ramazan
ramazan

نان سنگک غنی‌ترین منبع فیبر در بین نانها

نان سنگک غنی‌ترین منبع فیبر در بین نانها
به گزارش نازوب به نقل از فارس، ابراهیم صالحی ظهر امروز در حاشیه کارگروه بهداشت و سلامت مازندران در جمع خبرنگاران بیان داشت: بهترین راه برای اطمینان یافتن از حفظ تعادل و تنوع در برنامه غذایی استفاده از چهار گروه اصلی غذایی است.
وی تصریح کرد: پنج درصد کالری و پروتئین روزانه از نان تامین می شود و از آنجایی که نان به عنوان قوت غالب ما محسوب می‌شود، بهتر است در انتخاب نوع و نحوه مصرف آن بیشتر دقت کنیم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه آرد کامل فقط پنج درصد سبوس‌گیری می‌شود، افزود: آرد معمولی یا آرد خبازی حدود 11.5 تا 17.9 درصد سبوس‌گیری می‌شود.
وی با اشاره به دو نوع آرد دیگری که در کشور وجود دارد، گفت: آرد ستاره با سبوس‌گیری به میزان 18تا 25.9 درصد و آرد قنادی با سبوس‌گیری به مرز 26تا 54 درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: سبوس در واقع فیبر است که جذب قند و چربی را آهسته یا حتی متوقف می‌کند و به همین دلیل مصرف نان سبوس‌دار به جای نان‌های سفید در بیماران مبتلا به دیابت، چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌های گوارشی و افراد با وزن بالا توصیه می‌شود.
ابراهیمی بهترین نان از نظر غنای فیبری را نان سنگگ با مصرف روزانه 30 گرم عنوان کرد و افزود: مصرف سبزیجات نیز در دستور کار خانواده‌ها قرار گیرد.
وی نان مصرفی هر ایرانی را در روز 350 گرم و میزان فیبر آرد خبازی را 3.7 گرم در 100 گرم فیبر دریافتی عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از آرد با درصد بالای سبوس‌گیری موجب دریافت کم فیبر از میزان توصیه شده می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه محدودیت مصرف گوشت قرمز تا کمتر از سه بار در هفته استفاده از روش‌های پخت کم چرب مثل تنوری کردن، بخارپز، آب پز کردن و کبابی کردن سبب افزایش مصرف فیبر می‌شود، تصریح کرد: افزایش دریافت منابع آنتی‌اکسیدانی و کارتنوئیدها مثل گوجه فرنگی، هویج، کلم، سیر و چای سبز از موارد مهم در این بخش است.
وی انجام تمرینات ورزشی حداقل پنج بار در هفته و گرایش نانوایی‌ها به استفاده از آرد با سبوس‌گیری بالاتر از 18 درصد را پیشنهاد کرد و گفت: استفاده از آرد حداکثر 18درصدی برای تهیه نان بربری و حداکثر 15درصدی برای سنگگ، لواش و تافتون الزامی شود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان