ramazan
ramazan

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

بسیار پیش آمده که هنگام رانندگی به ویژه در جاده و با سرعت بالا لاستیک خودرو ترکیده و باعث واژگونی و خطرات جبران ناپذیری می شود.

It has come to the fore that when driving, especially on the road and at high speed, the car’s tires are damaged and cause reversals and irreparable dangers.

با کمی آگاهی و چکآپ قبل از مسافرت می توانید به راحتی از چنین حادثه بسیار خطرناک پیشگیری کنید.


  With a little awareness and check before travel, you can easily prevent such an incident.

 

مهم ترین مسئله در ترکیدن تایر ماشین فرسوده بودن، و یا عدم کیفیت لاستیک خودرو است. در بخش آموزش های گوناگون وبسایت نازوب می توانید از آموزش های قید شده برای مدیریت ماشین هنگام ترکیدن لاستیک و هم چنین نحوه تعویض تایر ماشین استفاده کنید به ویژه خانم ها که در این مسائل آگاهی بسیار کمتری دارند. با ما همراه باشید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

اقدام اول

همیشه با سرعت مطمئنه حرکت کنید. هر چه سرعت کمتر باشد، احتمال سالم ماندن بالاتر می‌رود. اگر ترکیدگی تایر در سرعتی بین 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت رخ بدهد، حادثه به اندازه‌ای که با سرعت 140 تا 150 کیلومتر حرکت می‌کنید، فاجعه‌بار نخواهد بود. اگر کسی از حادثه ترکیدگی تایر با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت جان سالم به در ببرد، به طور قطع باید آن را معجزه دانست.

اقدام دوم

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

به شدت و به ناگهان روی ترمز نکوبید. البته شاید گفتنش آسان‌تر از انجام دادنش باشد، چون مغز ما به طور غریزی تمایل دارد در صورت بروز حادثه، به ناگهان روی ترمز بکوبد. ترمز شدید بدترین کاری است که در این حالت می‌توانید انجام بدهید چون تعادل خودرو را بیشتر به هم می‌زند و آن را غیر قابل کنترل می‌کند.

اقدام سوم

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

به طور ناگهانی پایتان را از روی پدال گاز برندارید. به آرامی و به تدریج پایتان را از روی گاز بردارید. حتی کمپانی میشلن هم توصیه می‌کند در صورت ترکیدن تایر، سرعت کنونی‌تان را حفظ کنید، سپس آرام آرام پایتان را از روی گاز بردارید. نیروی ضد شتاب یک تایر ترکیده چنان قوی است که سرعت خودرو را خیلی زود پایین خواهد آورد. اگر کروز کنترل را فعال کرده‌اید، در اسرع وقت آن را غیر فعال کنید.

 

اقدام چهارم

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

بیشترین تلاش‌تان را بکنید تا خودرو را در مسیر مستقیم نگه دارید. پیچیدن با یک تایر ترکیده تعادل خودرو را به شدت به هم خواهد زد. اگر خودرو شما به یک طرف کشیده می‌شود، باید فرمان را در جهت عکس آن بچرخانید تا ماشین در مسیر مستقیم بماند. این کار جنبه‌ای حیاتی دارد، چون در غیر این صورت ممکن است به گاردریل‌ها بکوبید یا حتی از آن هم بدتر، به لاین مخالف منحرف بشوید.

اقدام پنجم

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

دستپاچه نشوید. مهمترین اصل این است که ثبات و پایداری خودرو را حفظ کنید. پیچیدن ناگهانی فرمان ممکن است منجر به چپ کردن بشود. وقتی کنترل ماشین را کامل در دست گرفتید، آن‌گاه می‌توانید فرمان را به آرامی بپیچانید.

اقدام ششم

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

بگذارید خودرو آرام آرام سرعت کم کند و به حالت توقف در بیاید. در صورت لزوم ترمزها را درگیر کنید. فقط هنگامی که سرعت خودرو کم شد به آرامی ترمز بگیرید. راهنما بزنید و با احتیاط کنار بگیرید. حتی اگر مجبورید با رینگ خالی حرکت کنید، این کار را بکنید ولی وسط جاده توقف نکنید چون این خطر وجود دارد خودروهایی که از پشت سر می‌آیند به شما برخورد بکنند. وقتی خودرو در کنار جاده متوقف شد، فلاشرها را روشن کنید.

-اگر خودرو شما به چپ یا راست کشیده می‌شود و فرمان سنگین شده است، معنایی جز این ندارد که یکی از تایرهای جلو ترکیده است. سمتی که خودرو به آن کشیده می‌شود، همان سمتی است که تایر آن ترکیده است. اگر خودرو شما به صورت مارپیچ حرکت می‌کند، یکی از تایرهای عقب ترکیده است. باز هم یادآوری می‌کنیم به ناگهان روی ترمز نکوبید، این کار می‌تواند منجر به معلق زدن خودرو بشود.

-اگر خودرو شاسی‌بلند می‌رانید، احتمال چپ شدن بسیار زیاد است. در این گونه خودروها احتمال از دست رفتن تعادل و کنترل بسیار بیشتر است. باز هم توصیه می‌شود سرعت مطمئنه را رعایت کنید.

-همیشه با دو دست روی غربیلک فرمان رانندگی کنید. اگر فقط یک دست‌تان روی فرمان باشد در مواقع اضطراری کنترل کردن خودرو کار بسیار دشواری خواهد بود.

-سعی کنید تا حد ممکن خونسردی خودتان را حفظ کنید. نباید دستپاچه بشوید و به طور قطع نباید بیش از حد لازم واکنش نشان بدهید. در بیشتر مواقع و نه همیشه، ترکیدن تایر با صدایی بلند همراه است.

-اگر جاده خیس و مرطوب باشد اوضاع بدتر می‌شود. بهتر است در فصل بارندگی کمتر تردد جاده‌ای داشته باشید. البته یک نکته مثبت هم در این فصول وجود دارد و آن این است که تایرها در باران یا هوای سرد کمتر داغ می‌شوند.

-متوجه باشید که خودرو شما با یک تایر ترکیده، رفتاری بسیار متفاوت خواهد داشت. در این صورت، خودرو فقط سه نقطه تماس با سطح جاده خواهد داشت و باید از هرگونه تغییر ناگهانی (در فرمان، ترمز و گاز) اجتناب کرد.

-لاستیک آسیب دیده یا رینگ شکسته می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو نیز آسیب برساند. پیش از این که به جاده بزنید از یک مکانیک خبره بخواهید تایرها و حتی تایر زاپاس را چک کند.

هشدارها

-حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن تایر است. برخی مطالعات نشان می‌دهند کم باد بودن تایر عامل 75% از ترکیدگی‌ها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم می‌شوند و به ترتیب دمایشان بالا می‌رود. پیش از این که راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد همه تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید.به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیشتر از 5 کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید). شاید دستگاه سنجش باد تعمیرگاه‌ها زیاد دقیق نباشد، بنابراین بهتر از دست در جیب‌تان بکنید و یک دستگاه با کیفیت برای خودتان خریداری بکنید.

-اگر عمر تایرها بیشتر از پنج سال است یا بیشتر از 40,000 کیلومتر کار کرده‌اند، باید به فکر جایگزین کردن آن‌ها باشید. هرچه تایرها کهنه‌تر و فرسوده‌تر باشند، احتمال ترکیدن آن‌ها بالاتر می‌رود.

-هیچ‌وقت بیش از حد به خودرو بار نزنید. اطمینان حاصل کنید میزان بار مجاز بر روی هر تایر (که روی بدنه تایر حک شده است) را رعایت کرده‌اید.

-به خاطر داشته باشید که حرکت بر روی جاده، دمای تایرها را بالا خواهد برد.

-توصیه می‌شود بعد از هر 90 تا 120 دقیقه رانندگی، توقف کوتاهی بکنید. این استراحت کوتاه نه تنها به نفع راننده است، بلکه به تایرها، ترمزها، کلاچ و … اجازه می‌دهد خنک بشوند. در طول این توقف‌ها، نگاهی به تایرها بیندازید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

-اگر دیواره یک تایر آسیب دیده است، از شر آن خلاص بشوید. به یاد داشته باشید اگر مسافت زیادی با تایر پنچر حرکت کنید، دیواره تایر آسیب جدی خواهد دید.

-تایرهای با کیفیتی از برندهای معتبر و خوشنام انتخاب کنید. از خریدن تایرهای ارزان و گمنام خودداری کنید. علاوه بر این، هیچ‌گاه تایرهای دست دوم نخرید یا تایرهای کهنه را ترمیم نکنید.

-اگر قالپاق‌ها طراحی مناسبی ندارند، از شر آن‌ها خلاص شوید. این احتمال وجود دارد که قالپاق‌ها به دیواره تایر ساییده بشود و به آن آسیب برساند.

-برای رانندگی ایمن هیچ چیز بیشتر از تایرهای سالم اهمیت ندارد. همه تایرها را با چشم وارسی کنید (حتی تایر زاپاس). چنانچه تورم، برآمدگی یا چاک و شیار مشاهد کردید، خبر خوبی برای شما نخواهد بود. بهتر است بدانید تایرها در اثر تماس با بلوک‌های کنار خیابان، خط‌کشی‌ها و چاله‌های بزرگ نیز فرسوده می‌شوند.

-همیشه از سرعت‌های بالا و فشار زیاد به تایرها اجتناب کنید. اگر زیاد در جاده و بزرگراه تردد می‌کنید، اطمیان حاصل کنید که تایرها دوام زیادی دارند و می‌توانند این ترددهای زیاد را تحمل کنند.

-چسب‌های مخصوص پنجرگیری (tire sealants) که به داخل تایر تزریق می‌شوند نمی‌توانند جلوی داغ شدن تایر (و در نهایت ترکیدن آن) را بگیرند. این چسب‌ها فقط می‌توانند سوراخ‌های کوچک را پر کنند و به این ترتیب از کم باد شدن تایر جلوگیری کنند.

-سیستم‌های کنترل پایداری هنگام ترکیدن تایر بسیار خوب عمل می‌کنند و جان سرنشینان را نجات می‌دهند. وقتی تصمیم دارید خودرو جدیدی بخرید، این نکته را مد نظر داشته باشید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

-از تایرهای تیوبلس استفاده کنید. احتمال ترکیدگی در تایرهای قدیمی که از تیوب استفاده می‌کنند بسیار بالاتر است. خبر خوب این است که تایرهای فابریک بیشتر خودروهای سواری که امروزه به فروش می‌رسند تیوبلس هستند. این تایرها در بازار نیز به وفور یافت می‌شوند.

-باد تایرها را هر هفته یا هر دو هفته یکبار چک کنید، به این ترتیب، هیچ‌ سوراخ کوچکی (که ممکن است در نهایت منجر به ترکیدن تایر بشود) از نظرتان مخفی نخواهد ماند.

-آج تایر را تست کنید (با استفاده از سکه و یا دستگاه مخصوص). آج ضخیم و گوشتی نه تنها به پیشگیری از ترکیدن تایر کمک می‌کند، بلکه میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد. اگر آج از بین رفته است، در اولین فرصت تایرها را عوض کنید.

– هیچگاه تایرها را سرسری و موقتی پنچرگیری نکنید.

در قسمت دوم این بخش آموزش گام به گام تعویض لاستیک خودرو را یاد بگیرید تا پس از ترکیدن احتمالی لاستیک بتوانید به راحتی از زاپاس استفاده کنید.

 

همواره تجهیزات لازم برای تعویض لاستیک ( مانند جک, آچار چرخ و شاید یک دیلم) را بهمراه داشته باشید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

همواره از سلامت لاستیک زاپاس خود مطلع باشید. بدین منظور هر چند وقت یکبار باد لاستیک زاپاس خود را تنظیم نمائید.

 

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

با توجه به رعایت نکات فوق مراحل تعویض لاستیک ماشین به شرح زیر می باشد:

در زمان پنچر شدن, یک مکان هموار و ایمن را برای تعویض لاستیک خود پیدا کنید. از راه رفتن زیاد با لاستیک پنچر پرهیز کنید, زیرا باعث خرابی رینگ و لاستیک شما می شود. همچنین, هرگز در وسط خیابان و اتوبان جهت تعویض لاستیک توقف نکنید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

ترمز دستی خودروی خود را بکشید و از توقف کامل خودرو اطمینان حاصل نمائید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

جهت اطمینان, یک جسم سخت و سنگین را در جلوی یکی از سه چرخ سالم دیگر قرار دهید تا از حرکت احتمالی خودرو جلوگیری شود.

 

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

ابزار آلات تعویض چرخ و لاستیک زاپاس را آماده کنید.
جک خود را در زیر ماشین در سمتی که لاستیک پنچر شده است قرار دهید. جک خود را با چرخاندن اهرم جک, تا زمانیکه دقیقا زیر بدنه خودرو قرار بگیرد, به سمت بالا ببرید. دقت کنید که جک دقیقا زیر قسمت فلزی خودرو قرار بگیرد. در بعضی از خودروها محلی برای قرار گیری جک زیر بدنه تعبیه شده است. برای خودروهای لوکس, اگر محل جک زدن را پیدا نمی کنید, جهت تعیین دقیق محل جک زدن لطفا به کاتالوگ خودرو مراجعه کنید. دقت کنید در این مرحله نباید چرخ خودرو از روی زمین بلند شود.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

در این مرحله پیچ های چرخ خودرو خود را کمی شل کنید. ممکن است که پیچ ها کمی محکم بسته شده باشند و توان شما برای باز کردن آن کافی نباشد. لذا همواره یک دیلم جهت افزایش بازوی کشتاور آچار چرخ بهمراه خود داشته باشید. توجه کنید که در این مرحله فقط پیچ های خود را شل کنید و کامل باز نکنید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

حال جک را تا جائیکه از روی زمین بلند شود به سمت بالا بچرخانید. سپس از موقعیت تعادل خودروی خود در این وضعیت اطمینان حاصل کنید. ناز وب، اگر متوجه شدید که جک کمی کج است و یا حالت نامتعادلی در خودرو مشاهده کردید, جک را پایین آورده و مجددا در زیر خودرو موقعیت دهی کنید.
پس از اینکه از تعادل خودرو اطمینان حاصل نمودید, تمامی پیچ ها را بطور کامل باز کنید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

در این مرحله, چرخ خودرو خود را از محل خود بیرون بکشید. ممکن است که چرخ به دلیل مرور زمان و انباشته شدن گرد و غبار در محل خود سفت شده باشد, که جهت شل کردن آن کافیست که با دست یا پای خود چند ضربه به آن بزنید. ترجیحا لاستیک را در کنار جک و زیر ماشین قرار دهید تا اگر اتفاقی برای جک در حین تعویض افتاد, این چرخ به عنوان تکیه گاه مانع از برخورد خودرو با زمین شود.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

لاستیک زاپاس را در محل مورد نظر سوار کنید. دقت کنید که تمامی سوراخ های چرخ و محل سوار شدن لاستیک دقیقا همراستا باشند.
با یک دست خود لاستیک را نگه دارید و با دست دیگر به نوبت پیچ و یا مهره چرخ را ببندید. سپس با استفاده از آچار چرخ, پیچ یا مهره را تا جاییکه امکان دارد ببندید اما خیلی فشار وارد نکنید زیرا ممکن است که خودرو از روی جک بیفتد.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

به آرامی جک را پایین بیاورید.
در این مرحله تا جائیکه می توانید پیچ و یا مهره ها را محکم کنید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

نهایتا لاستیک پنچر شده را در خودرو قرار دهید و فورا به اولین مرکز ارائه خدمات لاستیک مراجعه کنید.

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

 

هنگام ترکیدن لاستیک حین رانندگی چکار کنیم/ آموزش کامل

What to do when tearing rubber during driving / complete training

 

بدترین اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

اکسسوری‌های هیجان‌انگیز برای خودروی شما

با این تعویض‌ها، عمر خودرو را طولانی کنید

روش های کاربردی برای کم کردن مصرف بنزین


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان