ramazan
ramazan

عوامل ریفلاکس معده یا برگشت اسید به مری

مجموعه : بیماری ها
عوامل ریفلاکس معده یا برگشت اسید به مری

محتویات علمی و خواندنی این مطلب پزشکی

۱ عوامل
۲ تشخیص
۳ نشانه‌ها و علایم
۴ ریفلاکس در نوزادان
۵ آسیب‌ها و عوارض
۶ درمان و جلوگیری از تشدید بیماری

 

 

به گزارش پزشکی نازوب، ریفلاکس معده‌ای مروی یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال به معنی آسیب‌های موکوزی و نشانه‌های مزمن در اثر بازگشت غیر عادی محتویات و اسید معده به مری است. یکی از نشانه‌های متداول ریفلاکس معده ای مروی سوزش شکم (Heartburn) است. یک پنجم ایرانی ها (به خصوص تهرانی‌ها) مبتلا به ریفلاکس معده هستند، یعنی حداقل هفته‌ای یک یا دوبار ترش می‌کنند.

عوامل

علل مختلفی مانند شل بودن اسفنگتر تحتانی مری یا زیاد بودن دفعات شل شدن این اسفنگتر یا ضعف مکانیسمهای دفاعی انتهای مری موجب این آسیب می‌شود. در واقع تغییرات دائمی یا ناپایدار در مانع بین معده و مری(اسوفاگوس) موجب این بیماری می شود. افرادیکه اضافه وزن دارند، وعده های غذایی حجیم می خورند، لباسهای تنگ می پوشند یا سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر هستند.

 
تشخیص

تشخیص با سنجش بیست و چهار ساعته PH مری و تطبیق زمانی آن با علائم بیمار یا ارزیابی پاسخ بیمار به درمان حدسی است.

 
نشانه‌ها و علایم

علایم متداول عبارتند از:

سوزش سردل و جناغ سینه
استفراغ
نارسایی بلع

 

علایم کمتر متداول نیز عبارتند از:

درد در هنگام بلع
ترشح بیش از حد بزاق
حالت تهوع
درد در محل قفسهٔ سینه

 

ریفلاکس در نوزادان

ریفلاکس معده نوزادی و شیرخوارگی به عنوان شایعترین مشکل گوارشی در شیرخواران شناخته میشود اوج علایم مربوط به ریفلاکس حدود سه ماهگی شیرخوار میباشد و تا پایان دو سالگی بسیاری از کودکان علایم بهبودی کامل را نشان خواهند داد و درصدی از کودکان مبتلا به عوارض پایدار تنفسی و گوارشی میگردند که از شایعترین انها اسم کودکی . نرمی حنجره و حملات مکرر لارنژیت ( خروسک ) و زخمهای ناحیه انتهای مری میباشند . در واقع نیمی از کودکان مبتلا به آسم کودکی، سابقه ریفلاکس نوزادی را دارا میباشند. عملکرد نامناسب دریچه انتهای مری که وظیفه ی جلوگیری از برگشت محتوای معده به مری و متعاقبا” حنجره و نای را دارد به عنوان علت بروز این بیماری مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است . هرچند علت اصلی به وجود اورنده ی ان در بسیاری موارد ناشناخته است ولی زمینه ارثی به وجود اورنده ریفلاکس به خوبی شناخته شده میباشد بدین معنی که این بیماری از طریق ژنتیکی و با توارث غالب از والدین به فرزندان انتقال میابد . و در نوزادان یک خانواده تکرار میگردد . از سایر علل غیر ژنتیکی تایید شده مصرف لبنیات . گوجه فرنگی . شکلات . کافیین ( قهوه و نسکافه ) . مصرف دخانیات توسط مادر باردار و شیرده و ادویه جات تند مورد تایید قرار گرفته است و از مواد افزودنی و نگهدارنده و برخی انتی بیوتیکها مانند اریترومایسین نیز به عنوان عامل ایجاد کننده یا تشدید کننده نام برده میشود .

 
آسیب‌ها و عوارض

GERD یا همان ریفلاکس معده ای مروی در مری به آسیب هایی منجر خواهد شد، از جمله این آسیب ها:

زخم در محل اتصال معده و مری(در اثر ورم کردن مری، بافت برون پوش ان دچار بافت مردگی می‌شود و به زخم منجر می شود)

 
تنگ شدن مری به صورت مقاوم که تورم مری ان را منجر می شود(تورم مری که از همان خود ریفلاکس ایجاد می شود)
مری بارت(تغییر بافت یا دگر بافتی مری انتهایی)

 
آدنوکارسینوم مری (ازانواع سرطان مری می‌باشد و بین ۵۰ تا ۸۰ درصد این نوع سرطان‌ها را شامل می شود)

 

درمان و جلوگیری از تشدید بیماری

درمان دارویی ریفلاکس مروی با آنتی اسید، مهارکننده پمپ هیدروژنی مانند نگزیوم وامپرازول و داروهای افزایش دهنده تون عضلانی اسفنگتر تحتاتنی مری مانند دومپريدون و متوکلوپرامید و سیزاپراید است.

 
نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های دارای کافئین یا دارای اسید مثل کاکائو، قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و مرکبات (پرتقال، لیموترش و …) باعث تشدید این بیماری می‌شود. همچنین مصرف الکل، کشیدن سیگار، مصرف مواد مخدر، دراز کشیدن بعد از غذا، مصرف حجم زیادی از مایعات همراه با غذا و مصرف غذاهای چرب، برگشت اسید را تشدید می‌کند. بیماران همچنین باید از مصرف غذاهای تند و سبزیجاتی مثل پیاز، سیر و نعناع اجتناب کنند. بالا بردن ارتفاع بالاتنه بدن نسبت به پایین‌تنه هنگام دراز کشیدن و خواب می‌تواند از برگشت اسید معده به مری جلوگیری کند.[۴][۵]همچنین نبایستی کمربند و لباس تنگ پوشید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان