مرکز مشاوره روانشناسی: 6 ملاک مهم ازدواج و تشکیل خانواده

مرکز مشاوره روانشناسی: 6 ملاک مهم ازدواج و تشکیل خانواده
اهداف و‌ملاک های درست ازدواج جوانان چیست؟ با ۶ مورد از مهم ترین ملاک های ازدواج و تشکیل خانواده طبق تحقیقات مراکز مشاوره روانشناسی اشنا شوید.

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی: 6 ملاک مهم ازدواج و تشکیل خانواده

 

مهم ترین و بزرگ ترین واقعه ی زندگی هر انسانی ازدواج است که در آن زن و مرد بر اساس یک پیمان مقدس زندگی مشترکی را آغاز می کنند.

مطالعات مراکز مشاوره روانشناسی نشان می دهد که این سنت پسندیده و خوب از دیر باز در میان ادیان و مذاهب و نیز اقوام و قبایل و طوایف مختلف وجود داشته است که اگر با آگاهی و معیار های منطقی صورت گیرد، سلامتی افراد و جامعه را تضمین می کند. ازدواج مناسب رابطه ی سالم و بسیار نزدیک و طولانی بین زن و مرد ایجاد می کند. 

در بحث مشاوره ازدواج تصمیم به تشکیل خانواده یک اقدام اساسی و زیر بنایی برای آغاز زندگی مشترک تلقی می شود و بنیان خانواده شکل می گیرد و زندگی زناشویی تحقق می پذیرد و این موفقیتی است برای هر یک از زوجین که بتوانند زندگی خانوادگی را تجربه کنند و در پناه یکدیگر در آسایش و آرامش باشند و از محبت و با هم زیستن بهره مند شوند و در کنار خانواده احساس امنیت کنند.

از این رو انسانی که می خواهد ازدواج کند ابتدا لازم است تمام سعی و تلاش خود را برای انتخاب همسر مناسب و ایده آل به عمل آورد و تا جایی که مقدور است درباره ی آن آگاهی و شناخت کافی پیدا کند و بعد از بررسی تمام جوانب تصمیم گیری نماید. 

 

متخصص مشاوره ازدواج : اهداف ازدواج چیست؟

 

مطالعات مشاوره خانواده نشان می دهد که به طور کلی، هر فردی که می خواهد ازدواج کند اهدافی را برای خود در نظر می گیرد که مهم ترین آن ها تشکیل خانواده، ارضای نیاز های جنسی و عاطفی، تولد نسل و تربیت فرزند،سر و سامان دادن به زندگی و کسب جایگاه اجتماعی است. 

 

ازدواج به دلایل اشتباه شامل چه مواردی می شود؟

 

تحقیقات مشاوره روانشناسی نشان می دهد که وقتی بنابر دلایلی نادرست به ازدواج تن می دهیم در واقع در مسیری حرکت می کنیم که پایان آن به رابطه ای سالم و رضایت بخش ختم نمی شودو این بسیار آسیب رسان است و این مسئله ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که زیر فشار بودن از نظر سن و سال، خانواده و اطرافیان، تنهایی و درماندگی،گرایش جنسی، احساس گناه، پر کردن خلا های عاطفی و … را شامل می شود.

 

متخصص مشاوره خانواده: ملاک ها و معیار های ازدواج موفق چیست؟

 

تنها زمانی می توانید فرد مناسبی را برای زندگی پیدا کنید که خودتان فرد مناسبی شده باشید افراد زیادی وجود دارند که در جست و جوی فرد مناسبی هستند، پیش از آن که تلاش کنند تا خود فرد مناسبی شوند. اگر به فکر ازدواج هستید و یا در آینده قصد ازدواج دارید این موارد را که توسط مرکز مشاوره ذکر شده در نظر داشته باشید. 

 

بلوغ عاطفی:

 

هر چه دو نفری که می خواهند با هم ازدواج کنند پخته تر و مستقل تر باشند، ایجاد ارتباط صمیمانه راحت تر و ساده تر خواهد بود. 

در بحث مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره روانشناسی، رشد عاطفی فقط به سن شناسنامه بستگی ندارد، بلکه سن عقلی، روانی، اجتماعی، عاطفی و جسمانی، همه از عوامل موثر در پختگی و بلوغ هستند. 

 

مرکز مشاوره روانشناسی: 6 ملاک مهم ازدواج و تشکیل خانواده

 

دوست داشتن خود:

آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده در این زمینه می گوید در روابط صمیمانه عزت نفس بسیار مهم است و اگر شما به خودتان عشق نورزید، سخت است که به دیگری عشق بورزید و پیش از این که بتوانید عشق بورزید و دریافت کننده ی عشق باشید نیاز به احساس امنیت و عزت نفس دارید.

 

لذت بردن از تنهایی:

 

مطالعات مشاوره خانواده تاکید می کند که لذت بردن از تنهایی برای ازدواج موفق ضروری است. تعادل بین با هم بودن و با هم نبودن و در واقع تعادل در دوری و همراهی در یک ارتباط صمیمانه نقش مهمی دارد.

یک ارتباط صمیمانه به هر دوی آن ها نیاز دارد . برای ایجاد تعادل، همسران باید بتوانند از فعالیت های جداگانه در اوقاتی که با هم نیستند، لذت ببرند.

 

خود آگاهی و شناخت خود:

 

یک ارتباط صمیمانه نیاز به گشادگی، درستکاری و صداقت بین دو نفر دارد. هر فردی باید بتواند توانمندی های خود را ارزیابی کند و ضعف های خود را به طور واقع بینانه بشناسد و مشکلات را تقصیر دیگران نیندازد و حالت دفاعی نگیرد.

و همچنین باید بداند که از طرف مقابلش چه انتظار هایی دارد و این که در ارتباط، چه می تواند به دیگری ارائه کند. آشنایی می تواند در این راه به افرادی که قصد ازدواج دارند کمک زیادی نماید.

 

سلامت جسمانی و روانی:

 

بسیار مهم است که در ازدواج به سلامت جسمانی و روانی طرف مقابل اطمینان داشت. چنان که یکی از زوج ها دارای بیماری جسمی و روانی خاصی باشد و آن را در ابتدا مخفی کند ،زمینه را برای بروز مشاجره، اختلاف و در نهایت طلاق فراهم کرده است. 

 

مرکز مشاوره روانشناسی: 6 ملاک مهم ازدواج و تشکیل خانواده

 

بیان خواسته ها و انتظارات:

خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج می گوید افراد باید توانایی بیان ساده ی نیاز همراه با شفافیت و صراحت همراه با رعایت ادب و حقوق دیگران را داشته باشند و هر آن چه را که  می خواهند به طور شفاف، مستقیم و به شیوه درست بیان کنند. 

 

مرکز مشاوره خانواده: ارکان اصلی ازدواج چیست؟

 

عناصر اصلی تداوم برای زندگی مشترک، احترام، اعتماد و صمیمیت است. احترام به همسر و قبول او با تمام نقاط ضعف و قوتش، پایه ی یک ازدواج سالم و موفق است. فهمیدن، درک و پذیرش همسرتان همانطور که هست به خوبی شما را با خصوصیات رفتاری مشکل ساز او رو به رو می کند.

احترام به همسر به معنای پذیرش بی قید و شرط تمام رفتار های او نیست بلکه به معنای گوش کردن محترمانه، ارزش گذاشتن به احساسات او و … است.

ازدواج زمانی خوب و سالم است که در آن همدلی ایجاد شود و بر مبنای آن گفت و گوی سازنده در مورد تغییرات و توافقات صورت گیرد.

 

مشاوره خانواده به موضوع اعتماد بسیار تاکید دارد. اعتماد یعنی باور کردن مراقبت ها و توجه های همسرتان نسبت به شما و داشتن ذهنیت و برداشتی مثبت از آن و در واقع هر دو طرف بر این باور هستند که طرف مقابل تمام سعی خود را برای رضایت دیگری به کار می بندد و باعث می شود که علی رغم نقص ها و ضعف های یکدیگر ازدواج سالمی داشته باشند.

و در نهایت صمیمیت که وجود آن برای پایداری ازدواج حیاتی است. یکی از عامل اصلی صمیمیت احساسی، ابراز و بیان احساسات، افکار و امیال به طور صریح و آزادانه است.

 

طبق مطالعات مرکز مشاوره ازدواج یکی از وظایف بزرگ زوج ها ایجاد صمیمیت کافی و دو طرفه است. با آگاهی از موارد گفته شده قبل از ازدواج سعی کنید که رابطه تان را از همان ابتدا قوی بسازید و پایه های استواری را برای آن بنا کنید.

این را بدانید که هر چقدر اطلاعات شما نسبت به مهارت ها بیشتر باشد و شناخت بیشتری نیز از خودتان داشته باشید رابطه بهتری را برقرار خواهید کرد و رضایت بیشتری نیز خواهید داشت. 

 

کلام آخر مرکز مشاوره انتخاب نو:

 

برای این که ازدواج موفقی داشته باشید و زندگی موفقی را در کنار هم تجربه کنید باید حواستان به یکدیگر باشد و از یکدیگر غافل نشوید زیرا که با انتخاب کار شما تمام نشده است و برای حفظ زندگی مشترکتان باید تلاش کنید.

با این که تفاوت های فردی و شیوه ی زندگی هر فرد به چگونگی رابطه ی زناشویی او تاثیر می گذارد اما برخی از مهارت های ارتباطی هستند که تاثیر زیادی روی خوشبختی شما دارند.

هر انسانی تمایل دارد که در زندگی مشترک خود احساس آرامش را داشته باشد اما صرفا داشتن این تمایل کافی نیست بلکه باید برای در آرامش زندگی کردن با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کرد.

داشتن رابطه ی عاشقانه دراز مدت یکی از راه های خوشبختی است. پس در مورد آن چه که برای خوشبختی در زندگی مشترک انتظار دارید با همدیگر صحبت کنید و برای خوشبختی در زندگی مشترک باید با همسرتان هم قدم باشید.

برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده با شماره 22593216 و 22795735 در تماس باشید.

 

برچسب ها: مرکز مشاوره, مشاوره ازدواج, مشاوره خانواده, مشاور روانشناس


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان