زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

با شکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی که نمادی از اصالت ایران زمین است را به همراه مجله گردشگری نازوب مشاهده میکنید عمارت های باشکوهی که عظمت تاریخ ایران را به یادگار گذاشته است. باما همراه باشید.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوراندهکده نیاوران مربوط به شاهان قاجار بود. نام این منطقه برگرفته از نی‌هایی که در این منطقه می‌رویید. در واقع این منطقه نیزار بوده است. کاخ نیاوران یک کاخ قجری است.ساخت کاخ نیاوران به دستور فتحعلی‌شاه بود. در دوره ناصرالدین‌شاه وی دستور ساخت کاخ صاحبقرانیه را داد و این کاخ به باغ نیاوران اضافه شد. آخرین کاخی که در دوره قاجار در آن منطقه بنا شد، مربوط به احمدشاه بوده است.

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

کرسی صاحبقرانیه
کاخ نیاوران یک کاخ قجری بود که در زمان پهلوی دوم کاخ اختصاصی جدیدی به منظور پذیرایی از مهمانان خارجی به جای آن ساخته شد

کوشک احمدشاهی در اواخر دوره قاجار برای خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران در نظر گرفته شد. این باغ دارای مساحتی بیش از ۸۰۰متر در دو طبقه با سقفی شیروانی بنا شد. از ویژگی‌های این بنا تزیینات و نمای آجری آن است . آجرهای این بنا از نوع منقوش قالبی با طرح‌های متنوع و نخودی رنگ هستند.کوشک احمدشاهی

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

در دوره پهلوی، محمدرضا پهلوی کاخ فتحعلی‌شاه را از بین برد و به جای آن در سال ۱۳۳۷ دستور ساخت کاخ اختصاصی نیاوران را داد که تا سال ۱۳۴۶ اتمام یافت.

کاخ نیاوران مساحتی در حدود ۹۰۰۰ مترمربع را به خود اختصاص داد. طراحی کاخ نیاوران به وسیله مهندس محسن فروغی انجام شد. طبقه همکف این بنا یک سراسری بزرگ بود که اتاق‌ها در اطراف آن بودند. این کاخ علاوه بر قرار گرفتن برای پذیرایی مهمانان خارجی، اتاق‌‌هایی مخصوص شاه و خانواده وی نیز در آن در نظر گرفته شده بود.

این کاخ امروزه شامل مجموعه‌هایی نفیس از تابلوهای نقاشی هنرمندان ایرانی و خارجی، ظروف چینی خارجی و اشیا تزیینی است که امروزه به عنوان موزه در معرض دید مردم و علاقه‌مندان برای بازدید قرار دارد.

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها است.

 

کاخ شهربانی

 

یکی دیگر از کاخ‌های زیبای تهران کاخ شهربانی است. این کاخ به دستور رضا شاه ساخته شد. طراحی بیرونی این ساخت الهام گرفته از ساختمان‌های باستانی ایران بویژه تخت جمشید است، اما داخل کاخ و تزیینات داخلی آن بر اساس معماری اروپایی ساخته شده است. رضاشاه این ساختمان را برای اداره امور شهربانی ساخت. این ساختمان که در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد، هم‌اکنون مورد استفاده وزارت امور خارجه است.

کاخ سعدآباد

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

کاخ سعدآباد یکی از دیگر از کاخ‌های زیبای ایران است. این کاخ بنایی است که در بخش شمالی تهران و در یکی از خوش آب و هواترین قسمت‌های تهران یعنی دربند، و مساحت آن در حدود ۱۱۰ هکتار است. کاخ سعدآباد در دوره قاجار به قصد محل استقرار تابستانی شاهان این سلسله بنا شد.

این کاخ در دوره اول و دوم پهلوی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مجموعه کاخ سعدآباد شامل ۱۸ موزه است که هر کدام یک کاخ مخصوص خانواده شاهنشاهی بوده است. گفته شده آخرین کاخی که در مجموعه سعدآباد ساخته شد، مربوط به لیلا پهلوی بوده است. در مصالح این بنا از سرب نیز استفاده شده است. دلیل استفاده از فلز سرب در این بنا را ایجاد مقاومت سازه در برابر فرسایش دانسته‌اند.

کاخ سعدآباد از کاخ‌های زیبای ایران است که هم اکنون دارای ۱۸موزه است

کاخ سفید یا کاخ موزه ملت سعدآباد را می‌توان بزرگترین بخش کاخ‌های سعدآباد دانست. کاخ سبز در سال ۱۳۱۰ شمسی به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد. این کاخ که با سنگ مرمر ساخته شده، دارای تزیینات گچ‌بری زیبایی است. در این کاخ پرده‌های دارای نقاشی‌های رنگ روغن است که محتوای آن‌ها را داستان‌های شاهنامه فردوسی تشکیل می‌دهد. تالارهای این کاخ به سبک اشرافی فرانسه تزیین شده‌اند.کاخ سفید

از معروف‌ترین و زیباترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد می‌توان به کاخ موزه سبز و کاخ احمدشاه اشاره کرد. کاخ سبز جزی مهم‌ترین بخش‌های مجموعه سعدآباد است. این کاخ دارای تزئینات زیبایی از هنر تهذیب و خاتم‌کاری است که بر زیبایی کاخ افزوده است. سقف این کاخ به شکل نقش یک فرش است که با خلاقیتی غیرقابل توصیف توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. در این کاخ اشیای نفیسی مربوط به تاریخ اروپا در معرض دید قرار دارد که بسیار قابل توجه‌اند.

کاخ احمدشاه قدیمی‌ترین کاخ موجود در مجموعه سعدآباد است و از آن به عنوان دفتر موزه استفاده می‌شود. بخشی از همین کاخ امروزه در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد. یکی دیگر از بخش‌های کاخ که امروزه با نام جمهور شهرت دارد، محلی است که دولت‌های امروزی از آن برای اقامتگاه مهمانان ویژه استفاده می‌کنند. این قسمت از کاخ در واقع اقامتگاه و کاخ تاج‌الملوک، همسر رضاشاه و مادر پهلوی دوم بوده است.

برج آزادی، نماد معروف شهر تهران

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

با قدم زدن در امتداد شمالی خیابان ولیعصر، به عمارتی خواهید رسید که توجه همه عابران را به خود جلب می کند! در انتهای مجموعه باغ فردوس تهران، خانه ای قجری قرار دارد که امروزه به عنوان موزه سینمای ایران شناخته می شود. شاید زیباترین بخش این خانه تاریخی، بالکن آن باشد، بالکنی که دیوارها و ستون هایش به زیبایی هرچه تمام با نقوش گل و گیاه گچ کاری شده اند. اینجا مکان هنرمندان است.

با بازدید از این مکان با تاریخچه صنعت فیلم سازی ایران بیشتر آشنا خواهید شد. پس از بازدیدتان هم می توانید به کافه این عمارت بروید و در محیطی آرام و شیک قهوه یا چای میل کنید. موزه سینما، یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران است.

 

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، انتهای باغ فردوس، موزه سینما
موزه سینما – باغ فردوس

سرای روشن

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

عمارت تاریخی سرای روشن در یکی از قدیمی ترین خیابان های تهران به نام خیابان ناصر خسرو واقع شده است. این عمارت که به سبک گوتیک اروپایی طراحی شده، حدود ۸۶ سال قبل به عنوان یکی از اولین مراکز تجاری تهران احداث شد. وجود همچین بنایی با سبک گوتیک در تهران، کمی عجیب و غریب و غیر معمول است. در حالی که مجسمه های این بنا همه را به یاد بناهای تاریخی اروپا می اندازد، وجود نماد اهورا مزدا در مرکز آن، به آن یک روح ایرانی بخشیده است.

آدرس: تهران، خیابان ناصر خسرو، سرای روشن
سرای روشن – معروف ترین عمارت های تاریخی تهران

تماشاگه زمان (موزه زمان)

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

موزه زمان که در میان یک Magnificent Persian garden باغ با شکوه ایرانی قرار گرفته، نه تنها به خاطر وجود انواع و اقسام ساعت های تاریخی درونش معروف شده، بلکه به دلیل معماری با شکوه خود ساختمان موزه هم شهرت زیادی پیدا کرده است. این خانه اربابی ۸۰ ساله، زمانی به یکی از بازرگانان مشهور ایرانی به نام حسین خداداد تعلق داشت، ولی امروزه موزه ایست که در آن ساعت های دیواری و مچی ارزشمند و تاریخی نگه داری می شوند.

دیوارهای آبی این بنا، نمای بیرونی اش را بسیار زیبا کرده است. در داخل بنا نیز انواع و اقسام تزئینات چوبی و گچ بری را می توان مشاهده کرد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهار راه بغدادی، پلاک ۱۲
موزه زمان تهران

موزه آبگینه تهران

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

موزه ظروف شیشه ای و سرامیکی ایران (آبگینه) در یک ساختمان تاریخی زیبا برپا شده است. این عمارت را شخصی به نام احمد قوام به عنوان خانه مسکونی و همچنین دفتر کارش در دوران قاجار احداث کرده است. خانه قوام سال ها قبل و پیش از تبدیل شدن این بنای تاریخی به موزه آبگینه، به عنوان سفارت کشور مصر فعالیت می کرد. معماری این خانه تلفیقی از معماری اروپایی و معماری اصیل ایرانی است.

راه پله های چوبی مار پیچ و با شکوه این بنا هم به سبک روسی ساخته شده اند. با رفتن به موزه آبگینه، علاوه بر تماشای یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران از بی نظیرترین مجموعه های ظروف شیشه ای ایران نیز دیدن خواهید کرد.

آدرس: تهران، خیابان سی تیر، موزه آبگینه تهران
موزه آبگینه تهران

مجموعه جهانی کاخ موزه گلستان

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

کاخ گلستان در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو در تهران انتخاب شد. این مجموعه، شامل بناهای سلطنتی زیادیست که سال ها شاهان قاجار در آن حکومت می کردند. در اینجا با تالارهای آیینه کاری شده، سقف های گچ کاری شده، تزئینات بی نظیر کاشی کاری و سایر تزئینات ایرانی و غربی رو به رو خواهید شد که همگی در اطراف یک باغ بزرگ ایرانی با درختانی چند صد ساله قرار گرفته اند. عمارت معروف شمس العماره و همچنین عمارت با شکوه بادگیر هم از جمله بناهای شاخص مجموعه کاخ موزه گلستان هستند.

آدرس: تهران، میدان پانزده خرداد، مجموعه میراث جهانی کاخ موزه گلستان
کاخ موزه گلستان – The most famous historical monuments of Tehran معروف ترین بناهای تاریخی تهران

عمارت شمس العماره

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

بدون شک یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران عمارت شمس العماره است. اگرچه شمس العماره یا همان عمارت خورشید جزئی از مجموعه کاخ گلستان است، ولی به دلیل اهمیت تاریخی و هنری اش شایسته این است که به طور مجزا آن را معرفی کنیم.

ناصر الدین شاه قاجار تصمیم گرفت تا بلندترین ساختمان تهران را بسازد تا بتواند از بلندای آن کل شهر را تماشا کند. البته متاسفانه امروزه دسترسی به طبقات بالای این عمارت برای عموم ممنوع است و بازدیدکنندگان فقط می توانند از طبقه اول این ساختمان با شکوه دیدن کنند.

آدرس: مجموعه میراث جهانی کاخ موزه گلستان
عمارت شمس العماره

کاخ سبز

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

یکی از زیباترین بناهای موجود در مجموعه کاخ سعدآباد و شاید زیباترین بنای آن، کاخ سبز است. این ساختمان در اواخر دوره قاجار ساخته شد، ولی در سال های اولیه دوره پهلوی مورد بازسازی قرار گرفت. رضا خان حدود یک سال در این کاخ سکونت کرد و پس از آن بنای کاخ سبز به خانه میهمانان تغییر ماهیت داد. سنگ های مرمر سبز این بنا را از معادن استان های زنجان و خراسان آورده اند. یک دست فرش دست باف ناب ایرانی و آیینه کاری های این کاخ، ویژگی های دیگر آن هستند.

آدرس: تهران، خیابان البرز کوه، مجموعه کاخ سعد آباد
کاخ سبز تهران – یکی از معروف ترین بناهای تاریخی تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

بزرگترین موزه هنری ایران یا همان موزه هنرهای معاصر، در واقع یک شاهکار معماری بتونی است. کامران دیبا معمار این بنا، تلاش زیادی کرده است تا المان های معماری ایرانی را با معماری مدرن امروزی پیوند بزند. به عنوان مثال در این مکان می توانید بادگیرهای ایرانی را در حالی که با بتون ساخته شده اند مشاهده کنید!

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران

عمارت مسعودیه

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

عمارت مسعودیه یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران و از زیباترین ساختمان های ساخته شده در عهد قاجار است. درون این خانه تاریخی، وقایع زیادی اتفاق افتاده است. اینجا زمانی اولین وزارتخانه آموزش و پرورش و زمانی دیگر اولین کتابخانه رسمی شهر تهران بوده است. عمارت مسعودیه یکی از محبوب ترین جاذبه های تهران برای علاقه مندان به عکاسی است. در این مکان سلفی های خوبی می توانید بگیرید!

آدرس: تهران، خیابان ملت، عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه تهران

تئاتر شهر

 

زیبا و باشکوه ترین کاخ و عمارت های دیدنی تهران با عکس

 

این بنای که در سال ۱۹۷۲ میلادی احداث شده، به خاطر معماری مدور و استوانه ای شکلش شهرت زیادی پیدا کرده است. معماری مجموعه تئاتر شهر تهران که در میان پارک دانشجو واقع شده، ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و معماری اروپایی است.

تئاتر شهر

این مکان با دارا بودن سالن های اجرای تئاتر فراوان، یکی از اصلی ترین مراکز هنری برای اجرای تئاتر در تهران است.

 

The most beautiful and magnificent palace and spectacular mansions in Tehran with photos

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان