ramazan
ramazan

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

مجموعه : زنان و زایمان
غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

فرهنگ و رسوم ما ایرانیان در بسیاری از مناسبت ها بسیار زیبا و دلنشین است. ما ایرانیان برای هر مناسبنی رسم و رسوم خاص و زیبایی داریم.

Our Iranian culture and customs are very nice and beautiful on many occasions. We Iranians have special and beautiful customs for every suitable item.

به طوری که حتی برای خانم های باردار هر شهر آیین و رسم خاصی بپا می دارند رسمی که در تمام شهرهای ایران یکسان است غذاهای تاسیانه یا هوسانه برای خانم های باردار است.

هوسانه را در 3 ماهه اول بارداری و فقط یکبار می برند اما برخی از خانواده ها چندین بار به عنوان هوسانه برای خانم حامله غذاهای خاص و خوشمزه می برند وب سایت نازوب با توجه به اهمیت این رسم مجموعه غذاهای پرطرفدار هوسانه و تاسیانه را در این بخش با دستور پخت قرار دادیم با ما همراه باشید.

 

غذاهای هوسانه: کوفته برنجی، کشک و بادمجان،آش رشته، مرغ شکم پر، ماهی سالمون شکم پر، سرگنجشکی، کلم پلو با گوشت، بادمجان شکم پر، حلیم بادمجان.

 

نکته: بسیاری از این غذاها با حبوبات تهیه می شود عزیزان برای درست کردن این غذاها حتما به مدت 24 ساعت حبوبات باید خیس بخورد و مرتبا آب آن عوض شود و نفخ آن خانم باردار را اذیت نکند.

 

دستور تهیه کوفته برنجی

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

مواد لازم برای کوفته سبزی شیرازی
​سبزی ( شامل، تره گشنیز، جعفری،ترخون،مرزه و شوید) به مقدار لازمکوفته سبزی

برنج 300 گر م

لپه یک فنجان

گوشت چرخ کرده 150 گرم

پیاز سرخ شده 4 تا 5 قاشق غذاخوری

کشمش سرخ شده 5 قاشق غذاخوری

گردوی خرد شده 5 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زرد چوبه و آب به مقدار لازم

کوفته سبزی یا برنجی شیرازی

برنج و لپه را از قبل خیس کنید. سبزی ها را بشویید و خرد کنید.

بعد از چهار ساعت برنج و لپه را در صافی ریخته و بگذارید آب آنها کاملا گرفته شود.

گوشت چرخ کرده را با برنج و لپه و سبزی، در مخلوط کن بریزید تا خوب مخلوط شده و بعد نمک و فلفل و زرد چوبه را اضافه کنید و آن را ورز دهید تا چسبندگی پیدا کند.

از مواد کوفته به اندازه یک پرتقال بر دارید و از پیاز و کشمش سرخ شده و گردو میان کوفته بگذارید و دوباره آن را به صورت گلوله توپی در آورید.

طوری که مواد داخل کوفته کاملا پوشیده شده باشد.

در یک قابلمه هفت تا هشت لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت بگذارید.

مقداری از پیاز سرخ شده و سبزی خرد شده را ​ همراه نمک و فلفل به آب جوش اضافه کنید و بعد کوفته های آماده را در آن بیندازید.
حرارت را زیاد کنید که در این مرحله از جوش نیفتد.

در انتهای پخت مقدار کمی از آب آن باقی می ماند که به صورت سس روی کوفته ها بریزید.

در ظرف را نبندید تا کوفته ها باز نشود. بعد از پختن، کوفته ها را در ظرف مناسبی بگذارید و اطراف آنها را با مقداری سبزی خرد شده و زیتون تزئین کنید و سر سفره ببرید.

 

******************

بادمجان شکم پر با دو دستور تهیه

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

مواد لازم :

بادمجان : 4 یا 5 عدد

گوشت چرخکرده : 200 گرم

پیاز : 2 عدد

گوجه فرنگی : 3 عدد

رب گوجه : 3 قاشق غذاخوری

ترخون خشک (یا هر سبزی خشکی که دوست دارید ) : 2 قاشق مربا خوری

آبغوره : به مقدار لازم

نمک،فلفل،زردچوبه : به مقدار لازم

 

طرز تهیه :

ابتدا بادمجان ها را پوست گرفته و روی هر یکبرشی طولی با چاقو به وجود می آوریم.این برش نباید عمق زیادی داشته باشد تا زمانی که بادمجان ها سرخ شدند

بتوانیم مواد را در آن ها بریزیم.برای از بین بردن تلخی بادمجان ها کمی نمک به آن ها زده و به مدت 45 دقیقه نگه میداریم.

برای درست کردن مایع درونی بادمجان باید 2 عدد پیاز را خرد و سرخ کنیم.هنگامی که پیاز ها سرخ و طلایی شدند به آن ها زردچوبه و رب اضافه و تفت میدهیم.

 

نصف مخلوط رب و پیاز را کنار گذاشته و به نصف دیگر آن گوشت چرخکرده ها را اضافه میکنیم.به تدریج نمک و فلفل را بر روی گوشت ها ریخته و سرخشان می کنیم و کمی ترخون نیز اضافه می کنیم.

برای تهیه سس باید گوجه فرنگی را بدون پوست در مخلوط کن میریزیم تا پوره بشن.پوره های گوجه را به همراه ½ لیوان آب و پیاز و رب باقی مانده در ظرفی میریزیم و اجازه میدهیم تا آب آن به جوش آید و کمی غلیظ شود.سپس نمک و فلفل را به آن اضافه میکنیم.

 

بادمجان ها را که تلخیشان گرفته شده خشک می کنیم و از مایع گوشت روی آن ها میریزیم.

در اخر بادمجان های پر شده را د سس گوشت روی حرارت قرار میدهیم تا به خورد بادمجان ها بروند.

بادمجان شکم پر شما آماده است.

طرز تهیه بادمجان شکم پر با پنیر پیتزا

 

مواد لازم :

پیاز خرد شده : 1 عدد

سیر : 4 حبه

سویا : به مقدار لازم

گوشت چرخکرده : 400 گرم

فلفل دلمه: 1 عدد بزرگ

پنیر پیتزا : به مقدار لازم

بادمجان بزرگ: 2 عدد

کدو بزرگ : 1 عدد

گوجه فرنگی : 4 عدد

نمک،فلفل،ادویه : به مقدار مورد نیاز

 

طرز تهیه :

1- پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه مقداری روغن تفت دهید.سیر های رنده شده را نیز به پیاز ها اضافه و تفت دهید.

پس از کمی تفت دادن سویا و گوشت چرخکرده را در کنار آن ها تفت دهید و در آخر فلفل دلمه های نگینی و رب گوجه را نی به آن ها اضافه و سرخ کنید

2- بادمجان ها و کدوها رابشویید و هرکدام را به 2 قسمت تقسیم کنید.آن ها را سرخ کنید و پس از آن داخلشان را با استفاده از یک قاشق خالی کرده و مواد را داخلشان بریزید و روی آن ها را با پنیر بپوشانید.

3- سس باقی مانده از مواد داخل بادمجان و کدو ها را به همراه کمی گوجه رنده شده،سیر و مقداری نمک تفت می دهیم و سسی به دست میاید که میتوانیم بادمجان های شکم پر را در آن بخوابانیم.

 

 

****************
دستور تهیه آش رشته

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

 

مواد لازم برای تهیه آش رشته مناسب برای ۸ نفر

لوبیا چیتی ۱ لیوان
نخود ۱ لیوان
عدس ۱ لیوان
لوبیا سفید ۱ لیوان
لوبیا قرمز ۱ لیوان
گندم نصف پیمانه
رشته آش
پیاز داغ
سیر داغ
نعنا داغ
کشک
سبزی آش (تره،جعفری،گشنیز،شوید،اسفناج) ۲ کیلو گرم
عصاره گوشت بره، پودر تخم گشنیز، پودر زیره، پودر کاری، زردچوبه، پودر فلفل سیاه

 

طرز تهیه آش رشته هوسانه

قبل از هر کاری یک روز قبل حبوبات را در آب گرم و مقداری نمک خیس کنید و هر دو ساعت یکبار آب آن را عوض کنید تا کمی از باد این مواد خوراکی گرفته شود.

تمامی حبوبات را داخل ظرفی ریخته و بر روی شعله قرار دهید، سپس از ادویه های گفته شده به مقدار لازم به مواد خود اضافه کنید

به این شکل که ۱ عدد از عصاره گوشت بره به همراه یک قاشق چایخوری از هر کدام از ادویه ها داخل حبوبات ریخته و اجازه دهید تا پخته شوند(بسته به ذائقه خود دستتان برای زیاد کردن ادویه ها باز خواهد بود

 

در این آش مقداری بیشتر از فلفل سیاه و تخم گشنیز و کاری می توانند عطر خوبی ایجاد کنند)؛ هیچ یک از ادویه های گفته شده را حذف نکنید و مطمئن باشید که در آخر طعم یک آش رشته بسیار خوشمزه شما را غافل گیر خواهد کرد. (برای مشاهده تزیین های متفاوت از آش رشته کلیک کنید)

زمانیکه حبوبات پخت حالا لازم است سیر داغ و پیاز داغ و کمی نعناع داغ را به آنها اضافه کرده و اجازه دهید حدود ۱ ربع با یکدیگر بجوشند.
پس از گذشت این مدت زمان یک عصاره گوشت دیگر به همراه سبزی را به مواد اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید تا به خوبی سبزی پخته شود. ( هرچه اندازه سبزی و پیاز داغ، سیر داغ بیشتر باشد طعم دلچسب تری خواهید داشت و به نمونه یک آش رشته سنتی بیشتر نزدیک خواهید بود)

زمانیکه سبزی آش رشته پخته شد مقداری از کشک را به همراه رشته ها داخل قابلمه ریخته شعله را کم کنید و اجازه دهید تا رشته ها به خوبی پخته شوند. در حین پخت لازم است تا چند مرتبه ای کل مواد را هم بزنید.

 

****************

دستور تهیه مرغ شکم

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

مواد لازم

مرغ تمیز و پوست کنده : یک عدد
پیاز متوسط : سه عدد
سبزی مخصوص
گردو : 8 قاشق غذاخوری
رب گوجه : 5 قاشق غذاخوری
رب انار : دو قاشق غذاخوری
کشمش : 2 قاشق غذاخوری
نعنا خشک : یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
آبلیمو : به میزان لازم
زرشک : یک قاشق غذاخوری

 

مقدار لازم سبزی مخصوص مرغ شکم پر

جعفری : یک دسته
چوچاق : یک دسته
نعنا : یک دوم دسته
پونه : چند برگ

 

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه

برای پخت مرغ شکم پر ابتدا سبزی های را تمیز کنید و بشویید سپس آن ها را خشک کنید و با یکدیگر مخلوط نمایید و سبزی های خشک شده را ساتوری کنید.

پیازها را به صورت درشت رنده کنید سپس درون قابلمه ای مناسب 1.5 لیوان آب و مقداری نمک بریزید و پیازهای رنده شده و سبزهای مخصوص را درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا سبزی ها پخته شوند و آب آن ها بخار شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه درون قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید تا داغ شود سپس دو طرف مرغ را به همراه نمک و زردچوبه درون روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.

 

سرخ کردن مرغ درون قابلمه

مرغ سرخ شده را از درون قابلمه بیرون آورید و 3 قاشق غذاخوری رب درون روغن بریزید و رب را سرخ کنید و نمک و آبلیمو و فلفل را به همراه دو لیوان آب به رب اضافه کنید و اجازه دهید تا سس مخصوص به دمای جوش برسد سپس حرارت شعله گاز را کم کنید.

 

روش تهیه سس مرغ شکم پر
در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه بعد از اینکه آب پیاز و سبزی ها به طور کامل خشک شد مقداری روغن به آن ها اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه مخلوط پیاز و سبزی را تفت دهید

و باقی مانده رب گوجه فرنگی و رب انار را به مخلوط سبزی و پیاز اضافه کنید و همه این مواد را هم بزنید سپس گردو و زرشک و کشمش را به مواد اضافه کنید و تفت دهید

و نمک و فلفل را هم مطابق با ذائقه تان به مخلوط سبزی و پیاز اضافه کنید. درون شکم مرغ را مقداری نمک بزنید و از مواد آماده شده داخل شکم مرغ بریزید و مواد را مقداری فشار دهید تا درون شکم مرغ به خوبی پر شود.

 

پر کردن شکم مرغ

به کمک نخ و سوزن شکم مرغ را بدوزید تا در زمان پخته شدن مواد از درون شکم مرغ بیرون نریزد.

 

دوختن شکم مرغ

توجه داشته باشید که برای خوش طعم کردن مرغ می توانید به اندازه دو قاشق غذاخوری از موادی که آماده کرده اید را درون سس بریزید.

سپس مرغ را از قسمت پهلو درون قابلمه قرار دهید همچنین می توانید مرغ را از قسمت شکم درون قابلمه قرار دهید که در این صورت پاهای مرغ را باید ببندید.

 

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه

در طرز تهیه مرغ شکم پر، بعد از گذاشتن مرغ درون قابلمه چند قاشق از سس مخصوص روی مرغ بریزید و درب قابلمه را ببندید تا مرغ پخته شود بهتر است در حین پخت مرغ این کار را چند بار تکرار کنید

تا همه قسمت های مرغ شکم پر طعم و مزه خوبی بگیرد می توانید بعد از گذشت 30 دقیقه مرغ را در جهت مخالف برگردانید که در این صورت باید دقت داشته باشید که مرغ خرد نشود.

در طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه می توانید بعد از پخته شدن مرغ آن را درون ظرف مناسبی برای سرو قرار دهید و با کمک روش های تزیین مرغ شکم پر این غذای ایرانی خوشمزه را به زیبایی تزیین کنید.

نکات طلایی برای پخت بهتر مرغ شکم پر با قابلمه

در صورتی که سبزی چوچاق در دسترس نبود می توانید از 2 حبه سیر در طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه استفاده کنید.
نعنا را نباید بیشتر از مقداری که ذکر شد استفاده کنید زیرا باعث تلخی مواد می شود.

اگر رب انار ملس و یا شیرین است بهتر است برای طعم بهتر مرغ شکم پر یک قاشق آبلیمو و یا آب نارنج به مواد اضافه کنید.
حرارت گاز بهتر است خیلی کم باشد تا مرغ به خوبی و در مدت زمان 2 ساعت مغز پخت شود.

 

*****************

دستور تهیه ماهی شکم پر سالمون

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

مواد لازم:

ماهی سالمون
یک عدد (۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم)
گردو
چرخ شده
دو قاشق سوپخوری
رب انار
ترش
یک قاشق سوپخوری
رب آلوترش
یک قاشق سوپخوری
دانه
انار
یک قاشق سوپخوری
گشنیز
و شنبلیله سرخ شده
سه قاشق سوپخوری
چوچاخ و خالواش سرخ شده
دو قاشق سوپخوری
روغن
زیتون
سه قاشق سوپخوری
نمک و
فلفل
به میزان لازم

 

طرز تهیه

ماهی را از قسمت شکم باز کرده و داخل آن را خالی میکنیم، سپس آن را شسته و میگذاریم آب آن برود. به قسمت شکم ماهی، نمک و فلفل میپاشیم.

سبزیها، گردو، دانه انار، رب انار و آلوترش، روغن زیتون، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و شکم ماهی را با مواد پر مینماییم. پوست ماهی را کمی چرب کرده، در فویل آلومینیومی پیچیده و در سینی فر قرار میدهیم.

 

سینی را در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت دو ساعت میگذاریم تا ماهی پخته شود.

در صورت دسترسی نداشتن به سبزی چوچاخ و خالواش میتوانید مقداری نعنا و رزماری جایگزین کنید.

 

*****************

دستور تهیه سرگنجشکی

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

مواد لازم:
گوشت چرخ کرده
300 گرم
سیب زمینی
1 عدد
پیاز
یک عدد
رب گوجه فرنگی
یک قاشق غذاخوری
فلفل
به میزان لازم
زردچوبه
به میزان لازم
نمک
به

طرز تهیه و دستور پخت:

در مرحله اول پیاز را توسط رنده ی ریز رنده کنید. آب پیاز را بگیرید. سپس گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز خوب ترکیب کنید.

در مرحله بعد مقداری از مواد را برداشته و به صورت گرد درآورید سپس این توپک ­های ریز را در یک تابه حاوی روغن قرار دهید، روی حرارت ملایم به خوبی سرخ کنید.

هر دو طرف این توپک­ها را به خوبی تفت دهید تا برشته شود. رب گوجه فرنگی را افزوده و همچنین سیب زمینی هایی را که خرد کردید به آن بیفزایید. مقداری آب اضافه کرده و اجازه دهید تا خورش قوام بیاید.

 

مقدار آب سرگنجشکی باید کم و قوام آمده باشد و پیاز داغ و نعنا در کنار ظرف تزئین کنید.

 

***********************

دستور تهیه پلو کلم

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

امروز طرز تهیه کلم سفید برگ پلو با گوشت چرخ کرده را براتون آماده کردم که فوق العاده غذا خوشمزه ای شده و پیشنهاد می کنم امتحانش بفرمایید.

مواد لازم :
نصف یک کلم برگ کوچک خرد شده
برنج ۲ پیمانه
پیاز متوسط یک عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
سرکه ۳- ۴ قاشق غذاخوری
رب ۲ قاشق غذاخوری
زیره سیاه ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه و زعفران آب کرده به میزان دلخواه
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه :
پیاز را خرد کرده و در روغن چرخ بدهید تا طلایی شود زردچوبه را اضافه کنید.

سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. ادویه ها که شامل نمک ، فلفل ، زیره هست را تو این مرحله اضافه کنید.
من یک قاشق چایخوری تو این مواد زیره ریختم

طعم کلم پلو با زیره به نظرم محشر میشه ، میخواستم دارچین هم بریزم یادم رفت!

این مواد را از تو ماهیتابه بردارین و کلم برگهای رشته ای خرد شده را اضافه کنید.

 

کلم پلو شیرازی با کلم برگ

این کلم ها یک تفت بخورن آب میشن یا به عبارت بهتر حجمشون کم میشه ، من بیشتر از اون نصفه کلم استفاده کردم.
اینجوری میشن. تو این مرحله تفت خوردن بهش اون ۳ ۴ تا قاشق سرکه را اضافه کنید.

سرکه را برای این میریزیم که بوی کلم گرفته بشه. شاید براتون سوال بشه : مزه سرکه رو دوست ندارم راه دیگه میدونی ک بوش بره؟ اخه به ادویه جاتم پدرم حساسیت داره نمیتونم بریزم تو غذا نهایتا فقط فلفل سیاه و نمک میریزم !

در جواب : عزیزم یک قاشق دو قاشق سرکه که دیگه بویی نداره که ، البته من بوی کلم را خیلی دوست دارم ، بعضی وقتا سرکه هم نمیریزم.

من بجاي سركه و رب شويد خشك به برنج در اخر وقتي با گوشت و كلم مخلوط شد ميزنم كه بوي كلم رو بگيره و البته زيره ود ارچين هم مي زنم.

حتی یکی از دوستان گفته بودند : کلم نباید با آب بپزه بو میگیره ، همه مواد رو که تفت دادین بهتره همونجوری بریزید لای برنج و دم کنید. بازم معذرت می خوام اما اینجوری خیلی بهتر میشه.

 

بعد رب را بهش اضافه کنید و تفت بدین ، گوشت را هم اضافه کنید و بهش ۲ ۳ لیوان آب اضافه کنید و بذارین مواد نیم ساعتی با هم بپزن و آبشون کشیده بشه.

تو این مرحله زعفران آب کرده را هم اضافه کنید.برنج را آب کش کنید و ته قابلمه را ته دیگی که دوست دارید بچینید و روش یک لایه برنج آب کش شده و یک لایه مایه کلم و گوشت بریزید و تا آخر ادامه دهید.

در انتها اطراف برنج نصف لیوان آب بدهید و بذارید برنجتان برای مدت تقریبا ۴۰ دقیقه دم بکشد.

 

*********************

دستور تهیه کشک بادمجان

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

رسپی تهیه کشک بادمجان بدون گوشت خوشمزه

اولین چیزی که هر آشپزی باید برای آغاز آشپزی کردن انجام دهد تامین مواد اولیه غذای مورد نظر است. درصد و میزان هرکدام از مواد، و صد البته مرغوبیت این مواد اولیه می تواند از مهم ترین فاکتورهای موثر در مزه و طعم غذا باشد.

مخصوصا، غذاهایی مانند کشک بادمجان بدون گوشت که از طعم کمک کننده گوشت یا مرغ بی بهره اند. ضمن اینکه کیفیت کشک و بادمجان، و همچنین بی دانه بودن بادمجان های مورد استفاده خیلی در نتیجه نهایی تاثیرگذار است.

 

کشک بادمجان بدون گوشت

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کشک بادمجان بدون گوشت

بادمجان پنج عدد
پیاز بزرگ یک عدد
کشک یک دوم پیمانه
سیر دو حبه
نعنا خشک سه قاشق غذاخوری
مغز گردوی آسیاب شده یک سوم پیمانه (دلخواه)
روغن به مقدار کافی
نمک و زردچوبه (دلخواه) به مقدار لازم

ارزش غذایی کشک بادمجان بدون گوشت

این مقدار از کشک بادمجان دارای ارزش غذایی معادل ۳۸۷ کیوکالری است. اطلاعات مواد مغذی آن نیز به شرخ زیر است:

چربی ۲۵ گرم
کربوهیدرات ۲۷ گرم
و پروتئین ۲۶ گرم

 

مراحل پخت کشک بادمجان بدون گوشت

طبق رسپی سنتی تهیه کشک بادمجان باید بادمجان ها را به صورت کبابی تهیه کنیم. اما به توجه به اینکه این روش دارای دردسرهای زیادی به خصوص در آپارتمان های امروزی است

و همچنین حالت سرخ شده بادمجان برای میهمانی ها و مجالس بسیار شیک تر و شکیل تر است، روش سرخ کرده را توصیه می کنیم.

مرحله اول

به عنوان اولین گام آشپزی لازم است بادمجان ها را پوست گرفته و به صورت طولی به دو قسمت برش دهید. سپس برای اینکه تلخی بادمجان ها گرفته شود، کامل با آب شسته و در ظرفی رویشان نمک بپاشید و اجازه دهید یک ربع بمانند.

در صورتی که بیش از حد به همین حالت صبر کنید بادمجان ها سیاه خواهند شد. همچنین می توانید آن ها در داخل آب نمک بیاندازید تا مزه تلخ خود را دفع کنند.

حالا، نوبت به سرخ کردن بادمجان ها در روغن می رسد.

 

بسیاری از خانم ها در مورد مصرف بالای روغن توسط بادمجان ها گلایه می کنند. بله! بادمجان روغن زیادی را جذب می کند.

به همین دلیل می توانید از یک پارچه نخی تمیز استفاده کنید و پس از سرخ شدن، بادمجان ها را روی آن بچینید تا روغنشان گرفته شود.

مرحله دوم

نعنای خشک شده پای ثابت کشک بادمجان است. نعناها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب خیس کنید و سپس با شعله ملایم در روغن تفت دهید.

دقت کنید که معمولاً نعنای خشک خیلی زود در روغن سوخته و تیره و تلخ می شود. اگر زمان کافی ندارید می توانید روغن را در یک ماهی تابه کوچک داغ کرده و از روی شعله بردارید و سپس به آن نعنای خشک را اضافه کنید.

همین مقدار تفت دادن نیز می تواند کافی باشد.

مرحله سوم

پیاز از جمله موادی است که اکثر غذاهای ایرانی عطر و طعم شان را مدیون آن هستند. پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید.

برای اینکه پیازهایتان خوش عطرتر و زیباتر و خوشمزه تر شوند می توانید از اندکی زغفران یا زردچوبه نیز استفاده کنید. پس از طلایی شدن پیازها، سیر را نیز که از قبل رنده کرده اید به آن اضافه کرده و به مدت یک دقیقه دیگر سرخ کنید.

میزان موجود توصیه شده برای سیر می تواند بسته به ذائقه افراد کمتر یا بیشتر شود. اگر به مزه و بوی سیر پخته در غذا علاقه دارید بهتر است برای افزایش خواص غذا و تامین سلامتی، از میزان سیر بیشتری استفاده کنید.

مرحله چهارم

اکنون بادمجان ها را با استفاده گوشت کوب یا قاشق چوبی به صورت کامل له کنید. در صورتی که می خواهید غذا را برای میهمانی سرو کنید

بهتر است از میکسر برای له کردن بادمجان ها استفاده کنید تا کشک بادمجانتان بافتی یکدست داشته باشد. سپس آن ها را به مواد پیاز و سیر اضافه کنید و باز هم کمی در تابه با حرارت ملایم تفت شان دهید.

مرحله پنجم

اکنون زمان آن رسیده است که نعنا داغ و گردوی خرد شده را نیز به مواد فوق اضافه کنید. کشک را هم به مواد افزوده و کمی تفت دهید تا آب اضافی غذا کشیده شود.

در صورتی که کشک مورد استفاده تان زیادی غلیظ است، می توانید قبل از افزودن به غذا، اندکی به آن آب اضافه کرده و رقیق ترش کنید.

همچنین می توانید گردو را به صورت دلخواه از دستور کشک بادمجان بدون گوشت حذف کنید. ولی به خاطر داشته باشد که گردو علاوه بر لذیذ تر کردن غذا، طبع سرد کشک را نیز خنثی می کند.

 

و اما مرحله آخر، تزیین کشک بادمجان

اگر به عکس هایی که از میهمانی های مجلل و یا دوستانه منتشر می شود دقت کنید، خواهید دید که اغلب از کشک بادمجان نیز به عنوان پیش غذا استفاده شده است.

دلیل این امر، مواد اولیه در دسترس، دستور پخت آسان و سریع، و قابلیت تزیین های شیک و زیبای کشک بادمجان است. تصاویری که در زیر مشاهده می کنید، چندین پیشنهاد کامچینی برای تزیین کشک بادمجان بدون گوشت است.

 

۱) هرگز پیاز سرخ کرده را دست کم نگیرید. حتی اگر زمان کافی برای تهیه پیاز سرخ شده زغفرانی ندارید می توانید از پیازهای سرخ شده آماده کمک بگیرید.

 

۲) تزیین کشک بادمجان به صورت تک نفره و فینگر فودی می تواند پیشنهادی بسیار جالب و وسوسه انگیز باشد.
کشک بادمجان بدون گوشت

 

۳) اگر خیلی به خوشگلاسیون علاقه دارید، روبان هایی از خود بادمجان یا پوست آن درست کرده، و با پیچیدن آن ها به شکل گل رز، کشک بادمجان تان را تزیین کنید.

 

******************

دستور تهیه حلیم بادمجان

 

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

 

مواد لازم جهت تهیه حلیم بادمجان اصفهانی برای ۵نفر
برنج ۲پیمانه
گوشت سردست یا گردن ۵۰۰گرم
کشک ۵۰۰گرم
پیاز سرخ شده ۱ پیمانه
سیر رنده شده ۲ حبه
بادمجان سرخ شده ۲کیلو
نعناع داغ یک چهارم پیمانه
نمک،فلفل،ادویه جات و آب و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه حلیم بادمجان نیاز به چه مراحلی دارد؟

در ابتدا برنج را ۲الی ۳ساعت قبل از شروع میگذاریم بپزد.برای هر ۱پیمانه برنج ۷ پیمانه آب نیاز است،برخی حلیم بادمجان را با عدس یا لوبیا سفید می پزند.

با این تفاوت که رنگ حلیم بادمجان با عدس سیاه متغییر و طعم دیگری پیدا میکند . با لوبیا هم طعم خوشایندی نخواهد داشت ولی با برنج خوش رنگتر و خوشمزه تر است.

چگونه کشک بادمجان خوشمزه بپزیم و آن را برای سرو آماده کنیم؟

ابتدا برنج را میپزیم. پخت برنج تا زمانی باید ادامه داشته باشد که کاملا حالت له شده به خود بگیرد. دقت داشته باشید که در پخت برنج، هنگام به جوش آمدن و تا زمان پخته شدن کامل نباید حلیم را به هم بزنید.

زیرا همزدن آن باعث می شود حلیم ته بگیرد و مجبور می شوید تا آخر پخت غذا، این کار را ادامه دهید و این کار بسیار وقت گیری می باشد.

سپس پیاز را خرد کرده و همراه با گوشت روی شعله قرار می دهیم سپس به ان ها ادویه افزوده و پس از مدتی که تقریبا پخته شد به مقدار کافی نمک اضافه می کنیم.

غذاهای هوسانه برای خانم های باردار + دستور پخت

Lullabies for Pregnant Women + Bake Recipes


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان