ramazan
ramazan

بهترین و جالب ترین نکات درباره رنگ مو (عکس)

بهترین و جالب ترین نکات درباره رنگ مو (عکس)

هر آنچه درباره رنگ مو نمی دانید در این بخش بخوانید.

 

بخش زیبایی سایت نازوب : رنگ موها از نظر فرآیند اکسیداسیون به 2 نوع اکسیداتیو و غیراکسیداتیو تقسیم می شوند اما با توجه به ماندگاری 4 نوع رنگ مو داریم.

 

موقت

این رنگ مو غیراکسیداتیو است و در لایه های بیرونی مو انباشته می شود. در رنگ موی موقتی رنگ تنها در سطح مو و لایه کوتیکول وجود دارد و قادر به نفوذ به کورتکس نیست. تغییرات ایجادشده نیز بسیار جزیی است و قابلیت تغییر در رنگ مو را به نحو محسوسی ندارد. رنگ های موقت اسیدی اند، جرم مولکولی زیادی دارند و دارای بار الکتریکی منفی (آنیونیک) هستند و از آنجا که به راحتی در آب حل می شوند، بعد از یکی- دو بار شستشو از روی موها شسته می شوند.

 

 

بهترین و جالب ترین نکات درباره رنگ مو (عکس)

 

 

نیمه دائمی Semi Permanent

این رنگ مو غیراکسیداتیو است و تنها مقدار کمی از رنگ وارد لایه کورتکس می شود؛ رنگ های نیمه دائمی از این قبیل دارای ماهیت قلیایی و بار مثبت هستند و تمایل بیشتری برای اتصال به کراتین دارند، به خصوص پایه قلیایی آنها باعث باز شدن کوتیکول و نفوذ بهتر داخل کورتکس می شود. ماندگاری این نوع رنگ ها تنها تا 6 مرتبه شستشو ادامه دارد.

 

نیمه دائمی Demi Permanent

این نوع از رنگ موهای حاوی یک ماده قلیایی به غیر از آمونیاک همانند اتانولامین یا سدیم کربنات است. غلظت آب اکسیژنه به عنوان فعال کننده در این رنگ از رنگ دائمی کمتر است و به نوعی در این رنگ مخلوطی از مولکول های Semi با رنگ های اکسیداسیونی همراه آب اکسیژنه وجود دارد.

 

دائمی

رنگ موهای دائمی که حاوی موادی مثل آمونیاک و پراکسیدهیدروژن یا همان اکسیدانه هستند، باعث تغییرات پایدار و غیرقابل برگشت مو می شوند و با نفوذ در ساختار مو، آن را تخریب می کنند و با شستشو از بین نمی روند.

 

بهترین و جالب ترین نکات درباره رنگ مو (عکس)

 

 

ترکیبات رنگ موی دائمی

رنگ موهای دائمی ترکیب های خاصی دارند که هر یک مسئول انجام وظیفه ای هستند. پارافنیلن دی آمین، آمونیاک، آب، کرم و اکسیدان از ترکیب های اصلی این رنگ موها محسوب می شوند. آمونیاک که یک ماده قلیایی است، وظیفه دارد قشر خارجی مو یا همان کوتیکول را بشکافد تا رنگ داخل ساقه مو نفوذ کند و در حقیقت، نقش کاتالیزور را در واکنش موها با رنگ دارد. سپس رنگ وارد ساقه مو می شود، رنگدانه های طبیعی مو را از بین می برد و رنگ جدید را جایگزین می کند.

 

 پارافنیلین دی آمین که معمولا با عنوان مخفف PPD روی بسته بندی رنگ موها از آن یاد می شود، یک ترکیب حلقوی است که به علت ساختار شیمیایی اش به راحتی اکسید می شود. به همین دلیل در مجاورت اکسیدان (پراکسید هیدروژن) ماده ای واسطه ایجاد می کند که با رنگدانه ها ترکیب می شود و به دلیل حجیم شدن، داخل مو به دام می افتد و به راحتی از آن خارج نمی شود.

 

واریاسون

واریاسیون ها از رنگ های معمولی قوی تر هستند و از رنگ های اصلی محسوب می شوند که برای اصلاح طیف های رنگی در زمینه رنگ آمیزی مو استفاده می شوند.

 

تفاوت در شماره های اکسیدان

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید یا همان اکسیدان با غلظت های 6، 9 و 12 درصد تولید می شود که به ترتیب شماره های 1، 2 و 3 برای آنها تعیین شده است. درصد بیشتر این ماده طبیعتا اثر قوی تری دارد و موارد استفاده هرکدام با توجه به شدت واکنش شیمیایی مورد نیاز برای رنگ آمیزی مو متفاوت است. این ماده با تخریب کوتیکول توسط ماده قلیایی همانند آمونیاک وارد کورتکس می شود و اگر با دقت، درست و اصولی استفاده نشود به بافت مو آسیب های جدی و برگشت ناپذیر می زند.

 

چرا مو بر اثر رنگ کردن می سوزد؟

هنگامی که آرایشگر با کاربری نامناسب مواد شیمایی پیوندهای دی سولفیدی را از بین ببرد و ماتریکس مو را تخریب کند، آب این بافت بیرون می زند و به اصطلاح می گویند مو سوخت. یعنی آب داخل تار مو تبخیر و به شدت خشک می شود.

 

رنگ موی بدون آمونیاک هم مضر است

برخی از شرکت ها تبلیغ های زیادی برای رنگ موهای بدون آمونیاک خود می کنند و مدعی اند که این انواع رنگ مو کاملا بی خطر هستند و ضرر رنگ موهای عادی را ندارند و حتی در زمان بارداری می توان از آنها استفاده کرد. توجه کنید هیچ جادویی در تولید این رنگ موها انجام نگرفته و تولیدکننده تنها به جای آمونیاک یک نوع ماده قلیایی دیگر به کار برده که با همان مکانیسم لایه های خارجی مو را باز و داخل مو نفوذ می کند. البته ممکن است شدت آسیب وارده توسط این مواد کمتر از آمونیاک باشد، اما قطعا صفر نیست.

بهترین و جالب ترین نکات درباره رنگ مو (عکس)

 

 

محصولات تثبیت کننده مو اثر جادویی ندارند

با هیچ ماده ای نمی توان رنگ مو را برای مدتی خارق العاده به مو چسباند؛ انواع محصولات تثبیت کننده تنها درخشش رنگ مو و ماندگاری آن را تا حد مشخصی بالا می برند. این تثبیت کننده ها حاوی آنتی اکسیدان هستند و عوامل اکسنده محیط مثلا نور آفتاب یا کلر آب را خنثی می کنند.

 

شامپوهایی که رنگ مو را می برند

دقت کنید شامپوهای حاوی سولفات مدت زمان پایداری رنگ مو را کاهش می دهند و باید از انواعی استفاده کنید که این مواد را در فرمول خود ندارند. از شامپوهایی استفاده کنید که حتما حاوی مواد آنتی اکسیدان و ضداشعه ماورای بنفش باشد.

 

خطرات رنگ مو در بارداری و شیردهی

برخی تحقیقات نشان داده به کار بردن رنگ مو در بارداری (خصوصا 3 ماه اول) و همچنین دوران شیردهی برای جنین و نوزاد احتمال بروز خطرات جدی را افزایش می دهد.

 

رنگ مو در دوره شیمی درمانی

برای رنگ کردن مو باید از آخرین دوره شیمی درمانی زمانی قابل توجه حداقل 3 تا 4 ماه بگذرد. زیر این روش درمانی، سلول ها را به شدت ضعیف و تاثیرپذیر می کند.

 

رنگ مو برای افراد عادی سرطان زا نیست

بنا بر تحقیقات انجمن سرطان آمریکا مواد سرطان زای رنگ مو بیشتر روی افرادی که در کارخانه های تولید رنگ یا سالن های کاربری رنگ مشغول به کار هستند اثرگذار است و این افراد حتما باید از ماسک فیلتردار و دستکش مناسب استفاده کنند. به کارگیری ماسک و دستکش هنگام استفاده از رنگ مو الزامی است.

 

بهترین و جالب ترین نکات درباره رنگ مو (عکس)

عادت ماهانه و وضعیت اعصاب نقشی بر رنگ پذیری مو ندارند

تار مو قابل مشاهده روی کف سر مرده است و وضعیت فیزیولوژیک بدن هیچ اثری بر این ساختارها ندارد. اگر کسی داروی اعصاب مصرف می کند یا عادت ماهانه اش را سپری می کند، موهایش مانند فرد عادی رنگ می گیرد.

 

رنگ موی خارجی مزیتی ندارد

گاهی اوقات ممکن است با این تاکتیک فروش روبرو شویم که این نوع به خصوصی از رنگ مو در کشوری مطرح در اروپا تولید و در ایران در تیوب پرشده. باید بدانیم این تبلیغ روشی است برای جلب نظر مصرف کننده. توجه کنید خارجی بودن نام یک محصول یا تنها تولید آن در یک کشور اروپایی استانداردی برای محصول نیست. برخی از تولیدکنندگان اروپایی مجازند محصولات خود را فقط برای صادرات تولیدکنند یعنی مردم آن کشور آن محصولی که حاوی مواد شیمیایی غیرمجاز است مصرف نمی کنند و تولید این محصول تنها هدف اقتصادی و اشتغال زایی برای آن کشور داشته است.

 

رنگ موهای داخلی قابل اعتمادند

تولیدکنندگان معتبر داخلی (نه کارگاه های زیر پله) موظف اند فرمولاسیون تولید خود را به وزارت بهداشت ارائه دهند. وزارت بهداشت کشور تمام محدودیت های جهانی را در بررسی این فرمول ها لحاظ می کند و براساس آن به کارخانه مجوز تولید می دهند. تولیدکننده موظف است مواد وارداتی اش را از چارچوب قانونی وارد کند؛ در گمرک بار وارداتی متوقف می شود تا آزمایش های وزارت بهداشت روی آن انجام شود سپس در صورت اجازه وزارت بهداشت بار ترخیص می شود و بعد از تولید محصول هم وزارت بهداشت با تناوبی منظم و به طور تصادفی از محصولات هر کارخانه در سطح بازار نمونه برداری می کند و به این ترتیب مرتب تولیدکننده را تحت نظر دارد، اما محصولات خارجی از آنجا که زیر نظر وزارت بهداشت نیستند، ممکن است در هر جا و به هر نحوی تولید شوند و حتی تولید پاکستان باشند اما به اسم یک کشور یا برند مطرح جهانی فروخته شوند.

 

تاریخ انقضا را جدی بگیرید

هر محصولی 2 تاریخ مصرف دارد؛ یکی مدت زمان مجاز برای نگهداری در بازار یا همان تاریخ انقضا که بعد از گذشتن آن تاریخ محصول باید معدوم شود. دوم علامتی مانند قوطی در باز که کنار آن M6، M12، یا M18 درج شده که نشان می دهد مصرف کننده در طول زمان باقیمانده تا اتمام تاریخ انقضا می تواند محصول را به مدت 6، 12 یا 18 ماه بعد از درگشایی مصرف کند. توجه کنید در مورد رنگ مو اگر بعد از مصرف آن را نگه داشتید و خمیر داخل تیوب سیاه شد، رنگ مو فاسد شده است.

 

مطالب مرتبط

 

فرمول کامل تهیه انواع رنگ موهای شیک (عکس)

فرمول رنگ مو عنابی ا و 2

تصاویری از پرطرفدارترین رنگ مو بین خانم ها و دختران

ترکیب چند رنگ برای قهوه ای زیبا برای مو

جذاب ترین رنگ موهای سال


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان