استانداردهای ایزو مراکز آموزشی

مجموعه : مقاله و تحقیق
استانداردهای ایزو مراکز آموزشی

استانداردهای ایزو مراکز آموزشی موجب دستیابی به یک فرایند آموزشی مؤثر و باکیفیت می­شوند و از این جهت، تعیین و اجرای آنها لازم است. ضرورت توجه به این موضوع در آن است که آموزش و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در توسعه هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

اخذ ایزو و مراحل اخذ گواهینامه ایزو یکی از مهم ترین سوالاتی است که ذهن مدیران شرکت ها و سازمان ها را درگیر کرده است. در این مقاله، به بررسی اخذ استانداردهای ایزو ویژه مراکز آموزشی و نقش آنها در بهبود کیفیت آموزش‌وپرورش خواهیم پرداخت.

برخی از استانداردهای مخصوص مراکز آموزشی شامل ایزو ۲۱۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت مراکز آموزشی) و ایزو IWA2 (استاندارد ایزو ویژه مراکز و موسسات آموزشی) هستند.

 

استانداردهای ایزو مراکز آموزشی

 

چرا مراکز آموزشی به اخذ گواهینامه ایزو نیاز دارند؟

 

اخذ و تمدید گواهینامه ایزو یعنی کسب‌وکاری که ایزو اخذ کرده است، باید برای تثبیت پایداری در پایان هر چرخه ۳ساله گواهینامه خود را به‌روز کند.

به منظور حفظ شایستگی‌های درون سازمانی و در برخی موارد اعتباربخشی‌های خارجی، سازمان‌های آموزشی نیاز جدی و مستمری دارند تا میزان برآورده‌سازی نیازهای فراگیران و سایر ذینفعان را ارزیابی کنند.

برای کشف اهمیت و روش‌های پیاده‌سازی استاندارد ISO 21001:2018 سیستم‌های مدیریت سازمان‌های آموزشی (EOMS) در این مقاله با ما همراه باشید.

این استاندارد یک روش بین المللی شناخته شده برای سازمان های آموزشی است تا توانایی ارائه، به اشتراک گذاری و تسهیل ساخت دانش مبتنی بر موضوع را در حالی که با الزامات قانونی و مقرراتی قابل اجرا مطابقت دارد، نشان دهد.

الزامات استاندارد در نظر گرفته شده اند تا برای سازمان‌های آموزشی قابل اجرا باشد و کسب و توسعه شایستگی را از طریق آموزش یا تحقیق، بدون توجه به نوع، اندازه و محصول و خدمات ارائه‌شده، به اشتراک گذاشته و تسهیل ‌کنند.

 

ISO 21001– سیستم مدیریت سازمان های آموزشی (EOMS) چیست؟

 

ISO 21001 یک استاندارد سیستم مدیریتی است که توسط سازمان بین المللی استانداردسازی توسعه یافته است و به طور خاص بر ارتقای یک تعامل موفق بین یک سازمان آموزشی، یادگیرنده، مشتریان و سایر اشخاص ذینفع مرتبط تمرکز دارد.

این استاندارد چارچوب دقیقی را تولید می کند که قصد دارد سطح رضایت یادگیرندگان و سایر ذینفعان و کارکنان را افزایش دهد. همچنین برای تمام مؤسسات آموزشی که بخشی از اکوسیستم هستند که از طریق فرآیند آموزش یا تحقیق، دانش را برای فراگیران فراهم می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند و ساخت آن را تسهیل می‌کنند، اعمال می‌شود.

کاربرد بدون توجه به نوع، اندازه، محصول و خدمات ارائه شده است.این استاندارد به سازمان های آموزشی کمک می کند تا سیاست ها و رویه های لازم را ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که محصولات و خدمات آنها نیازهای فراگیران، معلمان، کارکنان و سایر ذینفعان را برآورده می کند.

بر تعاملات خاص بین این افراد ذینفع و سازمان تمرکز می کند و الزامات یک سیستم مدیریت سازمان آموزشی (EOMS) را مشخص می کند.

 

استانداردهای ایزو مراکز آموزشی

 

چرا ISO 21001 برای سازمان شما مهم است؟

 

اگر نگاه دقیق‌تری به نظام‌های آموزشی در سطح جهان بیندازیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از مقررات ملی و منطقه‌ای با یکدیگر متفاوت هستند. آنها بر اساس اصول متفاوت قوانین مختلفی دارند. بر خلاف آنها، IS0 21001 یک ابزار مدیریت مشترک برای سازمان هایی ارائه می دهد که محصولات و خدمات آموزشی را ارائه می دهند.

  • راهنمایی در مورد استاندارد کردن ارائه آموزش با کیفیت می دهد.
  • به تحریک تعالی و نوآوری، همراه با القای مسئولیت اخلاقی و اجتماعی کمک می کند.

 

 

چه کسی می تواند ISO 21001 را پیاده سازی کند؟

 

این استاندارد می‌تواند برای همه سازمان‌هایی که برنامه درسی برای توسعه دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها را از طریق روش‌های مختلف سخنرانی ارائه می‌کنند، اعمال شود. این بدان معناست که سیستم‌های مدیریت سازمان‌های آموزشی (EOMS) به مدارس یا محیط‌های سطح دانشگاه محدود نمی‌شود، بلکه به هر سازمانی که از برنامه درسی برای انتقال دانش استفاده می‌کند، محدود نمی‌شود.

 

چه کسانی باید شرکت کنند؟

 

ISO 21001:2018 معمولاً برای سازمان‌های آموزشی در سازمان‌های بزرگ‌تر اعمال می‌شود که وظیفه اصلی آنها آموزش است، از جمله مؤسسات دولتی و خصوصی مانند دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پس از متوسطه و همچنین بخش‌های آموزش حرفه‌ای.

به عنوان یک استاندارد بین المللی، می تواند به هر سازمانی کمک کند تا با به کارگیری دستورالعمل های خود، به رسمیت شناخته شده و اعتبار بیشتری کسب کند. کسانی که از شرکت بهره مند می شوند عبارتند از:

 

  • خدمات دانشگاهی
  • مدیران و متخصصان برنامه
  • طراحان یا مدیران یادگیری و توسعه و مدیران برنامه درسی
  • مربیان ویژه یا حرفه ای، اساتید و معلمان مدارس ابتدایی
  • مدیران آموزشی
  • بازاریابان محصولات آموزشی
  • منابع انسانی
  • پژوهشگران آموزش و پرورش
  • مشارکت کنندگان سیستم های مدیریت سازمان های آموزشی
  • ارائه دهندگان نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری، کاربران و تکنسین ها
  • مشاوران آموزش و پرورش بازرگانی
  • مدارس آموزش ویژه، آموزش و پرورش حرفه ای، مراکز آموزشی یا مربیگری، سازمان های آموزشی

 

استانداردهای ایزو مراکز آموزشی

 

منبع: ایزوسیستم


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان