راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

مجموعه : دانستنی ها
راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

ادامه راهنمای اقامت تحصیلی جمع آوری و آماده کردن مدرک تحصیلی Continuing education placement guide for collecting and preparing a degree است پس از مطالعه بخش های قبلی راهنمای Stay اقامت اینک به نکات مهم در خصوص مدرک تحصیلی و تهیه کردن ویزای شینگن می پردازیم. امیدواریم به هر اهدافی که دوست دارید دست یابید. با ارزوی موفقیت و سلامتی برای شما کاربران عزیز مجله نازوب.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

جمع‌آوری و ترجمه مدارک

یکی از مراحل مهم در پروسه درخواست پذیرش از دانشگاه‌های خارجی محسوب می‌شود.

 

تحصیل در خارج و حضور در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی دارای مراحل متعددی است که Students دانشجویان علاقه‌مند باید به ترتیب آن‌‌ها را طی کنند. پس از مراحل اولیه شامل تعیین دانشگاه و کشور مقصد، شرکت‌ در آزمون‌های بین‌المللی مانند IELTS ،TOEFL ،GRE، GMAT و… نوبت به جمع‌آوری و ترجمه مدارک تحصیلی می‌رسد.

در این مرحله مدارک تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم کشور جمهوری اسلامی ایران باید به صورت کاملاً رسمی و توسط دارالترجمه‌های معتبر ترجمه و ممهور شوند.

 

بیشتر بدانید: کاملترین راهنمای اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش اول

 

دانشجویان داخلی که مدارک تحصیلی آن‌ها به زبان فارسی است، باید از طریق ترجمه رسمی مدارک، نسبت به ارسال مدارک مورد نیاز پذیرش یا به اصطلاح Admission’s requirements اقدام کنند و این مدارک را به بخش admission office یا Graduate Department بر اساس درخواست دانشگاه مقصد، ارسال کنند.

در این قسمت از سری مقاله‌های راهنمای عملی تحصیل در خارج از کشور، به چگونگی ترجمه رسمی مدارک تحصیلی اشاره می‌شود.

برای تهیه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی به کجا مراجعه کنیم؟

دانشجویان متقاضی جهت تهیه ترجمه رسمی ممهور شده باید به مترجمان رسمی مراجعه کنند. در این رابطه متقاضیان می‌توانند مشخصات مترجمان رسمی را در پرتال اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی (فنی) قوه قضاییه را مشاهده کنند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

مدارک تحصیلی باید توسط کدام نهادها تائید شوند؟

شرایط تائیدیه مدارک تحصیلی در دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف متفاوت است و معمولا پس از ترجمه رسمی مدارک و تایید مهر ترجمه رسمی توسط وزارت دادگستری، اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم و وزارت امور خارجه نیز مدارک مذکور را تائید و ممهور می‌کنند.

نکته قابل توجه اینکه وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه فارغ از صحت ترجمه، اصالت مهر مترجم رسمی و دادگستری را تایید می‌کنند. البته معمولا مراحل تائید مدارک توسط دو وزارت دادگستری و امور خارجه توسط دارالترجمه‌‌های رسمی نیز انجام می‌شود، ولی در صورت تمایل متقاضی می‌تواند مرحله تائید مدارک در وزارت امور خارجه را شخصا نیز انجام دهد.

اهمیت این موضوع برای دانشگاه‌های خارجی به حدی است که در صورت ترجمه مدارک توسط مترجمان غیر رسمی و نداشتن مهر وزارت‌خانه‌های ایران، این مدارک از جانب دانشگاه‌ها به عنوان certificated copies شناخته نخواهد شد.

 

کدام مدارک نیاز به تائید و ترجمه رسمی دارند؟

ترجمه رسمی مدارک برای دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد، غیر انتفاعی، دولتی و علمی کاربردی تقریبا یکسان است و ممکن است تا در فرآیند داخلی مانند Checkout تسویه حساب و صدور مدرک با یکدیگر متفاوت باشند. در این رابطه، لیست مدارک درخواستی نیز برحسب دانشگاه‌ها متفاوت است، ولی در حالت کلی مدارک زیر برای اغلب دانشگاه‌ها عمومیت دارند؛

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

ریز نمرات دوره کارشناسی/کارشناسی ارشد
اصل مدرک کارشناسی/کارشناسی ارشد (دانش‌نامه)
توصیه‌نامه (Recommendation letter) اساتید (تعداد توصیه‌نامه‌ها بر اساس ضوابط دانشگاه‌ها متغیر است.)
مدرک زبان انگلیسی TOFEL یا IELTS
مدرک GRE/GMAT ارائه یکی از این مدارک برای درخواست پذیرش بعضی از دانشگاه‌ها ضروری است.
سوابق تحصیلی و کاری (CV)
نامه درخواست پذیرش (Application letter)
مدارک شناسایی (گذرنامه و…)

مدارکی که به زبان انگلیسی صادر شده‌اند، نیاز به ترجمه رسمی ندارند و تنها مترجم رسمی قوه قضاییه پس از بررسی صحت زبان متن مدرک مورد نظر، با مهر کردن مدرک، صحت کپی برابر اصل بودن مدرک را تائید می‌کند. همچنین، فقط مدارک حقوقی امکان ترجمه رسمی دارند و ترجمه رسمی مدارکی مانند رزومه کاری و تحصیل انجام نمی‌شود.

 

بیشتر بدانید: راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش دوم

راهنما و مراحل دریافت ویزای شینگن

 

دانشجویانی که پذیرش خود را از دانشگاه‌های کشورهای منطقه شینگن دریافت می‌کنند، باید برای دریافت ویزای دانشجویی شینگن اقدام کنند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج پس از اتمام فرآیند پذیرش تحصیلی یا اخذ بورسیه از دانشگاه‌های اروپایی، وارد مرحله نهایی و البته مهم دریافت Shingen visa ویزای شینگن می‌شوند.

اهمیت این موضوع به حدی است که در صورتی که دانشجو موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های اروپا شود، اما نتواند سفارت کشور مطبوع را نسبت به صدور ویزا مجاب کند، درخواست وی هر اندازه با دعوت‌نامه یا پذیرش معتبر و قوی همراه باشد، مردود خواهد شد.

در واقع، دانشجویانی که پذیرش تحصیلی دریافت می‌کنند اما قادر به اخذ روادید نیستند، فرصت ادامه تحصیل را از دست می‌دهند. از اینرو، در این قسمت از سری مقاله‌های راهنمای تحصیل، نحوه دریافت ویزای شینگن معرفی خواهد شد.

پیمان شینگن چگونه ایجاد شد؟

در سال ۱۹۸۵ شهر کوچکی به نام شینگن در لوکزامبورگ میزبان سران پنج کشور اروپایی بود. در این نشست اولین قدم برای تحقق رویای اروپای بدون مرز برداشته شد و معاهده‌ای به امضا رسید که بعدها به معاهده شینگن مشهور شد.

ده سال بعد معاهده شینگن با برداشته شدن نقاط کنترل مرزی بین هفت کشور عملیاتی شد و تا امروز که این کشورهای بدون مرز به ۲۶ تا رسیده، در حال گسترش است. در حقیقت، این ۲۶ کشور مانند یک کشور واحد هستند و فقط یک مرز بیرونی دارند.

این کشورها شامل اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکرامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس هستند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

ویزای شینگن دانشجویی چیست؟

 

کلیه شهروندانی که تابعه کشورهای خارج از پیمان شینگن هستند، برای سفر و اقامت در هر از کشورهای عضو، موظف به اخذ مجوز ورود و روادیدی جامع و واحد موسوم به «ویزای شینگن» (Schengen Visa) هستند.

مسافران خارج از منطقه‌ی شینگن می‌توانند با در اختیار داشتن ویزای شینگن، تحت زمان و شرایط مشخصی، به هر یک از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند و در آن اقامت داشته باشند.

البته با توجه به نوع سفر ویزای شینگن دارای انواع مختلفی شامل ویزای ترانزیت، ویزای توریستی، ویزای دیدار با خانواده، ویزای تجاری، ویزای پزشکی، ویزای حضور در رویدادهای فرهنگی و ورزشی و ویزای تحصیلی است.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

Complete Guide to Overseas Student Residence Part IV

دانشجویان باید کدام نوع ویزای شینگن را درخواست کنند؟

ویزای نوع C، برای متقاضیانی است که خواهان اقامت حداکثر ۹۰ روز در یکی از کشورهای حوزه شنگن هستند؛ ولی از آنجایی‌که مدت زمان اقامت دانشجویان بین‌المللی بیشتر از زمان یاد شده است، بنابراین، این گروه مشمول دریافت نوع خاصی از ویزای شینگن به نام ویزای ملی (National Visa) یا ویزای نوع D می‌شوند.

این ویزا برای کسانی صادر می‌شود که به دلایل مشخص مانند ادامه تحصیل، خدمات درمانی و… قصد اقامت محدود برای دوره‌ای تعیین‌شده در یکی از کشورهای عضو ناحیه شینگن را دارند و پس از آن به کشور خود باز می‌گردند.

با در اختیار داشتن ویزای چند بار ورود نوع D، بدون نیاز به اخذ روادید دیگری می‌توان به‌ تمامی کشورهای ناحیه شینگن بدون محدودیت سفر کرد. دانشجویان متقاضی ویزای نوع D باید مشمول یکی از گروه‌های زیر باشند:

دانشجویان بین‌المللی که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای مدتی مشخص ( که کمتر از یک سال است) به ناحیه شینگن سفر می‌کنند.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

دانشجویان بین‌المللی که قصد شروع تحصیل در یکی از دوره‌های تحصیلی کشورهای عضو پیمان شینگن را دارند؛ به این گروه ویزای یک‌ ساله اعطا می‌شود که برای Stay اقامت بیشتر قابل تمدید است.
کار Scientific علمی و آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر در هریک از کشورهای اتحادیه شینگن. این ویزا با توجه به بررسی سوابق فرد و اعضای خانواده‌اش صادر می‌شود.

برای ویزای شینگن دانشجوئی چه مدارکی مورد نیاز است؟

گذرنامه معتبری با حداقل سه ماه اعتبار پس از اتمام تاریخ سفر؛
دعوت نامه رسمی از دانشگاهی که دانشجو را پذیرش کرده است؛
مستندات مالی مبنی بر تامین هزینه سفر؛
ارائه مستنداتی در مورد محل اقامت در کشور مقصد؛
دو قطعه عکس که شرایط و مشخصات ارائه‌شده توسط سفارتخانه کشور مقصد را دارا باشند؛
ارائه برنامه سفر؛
بیمه‌ مسافرتی معتبر؛
پرداخت هزینه صدور ویزا به سفارت؛
گواهی اخذ بورسیه یا پرداخت شهریه ترم اول دانشگاه

شرایط صدور ویزای شینگن دانشجوئی چگونه است؟

پس از حضور در کشور مقصد و ثبت‌نام در دانشگاه، دانشجو برای تمدید روادید دانشجویی خود به اداره اتباع خارجی در شهر محل سکونت‌ مراجعه می‌کند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

پس از ارائه مدارک لازم این‌بار اجازه Stay اقامت محدود و از نوع دانشجویی برای شخص متقاضی صادر می‌شود. به عبارت دیگر، اجازه اقامت دانشجویی از این هنگام شروع و غالبا به مدت یک سال صادر می‌شود. این اقامت هربار با نظارت بر میزان پیشرفت دانشجو در تحصیل، وضعیت مالی وی و همچنین داشتن بیمه دانشجویی تمدید می‌شود.

به بیانی دیگر طول دوران تحصیل محدود است و نمی‌توان اقامت دانشجویی و تحصیل در کشورهای عضو پیمان شینگن را به عنوان امکانی برای اقامت دائم در این کشور قلمداد کرد.

 

بیشتر بدانید: راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

آیا امکان تبدیل اقامت غیردانشجوئی به اقامت دانشجویی وجود دارد؟

نکته قابل توجه اینکه افرادی که روادید آن‌ها با عناوینی به غیر از اقامت دانشجویی در کشورهای عضو شینگن (به طور نمونه برای گذراندن دوره‌های زبان یا به عنوان توریست) صادر شده است، برای تحصیل در این کشور باید مجددا به ایران بازگردند و پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشورهای عضو، برای اخذ روادید دانشجویی اقدام کنند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش چهارم

 

آیا امکان کار با ویزای دانشجویی شینگن وجود دارد؟

در صورتی‌که ویزای دانشجو به صورت بلند مدت صادر شود، وی می‌تواند تا میزان مجازی در هفته (معمولا ۲۰ ساعت) کار دانشجویی انجام دهد.

آیا امکان همراهی خانواده با ویزای شینگن وجود دارد؟

اعضای خانواده دانشجو در صورت تمایل می‌توانند درخواست ویزای Tourist توریستی یا ویزای دیدار با خانواده را به سفارت کشور مربوطه ارائه دهند.

آیا محدودیت سنی برای درخواست ویزای شینگن وجود دارد؟

هیچ‌گونه محدودیت سنی برای درخواست ویزای تحصیلی شینگن وجود ندارد.

Complete Guide to Overseas Student Residence Part IV

 

کاربران و علاقمندان به دریافت اطلات کامل در خصوص راهنمای اقامت برچسب راهنمای اقامت را کلیک کنید و هر آنچه که لازم است را دریافت کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان