زئولیت اکسیژن ساز چیست؟

مجموعه : دانستنی ها
زئولیت اکسیژن ساز چیست؟

زئولیت اکسیژن ساز چیست؟

مقدمه: جاذب های سطحی مواد متخلخل در اندازه آنگستروم هستند که با جذب انتخابی مولکول عنصر هدف باعث پاکسازی جریان گاز و یا مایع می گردند.

برخی از شناخته شده ترین جاذب های سطحی مولکولارسیو، آلومینا اکتیو و کربن اکتیو هستند که امروزه در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله سعی شده است بر زئولیت مصنوعی یا همان مولکولارسیو متمرکز شویم و کاربرد آن را در صنایع پزشکی مورد بحث قرار دهیم.

 

زئولیت مولکولارسیو شرکت پتروتات برای دستگاه های اکسیژن ساز

زئولیت نوعی ماده معدنی است و در صنایع کاربرد دارد اما مولکولارسیو نوعی زئولیت مصنوعی از آلومینو سیلیکات ساخته شده است که یکی از تخصصی ترین و مهم ترین کاربردها در دستگاه های تولید اکسیژن می باشد.

 

زئولیت اکسیژن ساز چیست؟

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دنیای پزشکی، بیماران می توانند به راحتی در منزل درمان شوند. دو نوع اکسیژن ساز بیمارستانی یا صنعتی و خانگی وجود دارد.

زئولیت همچنین در روش PSA برای هر دو مدل قابل استفاده است. زئولیت دارای سطح ویژه بالا و تخلخل بالا می باشد.

در زیر قصد داریم در مورد زئولیت اکسیژن ساز بیشتر صحبت کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید و بتوانید از این اطلاعات کامل و جامع استفاده کنید.

 

زئولیت اکسیژن ساز خانگی چگونه کار می کند؟

زئولیت به طور کلی به دو دسته سنتزی و طبیعی تقسیم می شود. از نوع سنتزی آن برای دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی و خانگی استفاده می شود.

این ماده نقش بسیار بالایی در تولید اکسیژن دارد. دستگاه اکسیژن ساز هوای محیط را از زئولیت عبور می دهد که در نتیجه هوای داخل دستگاه به طور کامل برای بیمار فیلتر و تصفیه می شود.

ساختار زئولیت نیز به صورت کروی است که می تواند اکسیژن هوا را که از سایر گازهای موجود در آن می گیرد جدا کرده و اکسیژن خالص تولید کند.

ساخت یک اکسیژن ساز قابل حمل برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی از اهمیت بالایی برخوردار است. خروجی تغلیظ کننده اکسیژن جریانی از 90 درصد حجمی اکسیژن غنی شده در یک سیکل پیوسته جذب و دفع (زمان چرخه 90 ثانیه) است.

اندازه ستون جذب 3 سانتی متر قطر و 20 سانتی متر طول دارد. یک زئولیت لیتیومی به عنوان جاذب برای جذب انتخابی نیتروژن از هوا استفاده می شود.

 

زئولیت اکسیژن ساز چیست؟

 

پتروتات زئولیت مولکولارسیو های تخصصی و شناخته شده ای را با گرید OXY-13 ،13X-HP و OXY-LXP برای تولید اکسیژن پزشکی توسط اکسیژن ساز تامین می کند.

هنگامی که هوا از بستر جاذب عبور می کند، مولکول هایی مانند نیتروژن، آب، دی اکسید کربن، مونوکسیدکربن، بخار اسیدی، و هیدروکربن ها به طور انتخابی توسط این محصولات تخصصی پتروتات جذب می شوند.

بر این اساس، اکسیژن پزشکی توسط اکسیژن ساز بیمارستانی و یا خانگی با خلوص بالا و راندمان عالی تولید می شود.

 

تفاوت زئولیت سدیمی (Na) و زئولیت لیتیومی (LiX) چیست؟

زئولیت‌ها آلومینوسیلیکات‌های کریستالی هستند که دارای یک چارچوب سه‌بعدی از واحدهای چهار وجهی SiO2 و Al2O3 هستند که در آن برخی از واحدهای چهار وجهی با کاتیون‌هایی مانند سدیم (Na+)، لیتیوم (Li+) پر شده‌اند.

به طور کلی در حالی که هر دو زئولیت Na و زئولیت LiX زئولیت هایی هستند که برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند و تفاوت آنها در کاتیون موجود است که آنها را برای اهداف مختلف مناسب می کند.

تفاوت دیگر زئولیت Na و زئولیت LiX ساختار آنهاست. زئولیت‌ها آرایش منظمی از اتم‌های چارچوب خود دارند که در نتیجه ساختار منفذی منحصر به ‌فردی ایجاد می‌کند که آنها را قادر می‌سازد تا به طور انتخابی مولکول‌های خاصی را جذب کنند. ساختار منافذ زئولیت ها به اندازه کاتیونی بستگی دارد که حفره های چارچوب زئولیت را پر می کند.

ساختار منافذ زئولیت‌های Na معمولاً بزرگ است و کانال ‌های منافذ را می‌توان به راحتی توسط مولکول‌ها یا یون‌های بزرگ در دسترس قرار داد.

در مقابل، زئولیت‌ های LiX دارای منافذ کوچک ‌تر هستند و اندازه کاتیون در چارچوب زئولیت معمولاً کوچک‌تر است. در نتیجه، زئولیت‌های LiX دارای گزینش پذیری بالاتری برای مولکول‌ها یا یون‌های کوچکی هستند که می‌توانند در ساختار منافذ کوچک ‌تر قرار بگیرند.

تفاوت دیگر بین زئولیت Na و زئولیت LiX روش تهیه آنها است. تهیه زئولیت Na نسبتاً ساده است و می تواند از طریق تبادل یونی انجام شود. در مقایسه، سنتز زئولیت LiX پیچیده‌تر است و معمولاً شامل چندین مرحله برای ترکیب لیتیوم در ساختار زئولیت است.

 

انواع مولکولارسیو های پتروتات:

مولکولارسیو 3A یک زئولیت نوع A با حفره هایی به قطر3 آنگستروم، مناسب برای نم زدایی از گاز طبیعی، CNG، ترکیبات قطبی و الکل ها مانند اتانول و متانول، هیدروکربن های اشباع نشده مانند اتیلن، پروپیلن، بوتادین و غیره می باشد. مولکولارسیو 3A کروی در سایزهای مختلف با توجه به نیاز مصرف کننده قابل تامین است.

 

کاربرد های مولکولارسیو 3A:

  • نم زدایی از گازها و به خصوص گاز طبیعی
  • آب زدایی از حلال های قطبی مانند اتانول و متانول
  • نم زدایی از هیدروکربن های غیر اشباع مانند اتیلن، پروپیلن، استیلن و بوتادین

مولکولارسیو 3A  را به روش حرارتی TSA در دمای 200-230 درجه سانتیگراد و یا با کاهش فشار در فرآیند PSA می توان احیا کرد.

در صورتی که مولکولارسیو به درستی احیا شود میتواند نقطه شبنم زیر 100- درجه سانتی گراد را ایجاد کند.

مولکولارسیو نباید در معرض هوای آزاد قرار گیرد وباید در شرایط خشک و در بسته بندی صحیح و ضد هوا نگهداری شود.

 

آیا به نقطه شبنم عمیق نیاز دارید؟ … پاسخ شما در استفاده از مولکولارسیو 4A پتروتات است.

با داشتن بیش از 10 سال تجربه درهمکاری نزدیک با صنایع مختلف کشور توانستیم یک روند تامین پیوسته و موفق را در زمینه تامین جاذب رطوبت مورد نیاز واحد های هوای فشرده، CNG، خودرو سازی و پالایش گاز طبیعی فعال کنیم.

با استفاده از مولکولارسیو 4A پتروتات  علاوه بر رسیدن به یک نقطه شبنم عمق و پایدار در خشک کن های جذبی (PSA/TSA) می توانید همچنین دوام عملیاتی بیشتر و هزینه نگهداری کمتری را تجربه نمایید.

مولکولارسیو 4A یک زئولیت نوع A با حفره هایی به قطر 4 آنگستروم، مناسب برای نم زدایی و حذف CO2 از گاز طبیعی، رطوبت زدایی از هوای فشرده، گاز های اتمسفریک، CNG و LPG و همچنین حذف هیدروکربن ها، آمونیاک و متانول از جریان های گازی می باشد. مولکولارسیو 4A کروی و استوانه ای در سایزهای مختلف با توجه به نیاز مصرف کننده قابل تامین است.

 

کاربردهای مولکولارسیو 4A 

  • حذف رطوبت از هوای فشرده (دسیکانت)
  • آب زدایی از مایعات آلی و هیدروکربن های اشباع شده
  • آب زدایی از گازهایی مایع مانند پروپان و بوتان
  • نم زدایی از گازهای نوبل و سایر گاز ها مانند هیدروژن، نیتروژن، هلیوم، آرگون و…

 

مولکولارسیو 4A را به روش حرارتی TSA در دمای 250-280 درجه سانتیگراد و یا با کاهش فشار در فرآیند PSA  می توان احیا کرد.

در صورتی که مولکولارسیو به درستی احیا شود می تواند نقطه شبنم زیر 100- درجه سانتی گراد را ایجاد کند.  مولکولارسیو نباید در معرض هوای آزاد قرار گیرد و باید در شرایط خشک و در بسته بندی صحیح و ضد هوا نگهداری شود.

 

  • مولکولارسیو 5A:

مولکولارسیو 5A یک زئولیت نوع A با حفره هایی به قطر  5 آنگستروم و قدرت جذب بالا برای حذف آب، CO2 و H2S از جریان های گاز ترش می باشد و مناسب برای جداسازی نرمال و ایزو پارافین ها. همچنین 5A قابل استفاده در واحدهای تولید گاز اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن و گاز های خنثی هستند.

مولکولارسیو 5A کروی و استوانه ای در سایزهای مختلف با توجه به نیاز مصرف کننده قابل تامین است.

 

کاربردهای مولکولارسیو 5A:

  • نم زدایی و سولفور زدایی از گاز طبیعی
  • قابل استفاده جهت تولید گازهیدروژن و حذف CO2
  • جداسازی نرمال پارافین ها از هیدروکربن های حلقوی و شاخه ای

مولکولارسیو 5A را به روش حرارتی TSA در دمای 250 – 300 درجه سانتیگراد و یا با کاهش فشار در فرآیند PSA می توان احیا کرد.

در صورتی که مولکولارسیو به درستی احیا شود می تواند به نقطه شبنم زیر100- درجه سانتی گراد رسیده و یا سطح مرکاپتان یا CO2 کمتر از ppm2 را ایجاد کند.

مولکولارسیو نباید در معرض هوای آزاد قرار گیرد و باید در شرایط خشک و در بسته بندی صحیح و ضد هوا نگهداری شود.

 

ما گسترده ترین طیف مولکولارسیو (زئولیت) 13X  شامل را برای فرآیند های شیرین سازی، جداسازی هوا و اکسیژن پزشکی ارائه می دهیم.

مولکولارسیو 13X یک زئولیت نوع X با حفره هایی به قطر 10 آنگستروم و قدرت جذب بالاتر نسبت به زئولیت نوع A برای حذف آب و CO2 از هوا و سایر گاز ها، پاک سازی آروماتیک ها، حذف ترکیبات سولفور دار مانند مرکاپتان ها و H2S از جریان های هیدروکربن مایع مانند LPG و بوتان و همچنین تولید اکسیژن پزشکی می باشد.

 

کاربردهای مولکولارسیو 13X:

  • حذف ذرات آلاینده ها از هوا و گاز ها
  • حذف مرکاپتان ها و سولفور زدایی (شیرین سازی) گاز طبیعی و سایر سیال ها
  • جذب نیتروژن از هوا جهت تولید اکسیژن بیمارستانی و خانگی

مولکولارسیو 13X را می توان با روش های TSA و PSA احیا نمود. 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان