مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

مغز مضطرب چگونه با رفتار ما را گول می زند! این که گاهی خوراک و تغذیه ای بسیار خوب داریم اما وزن ایده آل نداریم!

ورزش و فعالیت های مفیدی انجام می دهیم اما بازدهی خوبی ندارد تمام موارد این چنینی دلیل اضطراب های نهانی است که به اصطلاح گول زدن توسط مغز است!

 

در ادامه این بخش مهم به دلایل گول خوردن توسط مغز و راه های رفع آن و حفظ سلامت روان با شما کاربران عزیز همراه هستیم.

 

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

علائم بیماری های مغزی همیشه، کم شدن فعالیت عصب ها نیست. گاهی پر کاری این اعصاب منجر به بروز علائم میشود. نمونه این علائم، اضطراب، تنش رفتاری، تشنج و توهم های بينايی و شنوایی است.

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

این علائم زیادی، در مغز، میتواند یک وسیله کمکی و دفاعي در بسیاری موارد باشد مثلا بدون ترس، انسان ممکن است بي مهابا خودی را در آتش بيندازد یا جلوی درندگان شکلک در بیاورد اگر اضطراب نبود چگونه در مواجهه با مشکلات مسائل را مدیریت میکردیم و چگونه برای انجام کارهای سخت ترغیب مي شديم؟

 

1. مغز هورمون استرسی ترشح می‌کند که باعث می‌شود بخورید. حتماً می‌دانید زمانی که تحت فشار و استرس هستید، مغز باعث می‌شود هوس مواد غذایی مختلفی را بکنید.

 

حالا طبق یک تحقیق جدید، چربی‌های شکم و ران سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند که مانع غیرفعال کردن عکس‌العمل مغز نسبت به استرس می‌شود. در نتیجه همواره احساس گرسنگی دارید و بیشتر می‌خورید.

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

راه‌حل: قهوه کمتری بنوشید. تحقیقات نشان داده‌اند کافئین می‌تواند استرس شما را بیشتر کند. در نتیجه بهتر است قهوه کمتری بنوشید.

 

2. یک هورمون مغزی شما را تشویق می‌کند مواد غذایی پرچرب بخورید. تاکنون به این موضوع توجه کرده‌اید چرا برخی افراد با یک کاسه سالاد سیر می‌شوند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده بخورند؟ ظاهراً کمبود یک هورمون در مغز مقصر اصلی این شرایط است.

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

طبق یک تحقیق جدید، سطح پایین هورمونی به نام GLP-1 در موش‌ها منجر به پرخوری می‌شود و باعث می‌شود موش‌ها مواد غذایی پرچرب را ترجیح دهند. سطح کافی این هورمون که از سلول‌های روده کوچک و مغز ترشح می‌شود، سیگنال سیری را ارسال می‌کند.

 

راه‌حل: به اندازه کافی بخوابید. شما می‌توانید از طریق خواب کافی، سطح این هورمون را افزایش دهید.

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

3. بهره‌مندی از رژیم غذایی پرکالری، مدارهای مغزی را مجدداً سیم‌کشی کرده و باعث پرخوری می‌شود. خوردن لذت‌بخش است و این موضوع در تحقیقات به اثبات رسیده است.

علت لذت‌بخش بودن خوردن این است که خوردن باعث ترشح دوپامین می‌شود؛ همان هورمون خوشحالی که مرکز پاداش را در مغز فعال می‌کند و باعث می‌شود رفتاری که ما را خوشحال می‌کند، ادامه دهیم.

راه‌حل: مصرف مواد غذایی پرچرب، پر نمک و پر شکر را محدود کنید.زیرا باعث می شود مغز بیشتر هوس خوردن کند.

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

طبق یک تحقیق جدید، خوردن در شب با افسردگی ارتباط دارد. در نتیجه اگر افسرده هستید، ساعات اولیه شب باعث می‌شود بیشتر بخورید.

با یک برنامه ریزی دقیق صبح زود از خواب بیدار شوید، پیاده‌روی کنید و یک صبحانه کامل و سالم بخورید.

 

4. گاهی نیازهای روانی ما بر نیازهای فیزیکی غلبه می‌کنند. دانشمندان اثبات کرده‌اند پرخوری اغلب تلاشی برای ارضای یک نیاز عاطفی است تا رفع گرسنگی واقعی.

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

اثر فعالیت ورزشی در اضطراب به سه دسته تقسیم می شود:

 

1-داشتن فرم مناسب بدنی: علاوه بر بالا بردن، تحمل سیستم گردش خون و قلب برخورداری از یک شکل مناسب فیزیکی، تاثیر مثبتی بر اضطراب و ترس به خصوص در موارد ترس از اجتماع دارد.

 

2- تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی در مغز: فعالیت های ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید (GABA) دارد که به نوبه خود سبب آرامش بیشتر در افراد می گردد.

 

 

3- افزایش میزان اندروفین ( هورمون آرامش دهنده) در خون

 

 

4- کاهش تاثیر هورمون های استرس زا از طریق تاثیر بر مسیر هیپوتالاموس هیپوفیز غدد فوق کلیوی

 

 

5- تئوری افزایش دمای بدن:

 

بعد از یک ورزش شدید که دمای بدن 2-1 درجه افزایش می یابد بدن در حالی آرامش بخش فرو می رود همانند زمانی که در سونا استراحت می کنید.

 

6- تئوری حواس پرتی:

 

در طی ورزش مثل دوچرخه سواری، دویدن یا پیاده روی سریع سبب کاهش تمرکز بر ترس و اضطراب می گردد.

 

7- تاثیر رفتاری و ذهنی:

 

مغز مضطرب چطور ما را گول می زند؟! دستور العمل سلامت روان

 

در بعضی از بیماران که دچار استرس و اضطراب هستند از افزایش ضربان قلب و عرق ریزی، تصوری بسیار ترسناک دارند و آن را گاهی با حالت مرگ یکسان می دانند.

 

این افراد در طی فعالیت ورزشی شدید افزایش ضربان قلب و عرق ریزش را به عنوان یک واکنش طبیعی بدن تجربه می کنند و ترس ناشی از حالات فیزیکی و عصبی به تدریج در آنها از بین خواهد رفت.

 

نسخه ورزشی جهت درمان استرس و اضطراب

 

ورزش آئروبیک یا هوازی در واقع فعالیتی است که طی انجام آن ضربان قلب به میزان 80-60 درصد بیشتر از ضربان عادی فرد باشد.

 

برای مثال اگر در حالت عادی تعداد ضربان قلب در یک دقیقه 60 باشد باید حداقل 96 و حداکثر به 108 ضربان در دقیقه برسد.

ورزش آئروبیک یکی از بهترین و موثرترین ورزش ها برای درمان اضطراب است و باید به طور منظم حداقل 30 دقیقه و سه روز در هفته به صورت های مختلف پیاده روی تند، دویدن آهسته، دوچرخه سواری یا شنا باشد.

 

چندین مطالعه نشان داده است، کسانی که پیاده روی تند ویا دویدن را طی 8 هفته به طور منظم انجام داده اند تاثیر بسیار خوبی را مشاهده نموده اند.

 

 
کدام غذا برای کدام عضو؟ تغذیه مناسب از مغز تا دستگاه تناسلی
جالب ترین و مهم ترین تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان
مغز دوم و قلب دوم بدن کدام است؟ دانستنی های بدن

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان