کاخ ثابت پاسال در تهران آیا لکه تاریخی است

مجموعه : تقویم تاریخ
کاخ ثابت پاسال در تهران آیا لکه تاریخی است

کاخ ثابت پاسال بزرگترین خانه در تهران آیا لکه تاریخی است.  نازوب – شخص «ثابت پاسال» این خانه را به رضا پهلوی هدیه داد
آیا بزرگترین خانه‌ تهران، یک لکه‌ تاریخی است؟

نمی‌دانم مشاور طرح تفصیلی خانه‌ی «ثابت پاسال» را به عنوان یک لکه‌ی تاریخی معرفی کرده است یا خیر؟ کاخ «ثابت پاسال» در خیابان آفریقا، بزرگترین خانه‌ی تهران است؛ خانه‌ای که به دلیل اهمیت تاریخی‌اش آن‌قدر ارزش دارد که برای ثبت و سرپا ماندن‌اش تلاش کنند، خانه‌ای که پس از شناختن‌اش توسط کارشناسان میراث فرهنگی، به ارزشمند بودن و لزوم حفظ آن تاکید می‌شود.

 

رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور گفت: نمی‌دانم مشاور طرح تفصیلی خانه‌ی «ثابت پاسال» را به عنوان یک لکه‌ی تاریخی معرفی کرده است یا خیر؟

 

کاخ «ثابت پاسال» در خیابان آفریقا، بزرگترین خانه‌ی تهران است؛ خانه‌ای که به دلیل اهمیت تاریخی‌اش آن‌قدر ارزش دارد که برای ثبت و سرپا ماندن‌اش تلاش کنند، خانه‌ای که پس از شناختن‌اش توسط کارشناسان میراث فرهنگی، به ارزشمند بودن و لزوم حفظ آن تاکید می‌شود.

 

«گیتی اعتماد» در گفت‌وگو با ایسنا ثبت نشدن این خانه ارزشمند در فهرست آثار ملی را مشکلی دانست که در نادیده شدن آن در طرح تفصیلی جامع تهران نقش داشته است و گفت: نمی‌دانم مشاور پروژه این خانه را به عنوان یک بنای ارزشمند به میراث فرهنگی معرفی کرده است یا خیر؟ اگر این کار را انجام داده باشد چون در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، احتمالا میراث فرهنگی آن را ثبت نکرده است.

 

او همچنین درباره‌ی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر شناسایی خانه‌های تاریخی و معرفی آن‌ها توسط گروه شهرسازی جامعه‌ مهندسان مشاور توضیح داد: این کار را در محدوده انقلاب در طول یک سال گذشته انجام دادیم و تلاش کردیم خانه‌های ارزشمند معرفی نشده را شناسایی و معرفی کنیم، چون آن‌ها معرف تاریخ ایران هستند. خانه‌ «ثابت پاسال» نیز به عنوان یک بنای ارزشمند از این قاعده مستثنی نیست و باید حفظ شود.

 

وی با بیان این‌که قبل از انقلاب اسلامی شخص «ثابت پاسال» این خانه را به رضا پهلوی هدیه داد، گفت: چطور می‌شود که دست‌کم کارشناسان پیشکسوت میراث فرهنگی از آن اطلاعی نداشته باشند؟

 

او تأکید کرد: در حال حاضر میراث فرهنگی باید در طراحی این خانه فکر مناسبی ارائه کند، این بنا و فضای آن می‌توانند یک فضای عمومی باشند، برای این اقدام نیز شهرداری، سازمان مسکن و شهرسازی، شورای شهر، میراث فرهنگی و حتی دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند جلوی این اتفاق را بگیرند، تا این خانه حفظ شود.

 

رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور گفت: معتقدم آنجا باید به عنوان یک فضای عمومی حفظ شود، چون علاوه‌بر مساحت زیاد خانه، معماری آن بسیار شگفت‌انگیز است. نمی‌دانم چرا این خانه به عنوان یک لکه‌ی تاریخی توسط مشاور یا میراث فرهنگی اعلام نشده است.

 

اعتماد همچنین در توضیحی درباره پهنه «M» گفت: زمانی که نام «پهنه» برده می‌شود، یک سوءتفاهم بین «کاربری» و «پهنه» رخ می‌دهد. «پهنه» به این منظور نیست که کاربری آن در همه جا مختلط است. بلکه یعنی یک فضا که می‌تواند کاربری‌های تجاری، اداری، مسکونی، فضای سبز، خیابان و حتی خدمات به مردم را داشته باشد. این تعریف برای پهنه است نه برای کاربری.

 

وی افزود: در تعریف «پهنه» که برای خانه‌ی «ثابت پاسال» عنوان شده است، دلیلی ندارد جای این خانه «برج» ساخته شود. این بنا آنقدر ارزش تاریخی دارد که مشاور این خانه را به عنوان یک لکه‌ی تاریخی بداند.
اخبار اجتماعی – ایسنا

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان