ramazan
ramazan

سوالاتی که در مصاحبه های استخدامی مطرح می شود+ پاسخ

سوالاتی که در مصاحبه های استخدامی مطرح می شود+ پاسخ
مصاحبه های استخدامی معمولا زمانی برگزار می شود که یک کارفرما قصد دارد از بین رزومه های مختلفی که به دستش رسیده و از بین متقاضیان مختلف یک شغل بهترین فرد را انتخاب کند و به یک توافق دو طرفه دست یابد.
 این توافق دو طرفه عبارت از رضایت دو طرف گفتگو(کارفرما و کارجو) می باشد.در این زمان هرعمل شما زیر ذره بین کارفرما قرار دارد و در تصمیم گیری او موثر خواهد بود پس در این گزارش می کوشیم شما را با بهترین راهکارها آشنا کنیم.
 
شما قهرمان هستید
در هنگام مراجعه به یک مصاحبه شغلی خودتان را به عنوان نقش اول یک آگهی بازرگانی در نظر بگیرید ، در آگهی های بازرگانی هدف جذب حداکثری مخاطب و ترغیب آنها به خرید کالاست . شما هم باید بکوشید هرآنچه را در دانشگاه و مراحل مختلف تحصیل آموخته اید به بهترین نحو به کارفرما ارائه کنید ونظر او را به خودتان جلب کنید او باید مطمئن شود شما همان هستید که او می خواهد. پس سعی کنید به کوچکترین جزئیات حتی طرز پوششتان هم دقت کنید.
 
انتخاب شغل صحیح
دنیا دنیای تخصص است. پس وظیفه اصلی شما این است که در بین فرصت های شغلی به دنبال آنهایی بگردید که با تخصص های شما تطابق داشته باشند. کارفرما ها هم دقیقا دنبال همین هستند. آنها به کسانی که متخصص نیستند و ادعا می کنند نیازی ندارند. آنها به کسانی نیاز دارند که متخصص و صاحب سبک هستند. پس سعی کنید نیاز های کاری شغل مورد درخواستتان را بشناسید و با طرح و برنامه وارد دفتر مدیر عامل شوید در غیر اینصورت موفقیت شما دشوار خواهد بود.
 
گسترش دایره اطلاعات
مثبت باشید و با دیدی مثبت صحبت کنید هرچه دایره اطلاعات و دانسته های شما بیشتر باشد کارفرما را بهتر و سریعتر جذب خواهید کرد در غیر اینصورت اون مردد خواهد ماند. برای جلب نظر مدیریت باید یک کارجوی متفاوت باشید اگر مثل سایرین باشید کارفرما مایوس می شود پس سطح اطلاعات و راهکارهایی که ارائه می دهید بهترین راه تمایز شماست.
 
مهمترین مباحث مطرح در مصاحبه شغلی
کارفرما برای اینکه به یک جمع بندی کلی برسد و تصمیمی بگیرد سعی می کند جنبه های مختلف را بسنجد از ویژگی های شخصیتی شما گرفته تا مهارت ها و توانایی هایتان. معمولا در همه مصاحبه های شغلی سوالات زیر پرسیده می شوند:
_ سوابق شغلی
_ تجربه کاری
_ شخصیت
_ تحصیلات و مهارت‌ها
_ انگیزه و اهداف
 
مهم‌ترین پرسش‌های مصاحبه‌کننده :
درباره فعالیت‌های شغلی خودتان توضیح دهید؟
پاسخ شما به هر یک از این پرسش ها بخشی از شخصیت شما را نمایان می کند و در واقع مشخص می کند برای کار مناسب هستید یانه.
 
جواب هایی که می توانید به پرسش ها بدهید :
_ درباره فعالیت‌های شغلی خودتان توضیح دهید؟
این پرسش فرصتی است تا مصاحبه‌شونده به طور خلاصه فعالیت‌ها و سوابق شغلی و تحصیلی خویش را شرح دهد. می‌توانید نتایج تحقیق‌ها و تجربه‌های خودتان را در دوره دانشجویی درباره پروژه‌های مرتبط توضیح دهید.
 
_ چرا شرکت ما را انتخاب کردید؟
این پرسش کاملاً جنبه روان‌شناختی دارد. در واقع بهترین شرایط را برای بیان تحقیق‌ها ایجاد می‌کند. هر آنچه را که درباره فعالیت‌، بازدهی، موقعیت تجاری و مخاطبان می‌دانید، برای مصاحبه‌کننده شرح دهید. چالش‌ها و فرصت‌ها، امتیازهای ویژه همکاری با این شرکت و درنهایت دیدگاه ذهنی مصاحبه‌شونده برای مصاحبه‌کننده با این پرسش مشخص خواهد شد.
 
_ اگر مشکلی برای شما پیش بیاید چگونه آن را حل خواهید کرد؟
در این بخش می‌توانید نمونه‌ای از خلاقیت‌ها و راهکارهای موثر خودتان را در مواجهه با مشکلات کاری عنوان کنید. هدف از طرح این پرسش میزان خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و اراده شما در برابر حوادث مختلف است. در جایگاه کارجویی که تجربه خوبی از فعالیت در حوزه مرتبط با تحصیلات و مهارت خویش دارد؛ این پرسش فرصتی ایجاد می‌کند تا قدرت مدیریت بحران و ظرفیت‌های مهارتی خودتان را توضیح دهید.
 
_ نقاط ضعف و قدرت خودتان را بیان کنید؟
کافی است تا برترین ویژگی‌های شخصیتی و کاریتان را عنوان کنید. روحیه کار گروهی، انتقادپذیری، حفظ آرامش و سلامت محیط کار، انظباط کاری، رفتار مناسب با همکاران و مسئولیـــــت‌پذیری از جمله عواملی هستند که حضور کارجویان را در مشاغل مختلف تضمین می‌کنند. اما بحث درباره نقاط ضعف یکی از پرسش‌های سنتی است که هنوز در برخی از مصاحبه‌ها استفاده می‌شود و کارجویان نیز از طرح آن بسیار متنفر هستند.
 
یک راهکار مناسب برای پاسخ به مصاحبه‌کننده
اگر درباره نقاط ضعف‌تان صحبت کنید؛ قطعاً در جلسه مصاحبه‌ پذیرفته نخواهید شد. اگر هم با جدیت بگویید که نقطه ضعفی ندارم و بسیار سخت‌کوش هستم؛ مصاحبه‌کننده سخنان شما را جدی نمی‌گیرد.
 
به شکلی منطقی این پرسش را پاسخ دهید. مثلاً می‌توانید بگویید: امنیت شغلی و کسب درآمد از اولویت‌های انتخاب من برای همکاری هستند. اما محـیط کار و رفتار متقابل مدیر و همکاران نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. قطعاً اگر بستر مناسبی برای فعالیت ایجاد نشود؛ هرگونه حاشیه‌پردازی نه تنها بهره‌وری را کاهش می‌دهد، کارمندان را نیز از محیط کار بیزار می‌کند.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان