نشان دهید

وقتی مراقب محیط زیست هستیم، بیشترین و بهترین تلاش خودمان را برای هدف مورد علاقه مان انجام می دهیم؛ مانند جمع آوری زباله ها از خیابان، تفکیک زباله ها و جمع کردن زباله های قابل بازیافت در منزل یا باغبانی در ترانس کوچک تان. حالا در گفت و گو با فرزندتان به هم بگویید که چگونه این رفتارهای باید با اظهار عشق ودوستی زبانی ما هم راستا باشد.

با انجام رفتارهای عاشقانه نسبت به محیط اطراف مان و نه فقط با به زبان آوردن عبارت «دوستش دارم» درواقع این حس عشق را به عنوان یک فضیلت اخلاقی نیز بروز می دهیم. می توانیم عشق مان به همه کس و همه چیز را با جست و جو برای هر آنچه هریک از این افراد و چیزها نیاز دارند، نشان دهیم. همانطور که یک گلدان خانگی کوچک نیاز به مراقبت خاص خودش دارد.

 
3- فهرستی از افرادی تهیه کنید که دوست شان دارید و دوست تان دارند

یک فهرست یا آلبومی از تصاویر اعضای خانواده و دوستان تهیه کنید. گاهی اوقات از چنین گنجینه ای به منظور یادآوری این موضوع به کودکان خود استفاده کنید که افراد زیادی هستند که به آنها اهمیت می دهند. درباره نامحدود بودن عشق صحبت کنید؛ مهم نیست چند نفر را دوست داشته باشیم، همیشه عشق فراوانی در قلب ما وجود دارد. عشق در دریافت و بخشش نامحدود و نامتناهی نهفته و بی کران است.

4- یک «قلب» بزرگ درست کنید

به کودک خود شرح دهید که قلب اکثر اوقات نمادی از عشق است، زیرا عشق تامین کننده انرژی برای افراد بوده و قلب تامین کننده خون بدن است، پس عشق به ما امکان می دهد تا شاد زندگی کنیم. با استفاده از نوارچسب رنگی و یک سنگ، تصویر یک قلب را روی زمین ترسیم کنید. به کودکان خود بگویید که از قلب به عنوان زمین مسابقه، محل جمع آوری اسباب بازی های محبوب یا دیگر اشیای مورد علاقه خود یا فضایی برای نشستن در زمان خواندن آواز استفاده کنند. بچه ها از این طریق یاد می گیرند که قلب، جای بهترین ها است.

 

5- «آواز عاشقانه» درست کنید

عشق آن قدر دل نشین است که غالبا وقتی با کسانی هستیم که آنها را دوست داریم، لبخند می زنیم، می خندیم و آواز می خوانیم. آهنگی را که کودک تان دوست دارد، انتخاب کرده و با شادی و سرزندگی با هم آن را بخوانید. همراه فرزندتان، زمانی خوش با کسانی که آنها را دوست دارید، داشته و نشان بدهید که از سپری کردن لحظات با آنها لذت می برید. شاد بودن به مان کمک می کند عشق را نشان داده و بپذیریم.

 

6- درباره توانایی های رفتارهای عاشقانه ای که دیگران از خود نشان داده اند، صحبت کنید

از کودک خود بخواهید زمانی را به یاد بیاورید که با شخصی جدید ملاقات کرده است؛ از او بخواهید هر آنچه را درباره این فرد متوجه شده، به خاطر آورد.اگر با او احساس راحتی کرده و دوست شده است، درباره آن با هم صحبت کنید. به نوبت می توانید نقش فرد تازه واردی را بازی کنید که می خواهد ببیند او چگونه به دوستش عشق و دوستی خود را نشان می دهد.
در این مورد صحبت کنید که چگونه افراد با هم تفاوت دارند؛ مانند بودن در سنین مختلف، داشتن زبانی متفاوت یا ناتوانی جسمی. برایش توضیح بدهید که اهمیت دارد ما همه را دوست بداریم. زیرا هرکسی ویژگی های خاص خودش را دارد.

7- درباره عشق بدون قید و شرط صحبت کنید

زمانی که عشق واقعی را تجربه می کنیم، به این معنی است که همدیگر را هم در زمان های بد و هم در زمان های خوب دوست داریم. از کودک خود بخواهید تا درباره برخی از موقعیت های دشواری که با آن رو به رو شده اید، مانند از دست دادن یک دوست یا به دست نیاوردن چیزی که در طلب آن بوده اید، فکر کند. ما باید خودمان و دیگران را دوست داشته باشیم. چه زمانی که شادیم و چه زمانی که ناراحت هستیم.

 

حتی وقتی کسی اشتباهی انجام می دهد، باید صبور و باگذشت باشیم. به این عمل عشق بدون قید و شرط گفته می شود؛ زیرا در تمامی شرایط همدیگر را دوست داریم. می توانید این درس را با کشیدن تصویر موقعیت های متعدد و گوناگون در زندگی شرح دهید. برای کودکان کوچک تر این مسئله می تواند به معنی محیط های گوناگون یا شرایط آب و هوایی متفاوت مانند باران، برف، صحرا یا کوه باشد، یعنی جاهایی که از شرایط معمول زندگی در خانه خارج شده اید.

 

8- علامت «دوستت دارم» را یاد بگیرید

هر فرهنگی علامت «دوستت دارم» خودش را در زبان اشاره دارد. مثلا بعضی از ما برای ابراز محبت به کسی، دست مان را روی سینه می گذاریم. این علامت را به کودک خود آموزش دهید. البته می توانید علامتی خاص و منحصر به فرد را برای ابراز علاقه به یکدیگر درمیان خانواده خود ابداع کنید.

 

9- «رفتارهای عاشقانه» انجام دهید

به نوبت روش هایی ساده برای نشان دادن عشق و علاقه (مانند فرستادن یک پیامک، احوالپرسی کردن، باز کردن در برای کسی، پیشنهاد صرف یک نوشیدنی) را تمرین کنید. می توانید آنها را به صورت پانتومیم انجام دهید. اساسا این به معنای عملی کردن «رفتار عاشقانه» شما بدون واژه ها است تا دیگران بتوانند آنچه را انجام می دهید، حدس بزنند. در عین حال از احساس دریافت این رفتار در مواجهه با خودشان لذت می برند، شاید دوست داشته باشید برای الهام بخشی در نشان دادن عشق به افراد گوناگون مانند مادربزرگ، پدربزرگ، دوستان، معلمان یا حتی افراد غریبه از عکس استفاده کنید. ما عشق به افراد گوناگون را به طرق مختلف نشان می دهیم و کودک باید بداند که داشتن مناسب ترین روش برای هر یک از این افراد اهمیت دارد.

10- برای کسی که دوستش دارید یک کارت درست کنید

از کودک خود بپرسید برای چه کسی می خواهد کارت درست کند و درباره دلایلی که چرا او این فرد را دوست دارد صحبت کنید. آیا این فرد با او مهربان بوده است؟ آیا احساس می کند او خوش قلب است؟ آیا از سپری کردن زمان با این فرد لذت می برد؟ به حسی که این فرد در او ایجاد می کند و چگونگی تلاش در نشان دادن همان احساسات به دیگر افراد در اطراف تان با هم فکر کنید. فرزندتان را راهنمایی کنید که کارت را گونه به دست چنین افرادی برساند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان