آیا کندن زگیل خطرناک است؟

آیا کندن زگیل خطرناک است؟

زگیل ها عفونت های پوستی کوچکی هستند که با ویروس هایی از خانوادۀ پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. گاهی زگیل ها با رابطۀ جنسی نیز منتقل شده و در ناحیۀ تناسلی نمایان می شوند. انتقال ویروس زگیل تناسلی از طریق خراش های پوستی رخ میدهد، پس کندن زگیل تناسلی میتواند باعث انتشار و انتقال زگیل تناسلی به دیگر نقاط بدن شود.

 

چه عاملی سبب ایجاد زگیل می شود؟

ویروس های HPV که سبب ایجاد زگیل می شوند با تماس فیزیکی نزدیک یا لمس اشیایی که شخص دارای زگیل لمس کرده است، مثل حوله، لیف، ژیلت و … از طریق ورود به خراش های پوستی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند.

 

از چه مدت قبل علائم زگیل تناسلی نمایان می شود؟

مدت زمان بین تماس با ویروس HPV و تشکیل زگیل متفاوت است. اما زگیل ها می توانند به آرامی رشد کنند و ممکن است تشکیل آنها چند ماه به طول بینجامد. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه تجربه کسانی که زگیل تناسلی دارند به سایت دکتر ناطق متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

 

آیا کندن زگیل خطرناک است؟

 

زگیل تناسلی چقدر روی بدن ماندگاری دارد؟

زگیل ها در افراد مختلف متفاوتند، و بسیاری از زگیل ها به صورت خود به خودی ناپدید می شوند. با درمان، زگیل ها معمولا طی چند هفته از بین می روند، اما اگر ویروس به وجود آورندۀ آنها در پوست باقی بماند، امکان ابتلای مجدد وجود دارد.

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

می توان زگیل ها را با روش های مختلفی درمان کرد:

  • داروهای بدون نسخه حاوی اسیدهایی هستند که روی زگیل مورد استفاده قرار می گیرند. این اسیدها به عنوان لایه بردار عمل کرده و سلول های مردۀ پوست را از زگیل برمی دارند، و در نهایت باعث می شوند که زگیل از بین برود. درمان های OTC نباید بدون مشورت با پزشک روی صورت یا ناحیۀ تناسلی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا برخی از آنها به پوست آسیب می رسانند.

  • کرایوتراپی : روشی است که در آن پرشک زگیل را با نیتروژن مایع منجمد می کند. این درمان معمولا در مطب پزشک انجام می شود.

  • جراحی لیزر: می توان از آن برای زگیل هایی استفاده کرد که حذف آنها دشوار است.

 

 

آیا کندن زگیل خطرناک است؟

 

طی چند روز بعد از درمان توسط پزشک، یک زگیل کوچک معمولا جدا می شود، اما ممکن است به بیشتر از یک روش درمانی نیاز داشته باشید. برای زگیل های بزرگتر، مدت زمان درمان طولانی تر خواهد بود.

درمان های بدون نسخه بیشتر از درمان های مطب پزشک طول می کشند، اما می توان از آنها به عنوان یک درمان اولیه روی دست یا پا استفاده کرد. همچنین ممکن است پزشکتان به شما نحوۀ استفاده از درمان های OTC را بعد از انجام روند در مطب توصیه کند.

همچنین ممکن است شنیده باشید که می توانید از نوار چسب برای حذف یک زگیل استفاده کنید. با پزشک خود دربارۀ این موضوع صحبت کنید که این نوع درمان خانگی برایتان مفید است یا خیر.

 

برای رسیدن به حس بهتر چه کار می توانم بکنم؟

 

اکثر زگیل ها در خانه درمان می شوند؟ پاسخ به این سوال منفی است، اما شما می توانید موارد زیر را نیز امتحان کنید در صورتیکه بدن شما دچار خراشیدگی نشود:

  • زگیل را با آب گرم بشویید، و قبل از مصرف دارو، پوست مردۀ روی سطح زگیل را با سوهان ناخن جدا کنید (اما دیگر هرگز از آن برای ناخن استفاده نکنید). مراقب باشید که پوست مردۀ اطراف زگیل را جدا نکنید.

  • سطح زگیل را در حین اثرگذاری دارو بپوشانید.

  • روی زگیل را مالش ندهید، نخراشید، یا باز نکنید. انجام این کار سبب پخش ویروس به نقطۀ دیگری از بدنتان شده و یا سبب بروز عفونت در زگیل می شود.

  • حوله یا سایر وسایل شخصیتان را به صورت مشترک با دیگران استفاده نکنید.

 

آیا می توانم از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کنم؟

 

همۀ زگیل ها قابل پیشگیری نیستند. اما شستن منظم پوست ایدۀ خوبی خواهد بود. اگر پوست خود را بریدید یا خراشی ایجاد شد، حتما از آب و صابون استفاده کنید، زیرا زخم های باز بیشتر در معرض خطر بروز زگیل و سایر عفونت ها قرار می گیرند.

همچنین می توانید از صندل های ضد آب یا دمپایی انگشتی در حمام های عمومی، اتاق رختکن، و استخرهای عمومی استفاده کنید (این به حفاظت در برابر سایر عفونت ها مثل «پای ورزشکار» هم کمک می کند).

اگر زگیل دارید، آن را مالش ندهید، خراش ندهید، یا باز نکنید، زیرا این کار سبب تسریع پخش ویروس به بخش دیگری از بدنتان شده و یا زگیل را عفونی می کند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

 

با وجود آن که بسیاری از زگیل ها با گذشت زمان به صورت خود به خودی ناپدید می شوند، اما بهتر است زگیل خود را به یک پزشک نشان دهید، تا روش درمانی مورد نیازتان را توصیه کند.

اگر یک زگیل روی صورت یا ناحیۀ تناسلی خود داشتید، با پزشکتان تماس بگیرد. او می تواند بهترین درمان را برای این نواحی تعیین کند، که بسیار حساس هستند.

اگر زگیل یا پوست اطراف آن دارای شرایط زیر بود، با پزشک تماس بگیرید:

  • دردناک

  • قرمز

  • دارای خونریزی

  • متورم

  • خروج چرک

 

انواع زگیل ها کدامند؟

 

انواع زگیل ها عبارتند از:

 

1_ زگیل های متداول

 

معمولا روی انگشتان، دستها، زانوها و آرنج ها مشاهده می شوند. زگیل متداول به صورت یک برآمدگی سخت و کوچک است که گنبدی شکل بوده و معمولا رنگ قهوه ای متمایل به خاکستری دارند. این زگیل ها دارای سطح زبری هستند که ممکن است مانند سر یک گل کلم به نظر برسند، و نقاط سیاهی در داخل آن مشاهده می­شود.

 

2_ زگیل های صاف

این زگیل ها به اندازۀ یک سر سوزن هستند، و نسبت به سایر انواع زگیل ها صاف ترند، و سطح رویی آنها مسطح است. زگیل های مسطح می توانند صورتی، قهوه ای روشن، یا زرد باشند. اکثر زگیل های صاف روی صورت مشاهده می شوند، اما ممکن است در هر جای دیگری هم رشد کنند و به صورت خوشه ای نمایان شوند.

 

3_ زگیل های کف پا

این زگیل ها در کف پا مشاهده شده و می توانند ناراحتی زیادی را ایجاد کنند. ممکن است احساس کنید که روی یک سنگ کوچک راه می روید.

 

4_ زگیل های رشته ای

این زگیل ها به شکل انگشت بوده، معمولا رنگ گوشت هستند، و در اطراف دهان، چشم یا بینی رشد می کنند.

 

برچسب ها : زگیل تناسلی,درمان زگیل تناسلی,زگیل تناسلی در مردان


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان