ramazan
ramazan

رابطه استرس و اضطراب با تنبلی معده چیست

مجموعه : بیماری ها
رابطه استرس و اضطراب با تنبلی معده چیست

به گزارش نازوب دكتر سیامك خالقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینكه تنبلی معده اختلال در حركت و تخلیه معده است، افزود: تنبلی معده به علت عدم هماهنگی عضلات معده به وجود آمده و با نفخ شكم، سنگینی، پیری زودرس و تهوع همراه است و معمولا این بیماری علامت سندرم سوء هاضمه است.

وی ادامه داد: عوامل عصبی و روحی، نوع تغذیه و ساختار فیزیولوژیك در ابتلا به تنبلی معده بر اساس سن بیمار متفاوت عمل می‌كند و اگر افراد زیر سن 45 سالگی با این مشكل روبرو شوند باید حتما آزمایش‌های مختلفی بدهند تا از لحاظ عفونی بررسی شوند.

خالقی بر ضرورت انجام اندوسكوپی هنگام كاهش وزن، تهوع و كم‌خونی تاكید كرد و افزود: همچنین اگر افراد سابقه خانوادگی سرطان داشته باشند، حتما باید آندوسكوپی شوند تا از بروز بدخیمی در بدن خود آگاه شوند.

وی با بیان اینكه مهم‌ترین راه برای درمان تنبلی معده استفاده از رژیم غذایی صحیح است، افزود: كسانی كه به این بیماری مبتلا هستند باید حجم مواد غذایی خود را كم كرده و از غذاهای پرچرب و گوشتی كه هضم سنگین‌تری دارند، كم‌تر استفاده كنند. همچنین مصرف میوه و حبوبات را در وعده‌های غذایی خود كاهش دهند.

وی ادامه داد: در درمان دارویی این بیماری معمولا از داروهایی استفاده می‌شود كه باعث تولید آنزیم‌های گوارشی شوند.

به گفته وی، معمولا افرادی دچار تنبلی معده می‌شوند كه انواع مختلف غذا را در یك وعده مصرف كرده و مواد گوشتی و مایعات را با هم در یك وعده مصرف می‌كنند. همچنین این بیماری در كسانی كه از فست‌فودها و غذاهای حاوی ادویه فراوان استفاده می‌كنند، بسیار شایع است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه اظهار كرد: تنبلی معده ممكن است بر اثر بیماری‌هایی همچون زخم معده، زخم اثنی‌عشر، عفونت معده یا بیماری‌های عصبی به وجود بیایند كه با درمان این بیماری‌ها تنبلی معده نیز درمان می‌شود.

وی تاكید كرد: اگر تنبلی معده با نفخ طولانی تول كردن (گیر كردن غذا در گلو) همراه باشد، ممكن است به علت مشكلات روده‌ای و صفراوی باشند كه باید با آزمایش‌های مختلف شناسایی شوند.

 وی در پایان اظهار كرد: اگر پس از درمان با رژیم غذایی صحیح، فرد رژیم غذایی قبلی خود را ادامه دهد، بیماری‌اش بازگشته و دوباره با مشكلات تنبلی معده مواجه می‌شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان