خواص نعناع چیست

خواص نعناع چیست
نعناع گیاهی است كه تاكنون بیش از 33 گونه آن در جهان شناسایی شده است. بعضی از این‌گونه‌ها به صورت دارویی و بعضی به‌صورت خوراكی – دارویی مصرف می‌شوند. نمونه‌ای كه به نام فارسی نعناع قمی، نعناع تبریزی یا نعناع خراسانی است با نام علمی منتا اپیكاتا شهرت داشته كه دارای عطر و مزه مطبوعی است و اكثرا به صورت خوراكی مصرف می‌شود.

این نوع نعناع كه به‌صورت تازه (سبزی خوراكی) یا خشك به میزان زیاد در ایران و جهان مورد مصرف قرار می گیرد، دارای خواص ضدنفخ، ضد درد، ضد اسپاسم، هضم‌كننده، تقویت‌كننده معده، ضدتهوع، ضدمیكروب و ضد اكسیدان است.

به علاوه، از این نوع نعناع فرآورده‌ای دارویی به شكل قطره و به نام كارمینت تولید شده كه دارای اثر قوی ضدنفخ و دل درد است كه هر گروه سنی حتی نوزادان می‌توانند از آن استفاده کنند. این قطره در درمان دل‌دردهای قبل از قاعدگی و كرامپ‌های حاصله نیز بسیار مفید است.
گونه دیگر نعناع كه كمتر به مصرف خوراكی و بیشتر به صورت دارو مصرف می‌شود به نام علمی منتا پیپریتا و نام ایرانی نعناع فلفلی شهرت دارد. این نوع نعناع چون دارای مزه تندی است كمتر به صورت خوراكی مصرف می‌شود. اسانس (رایحه) برگ این نعناع نیز در خمیردندان‌ها، آدامس، قنادی و داروهای ضداحتقان و سرماخوردگی کاربرد دارد.
 
خواص این‌گونه نعناع شامل اثرات ضدمیكروب، ضدتب، ضددرد، بازكننده بینی و برونش‌ها، خلط‌آور، ضدسرفه، ضدخارش، آرام‌بخش و ضدویروسی است. در ضمن، از آن فرآورده‌ای به نام قطره منتول تولید شده كه در درمان عوارض سرماخوردگی، حساسیت‌های فصلی و آسم استفاده می‌شود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان