ramazan
ramazan

دانستنی های بسیار جالب درباره مغز

مجموعه : دانستنی ها
دانستنی های بسیار جالب درباره مغز

اطلاعات و دانستنی های خود را درباره مغز و شگفتی های آن بالا ببرید .

 

 

مغز خاطرات را در کمتر از چشم برهم زدنی باز یابی می‌کند. این بازیابی 5 بار سریع‌تر از فکر کردن اتفاق می‌افتد.

 

سریع‌ترین عملی که ما در بدنمان شاهد آن هستیم، چشم بر هم زدن (پلک زدن)اما در مقایسه با  یاداوری خاطرات بسیار کند است. دانشمندان کشف کردند با استفاده از اسکنر مغزی می‌توان اطلاعات را در یک دهم ثانیه به یاد آورد تقریبا یک سوم زمانی که برای پلک زدن نیاز است. اما اگر مغز فرد به طور مداوم مورد تحریک مغزی قرار گیرد یادآوری دچار مشکل می‌شود.

 

 طبق گزارشات با تحریک قسمت خاصی از مغز یک خاطره خاص یاد آوری می‌شود یعنی مهم نیست چند بار یک قسمت از مغز تحریک شود، هر بار که آن نقطه خاص تحریک شود باعث یاداوری یک خاطره می‌شود. همچنین با تحریکات مغزی می‌توان باعث اختلال در حافظه و یا پاک کردن کامل حافظه شد.  دانستن نحوه عملکرد حافظه باعث می‌شود بتوان به افردای که به دلایلی حافظه خود را از دست دادند و یا از آلزایمر رنج می‌برند کمک کرد.

 

بعضی از افراد دچار بیماری خاصی هستند مثلا آن‌ها فقط همان لحظه را به یاد می‌اورند و اما بعضی افراد نیز هستند که زیادی به یاد می‌اورند. در ابتدا ما فکر می‌کنیم این موضوع خوبی است اما اگر ان فرد یک روزنامه نگار باشد این نقطه قوت به نقطه ضعف آن فرد تبدیل می‌شود زیرا می‌خواهد تمام جزیئات را در خبرها و گزارش‌هایش بیاورد.

 

خوب است بدانیم حافظه حداقل به دو قسمت معنایی و رویدادی تقسیم می‌شود. حافظه معنایی شامل اطلاعاتی است مانند دانستن زبان‌ها و اطلاعاتی عمومی که ما ازجهان پیرامون داریم که مستقل از زمان و مکان است و بین افراد مختلف مشترک است. حافظه رویدادی مربوط به زمان و مکان خاص هستند و مختص هر فرد هستند.

 

مطالب مرتبط

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان