تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

سس، چاشنی Sauce, seasoning و مایع غلیظی است که برای طعم و مزه‌دادن به انواع غذاها یا جذاب‌تر به نظر آمدن آن‌ها به کار می‌رود. برای مزه‌دارتر کردن غذا چاشنی‌های گوناگونی بکار می‌رود که سس‌ها جزئی از آن‌ها هستند. سس ها انواع مختلفی دارد که در این بخش به جدیدترین سس های مصرفی و مجلسی می پردازیم.

 

دستور تهیه سس ژوگ

سس ژوگ یا شوق یک سس تند و سبز رنگ است که بخشی از فرهنگ آشپزی مردم یمن محسوب می‌شود. این سس به دلیل وجود زیره سیاه و گشنیز طعمی چند لایه دارد و رنده پوست پرتقال هم رنگی روشن و بوی دل انگیز به آن می‌دهد. مقداری از آن را روی egg تخم مرغ بریزید و یا مقداری روی نان ساندویچ‌تان پخش کنید یا به عنوان یک دیپ استفاده کنید و از طعم خوش و بوی فوق العاده آن بهره ببرید.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

سس ژوگ که بهتر است آن را به همان عربی یعنی شوق تلفظ کنیم علاوه بر کشور یمن در بسیاری از کشور‌های جهان بخصوص کشور‌های غربی که بسیار اهل ساندویچ و مخلفاتی همچون سس هستند، مشهور و پر طرفدار است.

سس شوق به چندین طعم و رنگ مختلف درست می‌شود؛ رنگ سبز با گشنیز، رنگ قرمز همراه با گوجه است و یک مدل هم که همراه با پنیر است. رنگ قهوه‌ای آن هم با پاپریکا دودی و سبزیجات برشته درست می‌شود.

چند چیز هست که اغلب برای ساندویچ‌ها و یا بعضی غذا‌ها به عنوان سس استفاده می‌شود مثل سس مایونز، خردل و یا سس قرمز. بسیاری از افراد انگار دوست ندارند تجربه‌های جدید را امتحان کنند، در صورتی که شما می‌توانید انواع سس‌های سالم با طعم‌های مختلف را داشته باشید.

سس سالسا که به انواع مختلفی درست می‌شود و یا انواع چاتنی و یا حمص‌های رنگارنگ که بیشتر، گیاهخواران مطلق از آن به عنوان یک چاشنی همراه ساندویچ گیاهی استفاده می‌کنند و یا همین سس سبز پیش روی شما، انتخاب‌های خوبی هستند که ما را از تکرار ملال آور انواع سس‌های ناسالم دور می‌کنند.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

گشنیز، جعفری و فلفل‌های تند باید داخل سس ژوگ حالا از هر نوعی باشند. نسبتی که بیش از همه به نوع سنتی آن نزدیک است ۲ سهم برای گشنیز و ۱ سهم برای جعفری است و فلفل هم که بر حسب دلخواه شما برای میزان تندی است. معمولا ۲ عدد فلفل برای یک طعم تند متوسط، خوب است.

برای درست کردن این سس به دستگاه غذاساز یا مخلوط کن نیاز دارید. یک چاقوی تیز و کمی صبر و حوصله هم برای یک سس با قطعات درشت خوب است. البته بعضی‌ها هم از روش ساییدن با هاون استفاده می‌کنند.

اگر از غذاساز یا مخلوط کن استفاده کنید نیازی به زور و بازو نیست. توجه داشته باشید که برای این سس نیازی نیست که خیلی همه چیز را خرد و ریز کنید باید قطعات کمی مشخص باشند و قرار نیست همانند سس پِستو روان و یکدست باشد.

 

مواد لازم

گشنیز: ۷۰ گرم
جعفری: ۳۵ گرم
فلفل تند: ۲ تا ۳ عدد (سرانو یا هالوپینو)
سیر: ۲ حبه
پودر زیره: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
پودر تخم گشنیز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
پودر هل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
پوست پرتقال: نصف یک عدد
نمک: کمی
روغن زیتون فوق بکر: ۳ قاشق غذاخوری
سرکه سفید: ۳ قاشق غذاخوری
آب: کمی در صورت نیاز

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

طرز تهیه

۱. سر و دم فلفل را جدا کرده و هسته‌های آن را دور بریزید. پوست سیر را جدا کنید و درشت خرد کنید. گشنیز و جعفری را هم درشت خرد کنید. همه مواد به جز آب را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید.

چند بار دکمه غذاساز را بزنید تا خوب ترکیب شوند و بافتی شبیه پستو پیدا کنند؛ البته کمی درشت‌تر از پستو. یا اینکه آن‌ها را با استفاده از چاقو خیلی ریز خرد کنید و یا در هاون دستی بریزید و با دسته هاون له کنید.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۲. در صورتی که احساس می‌کنید غلیظ است، مقداری آب به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا بافت آن رقیق شود.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۳. آن را مزه کنید و در صورت نیاز کمی بیشتر نمک اضافه کنید.

۴. سس ژوگ را داخل ظرفی دردار و در یخچال به مدت چند روز نگهداری کنید.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

نکات مهم

برای اینکه طعم بهتری داشته باشید، دانه‌های ادویه را دقیقا قبل از استفاده، آسیاب کنید. شما می‌توانید ادویه‌های تازه را داخل آسیاب قهوه یا با هاون پودر کنید.

من معمولا از ادویه تازه آسیاب شده استفاده می‌کنم، چون طعم آن خیلی خیلی بهتر از موقعی است که آن‌ها را قبلا آسیاب کرده باشید. می‌توانید این مورد را امتحان کنید تا تفاوت آن‌ها را متوجه شوید.
بهترین راه درست کردن سس ژوگ استفاده از غذاساز است، اما قطعا می‌توانید آن را بوسیله دست انجام دهید. یک چاقوی تیز و کمی صبر و حوصله یک سس با قطعات درشت‌تر به شما می‌دهد.

هاون آن را له و یکدست می‌کند. اگر از غذاساز استفاده می‌کنید در زمانی کوتاه و با قدرت کم این کار را انجام دهید. شما یک سس غلیظ با قطعاتی مشخص و غلیظ‌تر از پستو داشته باشید.

 

طرز تهیه سس مارینارا

سس مارینارا خانگی یک سس چند منظوره است که به آسانی درست می‌شود. این دستورالعمل با گوجه‌هایی با طعم ملایم، پیاز، سیر و ریحان تازه درست می‌شود که با روغن زیتون سس را درست می‌کنند و البته کمی کره هم با آن همراه می‌شود. این سس را می‌توان برای انواع غذا‌ها و بخصوص انواع اسپاگتی استفاده کرد.

تابستان فصل ریحان گرمادوست است. این سبزی خوش عطر یکی از سبزی‌های پرکاربرد برای آشپزی خاورمیانه و مدیترانه است.

شما علاوه بر اینکه آن را به عنوان سبزی خوردن و یا همراه با کوبیده استفاده می‌کنید در بسیاری از دستور‌های غذایی دیگر که نیازمند سبزیجات معطر هستید از این سبزی فوق العاده بهره می‌گیرید. علاوه بر ریحان و سبزیجات معطر دیگر، انواع صیفی جات یا تابستانه‌های کشاورزان در غذا‌ها پدیدار می‌شوند.

سس مارینارا خانگی برای اسپاگتی و انواع غذاها

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

امروزه انواع گوجه در کشور ما کشت می‌شود از گوجه فرنگی یا رومی گرفته تا انواع گوجه‌های رنگی و گیلاسی. این خوراکی پرکاربرد پایه بسیاری از سس‌ها مثلا سس پیتزا، مایه ماکارونی و همین سس مارینارا را تشکیل می‌دهد. گوجه وقتی به صورت سس یا رب باشد در واقع یک ماده غلیظ کننده و خوش طعم است که رنگ غذا را هم زیباتر می‌کند.

گوجه جزو آن غذاهایی‌ست که با پختن به نحو بهتری عمل می‌کند بخصوص که اگر با مقداری روغن زیتون برشته شود، آنتی اکسیدان‌های آن بهتر جذب می‌شوند.

برای استفاده از گوجه در سس باید آن‌ها را با آب جوش مقداری پخت و سپس آن‌ها را پوست گرفت و پس از گرفتن دانه‌ها و خرد کردن می‌توان انواع استفاده‌ها را از آن برد.

همچنین می‌توانید از کنسرو گوجه هم استفاده کنید. این کنسرو‌ها گوجه‌ها را به خوبی حفظ کرده و همراه با آب و بدون پوست ذخیره می‌شوند. معمولا برای سس مارینارا از گوجه سن مارزانو استفاده می‌شود. این گوجه‌های کشیده در همه جا پیدا نمی‌شوند بنابراین می‌توانید از گوجه رومی (گوجه فرنگی) با طعم ملایم و ترشی کم استفاده کنید.

وقتی که همه مواد را در دسترس داشته باشید، درست کردن سس مارینارا زمان چندانی نخواهد برد. این سس به آسانی درست می‌شود و نتیجه کار واقعا خوشمزه خواهد بود.

اگر نگاهی هم به لیست مواد تشکیل دهنده بیندازید متوجه تعداد کم و مقرون به صرفه بودن آن می‌شوید در عین حال که با وجود عناصر ایتالیایی پی به مبدا آن نیز خواهید برد؛ بنابراین جای روغن زیتون هم دقیقا در همین سس است. یک سس خوش طعم برای اسپاگتی‌های ایتالیایی.

 

مواد لازم:
گوجه: ۸۰۰ گرم (پخته و بدون پوست)
کره: ۳ قاشق غذاخوری
پیاز زرد: ۱ و ۱/۲ پیمانه خرد شده
سیر: ۱۰ حبه رنده شده، ۳ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون فوق بکر: ۱/۴ پیمانه
نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری
ریحان تازه: ۲۰ گرم
پنیر پارمزان و ریحان: مقداری برای سرو

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

طرز تهیه:

۱. گوجه‌های پخته را داخل کاسه‌ای بزرگ ریخته و با دستان‌تان خرد کنید.

سس مارینارا خانگی برای اسپاگتی و انواع غذاها

۲. قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و کره را در آن ذوب کنید سپس پیاز ریز شده را به آن افزوده و تفت دهید تا زمانی که نرم شود یعنی حدود ۸ دقیقه.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۳. سیر را هم افزوده و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید.

۴. گوجه و روغن زیتون را هم به قابلمه اضافه کنید سپس با نمک و فلفل مزه دار کنید. ریحان تازه را هم به قابلمه اضافه کنید.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۵. قابلمه را به جوش برسانید سپس حرارت را کاهش داده و بگذارید به آرامی قل بخورد تا زمانی که غلیظ شود.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۶. ریحان را با قاشق برداشته سپس سس مارینارا را سرو کنید.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

ترفند‌هایی برای سس مارینارای بهتر

فقط از سیر تازه استفاده کنید نه سیر ترشی.
از گوجه سن مارزنو برای طعمی بهتر استفاده کنید. اگر این گوجه در دسترس شما نیست از گوجه فرنگی استفاده کنید. گوجه فرنگی کشیده است در حالی که گوجه آریا پهن است.
حتما از ریحان تازه استفاده کنید؛ ریحان خشک طعم خوبی را به ما نخواهد داد.
کره را حذف نکنید، چون مقدار کمی از آن طعمی عالی به سس می‌دهد.
برای طعم بیشتر می‌توانید پنیر پارمزان را هم در انتهای پخت به آن اضافه کنید.
فلفل قرمز خرد شده را در صورت تمایل به تندی مزه، اضافه کنید.
اگر دوست دارید سس صاف و یکدستی داشته باشید می‌توانید آن را در مخلوط کن ریخته و یا با گوشت کوب برقی، پوره کنید.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

نکات مهم
می‌توانید مقداری گوشت قرمز یا حتی گوشت بوقلمون چرخ کرده به این دستورالعمل اضافه کنید. در اینصورت ابتدا آن را تفت داده سپس به سس اضافه کنید. اگر گوشت اضافه کردید، چربی آن را به نصف کاهش دهید.
سس مارینارا را می‌توان به مدت ۳ ماه فریز کرد. برای اینکار می‌توانید آن را در ظروفی کوچک و به اندازه هر بار استفاده، انتقال دهید سپس فریز کنید. موقع استفاده هم از شب قبل بگذارید در یخچال بماند تا ذوب شود سپس در مایکروفر یا روی گاز گرم کنید.
این سس در واقع یک نوعن مایه ماکارونی است بنابراین برای تمام اسپاگتی‌ها و حتی تورتلینی قابل استفاده خواهد بود.
این سس را می‌توان با هر نوع پاستا به همراه مقداری پنیر پارمزان و ریحان سرو کرد. سایر موادی که می‌توان با این سس سرو کرد عبارتند از: پارمزان مرغ، پیتزا همراه نان یا نان‌های خشک.

دستور تهیه سس رنچ

اگه میدونستین بعضی از سس هارو میشه چقدر راحت توی خونه درست کنیم و مواد تشکیل دهنده اش رو بر طبق ذائقه خودمون کم و زیاد کنیم اونوقت دیگه هیچوقت سراغ خریدن این سس‌های آماده از سوپرمارکت‌ها نمیرفتین. سسی که در این مطلب براتون طرز تهیه اش رو میذارم هم از همون سس‌های آسون و خوشمزه است امیدوارم توی خونه درستش کنین و لذتش رو ببرین.

طرز تهیه سس رنچ؛ به همین راحتی!

مواد لازم برای تهیه سس رنچ
سس مایونز: ۱ پیمانه
ماست: ۱/۲ پیمانه
جعفری حشک شده: ۱ قاشق چایخوری
پودر پیاز: ۱/۲ قاشق چایخوری
شوید خشک: ۱ قاشق چایخوری
پودر سیر: ۱/۴ قاشق چایخوری
فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک: به مقدار لازم

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

مراحل تهیه سس رنچ

۱. ماست و سس مایونز رو داخل یه کاسه بریزین و خوب با هم مخلوطشون کنین تا مخلوط یکدست بشه.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۲. حالا تمام ادویه‌ها رو اضافه کرده و خوب هم بزنین.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۳. در نهایت به مقدار کافی نمک هم بریزین و سس رو برای حداقل ۱ ساعت داخل یخچال بذارین تا مزه‌ها به خورد هم برن.

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

۴. Delicious sauce سس خوشمزه شما به همین آسونی حاضره … نوش جان

 

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ

 

در پایان نیز بهتر است بدانید: تمامی سس های موجود و طرز تهیه آنها از ۴ سس مادر تشکیل شده اند که نام آنها را در یر مشاهده میکنید.

سس بشامل یا Bechamelle
سس گوجه فرنگی یا Classic Tomato Sauce
سس اسپانیایی یا Espagnole Sauce
سس هلندی یا Hollandaise Sauce

تهیه سس های لاکچری در خانه/ از ژوگ تا رنچ


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان