قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

زمان قاعدگی، دوره عادت ماهانه یا اصطلاح عامیانه آن پریود شدن خانم ها حساس ترین روزهایی که هر خانم دارد

Menstrual periods, menstrual periods, or slang expressions Women’s periods are the most sensitive days of any woman.

بسیاری از خانم ها حتی دخترانی که تازه به سن بلوغ و شروع عادت ماهانه رسیدند خونریزی زیادی دارند و این بسته به ساختار بدنی، نوع تغذیه و مسائل روحی و روانی دارد.

Many women, including girls who have just reached puberty and menstruation, have a lot of bleeding, depending on the body structure, type of nutrition, and mental health issues.

قرص هایی هستند که بسیار مناسب برای کم کردن خونریزی و کاهش دل دردهای پریودی هستند که در این بخش نازوب آنها را به شما معرفی می کند.

بسیاری از مشکلات قاعدگی، روحی، روانی، جسمی، پوست، مو، چاقی، یائسگی و …در دختران و زنان، در سنین مختلف، مربوط به اختلالات هورمونی است که متاسفانه نسبت به آن آگاهی کافی ندارند.

اختلال در میزان هورمون ‏ها باعث بروز مشکلات موقت یا دائم از جمله عوارض قبل از قاعدگی(سردرد، خستگی، نفخ، دل‏ درد، حساسیت سینه ‏ها و تغییر رفتاری)، عوارض هنگام قاعدگی(دردها، پریود سنگین و لکه ‏بینی)، عوارض یائسگی(گرگرفتگی، تعریق، مشکلات روحی و روانی، پوکی استخوان و عوارض قلبی، آکنه(جوش صورت)، پُرمویی، کیست و فیبروم رحم و تخمدان در خانم‏ ها می ‏شود.

در سال ‏های اخیر با تحقیقات گسترده در مورد گیاهان دارویی گیاهی به نام پنج انگشت با نام علمی “Vitex agnus castus” مدنظر قرار گرفته که از قدیم برای برطرف کردن اختلالات هورمونی زنان به کار می‏ رفته است. این گیاه در دو دهه اخیر به نام گیاه زنان شهرت یافته است.

 

قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

 

قدمت تهیه ی هورمون‏ های شیمیایی کمتر از صد سال می‏ باشد. این در حالی است که مشکلات زنان(مثلا مشکل یائسگی) به قدمت عمر بشر است و مسلما بشر تجارب بسیار خوبی برای رفع آن ها کسب کرده است و امروز دانشمندان در حال مطالعه و به کار گرفتن آن ها هستند.

میوه‏ های گیاه پنج‏ انگشت
از قدیم‏ برای رفع اختلالات هورمونی خانم‏ ها مورد استفاده بوده و دو دانشمندان ایرانی به نام‏ های سمرقندی و الکندی به فواید آن در هشتصد سال قبل اشاره داشته اند.

دانشمندان دیگری از جمله رازی و ابن‏ سینا نیز این گیاه را معرفی نموده اند. با تحقیقات دهه‏ های اخیر شگفتی‏ های جالبی از این گیاه کشف شده

و امروز بیش از 70 کارخانه داروسازی دنیا از میوه ‏های آن، داروهایی به شکل قرص و قطره به منظور رفع اختلالات هورمونی زنان تولید و به بازار عرضه می‏ کنند.

 

1- ویتاگنوس
داروی تهیه شده از این گیاه در ایران ویتاگنوس(VITAGNUS) نام دارد که اولین بار چند سال قبل به شکل قطره توسط داروسازی پورسینا تولید و به بازار عرضه شد

ولی به دلیل مزه ی آن، که برای همگان مطلوب نیست، از ابتدای سال 1387 قرص آن به بازار ارائه می ‏شود که همان خاصیت قطره را دارد.

 

نکته بسیار مهم
نکته بسیار مهم در مورد این دارو این است که بر خلاف تصور بسیاری از پزشکان و متخصصان، ویتاگنوس به صورت یک فیتواستروژن عمل نمی ‏کند

بلکه توسط ترکیبات غیرهورمونی، مانند آکوبین و ویتکسین و از طریق محور هیپوتالاموس – هیپوفیز با متوقف کردن ترشح FSH و بالا بردن میزان ترشح LH اثر می ‏کند.

در نتیجه، میزان خونی پروژسترون بالا می ‏رود و میزان پرولاکتین تعدیل می ‏شود. نکته بسیار با اهمیت دیگر این که این گیاه، با یک ماده موثر عمل نمی ‏کند

بلکه با تعداد زیادی از ترکیبات اسانسی، فلاوونوئیدی و ایریدوئیدی و با چندین مکانیسم، اثرات گسترده را در بیشتر اختلالات هورمونی زنان به طور ایده‏ آل به جا می ‏گذارد.

 

موارد استفاده درمانی قرص ویتاگنوس به قرار زیر است:

 

قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

 

1- رفع عوارض قبل از قاعدگی(PMS) که در 30 تا 40 درصد از خانم‏ ها اتفاق می ‏افتد؛ از جمله سردرد، حساسیت پستان‏ ها، خستگی، میل به غذای بیشتر و شیرین، عدم تمرکز، نفخ، درد و اسپاسم، تشویق و اضطراب، تحریک ‏پذیری، افسردگی و تغییرات خلق و خو.
برای این منظور قرص ویتاگنوس باید حدود یک هفته قبل از قاعدگی تا هنگام قاعدگی و یا تا پایان دوره قاعدگی روزانه 2 وعده میل شود.

2- رفع عوارض LFD (بالا رفتن استروژن خون) از جمله پریود زیاد، لکه ‏بینی، قطع قاعدگی یا قاعدگی مکرر. در این حالت باید روزی 2 عدد قرص به مدت سه تا چهار ماه مصرف شود.

3- رفع عوارض یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق، خستگی، دلهره و اضطراب، خشکی پوست و شکستگی ناخن، پوکی استخوان، افسردگی، تغییر خلق وخو و عوارض قلبی. برای این منظور، روزی دو عدد قرص به مدت طولانی (بیش از دو سال) مصرف شود.

4- کنترل و جلوگیری از پیشرفت فیبروم رحمی که در بعضی مواقع باعث خونریزی می ‏شود. در این حالت روزی دو عدد قرص حداقل به مدت 6 ماه و در صورت لزوم به مدت طولانی مصرف شود.

5- کنترل و رفع‏ آکنه یا همان جوش های صورت. در اکثر خانم‏ ها آکنه مربوط به اختلالات هورمونی است؛ به همین دلیل داروهای پوستی و موضعی فقط به طور موقت باعث بهبود می ‏شوند، لذا برای درمان اساسی باید هورمون ‏ها تنظیم شوند که در این موارد می‏ توان روزی دو عدد قرص به مدت سه ماه مصرف کرد و در صورت لزوم ادامه داد.

6- کنترل کیست تخمدان و پستان. قرص ویتاگنوس می ‏تواند بر حسب شدت عارضه باعث از بین رفتن، کاهش و یا توقف کیست‏ های تخمدان و پستان شود که مصرف روزی دو عدد قرص تا زمان مورد نیاز، توصیه می ‏شود.

7- کنترل چاقی با منشاء هورمونی، بسیاری از چاقی‏ ها در خانم‏ ها مربوط به اختلال در عملکرد هورمون ‏ها است، لذا تنظیم هورمون‏ ها می ‏تواند باعث کنترل چاقی گردد. برای این منظور روزی دو عدد قرص به مدت مورد لزوم (به مدت طولانی) مصرف شود.

8- نازائی به علت LFD که با مصرف بیش از شش ماه دارو موفقیتی معادل 30 درصد در جهان داشته است. میزان مصرف روزی دو عدد قرص به مدت شش تا دوازده ماه است.

 

عوارض جانبی:
قرص و قطره ویتاگنوس در حد مصرف دارویی، عارضه جانبی ندارد و می ‏توان آن را بدون هیچ نگرانی سال‏ ها مصرف کرد.
فقط در 1 تا 2 درصد از خانم‏ ها، مصرف آن ممکن است باعث خارش پوست، تهوع و اسهال در روزهای اول شود.

همچنین، در 2 تا 4 درصد خانم ‏ها، در ماه اول و دوم ممکن است باعث افزایش خونریزی ماهیانه شود.
اصولاً این عوارض جدی نبوده و گذرا هستند، ولی در صورتی که فردی نسبت به دارو حساسیت بالایی داشته باشد، باید از مصرف آن خودداری کند.

 

قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

 

2- قرص ترنسید چیست؟
قرص ترنسید (Trancid) یا همان ترانگزامیک اسید به منظور رفع خونریزی‌های شدید دوران قاعدگی تجویز می‌شود.

این دارو باعث زودتر تمام شدن پریود نمی‌شود اما می‌تواند میزان خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. ترنسید برای درمان خونریزی بعد از جراحی دندان در بیماران مبتلا به هموفیلی هم استفاده می‌شود.
علاوه بر قرص، شکل تزریقی این دارو هم موجود است.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی: مقدار و نحوه مصرف
میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان چرخه‌های قاعدگی با خونریزی شدید مقدار 1300 میلی‌گرم (دو قرص 650 میلی‌گرم) به صورت خوراکی سه بار در روز (3900 میلی‌گرم در روز) برای حداکثر 5 روز در دوران قاعدگی ماهانه مصرف می‌شود.

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید
1. دارو را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
2. در صورتیکه نقص دید دارید و یا سکته مغزی کرده‌اید و لخته خون یا خونریزی در مغزتان داشته‌اید از این دارو استفاده نکنید.
3. در صورت داشتن حساسیت دارویی و غذایی شدید قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.

4. چنانچه دچار بیماری کلیوی، عفونت مثانه یا عفونت کلیه و یا سرطان خون هستید، حتما با پزشک خود مطرح کنید.
5. اگر در دوران بارداری به سر می‌برید یا قصد باردارشدن دارید، به پزشکتان اطلاع دهید.
6. از آنجاییکه امکان ترشح این دارو در شیر وجود دارد چنانچه کودک شیرخوار دارید موارد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.

7. این دارو ممکن است دید شما را مختل کند. اگر رانندگی و یا هر کار با دقت دیگری انجام می‌دهید بسیار مراقب باشید.
8. طی مصرف این دارو اگر دچار کهیر، اشکال در تنفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو شدید سریعا به اورژانس مراجعه کنید چراکه این علایم نشانه حساسیت داشتن شما به این دارو می‌باشد.

9. در مورد تمام داروهای دیگری که استفاده می‌کنید با پزشکتان مشورت کنید.
10. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این كه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دوبرابر گردد.
11. در حین درمان طولانی مدت، به طور مرتب به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری
• در بیمارانی که قادر به مصرف خوراکی دارو نیستند، ممکن است ‏mg/kg 10‎‏ از دارو، بر اساس مقدار ‏مصرف توصیه شده برای بیمار، تجویز شود.
• برای برطرف کردن خونریزی شدید بینی، نوع تزریقی این دارو به صورت موضعی در مخاط بینی به کار می‌رود.

• در بیماران مبتلا به عیب متوسط تا شدید کار کلیه، باید مقدار مصرف این دارو را کاهش داد.
• انجام معاینات چشمی قبل و در ‏فواصل منظم در طول درمان برای بیمارانی که این دارو را به مدتی بیش از چند روز مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود.

 

 

3- مفنامیک اسید

 

قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

 

از مفنامیک اسید در چه مواردی می توان استفاده کرد؟
داروی مفنامیک اسید با التهاب و تب مقابله می کند. از این دارو برای درمان و تسکین دردهای ناگهانی یا مداوم ناشی از بیماری های روماتیسمی، دردهای عضلانی، دردهای ستون فقرات به عنوان مثال:

در یکی از دیسک ها یا گردن، دردهای بعد از عمل جراحی، دردهای ناشی از زخم و جراحت، دندان درد، سردرد، گوش درد و دردهای ناشی از اسپاسم های شکمی ناشی از قاعدگی استفاده می شود

مفنامیک اسید همچنین برای کاهش تب و تسکین دردهای ناشی از بیماری هایی مثل آنفلوآنزا و دیگر بیماری های تب دار بویژه بیماری های مجاری تنفسی فوقانی استفاده می شود.

 

چه کسانی نباید مفنامیک اسید بخورند؟
کسانی که اقدام به خوددرمانی می کنند، شرایط بدنی شان را در نظر نمی گیرند. اگر به یکی از ترکیبات مفنامیک اسید آلرژی داشته باشید، نباید از این دارو استفاده کنید.

علاوه بر این، مصرف مفنامیک اسید به افرادی که دچار واکنش های آلرژیک پوستی هستند، یا از مشکلات تنفسی ناشی از مصرف اسید استیل سالیسیلیک (آسپیرین) و یا دیگر داروهای مسکن یا ضدالتهابی با نام داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی رنج می برند، توصیه نمی شود.

مصرف این دارو با داروهای دیگری مثل آسپیرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوبروفن و ناپروکسن خطر بروز زخم گوارشی را افزایش می دهد.

زنان باردار که در سه ماهه سوم بارداری هستند و خانم های شیرده نیز نباید از مفنامیک اسید استفاده کنند.

اگر از زخم معده یا اثنی عشر یا خونریزی معده و روده رنج می برید یا دچار بیماری های التهابی مزمن روده مثل بیماری کرون هستید، یا از نارسایی کلیوی، نارسایی جدی قلبی و بیماری های کبدی جدی رنج می برید، نباید از این دارو استفاده کنید.

شیوه مصرف و نگهداری مفنامیک اسید چگونه است؟

بهتر است مفنامیک اسید با غذا و یا بعد از غذا مصرف شود. درباره میزان مصرف دارو باید طبق دستور پزشک عمل شود.

به طور کلی برای بزرگسالان و افراد بالای 14 سال ابتدا 500 میلی گرم و سپس 250 میلی گرم هر شش ساعت یکبار و بر حسب نیاز توصیه می شود.
حداکثر دوره درمان با این دارو یک هفته است. برای تسکین دردهای عادت ماهانه مدت زمان مصرف، نباید بیش از دو تا سه روز باشد.

اگر یک دوز دارو را فراموش کرده اید، به محض یادآوری مصرف کنید. اگر نوبت بعدی نزدیک باشد، از مصرف آن خودداری کرده و نوبت بعدی دارو را میل کنید.
دارو را در هوای محیط، دور از نور و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگهداری کنید.

 

مصرف زیاد مفنامیک اسید چه عوارضی دارد؟

 

قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

 

مصرف زیاد و خودسرانه مفنامیک اسید باعث عوارض جانبی زیادی خواهد شد. از جمله عوارض مصرف طولانی مدت و یا دوز بالای این دارو می توان به اسهال اشاره کرد. اگر بعد از مصرف این دارو عارضه اسهال دیده شد، مشکل را با پزشک در میان بگذارید.

مصرف این دارو در افراد حساس باعث درد معده، حالت تهوع و استفراغ می شود.
در بعضی موارد بی اشتهایی، سوزش معده، نفخ، یبوست و دیگر مشکلات گوارشی هم دیده شده است.

در موارد نادرتری مصرف مفنامیک اسید با مشکلاتی مثل واکنش های پوستی، ضایعات پوستی و خارش همراه بوده است.
اما مصرف خودسرانه این دارو امکان سردرد، سرگیجه، خستگی، بی خوابی، عصبی شدن، تپش قلب، افت فشارخون، مشکلات تنفسی، تحریک چشم ها و اختلالات دید را بالا می برد.

عوارض دیگری مثل واکنش های آلرژیک جدی و حساسیت های پوستی که همراه با تشکیل ضایعات پوستی باشد بندرت بروز می کند.
اگر دچار این مشکلات باشید، باید پزشک را در جریان گذاشته و از مصرف این دارو خودداری کنید.
در صورت مشاهده هر نوع اختلال تنفسی یا ضایعه پوستی، حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

در بعضی موارد مصرف زیاد و خودسرانه این دارو، مشکلاتی مثل اختلالات کبدی و مشکلات کلیوی را ایجاد است.
مصرف مفنامیک اسید می تواند عاملی برای کم خونی و در واقع کاهش میزان گلبول های قرمز شود.

اگر مجبورید برای مدت طولانی مفنامیک اسید مصرف کنید، لازم است به طور مرتب آزمایش بدهید تا میزان گلبول های قرمزتان و همچنین سلامت کبد و کلیه هایتان بررسی شود.

اگر نشانه هایی مشابه علائم کم خونی مثل نفس نفس زدن، خستگی، رنگ پریدگی و ضربان تند قلب را دیدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مصرف مفنامیک اسید با چه داروها و مواد غذایی تداخل می کند؟
در حین مصرف داروی مفنامیک اسید باید حواستان به امکان تداخل دارویی آن باشد.

مصرف این دارو با داروهای دیگری مثل آسپیرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوبروفن و ناپروکسن خطر عوارض گوارشی از جمله زخم گوارشی را افزایش می دهد.

مصرف داروهای دیورتیک مثل اسپیرونولاکتون و داروی هپارین، وارفارین، لیتیوم، داروهای ضددیابت مانند قرص متفورمین، مکمل های پتاسیم، داروهای گیاهی مثل بابونه، جنسینگ، جینکوبیلوبا با مفنامیک اسید باعث ایجاد تداخل دارویی می شود.

بنابراین توصیه می شود اگر داروی خاصی مصرف می کنید (حتی داروهای گیاهی)، از مصرف خودسرانه مفنامیک اسید بپرهیزید.

قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

Pills that reduce pride in women’s bleeding


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان